Kinderen
alle pijlers
Gedrag peuter: normaal of reden tot zorg?
woensdag 1 januari 2025 om 18:44
Mijn dochter van 3,5 vertoont gedrag waarvan ik twijfel of dat wel normaal is. Is het normaal kindergedrag of moet ik advies inwinnen bij een deskundige (bijvoorbeeld het consultatiebureau)?
Er zijn flink wat gebeurtenissen geweest waardoor deze vraag speelt. Een paar (er zijn dus nog veel meer gebeurtenissen):
- Sinds dochter 2 jaar oud is, heb ik meerdere keren gezien dat ze haar nichtje (dezelfde leeftijd) ander speelgoed aanbood. Lief, zou je denken. Maar ik heb steeds door dat ze dat doet zodat ze het speelgoed waar nichtje mee speelde, kon pakken. Gewoon slim? Of sneaky en niet oke?
- Ze pakt speelgoed van nichtje af, rent ermee weg en gaat lachen (een soort evil lach, van slechterikken in films zeg maar).
- Toen dochter 3 was, ging ze zonder enige aanleiding haar even oude nicht slaan. Die nicht zei huilend "nee nee, mij niet pijn doen" maar dochter ging door en gaf haar uiteindelijk een bitchslap. Natuurlijk keihard gestraft en gevraagd waarom ze dat deed. Geen antwoord.
- Ze zag dat nicht viel en ging haar uitlachen.
- We waren bij familie en toen zei ze dat ze over de handen van een baby ging rijden. Ze deed het trouwens niet.
Nu is dit nog niet alles, maar het geeft denk ik wel een beeld.
We hebben trouwens oudergesprekjes op de opvang en peuterspeelzaal en daar is dit niet opgemerkt.
Er zijn flink wat gebeurtenissen geweest waardoor deze vraag speelt. Een paar (er zijn dus nog veel meer gebeurtenissen):
- Sinds dochter 2 jaar oud is, heb ik meerdere keren gezien dat ze haar nichtje (dezelfde leeftijd) ander speelgoed aanbood. Lief, zou je denken. Maar ik heb steeds door dat ze dat doet zodat ze het speelgoed waar nichtje mee speelde, kon pakken. Gewoon slim? Of sneaky en niet oke?
- Ze pakt speelgoed van nichtje af, rent ermee weg en gaat lachen (een soort evil lach, van slechterikken in films zeg maar).
- Toen dochter 3 was, ging ze zonder enige aanleiding haar even oude nicht slaan. Die nicht zei huilend "nee nee, mij niet pijn doen" maar dochter ging door en gaf haar uiteindelijk een bitchslap. Natuurlijk keihard gestraft en gevraagd waarom ze dat deed. Geen antwoord.
- Ze zag dat nicht viel en ging haar uitlachen.
- We waren bij familie en toen zei ze dat ze over de handen van een baby ging rijden. Ze deed het trouwens niet.
Nu is dit nog niet alles, maar het geeft denk ik wel een beeld.
We hebben trouwens oudergesprekjes op de opvang en peuterspeelzaal en daar is dit niet opgemerkt.
woensdag 1 januari 2025 om 18:59
Ik heb het idee dat je verwachtingen niet kloppen bij de leeftijd.
Weten wat goed en fout is is op jonge leeftijd vooral aangeleerd ‘ik mag niet slaan want dan wordt mama boos’. Pas op latere leeftijd komt er echt begrip voor goed en fout. Daarnaast zijn jonge kinderen vooral erg bezig met zichzelf en hun eigen behoeftes en denken weinig aan anderen.
De voorbeelden die je noemt klinken als peutergedrag. Ik vraag me ook af wat je bedoeld met ‘keihard gestraft’. De focus zou moeten liggen op leren en uitleg, en dan niet alleen wanneer kind iets fout doet. Wat gebeurt er, wat doet dat met iemand, hoe kan je helpen.
Weten wat goed en fout is is op jonge leeftijd vooral aangeleerd ‘ik mag niet slaan want dan wordt mama boos’. Pas op latere leeftijd komt er echt begrip voor goed en fout. Daarnaast zijn jonge kinderen vooral erg bezig met zichzelf en hun eigen behoeftes en denken weinig aan anderen.
De voorbeelden die je noemt klinken als peutergedrag. Ik vraag me ook af wat je bedoeld met ‘keihard gestraft’. De focus zou moeten liggen op leren en uitleg, en dan niet alleen wanneer kind iets fout doet. Wat gebeurt er, wat doet dat met iemand, hoe kan je helpen.
woensdag 1 januari 2025 om 19:00
woensdag 1 januari 2025 om 19:07
De dochter van een vriendin had ook altijd allerlei verhalen over wat ze met de baby wilde doen. Van slaan tot zelfs in de baby knippen. Nooit iets gebeurd overigens. Kinderen van die leeftijd willen ook nog wel eens een reactie uitlokken.
Speelgoed afpakken en elkaar zo nu en dan slaan vind ik verder wel passen bij de peuterleeftijd. Duidelijkheid en grenzen zijn dan belangrijk. Op een gepaste manier corrigeren in plaats van “keihard straffen”.
Speelgoed afpakken en elkaar zo nu en dan slaan vind ik verder wel passen bij de peuterleeftijd. Duidelijkheid en grenzen zijn dan belangrijk. Op een gepaste manier corrigeren in plaats van “keihard straffen”.
woensdag 1 januari 2025 om 19:11
vanille-ijs schreef: ↑01-01-2025 19:08Extra lang in de hoek en iets lekkers dat ze zou krijgen, ontnemen.
Straffen van kinderen heeft echt heel weinig zin. Op zijn hoogst worden ze er stiekem van.
En hoe lang is extra lang?
woensdag 1 januari 2025 om 19:13
Dank je wel voor je reactie.Kinderstoel schreef: ↑01-01-2025 18:59Ik heb het idee dat je verwachtingen niet kloppen bij de leeftijd.
Ik denk dat je gelijk hebt en dat mijn verwachtingen niet passen bij de leeftijd.
woensdag 1 januari 2025 om 19:14
woensdag 1 januari 2025 om 19:15
Daar snapt je dochter echt niets van. Ik denk dat je inderdaad om hulp moet vragen. Niet omdat je dochter problematisch gedrag vertoont maar omdat je zelf niet weet wat passend is voor haar leeftijd en hoe je met haar om moet gaan.vanille-ijs schreef: ↑01-01-2025 19:08Extra lang in de hoek en iets lekkers dat ze zou krijgen, ontnemen.
woensdag 1 januari 2025 om 19:16
Goudglitter schreef: ↑01-01-2025 19:15Daar snapt je dochter echt niets van. Ik denk dat je inderdaad om hulp moet vragen. Niet omdat je dochter problematisch gedrag vertoont maar omdat je zelf niet weet wat passend is voor haar leeftijd en hoe je met haar om moet gaan.
Precies dit.
woensdag 1 januari 2025 om 19:17
Je snapt dat je kind totaal t verband niet legt tot haar gedrag en die straf?vanille-ijs schreef: ↑01-01-2025 19:08Extra lang in de hoek en iets lekkers dat ze zou krijgen, ontnemen.
Straffen werkt niet, want t een heeft niets met t ander te maken. Je kunt je kind wel logische consequenties laten ervaren van gedrag, speelgoed afpakken betekend terug geven en dat de ander even niet met je wil spelen bijvoorbeeld of tablet niet uit willen zetten op afgesproken tijd is volgende keer even een keer niet op je tablet.
Verder klinkt t als dood normaal peuter gedrag van een kind die de grenzen uit probeert en alsof jij daar van alles op projecteert. En ja ik heb wel verstand van ontwikkeling want ik heb ontwikkelingshulp psychologie gestudeerd en werk in de kinder en jeugd psychiatrie.
Dit soort speelmomenten zijn leermomenten, als ouder kun je daar wat begeleiding in bieden door je kind woorden te geven, oplossingen voor te doen zoals idd bijvoorbeeld speelgoed ruilen als de ander iets heeft wat jij graag wilt ( goed bedacht van je kind) enz
where ever you go, go with your heart
woensdag 1 januari 2025 om 19:21
Ik zou je kind nooit in de hoek zetten trouwens het is vernederend, je verbreekt de emotionele verbinding en ze leren er niets van.
Je kunt ook gewoon uitleg geven waarom iets niet mag in passende taal, en woorden voor de gevoelens van je kind en het daarbij laten. Niet op alles hoeft straf te volgen.
Ik straf echt nooit, maar dat wil niet zeggen dat alles maar mag. Absoluut niet.
Je kunt ook gewoon uitleg geven waarom iets niet mag in passende taal, en woorden voor de gevoelens van je kind en het daarbij laten. Niet op alles hoeft straf te volgen.
Ik straf echt nooit, maar dat wil niet zeggen dat alles maar mag. Absoluut niet.
where ever you go, go with your heart
woensdag 1 januari 2025 om 19:22
woensdag 1 januari 2025 om 19:22
0-6m: geen besef van goed en kwaad
6-18m: besef van goed en kwaad in functie van ‘anders wordt mama/papa/onthaalouder.. boos’. Als die personen er niet zijn, bestaat de regel niet.
18m-3j: beginnend besef goed en kwaad, maar zelfdiscipline hard in ontwikkeling nog. Nog geen empathie! (Dus: ik weet dat ik niet mag slaan, maar geen idee wat de andere zou voelen qua pijn of emotie)
Empathie begint pas te ontwikkelen vanaf 7j. Zeer genuanceerd proces.
Ik lees niets abnormaals, behalve dat je zou stevig straffen voor dat gedrag. Uitleggen kort en concreet dat het niet mag, en vooral zeggen wat WEL ok is: handen zijn niet om te slaan, wel om fijn te spelen. En deze boodschappen consequent herhalen. Eventueel zeg je ‘als je slaat, kan je even niet samen spelen, kom maar even rustig hier aan tafel naast mama kleuren’ (Dus niet straffen in de hoek)
6-18m: besef van goed en kwaad in functie van ‘anders wordt mama/papa/onthaalouder.. boos’. Als die personen er niet zijn, bestaat de regel niet.
18m-3j: beginnend besef goed en kwaad, maar zelfdiscipline hard in ontwikkeling nog. Nog geen empathie! (Dus: ik weet dat ik niet mag slaan, maar geen idee wat de andere zou voelen qua pijn of emotie)
Empathie begint pas te ontwikkelen vanaf 7j. Zeer genuanceerd proces.
Ik lees niets abnormaals, behalve dat je zou stevig straffen voor dat gedrag. Uitleggen kort en concreet dat het niet mag, en vooral zeggen wat WEL ok is: handen zijn niet om te slaan, wel om fijn te spelen. En deze boodschappen consequent herhalen. Eventueel zeg je ‘als je slaat, kan je even niet samen spelen, kom maar even rustig hier aan tafel naast mama kleuren’ (Dus niet straffen in de hoek)
woensdag 1 januari 2025 om 19:24
Hoe zit het dan met de bitchslap, op 3 jarige leeftijd, zonder aanleiding gegeven?Goudglitter schreef: ↑01-01-2025 19:15Daar snapt je dochter echt niets van. Ik denk dat je inderdaad om hulp moet vragen. Niet omdat je dochter problematisch gedrag vertoont maar omdat je zelf niet weet wat passend is voor haar leeftijd en hoe je met haar om moet gaan.
woensdag 1 januari 2025 om 19:25
vanille-ijs schreef: ↑01-01-2025 19:24Hoe zit het dan met de bitchslap, op 3 jarige leeftijd, zonder aanleiding gegeven?
Alleen het feit al dat je het een bitchslap noemt. Van een 3 jarige. Hou op met me
woensdag 1 januari 2025 om 19:28
Ik snap wat je hiermee bedoelt.
Ik heb die woorden gebruikt om duidelijk te maken wat er gebeurde, zodat je het meer kan inbeelden. Als ik zeg "ze ging lachen" dan kan je dat op 10 manieren lezen. Als ik zeg "evil lach zoals een slechterik" dan snap je als lezer dat het een bepaalde lach is. Als ik zeg "bitchslap", dan heb je ook een beter beeld bij de soort klap.
woensdag 1 januari 2025 om 19:30
Nee, dat snap ik dus niet. Maar ik heb er duidelijk geen verstand van, in tegenstelling tot jou.Skawa schreef: ↑01-01-2025 19:17Je snapt dat je kind totaal t verband niet legt tot haar gedrag en die straf?
Straffen werkt niet, want t een heeft niets met t ander te maken. Je kunt je kind wel logische consequenties laten ervaren van gedrag, speelgoed afpakken betekend terug geven en dat de ander even niet met je wil spelen bijvoorbeeld of tablet niet uit willen zetten op afgesproken tijd is volgende keer even een keer niet op je tablet.
Verder klinkt t als dood normaal peuter gedrag van een kind die de grenzen uit probeert en alsof jij daar van alles op projecteert. En ja ik heb wel verstand van ontwikkeling want ik heb ontwikkelingshulp psychologie gestudeerd en werk in de kinder en jeugd psychiatrie.
Dit soort speelmomenten zijn leermomenten, als ouder kun je daar wat begeleiding in bieden door je kind woorden te geven, oplossingen voor te doen zoals idd bijvoorbeeld speelgoed ruilen als de ander iets heeft wat jij graag wilt ( goed bedacht van je kind) enz
woensdag 1 januari 2025 om 19:31
vanille-ijs schreef: ↑01-01-2025 19:28Ik snap wat je hiermee bedoelt.
Ik heb die woorden gebruikt om duidelijk te maken wat er gebeurde, zodat je het meer kan inbeelden. Als ik zeg "ze ging lachen" dan kan je dat op 10 manieren lezen. Als ik zeg "evil lach zoals een slechterik" dan snap je als lezer dat het een bepaalde lach is. Als ik zeg "bitchslap", dan heb je ook een beter beeld bij de soort klap.
Ik denk dat je als de sodemieter opvoedondersteuning in moet schakelen, voor jezelf. Blijkbaar heb je geen idee hoe dat moet.
woensdag 1 januari 2025 om 19:35
Dat is jouw invulling. Kinderen van twee zijn niet 'sneaky', die doen gewoon wat er toevallig in ze opkomt. Ik vind het best zorgwekkend dat jij je eigen peuter als sneaky beschouwt en ik zou als de donder hulp gaan zoeken bij de opvoeding. Ook al voor dat rare gestraf want dat heeft geen enkele zin. Integendeel zelfs.- Sinds dochter 2 jaar oud is, heb ik meerdere keren gezien dat ze haar nichtje (dezelfde leeftijd) ander speelgoed aanbood. Lief, zou je denken. Maar ik heb steeds door dat ze dat doet zodat ze het speelgoed waar nichtje mee speelde, kon pakken. Gewoon slim? Of sneaky en niet oke?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in