frisse lucht

22-11-2011 20:01 32 berichten
Hallo iedereen

Ik zou graag jullie advies/ mening willen over het volgende:

Ik vind het altijd belangrijk om " frisse lucht" in huis te hebben. Ik lucht 's ochtends altijd de slaapkamers, en 's avonds de woonkamer. Het liefst heb ik 's nachts een raam open op onze slaapkamer, maar dan verrekt mijn man van de kou ( hij is een koukleum) dus doen we de slaapkamer deur op een kier en heb ik in de badkamer een raam open en daar ook de deur open.

Als mijn zoontje 's avonds op bed gaat, doen we zijn slaapkamer deur eerst altijd dicht, ( omdat we ook zelf nog wel eens boven rondlopen en hem niet wakker willen maken) en als we zelf op bed gaan en bij hem gaan kijken dan laten we daarna de deur ook op een kiertje staan om maar weer die frisse lucht binnen te laten.

Nu het wat kouder is geworden valt me op dat ons ventje het eerste gedeelte van de avond prima slaapt en lekker warm aan voelt, en nadat wij ook op bed zijn gegaan hij vaak wakker wordt. Als we hem dan oppakken voelt hij ook wat koudig. Goede kans dat ie dus wakker is geworden van de koude luchtstroom, ondanks alle dekentjes die hij over zich heen heeft.

Maar ja, het lijkt me niet gezond om de deur dicht te laten en dat hij dan alleen de lucht heeft die op dat moment in de kamer is, en dus die lucht en zuurstof steeds weer herbruikt. Ik heb wel het rooster open maar ik vind dat niet genoeg. Wellicht ben ik hier overdreven in, maar dat heeft ook een reden. Hoe doen jullie dat? Deuren van de slaapkamers dicht?
Ja hoor, bij ons zijn alle slaapkamerdeuren dicht 's nachts. Wel het rooster open en ook nog een klein raam op een kiertje.

Kinderen die het koud hebben worden inderdaad vaak wakker...
Alle reacties Link kopieren
Eh ja. Deur gaat zeker dicht! Niks erger dan het 's nachts koud hebben. Rooster open vind ik meer dan genoeg en zelfs dat is 's winters dicht. Vanwaar de drang naar enorm veel frisse lucht?
Ja, hoor deur dicht en geen raam open.
Waarom niet die deur open laten gedurende de avond? Aan het geluid van voorbij lopende mensen zal hij snel genoeg gewend zijn (tenzij jullie op klompen over 'n planken vloer voorbij komen stampen ). De temperatuur verandert dan niet zo plotseling en de luchtstroom is er dan ook continue.

Overigens ben ik ook 'n voorstander van frisse lucht. Slaapkamer staat altijd òf de deur open òf het raam minimaal op 'n kier. Keukenklapraam staat altijd open en de ramen in de woonkamer ook zo veel mogelijk op minimaal 'n kier.
Hier ook de deuren dicht en we hebben niet eens roosters. Overdag lucht ik de kamers door de ramen op een kier te zetten, maar 's nachts zijn ze altijd helemaal dicht. Veel te koud!
Raam en deur dicht. Genoeg lucht in mn huis voor een nacht
Internagelaktisch
Overdag ramen open en s nachts op een kier of dicht. Die eigen zuurstof inademen zal wel een beetje meevallen denk ik, of is het maar een heel klein kamertje?
Rooster is meer dan genoeg. Kan hij nog niet onder een dekbed?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 22 november 2011 @ 20:12:

Rooster is meer dan genoeg. Kan hij nog niet onder een dekbed?Ja volgens mij wel zo'n beetje. Maar hoorde van mijn schoonzus dat een dekbedje niet veel warmer is? Ik weet het niet hoor, dat zullen we dan ook wel merken denk ik.
quote:_nut_ schreef op 22 november 2011 @ 20:10:

Overdag ramen open en s nachts op een kier of dicht. Die eigen zuurstof inademen zal wel een beetje meevallen denk ik, of is het maar een heel klein kamertje?Valt wel mee, moeilijk maten te schatten. Ik denk zo'n drie bij vier?
Hier ook raam en deur dicht, luchten doe ik overdag wel.
[quote]chartreuse schreef op 22 november 2011 @ 20:07:

Waarom niet die deur open laten gedurende de avond? Aan het geluid van voorbij lopende mensen zal hij snel genoeg gewend zijn (tenzij jullie op klompen over 'n planken vloer voorbij komen stampen ). De temperatuur verandert dan niet zo plotseling en de luchtstroom is er dan ook continue.

Ook een goed idee! Stom, ik had er echt niet aangedacht.
quote:Lotjes86 schreef op 22 november 2011 @ 20:04:

Eh ja. Deur gaat zeker dicht! Niks erger dan het 's nachts koud hebben. Rooster open vind ik meer dan genoeg en zelfs dat is 's winters dicht. Vanwaar de drang naar enorm veel frisse lucht?De drang naar veel frisse lucht heb ik van een schokkende ervaring: Wij woonden het eerste jaar van ons samen wonen op een flatje, twee hoog. In die tijd zat daar nog geen CV in dus gaskachel. Dit was in het hele gebouw zo. Op een ochtend zag ik een ambulance staan bij onze benedenburen, waar wij verder geen contact mee hadden. Die ambulance ging weer weg en er kwam een lijkwagen voor in de plaats. Wat blijkt: Er had een gast bij onze benedenburen gelogeerd en in de woonkamer geslapen, en die is niet meer wakker geworden. Koolmonoxide vergiftiging. Een hele schokkende gebeurtenis en sindsdien ben ik aardig met frisse lucht in huis bezig.
Slaapkamerraam 's nachts dicht? Nog niet bij 20 graden onder nul, het idee alleen al om met dichte ramen te slapen.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 22 november 2011 @ 20:26:

Slaapkamerraam 's nachts dicht? Nog niet bij 20 graden onder nul, het idee alleen al om met dichte ramen te slapen.Ook vanwege "gebrek"aan frisse lucht?
quote:cathoilily schreef op 22 november 2011 @ 20:27:

[...]

Ook vanwege "gebrek"aan frisse lucht?Ik slaap gewoon heerlijk in een koude kamer, lekker onder mijn dekbedje maar dat gooi ik er soms ook af.
verba volant, scripta manent.
Dat lijkt me inderdaad een schokkende ervaring, met die koolmonoxide.

Maar van slapen met raam en deur dicht zul je niet zomaar stikken.

Zelf heb ik met dit weer wel het raam dicht s nachts. Maar ik heb een grote slaapkamer. Ik weet eigenlijk niet wanneer een kamer zo klein is, dat het echt benauwd wordt.
Wij hebben zowel overdag als ´s nachts de ramen op de slaapkamers op de kiepstand. De deuren van de kinderen op een kier en die van ons open. De kinderen hebben wel rolluiken voor de ramen, deze gaan dicht. Maar die van ons en van de badkamer blijven open en verzorgen dus de frisse lucht door de hele bovenverdieping.

Ik krijg ook hoofdpijn als het niet fris genoeg is. Slapen met het raam dicht is voor mij vragen om een zere kop.
Ik krijg er een punthoofd van!
Als je geen gaskachel of geiser in huis hebt, lijkt het risico op koolmonoxide-vergiftiging me niet groot . . . .

Geef die kleine smurf maar een lekker warm dekbedje!
Ik heb het 's nachts heel snel warm, zeker als vriend naast me ligt. Ik heb dus het raam op een kier, de deur open en vaak zelfs nog de ventilator op me gericht. Moet er niet aan denken dat er geen frisse lucht binnenkomt eigenlijk, slaap zo ook veel lekkerder.
Bij mij staat alleen het rooster open. Hij slaapt trouwens wel in zo'n dikke slaapzak met mouwen.

Koolmonoxide komt trouwens ook uit je CV ketel, dus daar moet je altijd extra voorzichtig mee zijn. Ik weet trouwens niet als het zo heftig is of een open raampje dan echt helpt.
Wat een griezelige ervaring met die koolmonoxide TO. Heb ik zelf (gelukkig) nooit meegemaakt maar ik snap je behoefte aan frisse lucht helemaal.

Heb ook altijd de roosters open en 's-nachts raam op een kier.

Je zou kunnen overwegen om zijn bed net even anders neer te zetten, misschien ligt hij net in een 'trek' van de open deur en het open rooster.
Hier ook de roosters dicht en overdag luchten. Dochter slaapt al van kleins af aan beter in een warme kamer, heeft ook mijn voorkeur. (vroeger bij mn ouders had ik zelfs verwarming aan 's nachts maar moet wel zeggen dat die slaapkamer groter was dan mn huidige -toch best wel ruime- woonkamer).

Ik weet niet of een dekbedje veel uitmaakt qua warmte (hoewel dat toch de reden is dat ze ze pas bij 2 jaar mogen?) maar mijn ervaring is wel dat ze er beter onder blijven liggen. En ik zou inderdaad kijken naar de toch / luchtstromen.
Overdag luchten en ruim voor 't naar bed gaan ramen dicht nu het zo koud is. Dat je zelf blijkbaar in de kou wil slapen hoef je je kind nog niet aan te doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven