Feestje voor 16e verjaardag.

26-01-2020 10:01 78 berichten
Goedemorgen,

Zoon wordt binnenkort 16 jaar en man en ik willen een feestje organiseren voor hem en zijn vrienden.
Hij heeft al eens gezegd dat hij geen feestje thuis wil dus dat valt af.
Nu denken wij aan een zaaltje. Maar dan? Zoon drinkt zelf geen alcohol, zijn vrienden wel. Hoe pakken wij dit aan?
Ook wel gedacht aan karten of paintballen maar dat is met een grote groep wel erg prijzig..
Misschien dat iemand hier een leuk idee heeft?
Alle reacties Link kopieren
Tęssa44- schreef:
26-01-2020 11:26
Is dat zo? Mag je volgens de wet als volwassen alcohol thuis schenken aan kinderen die op visite komen? Dat is dan nieuw voor mij, ik was altijd in de veronderstelling dat je dan de wet overtreedt.
Je mag in ieder geval je eigen kinderen thuis alcohol laten drinken. Toen onze kinderen 15 jaar waren vroegen we wel altijd aan de ouders of ze het er mee eens waren dat ze alcohol dronken. Toen was het nog vanaf 16.
Als wij een zaaltje huren dan zorgen wij zelf voor het eten en drinken.
Karten/paintballen plus wat eten en drinken is veel duurder per persoon.
Maar ik ga me er nog eens meer in verdiepen.
Zoon gaat regelmatig naar feestjes van vrienden en daar is altijd alcohol, iedereen is onder de 18.
Soms zijn er ouders aanwezig die tegen zoon zeggen : wil je een biertje of andere drank?
Zoon vind drinken niks aan dus zegt dan : doe maar een cola.
Uiteraard nodigt zoon zelf zijn vrienden uit en wij zijn niet aanwezig op het feestje, dus het is geen kinderfeestje.
Ga morgen maar eens bellen voor een zaaltje, even prijzen vergelijken.
Onder de 18 krijgen ze hier geen drank. Ook niet als ze zeggen dat het bij hun thuis mag, of zelfs aanbieden dat ze hun moeder even bellen (jawel, da's een keer gebeurd). Gelukkig hebben twee van onze drie oudsten zelf weinig interesse in drank, net als de meeste van hun vrienden. De derde (20) is een ander verhaal, die drinkt hier thuis niet zo, maar de feestjes in haar vriendenkring eindigen na het thuis indrinken meestal in de stad.
Misschien moet je dit even lezen: https://www.ad.nl/den-haag/moeder-beboe ... ~a7e2884b/
Uit eten met vrienden vind zoon niet leuk voor zijn verjaardag, dat doen we al met de familie.
Heeft hij dan zoveel vrienden? Zelfs in een heel klein zaaltje moet je toch zeker wel dertig man hebben om het een beetje te vullen, in een wat groter zaaltje nog wel meer. Ik vind het altijd heel ongezellig als de ruimte te groot is voor het aantal mensen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
26-01-2020 11:40
Heeft hij dan zoveel vrienden? Zelfs in een heel klein zaaltje moet je toch zeker wel dertig man hebben om het een beetje te vullen, in een wat groter zaaltje nog wel meer. Ik vind het altijd heel ongezellig als de ruimte te groot is voor het aantal mensen.
Vaak worden er dan schermen geplaatst om het zaaltje kleiner te maken.
Eten bij Happy Italy oid en daarna naar de bioscoop, zoiets geen optie?
vrijenblij20220 schreef:
26-01-2020 11:30
Je mag in ieder geval je eigen kinderen thuis alcohol laten drinken. Toen onze kinderen 15 jaar waren vroegen we wel altijd aan de ouders of ze het er mee eens waren dat ze alcohol dronken. Toen was het nog vanaf 16.
Dat bedoelde ik niet met mijn eerdere post, ouders die het goed vinden dat hun kroos drinkt zetten het neer op feestjes of zelfs op avondjes waar gewoon samen gehangen wordt, de leeftijd is opgeschroefd naar 18 tegenwoordig dat er niet gedronken mag worden, dat is aanmerkelijk langer ermee bezig zijn dan dat ze op 16 al mogen drinken! Ouders houden zich er niet aan en omdat ze het blijkbaar goed vinden voor hun eigen kinderen boeit het ze weinig wat andere kinderen doen, althans dat is mijn indruk, want zoon komt met deze verhalen thuis. En nu deelt hij nog de verhalen, waardoor ik het weet. Hij zegt niet te drinken maar af en toe wel proeft, tja ... als het voor je neus staat en je vrienden doen het.

Jij zegt dat je het vroeg aan de ouders, hoe dan? Had je een groepsapp of zo, want de meeste ouders ken ik echt niet meer van de vrienden van mijn zoon op een paar na, dat zijn lagere school vrienden, met hun heb ik het er wel over, maar daar zie ik ook dat de ene ouder gemakkelijker is dan de andere. In het kader van ‘zo ging dat vroeger toch ook...’. Ja dat zal, alleen was toen de wet er niet.
Luci_Morgenster schreef:
26-01-2020 10:49
Ik maak geen illusies. Chill maar.

Maar het mag niet, ook niet bij de boer wat jij riep.
En ik zou het niet faciliteren.
Dat dus.

Een vriendin liet zoon de inkopen doen voor zijn 16e verjaardag. Dat werd een wagonlading sterke drank via een drankwinkel op internet. Die zij afrekende en ontving. Redenatie: "Anders nemen ze het toch wel zelf mee".
Dat vraag ik me ook af bij een zaaltje: Dan huur je een zaaltje, hoeveel komen er dan?
En wat doe je dan, een beetje bij elkaar zitten en kijken op de telefoon?

Ik zou dan gaan poulen met een groep. Kost niet zo gek veel, paar consumpties erbij en paar keer schaal bitterballen en je bent klaar.
Kunnen ze daarna bij je thuis nog wat drinken en daarna weer naar huis
Tęssa44- schreef:
26-01-2020 11:45
Dat bedoelde ik niet met mijn eerdere post, ouders die het goed vinden dat hun kroos drinkt zetten het neer op feestjes of zelfs op avondjes waar gewoon samen gehangen wordt, de leeftijd is opgeschroefd naar 18 tegenwoordig, ouders houden zich er niet aan en omdat ze het blijkbaar goed vinden voor hun eigen kinderen boeit het ze weinig wat andere kinderen doen, althans dat is mijn indruk, want zoon komt met deze verhalen thuis. En nu deelt hij nog de verhalen, waardoor ik het weet. Hij zegt niet te drinken maar af en toe wel proeft, tja ... als het voor je neus staat en je vrienden doen het.

Jij zegt dat je het vroeg aan de ouders, hoe dan? Had je een groepsapp of zo, want de meeste ouders ken ik echt niet meer van de vrienden van mijn zoon op een paar na, dat zijn lagere school vrienden, met hun heb ik het er wel over, maar daar zie ik ook dat de ene ouder gemakkelijker is dan de andere. In het kader van ‘zo ging dat vroeger toch ook...’. Ja dat zal, alleen was toen de wet er niet.
Ik kende de ouders van de vrienden van mijn kinderen zowel van school als van de voetbal en handbal. Toen was de leeftijd nog 16 dat ze mochten drinken. Wij hebben het als ouders zijnde onderling wel besproken. Toen ze 15 waren dronken ze in de kantine van de sportclub ook al een pilsje na de wedstrijd. Daar werd toen nog niet zo op gelet en de ouders waren daar vaak ook bij en gingen ook even de kantine in.
Ariellle schreef:
26-01-2020 11:38
Misschien moet je dit even lezen: https://www.ad.nl/den-haag/moeder-beboe ... ~a7e2884b/
@vrijenblij het mag dus niet je kunt er zelfs voor veroordeeld worden.
Tęssa44- schreef:
26-01-2020 11:52
@vrijenblij het mag dus niet je kunt er zelfs voor veroordeeld worden.
Volgens mij mag je wel alcohol schenken maar je mag iemand niet dronken laten worden.
vrijenblij20220 schreef:
26-01-2020 11:52
Ik kende de ouders van de vrienden van mijn kinderen zowel van school als van de voetbal en handbal. Toen was de leeftijd nog 16 dat ze mochten drinken. Wij hebben het als ouders zijnde onderling wel besproken. Toen ze 15 waren dronken ze in de kantine van de sportclub ook al een pilsje na de wedstrijd. Daar werd toen nog niet zo op gelet en de ouders waren daar vaak ook bij en gingen ook even de kantine in.
Ik vind dat dus best bijzonder dat je als ouder het oké vindt, terwijl het bij wet verboden is. En zo jong ook. En ja ik weet vroeger enzo... maar we weten nu toch beter hoe schadelijk alcohol is, sigaretten geef je toch ook niet, of joints zoals eerder genoemd is. Ik snap het hoor tegen de grens aan als je kind bijna 18 is... maar het zelf inschenken en het oké vinden, ik ben het zelf niet van plan te faciliteren.
vrijenblij20220 schreef:
26-01-2020 11:54
Volgens mij mag je wel alcohol schenken maar je mag iemand niet dronken laten worden.

Dat vraag ik me af, of dronken hier de grens is.
Tęssa44- schreef:
26-01-2020 11:56
Ik vind dat dus best bijzonder dat je als ouder het oké vindt, terwijl het bij wet verboden is. En zo jong ook. En ja ik weet vroeger enzo... maar we weten nu toch beter hoe schadelijk alcohol is, sigaretten geef je toch ook niet, of joints zoals eerder genoemd is. Ik snap het hoor tegen de grens aan als je kind bijna 18 is... maar het zelf inschenken en het oké vinden, ik ben het zelf niet van plan te faciliteren.
Ik maakte er inderdaad niet zo'n probleem van en had liever dat ze dronken onder onze toezicht dan dat ze het stiekem gingen doen. Verder zowel met onze zoon als dochter nooit problemen gehad dat ze echt dronken waren. Nu speelt het bij ons allang al niet meer want ze zijn nu 25 en 27.
vrijenblij20220 schreef:
26-01-2020 11:54
Denk dat je daar misschien wel gelijk in hebt (als het niet bedrijfsmatig gebeurt, dan ben je sowieso strafbaar), maar hoe hou je een groep van 30 jongeren in de gaten ? Als je sowieso alcohol toelaat, zet je dus ook de deur open voor zelf drank meenemen. Ik ben overigens niet voor het verbod om tot 18 jaar geen alcohol te mogen kopen/drinken. Ondanks dat beweert wordt dat jongeren minder drinken, vraag ik me af of dat echt klopt. In de omgeving van mijn kinderen is dat zeker niet zo, misschien gemiddeld nog wel, maar comazuipincidenten zijn juist toegenomen naar mijn idee. Juist overigens bij kinderen waar ouders streng zijn, die het dus extra interessant vinden. Zoals deze jongen, die voor de tweede keer alcohol in zijn leven dronk en met zijn dronken kop op de A2 is gaan lopen, met dodelijke afloop. https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... rd=dronken
Mag ik thuis drinken als ik nog geen 18 ben?
Volgens de wet is het niet verboden. Als je nog geen 18 jaar bent, mag je geen alcohol kopen of bij je hebben.

Alcohol drinken in openbare gelegenheden, zoals kroegen en discotheken, kan dus niet. Een kroegeigenaar is zelfs strafbaar als hij/zij alcohol verkoopt aan personen onder de achttien jaar. Thuis bepalen je ouders of verzorgers de regels, maar drinken onder de 18 jaar blijft onverstandig.

https://www.vraaghetdepolitie.nl/drank- ... 8-ben.html
Ik denk dat er over de hele linie wel minder wordt gedronken en een grote groep dat ook niet stiekem doet, maar dat je altijd een groep houdt die het toch of misschien júist wil doen omdat het niet is toegestaan. Maar ik zou het niet gaan toestaan onder het mom van “ach, anders ga je het toch wel stiekem doen...”
NYC schreef:
26-01-2020 12:15
Ik denk dat er over de hele linie wel minder wordt gedronken en een grote groep dat ook niet stiekem doet, maar dat je altijd een groep houdt die het toch of misschien júist wil doen omdat het niet is toegestaan. Maar ik zou het niet gaan toestaan onder het mom van “ach, anders ga je het toch wel stiekem doen...”

Er is ook naar onderzoek gedaan, kinderen waar de ouders het niet oké vinden, houden meer de rem op zichzelf, kinderen die thuis wel mogen drinken drinken sneller ook meer buitenshuis.

(En natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar hier is wel al onderzoek naar gedaan, geen zin om te Googlen maar het staat vast ergens online).

Wat vooral belangrijk is, is denk het gesprek blijven, want een joint is ook vrij gemakkelijk te koop, zo ook de alcohol dat gaat gewoon via Snapchat en hop de koerier staat voor je neus.
pearle schreef:
26-01-2020 11:51
Dat vraag ik me ook af bij een zaaltje: Dan huur je een zaaltje, hoeveel komen er dan?
En wat doe je dan, een beetje bij elkaar zitten en kijken op de telefoon?

Ik zou dan gaan poulen met een groep. Kost niet zo gek veel, paar consumpties erbij en paar keer schaal bitterballen en je bent klaar.
Kunnen ze daarna bij je thuis nog wat drinken en daarna weer naar huis
Ja, om hoeveel vrienden gaat het TO?
Tęssa44- schreef:
26-01-2020 12:23
Er is ook naar onderzoek gedaan, kinderen waar de ouders het niet oké vinden, houden meer de rem op zichzelf, kinderen die thuis wel mogen drinken drinken sneller ook meer buitenshuis.

(En natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar hier is wel al onderzoek naar gedaan, geen zin om te Googlen maar het staat vast ergens online).

Wat vooral belangrijk is, is denk het gesprek blijven, want een joint is ook vrij gemakkelijk te koop, zo ook de alcohol dat gaat gewoon via Snapchat en hop de koerier staat voor je neus.
Ik weet dat dat (ooit) uit een onderzoek kennelijk is gebleken, maar zie wat anders om mij heen. Vind het ook wel logisch, wat niet mag is voor een puber des te aantrekkelijker. Verbieden helpt in mijn ervaring meestal niet bij pubers, er over praten en uitleggen waarom je iets niet wil wel (soms dan :)).
Ariellle schreef:
26-01-2020 12:34
Ik weet dat dat (ooit) uit een onderzoek kennelijk is gebleken, maar zie wat anders om mij heen. Vind het ook wel logisch, wat niet mag is voor een puber des te aantrekkelijker. Verbieden helpt in mijn ervaring meestal niet bij pubers, er over praten en uitleggen waarom je iets niet wil wel (soms dan :)).
Er zijn zat onderzoeken die dat tegenspreken. Bij het grote gros werkt dat juist wel.
Ariellle schreef:
26-01-2020 12:10
Denk dat je daar misschien wel gelijk in hebt (als het niet bedrijfsmatig gebeurt, dan ben je sowieso strafbaar), maar hoe hou je een groep van 30 jongeren in de gaten ? Als je sowieso alcohol toelaat, zet je dus ook de deur open voor zelf drank meenemen. Ik heb overigens niet voor het verbod om tot 18 jaar geen alcohol te mogen kopen/drinken. Ondanks dat beweert wordt dat jongeren minder drinken, vraag ik me af of dat echt klopt. In de omgeving van mijn kinderen is dat zeker niet zo, misschien gemiddeld nog wel, maar comazuipincidenten zijn juist toegenomen naar mijn idee. Juist overigens bij kinderen waar ouders streng zijn, die het dus extra interessant vinden. Zoals deze jongen, die voor de tweede keer alcohol in zijn leven dronk en met zijn dronken kop op de A2 is gaan lopen, met dodelijke afloop. https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... rd=dronken
Tsja, dan noem je ook een voorbeeld.

Mijn ervaring is dat mijn kinderen in elk geval pas járen later in aanraking komen met drank dan wij vroeger. Twee van onze drie 18+ers gaan er ook verstandiger mee om dan wijzelf op die leeftijd. Misschien wel omdat het niet meer de gewoonte is. Ze gaan niet stappen maar spreken thuis af met vrienden: chillen, gamen, film, binge watchen, all nighter/logeren. Dan drinken ze hooguit twee biertjes. De derde lijkt wat dat betreft meer op ons, die stapt, feest en drinkt wat af. Maar pas sinds ze +/- 19 is, terwijl ik vanaf m'n 15e wekelijks dronk en vanaf mijn 16e op vrijdagen en zaterdagen ging stappen. Dus ook in haar geval hebben die nieuwe regels al best wat hersencellen gered.

De meeste jongelui die ik ken, denken niet meer dat drinken erbij hoort en dat je saai bent als je het niet doet. Die vinden dronken mensen niet grappig. Om maar te zwijgen over roken en blowen. Ik zou ze op m'n 17e ongelooflijk saai en ongezellig hebben gevonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven