Flesvoeding baby 9 weken

04-08-2020 18:53 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik ben gewoon even benieuwd hoe het bij jullie gaat/ging.

Onze zoon is 9 weken en weegt ongeveer 5.6 kilo. Helemaal zeker weten we het niet omdat er door Corona veel tijd tussen de afspraken bij het cb, en dus het wegen, zit. Onze eigen weegschaal is niet erg nauwkeurig.

Hij krijgt nu 5x120+4 schepjes en in de avond 1x150+5 schepjes. Hij slaapt hier goed op en maakt soms nachten van 8 uur.

Nu merken we dat hij steeds vaker voor z’n voeding kom en willen we elke fles 150+5 schepjes aan gaan bieden. En hopelijk op 5x150 uit gaan komen:)

Hoe ging het bij jullie rond deze leeftijd?
Geen flauw idee, ik gaf BV op verzoek. Maar FV kun je ook op verzoek geven. Ik zou in ieder geval niet gaan zitten wachten tot het het CB een keertje uitkomt jullie te ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
We geven nu ook op verzoek:) maken hem niet wakker voor een flesje en wachten tot hij zelf komt. merken er nu verschil in en willen zelf de grotere flessen geven. Vind het alleen lastig dat we niet zijn precieze gewicht weten :)
Voor op verzoek geven maakt zijn gewicht toch ook niet uit? Bied gewoon een grotere fles aan en kijk hoeveel hij wil.
(Naja, zo gaat het in ieder geval met borstvoeding op verzoek)
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad gewoon voeden op verzoek. Als je het idee hebt dat je zoon meer wil drinken, kun je gewoon grotere flessen proberen. Een baby kan zelf goed bepalen hoeveel hij wil drinken. Dus als flessen van 150+5 te groot zouden zijn, merk je het snel genoeg als hij ze niet leeg drinkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerder een voeding meer aanbieden dan iedere voeding zo'n grote fles.
Kerstboompje345 schreef:
04-08-2020 19:00
We geven nu ook op verzoek:) maken hem niet wakker voor een flesje en wachten tot hij zelf komt. merken er nu verschil in en willen zelf de grotere flessen geven. Vind het alleen lastig dat we niet zijn precieze gewicht weten :)
Maakt niks uit, als ie honger heeft moet ie eten. Gewoon grotere flessen geven dus, of een fles extra per dag als ie de grotere nog niet leeg krijgt.
En heb wat meer vertrouwen in je eigen observaties. Stel nou dat dat CB nog veertien jaar dicht blijft, laat je je kind dan ook nog veertien jaar leven op vijf flessen melk per dag omdat je nog geen officiële toestemming hebt gekregen iets in zijn voedingspatroon te veranderen?

Nou dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerder gaan voor een extra fles, dan voor een grotere fles. Als ik een fles van 150 ml voor de buik van een baby hou, vind ik die hoeveelheden altijd enorm!
Alle reacties Link kopieren
Maag is zo groot als hun vuist. Maar als je maar vaak genoeg grote flessen geeft rekt ie wel wat uit
Joh, dan had mijn borstvoedingsbaby inmiddels een maagverkleining moeten krijgen met de overproductie die ik had. Maar nee hoor, ze vertikte gewoon om verder te drinken als ze geen zin meer had (om mij met een ontploffende borst achter te laten).
Geef een fles als de baby honger heeft, en als die fles direct helemaal leeg gaat en je baby nog meer wil geef je wat extra. En als hij dat niet wil maar een uur te vroeg weer honger heeft geef je een keer een extra fles.

Edit: tenzij hij veel gaat spugen, dan zou ik een wat kleinere fles aanbieden.
anoniem_399469 wijzigde dit bericht op 04-08-2020 19:43
7.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Misschien toch een extra flesje inderdaad? Mijn baby van 11 weken zit nog op zo'n 7 flessen 120+4 (soms 1 flesje 150+5) Al vind ik het ook nog steeds wel een lastig onderwerp hoor, die voeding. Dus ik snap je heel goed.
Volg de behoefte van je kind.
Mijn zoontje is 8 weken en drinkt 5 a 6 flessen van 150. Is 60 cm en bijna 6 kg.
Toen hij t gewicht had van jouw zoontje mocht hij 6x 150 of 5x 180
Mijn baby dronk met 9 weken 5x150. Maar dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Jij merkt dat je baby behoefte heeft aan meer voeding. Ik zou zeggen probeern het uit. Je baby stopt echt met drinken als hij genoeg heeft. Je merkt ook snel genoeg of het fijner is om een (kleinere) fles meer te doen of om alle voedingen op te hogen. Of misschien juist alleen de ochtendvoeding. Echt, vertrouw op je moedergevoel. Het CB is in sommige gevallen een prettige leidraad om te hebben maar jij weet zelf wat het beste is voor jouw baby. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even gezocht, en mijn ienie-mini kleine ukje dronk in die tijd 6x130. En dat was dus een lichtgewichtje die na 3 maanden nog geen 5 kilo was.
Zolang het geen echt bizarre hoeveelheden worden (een baby die 2 liter per dag drinkt, of een halve liter tegelijk of zo), en kind geeft zelf aan het te willen, kind gaat niet spugen oid, zou ik gewoon kijken hoe het gaat met wat meer voeding.
Als het hem te veel is, stopt hij vanzelf met drinken, dan ook niet aandringen. Mijn kind leek een bizarre soort meetlat te hebben. Als ik 130 maakte, ging het snel en schoon op. Als ik 150 maakte, stopte ze met drinken als er nog precies 20ml over was :proud: .
Gewicht maakt bij voeden op verzoek niet uit maar als je het graag wil weten kun je ook samen op de weegschaal gaan staan en daarna alleen.

Zelf ben ik flessen gaan ophogen als hij de flessen leeg dronk en eerder kwam dan wat volgens de boekjes mocht. Als je voedt op verzoek zal je zien dat hij in de ochtend bijv veel drinkt en in de middag een laagje laat staan zodat hij onderaan de streep ongeveer de toegestane hoeveelheid drinkt.
Alle reacties Link kopieren
MadameCurie schreef:
04-08-2020 19:41
Joh, dan had mijn borstvoedingsbaby inmiddels een maagverkleining moeten krijgen met de overproductie die ik had. Maar nee hoor, ze vertikte gewoon om verder te drinken als ze geen zin meer had (om mij met een ontploffende borst achter te laten).
Geef een fles als de baby honger heeft, en als die fles direct helemaal leeg gaat en je baby nog meer wil geef je wat extra. En als hij dat niet wil maar een uur te vroeg weer honger heeft geef je een keer een extra fles.

Edit: tenzij hij veel gaat spugen, dan zou ik een wat kleinere fles aanbieden.
Borstvoeding mag onbeperkt. Flesvoeding niet. Voor borstvoeding moeten ze beter hun best doen, flesvoeding gieten ze zo naar binnen waardoor ze daar dus wél te veel van achter elkaar kunnen drinken. Beetje zoals wij na kerst hebben, net te veel eten
Alle reacties Link kopieren
Haha tegen mij is ook gezegd dat je met bv niet kon overvoeden. Las alleen de eerste maand signalen van kramp verkeerd waardoor hij 2 kilo is aangekomen in vier werken.

Maargoed, ik geef mijn baby van 10 weken ook 6 x 120 en laatste fles 150. Hij begint er nu wat langer tussen te laten waardoor ik straks helemaal naar 5 x 150 kan hopelijk. Al kan hij ook ineens veel spugen.
Alle reacties Link kopieren
Elke baby is hier ook anders in. Onze dochter had liever een grote fles wat minder vaak op de dag en onze zoon van vijf maanden krijgt een grote hoeveelheid niet op dus drinkt een flesje of twee meer op een dag. Die heb ik net een fles aangeboden (want honger) van 150x5 en dan laat hij 90 ml staan omdat hij gewoon meer niet weg krijgt op dat moment. Dan drinkt hij waarschijnlijk wel een fles van 180x6 voor hij straks gaat slapen.
En soms heeft juist niet zoveel dorst tijdens de laatste fles en weet ik dat ik er vannacht een keer extra uit moet omdat hij dan dorst heeft.

Gewoon een beetje mee bewegen met je baby en niet zo vast houden aan die richtlijnen. Het zijn richtlijnen hè, het zijn geen vaste regels die je op moet volgen.
Tuurlijk moet je je kind geen liters en liters gaan geven en het is goed om in het oog te houden wat het normale gemiddelde is en of je daar echt van afwijkt.
Maar jij kent je kind het beste en of grotere flessen geven werkt, merk je alleen door het daadwerkelijk te proberen.
Alle reacties Link kopieren
Lemon_Pledge schreef:
04-08-2020 20:52
Borstvoeding mag onbeperkt. Flesvoeding niet. Voor borstvoeding moeten ze beter hun best doen, flesvoeding gieten ze zo naar binnen waardoor ze daar dus wél te veel van achter elkaar kunnen drinken. Beetje zoals wij na kerst hebben, net te veel eten
Als het echt naar binnen gegoten wordt heb je een verkeerde speen.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Lemon_Pledge schreef:
04-08-2020 20:52
Borstvoeding mag onbeperkt. Flesvoeding niet. Voor borstvoeding moeten ze beter hun best doen, flesvoeding gieten ze zo naar binnen waardoor ze daar dus wél te veel van achter elkaar kunnen drinken. Beetje zoals wij na kerst hebben, net te veel eten
Dat was vroeger zo, nu zijn daar weer andere ideeën over. Mijn zoontje is net een jaar en een nakomertje. Bij ons begonnen ze juist over voeden op verzoek bij flesvoeding. Niks frustrerenders dan een baby die zijn fles nog niet mocht omdat het nog geen tijd was en je dus een tijd moest zien te rekken.
Kraamhulp en CB promoten hier juist voeden op verzoek. Hier werkte het echt, een baby regelt het echt zelf. In de ochtend at hij een grotere fles en liet op een ander moment juist weer wat staan. Soms kwam hij wat eerder om bij zijn volgende fles weer wat later te komen. Heel ontspannen vond ik dat terwijl ik bij de oudste continue bezig was met rekken omdat ze nu eenmaal aan hun limiet zaten wat wel voor stress zorgde. Als een baby een fles leegklokt, is er wel wat mis met de speen trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon kreeg flesvoeding gewoon op verzoek, wanneer ik merkte dat hij toe was aan een grotere hoeveelheid, kreeg hij dat.
Consultatiebureau heb ik nog nooit gevolgd daarin, die vonden dat ik zoon niet op verzoek mocht voeden, dat mocht ik alleen wanneer ik borstvoeding zou geven. Op een toon dat het leek of mijn moeder tegen me praatte toen ik een jaar of 4 was. Dus die heb ik vanaf dat moment niet meer serieus genomen.

Dus als jij merkt dat je baby toe is aan meer voeding, geef het hem gewoon en niet zo kijken naar gewicht en wat hij volgens de boekjes zou mogen hebben.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zw ... odig-.aspx
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Mijn zoontje is bijna 9 weken en krijgt 6x150+5 schepjes op een dag. Hier heeft hij in principe genoeg aan.
Ik vraag me af hoeveel jullie in het flesje aanbieden bij voeden op verzoek? Moet ik dan ook 150 aanbieden of moet ik juist grotere flessen aanbieden (bijv. 180)? En stel nou dat hij overdag er een langere ruk tussenlaat en in de nacht niet, is er iets wat ik daar aan zou kunnen doen? Ik moet mijn zoontje overdag namelijk regelmatig wakker maken voor de fles en 's nachts meldt hij zichzelf altijd stipt na maximaal 4 uur. Het zou zo mooi zijn als hij dat een keer andersom doet. Echter vind ik het ook sneu om hem overdag steeds wakker te maken..
Fietje_ schreef:
05-08-2020 10:43
Hoi allen,

Mijn zoontje is bijna 9 weken en krijgt 6x150+5 schepjes op een dag. Hier heeft hij in principe genoeg aan.
Ik vraag me af hoeveel jullie in het flesje aanbieden bij voeden op verzoek? Moet ik dan ook 150 aanbieden of moet ik juist grotere flessen aanbieden (bijv. 180)? En stel nou dat hij overdag er een langere ruk tussenlaat en in de nacht niet, is er iets wat ik daar aan zou kunnen doen? Ik moet mijn zoontje overdag namelijk regelmatig wakker maken voor de fles en 's nachts meldt hij zichzelf altijd stipt na maximaal 4 uur. Het zou zo mooi zijn als hij dat een keer andersom doet. Echter vind ik het ook sneu om hem overdag steeds wakker te maken..
Gewoon de hoeveelheid aanbieden die mag en als je merkt dat hij de flesjes leeg drinkt en er weer minder tijd tussen de flessen komt meer aanbieden. Wakker maken op de dag zou ik, als je wil voeden op verzoek niet doen. Als je een baby volgt ontwikkeld het een eigen patroon en ritme die je weer gaat herkennen. Mijn zoontje sliep overdag ook goed en de nachten ook netjes om de 4 uur. Door te gaan voeden op verzoek is dit lamgzaam gaan draaien en sliep hij met 3,5 maand van 11 tot 7.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven