Financiële situatie

maandag 2 maart 2020 om 18:53
Hallo allemaal,
Mijn vriend en ik hebben het regelmatig over onze kinderwens, nu ben ik alles op een rijtje aan het zetten en vraag ik mij af of wij financieel rond zouden kunnen komen met een kind. Ik heb al verschillende topics hierover gelezen en natuurlijk is het per persoon/gezin/inkomen/uitgave verschillend maar graag zou ik wat meer zekerheid hebben over onze huidige situatie en dat ik me daar niet zo'n zorgen over hoef te maken.
Als het allemaal mag gaan zoals we hopen en wij mogen een kindje krijgen zou ik 4 dagen gaan werken en mijn vriend blijft fulltime werken of een halve dag minder in de week. Helaas hebben wij geen familie als oppas mogelijkheid dus dat zou dan wel betekenen 3,5 of 4 dagen kinderopvang. Nog een dag minder werken lijkt mij niet haalbaar qua salaris, tenzij een dag kinderopvang meer kost.
Als ik een berekening heb gemaakt gebaseerd op mijn salaris 4 dagen werken, en mijn vriend fulltime houden wij p.p ongeveer 310 euro over per maand. Is dat haalbaar als je kind 3,5 a 4 dagen naar de kinderopvang moet?
Bij de berekening heb ik, onze gezamenlijke maandelijkse vaste lasten (huur, verzekeringen, internet/tv, uitlaatservice hond, boodschappen), onze eigen maandelijkse vaste lasten, 200 euro sparen p.p per maand, 20 euro in potje voor uitjes af gehaald.
Hopelijk is er iemand die mij wat geruster kan stellen dat het allemaal haalbaar is en dat ik mij hier niet zo'n zorgen over hoef te maken.
Mijn vriend en ik hebben het regelmatig over onze kinderwens, nu ben ik alles op een rijtje aan het zetten en vraag ik mij af of wij financieel rond zouden kunnen komen met een kind. Ik heb al verschillende topics hierover gelezen en natuurlijk is het per persoon/gezin/inkomen/uitgave verschillend maar graag zou ik wat meer zekerheid hebben over onze huidige situatie en dat ik me daar niet zo'n zorgen over hoef te maken.
Als het allemaal mag gaan zoals we hopen en wij mogen een kindje krijgen zou ik 4 dagen gaan werken en mijn vriend blijft fulltime werken of een halve dag minder in de week. Helaas hebben wij geen familie als oppas mogelijkheid dus dat zou dan wel betekenen 3,5 of 4 dagen kinderopvang. Nog een dag minder werken lijkt mij niet haalbaar qua salaris, tenzij een dag kinderopvang meer kost.
Als ik een berekening heb gemaakt gebaseerd op mijn salaris 4 dagen werken, en mijn vriend fulltime houden wij p.p ongeveer 310 euro over per maand. Is dat haalbaar als je kind 3,5 a 4 dagen naar de kinderopvang moet?
Bij de berekening heb ik, onze gezamenlijke maandelijkse vaste lasten (huur, verzekeringen, internet/tv, uitlaatservice hond, boodschappen), onze eigen maandelijkse vaste lasten, 200 euro sparen p.p per maand, 20 euro in potje voor uitjes af gehaald.
Hopelijk is er iemand die mij wat geruster kan stellen dat het allemaal haalbaar is en dat ik mij hier niet zo'n zorgen over hoef te maken.
maandag 2 maart 2020 om 19:53
maandag 2 maart 2020 om 19:54
Wat je kunt doen is net doen alsof je nu 4 dagen werkt. Dat geld zet je dan op spaarrekening. Heb je meteen een buffer en zie je hoe dat gaat.
Mijn ervaring is dat als kind er is, je minder uitjes/ buiten de deur eten / verre reizen doet. Grootste onkostenpost is inderdaad de opvang.
Daarnaast sparen jullie nu ook allebei 200 euro per maand, dus daar heb je wat marge.
Mijn ervaring is dat als kind er is, je minder uitjes/ buiten de deur eten / verre reizen doet. Grootste onkostenpost is inderdaad de opvang.
Daarnaast sparen jullie nu ook allebei 200 euro per maand, dus daar heb je wat marge.

maandag 2 maart 2020 om 19:58
Wat moet er nog van die 300 euro?
Benzine? Auto's en hoeveel? Verzekeringen?
Of alleen uit eten en cadeautjes?
Veel hangt daarbij ook af van wat jullie samen verdienen en hoeveel groei er de komende jaren nog in zit.
Heb je de KOT meegenomen?
Waarvoor wordt de buffer (de 200 euro) nu gebruikt? Sparen voor als de wasmachine of de auto kapot is?
Of om op vakantie te gaan, waardoor de buffer na de vakantie weer op 0 staat?
Je zet bovendien sowieso na een tijd de tering naar de nering.
Geld dat je niet hebt kan je niet uitgeven.
Benzine? Auto's en hoeveel? Verzekeringen?
Of alleen uit eten en cadeautjes?
Veel hangt daarbij ook af van wat jullie samen verdienen en hoeveel groei er de komende jaren nog in zit.
Heb je de KOT meegenomen?
Waarvoor wordt de buffer (de 200 euro) nu gebruikt? Sparen voor als de wasmachine of de auto kapot is?
Of om op vakantie te gaan, waardoor de buffer na de vakantie weer op 0 staat?
Je zet bovendien sowieso na een tijd de tering naar de nering.
Geld dat je niet hebt kan je niet uitgeven.
maandag 2 maart 2020 om 20:01

maandag 2 maart 2020 om 20:06
@marnamai
Alle vaste lasten etc zijn er dan al af, in principe hoeft dus alleen de kinderopvang van die 300 p.p betaald te worden en wellicht wat extra speling qua boodschappen en/of persoonlijke uitgave. Qua salaris verhoging zal het bij mij alleen jaarlijkse verhoging zijn, mijn vriend eventueel wel nog iets meer met de jaren.
Ik zal eens kijken hoeveel kinderopvang toeslag wij kunnen krijgen.
Alle vaste lasten etc zijn er dan al af, in principe hoeft dus alleen de kinderopvang van die 300 p.p betaald te worden en wellicht wat extra speling qua boodschappen en/of persoonlijke uitgave. Qua salaris verhoging zal het bij mij alleen jaarlijkse verhoging zijn, mijn vriend eventueel wel nog iets meer met de jaren.
Ik zal eens kijken hoeveel kinderopvang toeslag wij kunnen krijgen.

maandag 2 maart 2020 om 20:11
Momenteel sparen wij het dubbele omdat wij allebij fulltime werken. Dus we hebben wel een aardige buffer achter de hand straks. We hebben nu ook al een potje voor uitjes, dus als iets niet lukt halen we dat ook niet van onze spaarrekening af dan zit het er die maand gewoon niet in. Vind discipline met dit soort dingen wel erg belangrijk.Mugske schreef: ↑02-03-2020 19:54Wat je kunt doen is net doen alsof je nu 4 dagen werkt. Dat geld zet je dan op spaarrekening. Heb je meteen een buffer en zie je hoe dat gaat.

maandag 2 maart 2020 om 20:14
Het lijkt prima te kunnen, maar lastig te zeggen zonder ongeveer jullie salarissen en hoogte huur. Waarvoor sparen jullie? is het sparen voor een wasmachine of sparen voor de leuk, of sparen voor een doel zoals aanbetaling huis of andere toekomstplannen?
En tip: bespreek met je vriend dat hij het eerste jaar zijn partnerverlof opneemt én 4 dagen of tenminste 4 om 5 gaat werken via ouderschapsverlof. Hij kan altijd weer 5 dagen gaan werken, maar ik vond het goud dat mijn partner dat eerste jaar 4 dagen werkte net als ikzelf. Zeker omdat wij ook geen familie in de buurt hebben wonen voor oppas.
Wbt kinderopvang. Meer werken levert altijd meer op dan de opvang je kost, die kost immers iets van 8,50-9,30 per uur, minus 35-95% die je terugkrijgt van de overheid. Als jullie samen meer dan een ton verdienen, kost je de opvang dus maximaal zo'n 5 tot 6 per uur. Verdien je modaal of weinig, dan kost het je nog geen euro tot 3-4 euro per uur. Natuurlijk neem je iets meer uur af vanwege halen en brengen of om andere redenen. Ik vond zelf een kleine baby 3 dagen naar de opvang doen wat veel, toch heb ik het gedaan. Tegelijkertijd had vanaf een jaar 4 dagen opvang best gekund, we hebben het op 3 gehouden. Dat is kind-afhankelijk en ook afhankelijk van wat jij als ouder wil en kunt. En bedenk je ook, die beslissing is op voorhand ook niet te overzien, dat komt gaandeweg wel!
En tip: bespreek met je vriend dat hij het eerste jaar zijn partnerverlof opneemt én 4 dagen of tenminste 4 om 5 gaat werken via ouderschapsverlof. Hij kan altijd weer 5 dagen gaan werken, maar ik vond het goud dat mijn partner dat eerste jaar 4 dagen werkte net als ikzelf. Zeker omdat wij ook geen familie in de buurt hebben wonen voor oppas.
Wbt kinderopvang. Meer werken levert altijd meer op dan de opvang je kost, die kost immers iets van 8,50-9,30 per uur, minus 35-95% die je terugkrijgt van de overheid. Als jullie samen meer dan een ton verdienen, kost je de opvang dus maximaal zo'n 5 tot 6 per uur. Verdien je modaal of weinig, dan kost het je nog geen euro tot 3-4 euro per uur. Natuurlijk neem je iets meer uur af vanwege halen en brengen of om andere redenen. Ik vond zelf een kleine baby 3 dagen naar de opvang doen wat veel, toch heb ik het gedaan. Tegelijkertijd had vanaf een jaar 4 dagen opvang best gekund, we hebben het op 3 gehouden. Dat is kind-afhankelijk en ook afhankelijk van wat jij als ouder wil en kunt. En bedenk je ook, die beslissing is op voorhand ook niet te overzien, dat komt gaandeweg wel!
anoniem_370014 wijzigde dit bericht op 02-03-2020 20:19
2.55% gewijzigd
maandag 2 maart 2020 om 20:17
Ik kan me haast niet voorstellen dat je met 9 volle dagen werken samen niet genoeg inkomen kan generen
.
Op toeslagen.nl kun een proefberekening maken welke toeslagen je recht op hebt.
Daarnaast is de kosten van een kind ergens ook afhankelijk van jezelf. Rompertjes bij de zeeman zijn een stuk voordeliger dan die van name-it. Kruitvat luiers de helft goedkoper dan pampers enz.
Daarnaast is de kosten van een kind ergens ook afhankelijk van jezelf. Rompertjes bij de zeeman zijn een stuk voordeliger dan die van name-it. Kruitvat luiers de helft goedkoper dan pampers enz.

maandag 2 maart 2020 om 20:17
Die 400 euro per maand sparen heb ik als indicatie, maar idd misschien zal het de ene maand wel 400 zijn en andere maand wat minder, denk dat ik daar zelf wat flexibeler in moet worden..jo12345 schreef: ↑02-03-2020 20:01Inderdaad, waarom €400-, per maand sparen als je te weinig geld hebt?
Daarnaast krijg je kindgebonden budget en kinderbijslag.
Ook gaat je uitgavenpatroon echt wel veranderen met een baby.
Gewoon doen, mensen met bijstand krijgen ook kinderen, en die worden ook gewoon groot.
Kindgebonden budget en hoeveel kinderopvang toeslag zal ik mij eens in verdiepen!

maandag 2 maart 2020 om 20:23
En toevoeging, als je het niet te bont maakt met overbodige aanschaffen en alles nieuw en merk, dan valt het allemaal erg mee zo'n 1e kind. Ik heb bij ons geen achteruitgang gemerkt in hoeveel we spaarden. Het bioscoopabonnement hebben we opgezegd en ik heb voor mezelf veel minder kleding gekocht, zie de waarde daarvan nu anders in. Tenzij je echt geen enkele rek hebt in je budget, wat ik me niet voor kan stellen tenzij jullie een erg hoge huur hebben, kom je echt wel weer uit door het tzt een beetje per maand bij te houden.

maandag 2 maart 2020 om 20:24
Sparen voor de toekomst en idd als buffer achter de hand mocht er iets kapot gaan. We wonen momenteel in een huurwoning waar wij prima met een gezin kunnen wonen maar we willen uiteindelijk wel een huis kopen.. allebij 4 dagen werken lijkt mij idd ook heel fijn, bedankt voor de tips!Molligpaard schreef: ↑02-03-2020 20:14Het lijkt prima te kunnen, maar lastig te zeggen zonder ongeveer jullie salarissen en hoogte huur. Waarvoor sparen jullie? is het sparen voor een wasmachine of sparen voor de leuk, of sparen voor een doel zoals aanbetaling huis of andere toekomstplannen?
maandag 2 maart 2020 om 20:27
En vergeet inderdaad de inkomensafhankelijke combinatiekorting niet. Van het bestaan wist ik niet af toen mijn kind werd geboren en dat was een flinke meevaller.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rting-2020

maandag 2 maart 2020 om 21:38
Wat verdienen jullie dan met 9 dagen werken? Het lijkt me apart dat je met bijna 2 fulltime banen niet genoeg zou verdienen om een kind te kunnen onderhouden. Zoveel mensen hebben kinderen. Mensen met veel geld, maar ook mensen met weinig geld. Zo ken ik ook heel grote gezinnen waar alleen de man werkt. Of de vrouw hooguit 1 dag bijv. Vraag me ook af hoe zij dat allemaal voor elkaar krijgen hoor, financieel, maar het kan, en ze gaan zelfs op buitenlandse vakantie.
Goed dat je er over nadenkt uiteraard, maar het lijkt me dus gek om tot de conclusie te komen dat jullie niet genoeg verdienen om voor een kind te kunnen zorgen wanneer je gewoon beiden veel werkt.
4 dagen opvang is wel een kostenpost natuurlijk. Dat zou zelf mijn keuze niet zo zijn. Dan liever beide 4 dagen werken bijv.
Goed dat je er over nadenkt uiteraard, maar het lijkt me dus gek om tot de conclusie te komen dat jullie niet genoeg verdienen om voor een kind te kunnen zorgen wanneer je gewoon beiden veel werkt.
4 dagen opvang is wel een kostenpost natuurlijk. Dat zou zelf mijn keuze niet zo zijn. Dan liever beide 4 dagen werken bijv.

maandag 2 maart 2020 om 22:12
Saartjepoes2 schreef: ↑02-03-2020 20:17Ik kan me haast niet voorstellen dat je met 9 volle dagen werken samen niet genoeg inkomen kan generen.
Die baby wordt groter natuurlijk. Na rompertje en luiers komen de echte kostenposten. Groot bed, fietsen, clubjes, zwemles, schoolkampen, middelbare school, studeren.

maandag 2 maart 2020 om 22:12
Hartstikke fijn dat jullie huurwoning groot genoeg is voor een gezin, staar je nu niet blind op de koopmarkt.. Of is jullie huur erg hoog?
Zo te lezen hebben jullie een prima financiële basis, dus dan is het een kwestie van zien jullie het beiden zitten en dan hopen dat het jullie snel gegund is zwanger te maken.

maandag 2 maart 2020 om 22:16
Die is inderdaad fijn. En een domper als je kind 12 wordt, ineens ruim 200 euro netto minder per maand.Goudlokje81 schreef: ↑02-03-2020 20:27En vergeet inderdaad de inkomensafhankelijke combinatiekorting niet. Van het bestaan wist ik niet af toen mijn kind werd geboren en dat was een flinke meevaller.
maandag 2 maart 2020 om 23:15
https://werkzorgberekenaar.nibud.nl/#/panel/0
Op deze site kun je proefberekeningen maken, heel handig!
Op deze site kun je proefberekeningen maken, heel handig!