Fles in bedje geven
dinsdag 27 december 2011 om 16:27
Graag jullie mening.
Ik geef mijn drie maanden oude zoon vooral 's nachts zijn fles liggend. Dat is mogelijk omdat het met vacuum werkt en erg handig omdat hij beter weer inslaapt. Ik leg hem wel altijd bij me in bed daarvoor.
Maar nu vraag ik me af of ik hem de fles misschien in de cosleeper zal geven 's nachts. Soms komt hij drie keer en hoeft hij niet elke keer verschoond. Van het terugleggen wordt hij vaak weer wakker.
Ik twijfel alleen of dit wel een goede instelling is. Zo kan hij de fles ook zonder mij drinken maar ik blijf altijd naast hem liggen en meestal ook lichaamscontact houden zoals bij borstvoeding. En ik ga bijvoorbeeld ook niet bellen, internetten of smssen tijdens het fles geven.
De cosleeper is wel zo dat ik op die manier ook contact kan houden want dat vind ik wel een voorwaarde.
Zijn er meer die ervaring hebben met fles in bedje geven? Of vinden dat het wel of juist niet kan? Het wordt er wel een stuk gemakkelijker van maar het gemak moet natuurlijk niet boven het voedingsmoment gaan...
Ik geef mijn drie maanden oude zoon vooral 's nachts zijn fles liggend. Dat is mogelijk omdat het met vacuum werkt en erg handig omdat hij beter weer inslaapt. Ik leg hem wel altijd bij me in bed daarvoor.
Maar nu vraag ik me af of ik hem de fles misschien in de cosleeper zal geven 's nachts. Soms komt hij drie keer en hoeft hij niet elke keer verschoond. Van het terugleggen wordt hij vaak weer wakker.
Ik twijfel alleen of dit wel een goede instelling is. Zo kan hij de fles ook zonder mij drinken maar ik blijf altijd naast hem liggen en meestal ook lichaamscontact houden zoals bij borstvoeding. En ik ga bijvoorbeeld ook niet bellen, internetten of smssen tijdens het fles geven.
De cosleeper is wel zo dat ik op die manier ook contact kan houden want dat vind ik wel een voorwaarde.
Zijn er meer die ervaring hebben met fles in bedje geven? Of vinden dat het wel of juist niet kan? Het wordt er wel een stuk gemakkelijker van maar het gemak moet natuurlijk niet boven het voedingsmoment gaan...
dinsdag 27 december 2011 om 16:32
Ik ben altijd voor fysiek contact tijdens het voeden. Maar als je kindje het er goed op doet en zo lekkerder doorslaapt? Tja, buit het gemak van de fles dan volledig uit zal ik maar zeggen
Ik zou wel wakker blijven tijdens het drinken, want in slaap vallen met een fles is gevaarlijk. Er zijn kinderen gestikt in het verleden.
Ik zou wel wakker blijven tijdens het drinken, want in slaap vallen met een fles is gevaarlijk. Er zijn kinderen gestikt in het verleden.
dinsdag 27 december 2011 om 16:53
Wat grappig. Ik heb nog nooit mijn kind laten liggen tijdens het voeden. Altijd gewoon in mijn armen gegeven. Ze sliep gewoon lekker verder na het flesje. Moet ook zeggen dat ik voeden altijd erg intiem vond, oogcontact, lekker dicht bij elkaar. Had het niet willen missen door haar gewoon neer te leggen en zelf te laten doen. Met 3 maanden kunnen ze dat flesje toch ook niet zelf vasthouden?
dinsdag 27 december 2011 om 17:19
dinsdag 27 december 2011 om 17:24
quote:Quacker schreef op 27 december 2011 @ 17:15:
Zespri, hij is pas drie maanden, dan is rijstebloem nog niet aan de orde, lijkt mij. (mijn mening).
Die van mij kreeg dat met 8 weken , sliep direct door van 22 tot 7uur.
Daarna steeds uurtje verschoven de fles en in no time sliep ze van 20 tot 8uur
Zespri, hij is pas drie maanden, dan is rijstebloem nog niet aan de orde, lijkt mij. (mijn mening).
Die van mij kreeg dat met 8 weken , sliep direct door van 22 tot 7uur.
Daarna steeds uurtje verschoven de fles en in no time sliep ze van 20 tot 8uur
dinsdag 27 december 2011 om 17:24
dinsdag 27 december 2011 om 17:40
Had zoon na een tijdje ook niet altijd vast hoor, soms kies je even voor gemak.
@ Zespri; hartstikke fijn voor,je hoor, maar niet iedereen wil rijstebloem geven voor de daarvoor geadviseerde leeftijd, en zeker niet ieder kind slaapt dan meteen door. Daarbij lees ik nergens dat TO een probleem heeft met de nachtvoeding.
@ Zespri; hartstikke fijn voor,je hoor, maar niet iedereen wil rijstebloem geven voor de daarvoor geadviseerde leeftijd, en zeker niet ieder kind slaapt dan meteen door. Daarbij lees ik nergens dat TO een probleem heeft met de nachtvoeding.
dinsdag 27 december 2011 om 17:51
Nou ik moet zeggen dat ik rijstebloem bij 8 weken ook wat overdreven vind. Dat is ruim voor de geadviseerde leeftijd en dat is niet voor niets. Maar goed, sommige mensen kunnen slecht tegen slaapgebrek en dan moet een baby met 8 weken maar op alle mogelijke manieren en kunstgrepen doorslapen.
Jammer is dat, je baart geen volwassenen hoor.
Jammer is dat, je baart geen volwassenen hoor.
dinsdag 27 december 2011 om 18:02
quote:Popje1975 schreef op 27 december 2011 @ 17:35:
Oh god wat ben ik dan weer ontaard want die van mij van 6 maanden zit 's ochtends in de wipper te drinken zodat ik mijn andere hand vrij heb voor n kop koffie. Wordt ie niets minder van hoor.'s-Nachts drink je die koffie toch niet en heb je je handen gewoon vrij? En vanaf 6 maanden kunnen ze de fles zelf beet houden. Ik vind 3 maanden gewoon nog een baby die lekker geknuffeld moet worden zeker tijdens de nachtvoeding, donker, koud en stil. Maar dat is mijn asociatie. Ik vond dat de heerlijkste voeding om te geven, alsof we alleen op de wereld waren. Ja ja, ik ben een sentimentele muts.....
Oh god wat ben ik dan weer ontaard want die van mij van 6 maanden zit 's ochtends in de wipper te drinken zodat ik mijn andere hand vrij heb voor n kop koffie. Wordt ie niets minder van hoor.'s-Nachts drink je die koffie toch niet en heb je je handen gewoon vrij? En vanaf 6 maanden kunnen ze de fles zelf beet houden. Ik vind 3 maanden gewoon nog een baby die lekker geknuffeld moet worden zeker tijdens de nachtvoeding, donker, koud en stil. Maar dat is mijn asociatie. Ik vond dat de heerlijkste voeding om te geven, alsof we alleen op de wereld waren. Ja ja, ik ben een sentimentele muts.....
dinsdag 27 december 2011 om 18:13
dinsdag 27 december 2011 om 18:30
Ik zou het zeker een keer proberen om hem te laten liggen. Ik voed mijn tweeling als ik alleen ben in de wipper en dan heb ik zelfs beide handen vrij om nog een klusje tussendoor te doen, heb zelfs wel eens de stofzuiger door het huis gehaald tijdens hun fles. Denk niet dat ze daar last van hebben.
Geef ook geen rijstebloem, consultatie bureau noemde het onnodige dikmakers... Weet niet wat hier van waar is... Vind trouwens 3x per nacht een voeding wel veel, vooral vermoeiend.
Geef ook geen rijstebloem, consultatie bureau noemde het onnodige dikmakers... Weet niet wat hier van waar is... Vind trouwens 3x per nacht een voeding wel veel, vooral vermoeiend.
dinsdag 27 december 2011 om 18:59
Hier ook doorslapers (sinds een week ) ze zijn elf weken en slapen van elf tot zes of zeven uur. Ook ik moet er eentje per voeding in de wipper zetten, de ander hou ik in mijn armen. Ik geloof niet dat ze er last van hebben . In de nacht gaven man en ik ieder een fles.
Rijstebloem met acht weken? Zou ik zelf niet doen.
Sanne
Rijstebloem met acht weken? Zou ik zelf niet doen.
Sanne
dinsdag 27 december 2011 om 19:48
Hier ook nog twee nachtvoedingen met 3 maanden. 3 als je de late voeding van 23 uur ook nog meetelde. Ik vond het nooit een probleem, maar okkie sliep direct weer in na de fles. Daar verlang ik nu wel eens naar terug nu ze 11 maanden is en door allerlei oorzaken ' s nachts wakker is. Hier altijd wel lekker vasthouden met voeden. Ik vind het wel lekker momentje het voeden. Okkie weigert pertinent om zelf de fles vast te houden. Ze drinkt al maanden water/diksap uit een tuitbeker en dat gaat prima zelf, maar tijdens de melkfles dan gaat ze in de relaxstand en moet mama/papa de fles vasthouden.
dinsdag 27 december 2011 om 19:52
dinsdag 27 december 2011 om 19:59
Ik zou het lekker doen! Je kan zelf het beste inschatten of het veilig en prettig voor je kindje is, en als dat zo is zou ik verder vooral kiezen voor de meeste slaap voor iedereen! Als ik het zo lees is het rustiger voor zowel je zoontje als voor jou. Gemak lijkt mij een prima reden (mits t veilig enzo is), wie weet hoe lang je zoontje doorgaat met nachtvoedingen, je kan al je energie gebruiken!
Ik gaf borstvoeding, en voedde mijn dochters ook liggend in bed. Natuurlijk was er dan fysiek contact, maar zelf viel ik regelmatig half in slaap hoor, en ook heb ik echt wel eens gesmsd, tv gekeken of zelfs een boek gelezen tijdens het voeden. Dus iedere seconde contact, neu. (Geloof ook niet dat mijn dochters daar behoefte aan hadden, die wilden vooral drinken...). Bovendien, naast die nachten zijn er toch nog zat fijne, intieme, contactmomenten, zowel tijdens als naast voedingen? Pas als die momenten er helemaal niet meer zijn, dan word je een beetje ontaard...
Ik gaf borstvoeding, en voedde mijn dochters ook liggend in bed. Natuurlijk was er dan fysiek contact, maar zelf viel ik regelmatig half in slaap hoor, en ook heb ik echt wel eens gesmsd, tv gekeken of zelfs een boek gelezen tijdens het voeden. Dus iedere seconde contact, neu. (Geloof ook niet dat mijn dochters daar behoefte aan hadden, die wilden vooral drinken...). Bovendien, naast die nachten zijn er toch nog zat fijne, intieme, contactmomenten, zowel tijdens als naast voedingen? Pas als die momenten er helemaal niet meer zijn, dan word je een beetje ontaard...
dinsdag 27 december 2011 om 20:16
Toen wij nog 's nachts de fles moesten geven (man fles, ik kolven) lieten we de verwarming aan als het koud was. Niets zo naar als in een koude kamer kolven. Ook nog de tv aan (om wakker te blijven). Heel ontaard natuurlijk. Ook bellen/internetten/lezen etc. tijdens het voeden is mij niet vreemd. Maar goed, ik was daar vaak zo'n 8-10 uur per dag mee bezig, dus momenten genoeg (slecht drinkend kind).
Ik heb sinds Dropje aan de borst (3 maanden) is meestal liggend in de co-sleeper gevoed. Viel ik ook meestal in slaap. Maar ik weet niet of ik dat zou durven met een fles. Dat is toch gevaarlijker. Er staat in sommige adviezen over veilig samen slapen ook dat het niet wordt aangeraden als je voeding via de fles geeft. Ik geloof dat dat iets te maken heeft met onderzoek naar slaapgedrag, dat bv-moeders zich automatisch naar een kind omdraaien en in een beschermdende houding gaan liggen. De meerderheid van de fv-moeders ook, maar er was wel een flink verschil. Dus ik zou extra opletten met veiligheid.
Ik heb sinds Dropje aan de borst (3 maanden) is meestal liggend in de co-sleeper gevoed. Viel ik ook meestal in slaap. Maar ik weet niet of ik dat zou durven met een fles. Dat is toch gevaarlijker. Er staat in sommige adviezen over veilig samen slapen ook dat het niet wordt aangeraden als je voeding via de fles geeft. Ik geloof dat dat iets te maken heeft met onderzoek naar slaapgedrag, dat bv-moeders zich automatisch naar een kind omdraaien en in een beschermdende houding gaan liggen. De meerderheid van de fv-moeders ook, maar er was wel een flink verschil. Dus ik zou extra opletten met veiligheid.
zaterdag 31 december 2011 om 10:21
Geprobeerd om in de cosleeper te voeden maar ik vind toch dat ik nog te ver weg lig. Ik vind het toch wel belangrijk om tijdens het voeden lichaamscontact te houden dus ik leg hem gewoon weer bij me in bed.
Gelukkig heb ik de voordelen van een ft kolvende moeder en slaap ik inderdaad heel wakend. Ach, ver in slaap val je ook niet tijdens het liggend geven van de fles, je dommelt misschien wel eens wat weg maar van elk klein geluidje ben je toch weer wakker en ik houd het licht aan. Ook wanneer ik hem bij me in bed laat liggen wanneer hij erg onrustig blijft.
Gelukkig heb ik de voordelen van een ft kolvende moeder en slaap ik inderdaad heel wakend. Ach, ver in slaap val je ook niet tijdens het liggend geven van de fles, je dommelt misschien wel eens wat weg maar van elk klein geluidje ben je toch weer wakker en ik houd het licht aan. Ook wanneer ik hem bij me in bed laat liggen wanneer hij erg onrustig blijft.