Gastouder wordt duurder in 2018

20-11-2017 09:37 58 berichten
Afgelopen vrijdag werden wij gebeld door het bemiddelingsbureau van onze gastouder. Ze vertelden dat de kamer heeft besloten een minimumloon in te stellen voor opdrachtnemers met overeenkomst vanaf 1 januari 2018.

Omdat onze gastouder 1 hele dag per week bij ons thuis onze dochter opvangt is dit ook van toepassing op ons. Het minimumuurloon zal naar 9, 84 gaan wat voor ons betekend dat we per maand bijna 150,- meer gaan betalen. De kinderopvangtoeslag zal nagenoeg niet omhoog gaan. Als ik kijk naar de uurtarieven van de kinderopvang bij ons in de buurt ligt die nog steeds 2 euro lager namelijk 7,52.

Nu hebben wij natuurlijk met diverse redenen gekozen voor een gastouder, zoals thuis in eigen bedje kunnen slapen, minder heen en weer gesleep, vertrouwd persoon voor ons, super lief, ondernemend en zorgzaam voor onze dochter. Maar ja wel een forse verhoging, wij moeten nog even goed nadenken of er andere oplossingen zijn of dat we die 150 voor lief nemen maar wel weten wat we aan haar hebben en hoe fijn onze dochter het bij haar heeft.

Zijn er anderen die met vergelijkbare vraagstukken zitten?
watdachtjehiervan schreef:
20-11-2017 10:33
Ik zou me kapot schamen om tien euro per uur te vragen om op 1 kind te passen.
Wat denken jullie dat een leidster op het kdv verdient? Die zorgt voor 7 kinderen + alles wat er nog bij komt. Voelt iemand zich daar schuldig over?
Ik zou me kapot schamen om een gastouder uit te buiten voor minder dan €10 per uur!
Dit is appels met peren vergelijken.
Een gastouder in je eigen huis kan niet meer kinderen opvangen.
Dus ook niet voor 7 tegelijk zorgen als er in het gezin maar 1 kind is.
Voor luxe betaal je. Alsof jezelf voor €5 je nest uit komt.

Gastouders hebben trouwens ook alles wat er nog bij komt.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
20-11-2017 10:33
Ik zou me kapot schamen om tien euro per uur te vragen om op 1 kind te passen.
Wat denken jullie dat een leidster op het kdv verdient? Die zorgt voor 7 kinderen + alles wat er nog bij komt. Voelt iemand zich daar schuldig over?
Een leidster op kdv heeft een gedeelde verantwoordelijkheid en bijna altijd een collega naast zich, op z'n minst een achtervang. Je hebt recht op pauze. Het is een hele andere context.

Niet quoten graag

(...)
merl0t wijzigde dit bericht op 20-11-2017 21:37
Reden: Persoonlijk info geschrapt
31.98% gewijzigd
Hips, hopsakee en pierlala.
Marloes85 schreef:
20-11-2017 10:41
@TO, maar wat is je vraag precies van het topic? Vind je dat de go te duur wordt en moet je daarom naar een andere oplossing zoeken? Twijfel je of je de verhoging wel wil betalen? Of wat anders?
Nou ja niet zozeer eigenlijk een vraag, maar meer of andere mensen hier ook mee te maken hebben. Ik geloof zoiezo dat er wel een oplossing komt. Of dat nou is dat er een extra kindje hier bij komt, of ik mijn dochter toch een dag bij een ander oppaskindje thuis breng en anders het extra geld betalen.

Ik weet dat ik heel erg in mijn handjes mag knijpen met haar. Ze heeft zelf het uurtarief zelf bepaald. Als het aan haar had gelegen had ik bij ziekte van haar, dochter of vakanties niet doorbetaald, maar ik ben de enige van al haar adressen die dit wel doet.

Het is voor gastouders heel fijn dat ze in ieder geval minimumloon krijgen, maar er zit voor haar ook een keerzijde aan. Twijfels of haar adressen dit tarief wel willen/kunnen betalen en daardoor misschien weer werk kwijt raken.
Als haar adressen het niet willen of kunnen betalen is dat helaas pindakaas. Ze is een luxe om aan huis te hebben.
Ik vind het heel goed dat er een minimumloon komt voor dit soort gastouders.
Een goede bescherming voor hen die het blijkbaar niet durven vragen imdat ze bang zijn anders geen werk te hebben.
Het wordt tijd dat ze gaat inzien hoeveel geluk haar gezinnen met haar hebben en dat ze het waard is om minstens die €10 per uur te gaan verdienen.
Ze houd nu bijna niks over, zo weinig bruto.
€10 is al aan de erg lage kant.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_12 schreef:
20-11-2017 11:28
Nou ja niet zozeer eigenlijk een vraag, maar meer of andere mensen hier ook mee te maken hebben. Ik geloof zoiezo dat er wel een oplossing komt. Of dat nou is dat er een extra kindje hier bij komt, of ik mijn dochter toch een dag bij een ander oppaskindje thuis breng en anders het extra geld betalen.

Ik weet dat ik heel erg in mijn handjes mag knijpen met haar. Ze heeft zelf het uurtarief zelf bepaald. Als het aan haar had gelegen had ik bij ziekte van haar, dochter of vakanties niet doorbetaald, maar ik ben de enige van al haar adressen die dit wel doet.

Het is voor gastouders heel fijn dat ze in ieder geval minimumloon krijgen, maar er zit voor haar ook een keerzijde aan. Twijfels of haar adressen dit tarief wel willen/kunnen betalen en daardoor misschien weer werk kwijt raken.
Maar wat ik niet helemaal snap. Ze valt toch onder dienstverlening aan huis? Daar zitten wel regels aan vast zoals betalen van minimum loon + vakantiegeld, 4 weken vakantie doorbetalen, bij ziekte na twee wachtdagen doorbetalen en doorbetaling als er vanuit opdrachtgever (dat ben je in dit geval) geen opvang gevraagd wordt op de vaste dagen.

Ik snap niet dat het GOB dat niet weet en daar op acteert want dat wordt ze structureel door iedereen onderbetaald.
watdachtjehiervan schreef:
20-11-2017 10:03
Ik vind dit een raar verhaal.
Een gastouder mag zijn eigen tarief vragen. Er zijn wel richtlijnen voor. Afhankelijk van de taken die de gastouder doet is het vaak rond de 5,40 per uur per kind.
Ik vind 10 euro per uur om op 1 kind te passen erg veel. Zeker als die nog slaapt. Op het kdv krijgt een leidsters niet veel meer per uur en die zorgt voor zo'n 7 kinderen.
.
Een pedagogisch medewerker in de kinderopvang verdient tussen de €12,06 en €16,47 per uur bruto.
Dit is vastgelegd in de CAO.

Uurtarieven van opvang vergelijken met loon van medewerkers werkt trouwens niet. Gastouderopvang is gewoon een andere dienst dan opvang door een KDV en al helemaal als je het hebt over het oppassen op 1 kind.
Bij mijn gastouderbureau ga je per kind een 1,- omhoog. Dus bij 3 kinderen is het heel gunstig.
Ook wordt er huishouden erbij gedaan. Terwijl een schoonmaker ook 12,- per uur verdiend.
Dus het is geen vette pot.
Ik krijg trouwens geen vakantiegeld. Ook geen recht op..
Wel 4 weken doorbetaald en na 2 dagen ziekte ook doorbetaling.
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
20-11-2017 21:32
Bij mijn gastouderbureau ga je per kind een 1,- omhoog. Dus bij 3 kinderen is het heel gunstig.
Ook wordt er huishouden erbij gedaan. Terwijl een schoonmaker ook 12,- per uur verdiend.
Dus het is geen vette pot.
Ik krijg trouwens geen vakantiegeld. Ook geen recht op..
Wel 4 weken doorbetaald en na 2 dagen ziekte ook doorbetaling.
Als je werkt volgens dienstverlening aan huis zou je wel recht moeten hebben op vakantiegeld (zit vaak opgeplust in het uurtarief)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... elijk-werk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven