Gastouder wordt duurder in 2018

20-11-2017 09:37 58 berichten
Afgelopen vrijdag werden wij gebeld door het bemiddelingsbureau van onze gastouder. Ze vertelden dat de kamer heeft besloten een minimumloon in te stellen voor opdrachtnemers met overeenkomst vanaf 1 januari 2018.

Omdat onze gastouder 1 hele dag per week bij ons thuis onze dochter opvangt is dit ook van toepassing op ons. Het minimumuurloon zal naar 9, 84 gaan wat voor ons betekend dat we per maand bijna 150,- meer gaan betalen. De kinderopvangtoeslag zal nagenoeg niet omhoog gaan. Als ik kijk naar de uurtarieven van de kinderopvang bij ons in de buurt ligt die nog steeds 2 euro lager namelijk 7,52.

Nu hebben wij natuurlijk met diverse redenen gekozen voor een gastouder, zoals thuis in eigen bedje kunnen slapen, minder heen en weer gesleep, vertrouwd persoon voor ons, super lief, ondernemend en zorgzaam voor onze dochter. Maar ja wel een forse verhoging, wij moeten nog even goed nadenken of er andere oplossingen zijn of dat we die 150 voor lief nemen maar wel weten wat we aan haar hebben en hoe fijn onze dochter het bij haar heeft.

Zijn er anderen die met vergelijkbare vraagstukken zitten?
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
20-11-2017 10:11
Ook dan ligt het uurtarief tussen de 5 en 6 euro. Als ze er huishoudelijke taken bij doet dan zal het meer zijn.
En het is zeker geen minimum van bijna 10 euro.
Nee hoor. Lees maar in de OP. De overheid stelt een minimumloon.
Hips, hopsakee en pierlala.
Merl0t schreef:
20-11-2017 10:18
Nee hoor. Lees maar in de OP. De overheid stelt een minimumloon.
O natuurlijk als het hier in de OP staat is het waar. Jeetjemina zeg. Ga is zelf zoeken op internet zou ik zeggen. Ik werk zelf in de kinderopvang (niet als leidster) en heb veel te maken met de tarieven.
Jeetje ik wordt al afgefakkeld. Dan te bedenken dat ik er naar neig om extra te betalen en mijn gastouder adressen heeft die dat niet eens in overweging nemen, die zullen wel helemaal slavendrijvers zijn dan.
anoniem_64c6c4c645fab wijzigde dit bericht op 20-11-2017 10:28
1.89% gewijzigd
Ikkuz schreef:
20-11-2017 10:12
Mag ik je vragen welke verzekeringen je hebt? Ben zelf ook gastouder, maar heb geen extra verzekeringen lopen.

Verder ontopic;
Ik zie dat vaak mensen dit werk onderschatten. Ook word ik vaak simpel een oppas genoemd. Maar vergeet niet dat jouw gastouder een verantwoordelijk beroep uitoefend. Ze is ten alle tijden verantwoordelijk voor haar veiligheid, voor een veilige hechting, voor haar persoonlijke ontwikkeling, etc.
Je bent op een pedagogische wijze werkzaam.

Ik vind dat jij in een zeer grote luxe positie zit. Ze wordt erg onderbetaald. Oke ja...je hebt het minimumloon. Dat loon is echt belachelijk.

Ik kom zelf moeilijk rond. Heb hiervoor gekozen en mij hierin vergist. Maar ik verdien dan nog wel rond de 12,- per uur (wel 2 kinderen).

Heb je geen andere ouders waarmee je een regeling kan treffen? Ene week jouw huis, andere week hun huis en dan de gastouder rond de 12,- betalen en samen het bedrag splitten?
Precies. Jij past op 2 kinderen. Dan is 12 euro een mooi bedrag.
Lavendel_12 schreef:
20-11-2017 10:28
Jeetje ik wordt al afgefakkeld. Dan te bedenken dat ik er naar neig om extra te betalen en mijn gastouder adressen heeft die dat niet eens in overweging nemen, die zullen wel helemaal slavendrijvers zijn dan.
Ik zou als ik jou was is goed uitzoeken waar het verhaal van dat minimum vandaan komt.
Is het het een idee dat ze nog een kindje opvangt bij jouw thuis?
Lavendel_12 schreef:
20-11-2017 10:12
Dit. Mijn gastouder bepaalt zelf haar tarief, maar goed schijnbaar heeft iedereen al de conclusie getrokken dat ik haar uitbuit.
Nee hoor, niet dat je haar uitbuit. Ik vind wel dat je zeurt.
stripverhaal schreef:
20-11-2017 10:15
Voor de forumers die zo verontwaardigd zijn dat TO haar gastouder zo weinig betaald, hoe gaat dat bij jullie zelf dan?

Je zoekt een gastouder, vind er eentje waar je een klik mee hebt, vraagt wat zij voor uurtarief rekent en dan geef je aan dat je dat bedrag te laag vindt en minimaal een bepaald bedrag betaald of op zoek gaat naar een ander ofzo?

Het is toch niet zo dat TO haar gastouder dwingt om voor een veel te laag bedrag te werken, de gastouder zal een (zelf)bepaald uurtarief hebben, waarom is het zo een schande dat TO akkoord is gegaan met de uurprijs die de gastouder vraagt?
Ik zou eigenlijk niet weten hoe hoog het minimumloon is en ik zou ervanuit gaan dat de gastouder i.c.m. het gastouderbureau daar zelf rekening mee hebben gehouden zouden hebben bij het bepalen van het uurtarief en dat ik niet zelf na zou moeten gaan rekenen of iemand wel genoeg verdient bij het bedrag wat diegene per uur vraagt.
Ik zou zeer verontwaardig zijn dat iemand zo'n laag uurloon vraagt en me afvragen waarom dat is. Persoonlijk zou ik me schuldig voelen als iemand voor zo'n laag bedrag op mijn dochter zou passen en een klik met haar zou hebben. Ik zou het dan compenseren door iets extra's te geven als dat voor mijzelf enigszins financieel mogelijk is.
De gastouder is er overigens zelf bij dat ze zo'n laag bedrag vraagt, dat is zeker niet de schuld van TO maar ik verbaas me er wel echt over dat het zo laag is.
anoniem_65740 wijzigde dit bericht op 20-11-2017 10:32
5.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
stripverhaal schreef:
20-11-2017 10:15
Voor de forumers die zo verontwaardigd zijn dat TO haar gastouder zo weinig betaald, hoe gaat dat bij jullie zelf dan?

Een au-pair genomen die netjes volgens de regels betaald werd. Ik zou me er echt niet prettig bij voelen als ik iemand tegen minder dan het minimumloon liet oppassen. Mijn kinderen zijn het belangrijkste dat ik heb en ik betaal met liefde voor de opvang. Je weet dat dat erbij hoort als je kinderen neemt en blijft werken, ik zou niet weten waarom een ander uitgebuit moet worden om mijn keuzes. Als je een dag minder moet gaan werken kost het meer..

Ik ben er dus groot voorstander van dat de regering nu deze beroepsgroep in bescherming neemt. Veel GO's vragen te weinig omdat ze anders niet kunnen concurreren met het kdv maar ouders moeten eens gaan inzien dat je kind een op een of twee laten opvangen gewoon meer per uur kost dan wanneer er tien kinderen door twee personen worden opgevangen. Dit lijkt me dus een goede stap om ouders daar bewuster van te maken en de GO's te beschermen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Lavendel_12 schreef:
20-11-2017 10:28
Jeetje ik wordt al afgefakkeld. Dan te bedenken dat ik er naar neig om extra te betalen en mijn gastouder adressen heeft die dat niet eens in overweging nemen, die zullen wel helemaal slavendrijvers zijn dan.

Als je het al zo'n laag bedrag vindt, waarom ben je dan zo verontwaardigd over de verhoging van het uurtarief?
Marloes85 schreef:
20-11-2017 10:31
Ik zou zeer verontwaardig zijn dat iemand zo'n laag uurloon vraagt en me afvragen waarom dat is. Persoonlijk zou ik me schuldig voelen als iemand voor zo'n laag bedrag op mijn dochter zou passen en een klik met haar zou hebben. Ik zou het dan compenseren door iets extra's te geven als dat voor mijzelf enigszins financieel mogelijk is.
Ik zou me kapot schamen om tien euro per uur te vragen om op 1 kind te passen.
Wat denken jullie dat een leidster op het kdv verdient? Die zorgt voor 7 kinderen + alles wat er nog bij komt. Voelt iemand zich daar schuldig over?
watdachtjehiervan schreef:
20-11-2017 10:26
O natuurlijk als het hier in de OP staat is het waar. Jeetjemina zeg. Ga is zelf zoeken op internet zou ik zeggen. Ik werk zelf in de kinderopvang (niet als leidster) en heb veel te maken met de tarieven.
Tja, jij denk er wat vanaf te weten maar je schrijft dingen die pertinent niet waar zijn. Kinderopvang, gastouder zijn in je eigen huis en gastouder in het huis van de vraagouder zijn 3 hele verschillende dingen met hele verschillende regels.

Ik vind dat jullie gastouderbureau nalatig is geweest. Ze hebben de regels slecht uitgevoerd en de gastouder maar ook jullie slecht geïnformeerd.
@watdachtjehiervan

Zoals ik een paar post terug al aangaf weet ik niet wat een leidster op het kdv verdient en heb ik daar nog nooit bij stil gestaan. Ik hoop toch dat het meer is dan €10,- per uur maar wellicht kan jij daar een antwoord op geven?
watdachtjehiervan schreef:
20-11-2017 10:33
Ik zou me kapot schamen om tien euro per uur te vragen om op 1 kind te passen.
Wat denken jullie dat een leidster op het kdv verdient? Die zorgt voor 7 kinderen + alles wat er nog bij komt. Voelt iemand zich daar schuldig over?

Volgens de CAO kinderopvang begint het loon bij 10 euro per uur. De meesten zullen waarschijnlijk meer verdienen.
watdachtjehiervan schreef:
20-11-2017 10:30
Ik zou als ik jou was is goed uitzoeken waar het verhaal van dat minimum vandaan komt.
Is het het een idee dat ze nog een kindje opvangt bij jouw thuis?
Ik neem aan dat het gastouderbureau niet alle klanten gaat opbellen op vrijdagmiddag als ze het niet bij het rechte eind hebben.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-recht-op
https://www.salarisnet.nl/2017/09/minim ... anaf-2018/
jusa schreef:
20-11-2017 10:34
Tja, jij denk er wat vanaf te weten maar je schrijft dingen die pertinent niet waar zijn. Kinderopvang, gastouder zijn in je eigen huis en gastouder in het huis van de vraagouder zijn 3 hele verschillende dingen met hele verschillende regels.

Ik vind dat jullie gastouderbureau nalatig is geweest. Ze hebben de regels slecht uitgevoerd en de gastouder maar ook jullie slecht geïnformeerd.
Wat schrijf ik dan wat niet waar is?
watdachtjehiervan schreef:
20-11-2017 10:30
Ik zou als ik jou was is goed uitzoeken waar het verhaal van dat minimum vandaan komt.
Is het het een idee dat ze nog een kindje opvangt bij jouw thuis?
Dat komt vanuit de overheid. Die gaan dat vanaf volgend jaar voor dienstverlening aan huis, waar een gastouder aan huis onder valt, verllicht stellen.
Al diverse artikelen voorbij zien komen op de fb pagina met mijn collega gastouders.

Ik vind het niet meer dan terecht! Het is een luxe om een gastouder in je eigen huis te hebben. En dan nog niet eens €10 per uur betalen? Belachelijk.

Toen ik aan huis werkte kreeg ik €12,50 per uur. Dat vond ik aan de lage kant. Ik moet er immers ook nog belasting over betalen. Ik deed daarom geen huishoudelijk werk erbij.

Nu ben ik gastouder in mijn eigen huis. Ouders betalen nu €5 per kind per uur.
Veel lager dus. Maar nu kan ik meerdere kinderen van verschillende gezinnen opvangen om toch aan een normaal uurloon te kunnen komen.
Werk je bij iemand in huis dan kan dat niet. Daar mag best wat tegen over komen te staan.
Wil je als ouder minder betalen moet je voor een gastouder in haar huis kiezen of een kdv.
Wil je perse dat alleen je eigen kind aandacht krijgt en in eigen bed kan slapen moet je meer betalen.
Ik kopieer ook even de website van een willekeurig gastouderbureau in:
http://www.gobmare.nl/voor-gastouders/r ... -aan-huis/
En ik zou het geen probleem vinden dat ze hier nog een extra kindje opvangt.
Het gebeurt ook al dat mijn dochter 1 dagdeel in de week bij een ander oppaskindje wordt opgevangen.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
20-11-2017 10:26
O natuurlijk als het hier in de OP staat is het waar. Jeetjemina zeg. Ga is zelf zoeken op internet zou ik zeggen. Ik werk zelf in de kinderopvang (niet als leidster) en heb veel te maken met de tarieven.
Gastouder aan huis valt onder Dienstverlening aan huis. De gastouder mag niet meer dan drie dagen in hetzelfde huis werken, het aantal uur per dag maakt dan niet uit. Er geldt een minimumloon voor Dienstverlening aan huis. Dus ook voor de gastouder. De gastouder is gecertificeerd, het huis GGD gekeurd en EHBOdiploma is vereist

Gooi het zelf eens door Google.
Hips, hopsakee en pierlala.
@TO, maar wat is je vraag precies van het topic? Vind je dat de go te duur wordt en moet je daarom naar een andere oplossing zoeken? Twijfel je of je de verhoging wel wil betalen? Of wat anders?
watdachtjehiervan schreef:
20-11-2017 10:26
O natuurlijk als het hier in de OP staat is het waar. Jeetjemina zeg. Ga is zelf zoeken op internet zou ik zeggen. Ik werk zelf in de kinderopvang (niet als leidster) en heb veel te maken met de tarieven.
Hoezo jeetjemina. Misschien anders zelf even zoeken op internet?
Je komt nogal gefrustreerd over, waarom?
Werk je ook met gastouders? Want dit heeft met een kdv natuurlijk niets van doen.
nerdopviva schreef:
20-11-2017 10:37
Volgens de CAO kinderopvang begint het loon bij 10 euro per uur. De meesten zullen waarschijnlijk meer verdienen.
Zal rond de 12 euro zitten. Ik herhaal voor 7 kinderen!
En het verdient niet eens slecht voor een mbo opleiding.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
20-11-2017 10:32
Als je het al zo'n laag bedrag vindt, waarom ben je dan zo verontwaardigd over de verhoging van het uurtarief?

Dat snap ik dus ook niet.. En zeker niet waarom het dan een vraagstuk is. Het zal wel iets met tegenvallende antwoorden te maken hebben, waarschijnlijk had ze gedacht dat de rest van het forum er ook schande over zou spreken dat iemand het minimumloon gaat verdienen.

Leidsters op een kdv verdienen gewoon conform de CAO kinderopvang en dus zeker minimaal het minimumloon maar over het algemeen meer. Maar daar zijn dan ook 10 kinderen a 7.50 per uur en van 75 euro per uur kun je twee mensen wel fatsoenlijk betalen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Marloes85 schreef:
20-11-2017 10:35
@watdachtjehiervan

Zoals ik een paar post terug al aangaf weet ik niet wat een leidster op het kdv verdient en heb ik daar nog nooit bij stil gestaan. Ik hoop toch dat het meer is dan €10,- per uur maar wellicht kan jij daar een antwoord op geven?
ik verdiende ongeveer 10 euro netto per uur
clueless17 schreef:
20-11-2017 10:43
ik verdiende ongeveer 10 euro netto per uur
Bedankt voor je antwoord, netto vind ik het wel redelijk. Neem aan dat de prijzen die TO noemt wel bruto zijn en dat scheelt dan toch behoorlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven