Geen neefjes en nichtjes

10-05-2020 17:30 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi. Ik ben moeder van 2 kinderen. Mijn man is enig kind en mijn broer vrijgezel en geen echte kinderwens. Gelukkig hebben mijn kinderen betrokken opa's en oma's. Toch merk ik hoe ouder mijn kinderen worden, hoe meer er een gemis ontstaat van neefjes en nichtjes. En familie voelt toch anders dan vrienden.
Wie herkent dit?
madelief_84 wijzigde dit bericht op 11-05-2020 08:47
Reden: Vervelende reacties
11.85% gewijzigd
Projecteer jij dat niet?
Dat gemis is er dan toch vooral bij jou? En schuldig over voelen vind ik al helemaal raar, immers de enige manier om zelf het gebrek aan neefjes en nichtjes te voorkomen is dat je zelf geen kinderen had moeten. Voel je je daar ook schuldig over?
Ik had neefjes en nichtjes waar we vrijwel geen contact mee hadden. Als kind miste ik dat niet, er waren genoeg vriendjes en buurtkinderen en ik wist immers niet wat ik miste :)

Ik vermoed ook dat het meer jouw projectie is?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Tja, hoe wou je dit oplossen dan?
9 neefjes/nichtjes hier, maar met veel leeftijdsverschil. Mijn kinderen er net tussenin. De kleintjes te kinderachtig, met de groten kunnen ze nog niet meepraten. Alhoewel met Kerst ze wel samen spelletjes doen. Families niet heel close. Dan heb ik liever vrienden met kinderen.
Ik begrijp het wel. Neefjes en nichtjes voelen toch anders. Ik zie aan mijn kinderen dat voor hun hetzelfde geldt. En hoe hecht de vriendschappen ook zijn, vrienden komen en gaan vaak.

Maar als ze straks ouder zijn en ze met de volwassenen mee willen doen is dat gemis denk ik minder.
Die kinderen weten toch niet beter?

Het is niet dat ze bij hun geboorte een handleiding gekregen hebben met de woorden "er gaan ook nog neefjes en nichtjes opduiken".

En hoe kan JIJ je nu schuldig voelen voor het gebrek aan extra kinderen aan je man zijn kant en de keuze / logisch gevolg van geen partner van je broer.
Het is nu éénmaal zo.

Ik hoop dat mijn familie er zo niet in staat, want ik zorg ook niet voor nakomelingen.

Ik had zelf overigens nichtjes en neefjes met de hopen, maar had er écht geen speciale band mee.
Ik zag ze 1 à 2 keer per jaar en daar bleef het bij de meesten wel bij.
wissewis wijzigde dit bericht op 10-05-2020 18:20
19.61% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ach ga toch heen mens, dat zit in jouw hoofd, je kinderen zijn daar helemaal niet mee bezig. Bovendien hebben zij ook elkaar nog.
Ik zie mijn neven nooit en tijdens het opgroeien zag ik er eentje. Vreselijke jongen die altijd met blokken op mijn hoofd sloeg enzo. Ik heb ook geen broers of zussen en heb nooit iets gemist.
Man en ik zijn allebei enig kind dus ons kind zal ook nooit een neefje of nichtje hebben. Heb niet het idee dat ik mijn kind daarmee tekort zal doen. Hoe kan je zoontje een neefje of nichtje missen als hij niet weet hoe het is om er eentje te hebben? Is dat niet ontzettend invullen vanaf jouw kant?
Lijkt me ook dat jij vooral dat gemis voelt en misschien het ook idealiseert?
Mijn kinderen ( nu 19 en 21) hebben neven en nichten in dezelfde leeftijd maar speelden altijd liever met vriendjes en vriendinnetjes.
Schuldig????
Sorry, maar dat vind ik wel bijzonder vergezocht. Ik kan me evengoed schuldig voelen dat ik geen blauwe ogen heb.
Mijn kinderen hebben één nichtje en neefje, en waarschijnlijk komen er in de toekomst meer. Het neefje en mijn zoontje zijn echt vanaf de geboorte van mijn zoontje twee handen op één buik. Heel bijzonder.

Maar ze hebben dan weer geen betrokken opa's en oma's. Mijn moeder is dood, mijn vader is niet in mijn leven en de andere twee zijn leuk als we ze zien maar zijn absoluut niet betrokken.

Ik heb mijn opa en oma als 100 keer zo waardevol ervaren als mijn nichtjes en neefjes vroeger. Zo missen we allemaal wel wat.
Denk ook meer dat dit jouw projectie kan zijn. Hier ook geen neefjes en nichtjes en ook niet in het vooruitzicht. Gelukkig ook andere kindjes om mee te spelen :) Ik heb zelf ook geen bijzonder goede band met mijn vele neefjes en nichtjes, dus ik zie daar geen problemen. Al zou het natuurlijk ook leuk zijn als bij opa en oma een keer met leeftijdsgenootjes konden spelen.
Het nichtje van mijn eigen leeftijd vond ik te flauw en kinderachtig en dat was dus geen succes. Een nichtje van 4 jaar ouder vond ik leuker maar voor haar was ik eigenlijk weer te jong. De twee jonger dan mij had ik helemaal niks mee. En de oudsten zaten al in een heel andere levensfase. Het zijn van die opgedrongen contacten bij het opa/oma bezoek waar je naar mijn idee best buiten kan.
Wat een onzin. Onze kinderen hebben ook geen neefjes en nichtjes. Als ze die wel hadden, zouden ze er niks aan hebben want we wonen in het buitenland. Ze hebben vriendjes en weten volgens mij niet eens wat neefjes en nichtjes zijn.

Met mijn neven heb ik sporadisch contact, hoewel ik er wel mee opgegroeid ben. Waren veel samen vroeger. Mijn man heeft een heleboel neven en nichten en sporadisch contact.

Heb jij het er vaak over ofzo? Dat jij het zo mist en dat projecteert op je kinderen? Misschien daar eens mee stoppen.
Ik begrijp het een beetje to. Ik heb een nichtje (zelfde leeftijd) en vanaf jongs af aan een leuke band mee gehad. Nu nog steeds. We zijn goede vrienden. Maar het had natuurlijk net zo goed niet kunnen klikken.

Zelfs 1 dochter van ruim 2 en hoog zwanger van dochter nr 2. Hier ook geen vooruitzicht op neefjes en nichtjes binnenkort.
Aan de andere kant ik kom uit een gezin met 5 kinderen. Dus dat zegt dus ook helemaal niks...
Ik zie ze alleen nog bij begrafenissen. Alleen die van 4 jaar ouder heb ik wat meer contact mee.
Huh?

Ikzelf heb geen broers en zussen, tenminste....niet uit dezelfde leg als ikzelf. En die die er zijn daarmee is geen contact. Zijn opgegroeid in gezinsvervangend tehuis.

Soms vroegen mensen hoe het is om enig kind te zijn, bij die vraag kan ik me nog enigszins iets voorstellen. Vanuit interesse of bezorgdheid. Hoewel dat voor mij geen enkel issue was of is.

Echer een schuldgevoel omdat kinderen geen neven/nichten hebben gaat me te ver.
Ik heb juist bakken met neven en nichten en zie die dus echt nooit. Mis er niks aan.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Hier zie ik mijn neven nooit. Ik was ook 14 toen de jongste geboren werd en daardoor nooit een band. Daarbij wonen ze ver weg. Wel dat mijn grootouders gelijk geen aandacht meer had voor mijn siblings en ik.
Ik denk net als jou dat ik het hebben van een leuk nichtje meer uit mijn herinnering is. Nichtje mijn leeftijd en neefje leeftijd van broertje. Geweldige logeer partijen gehad. Hele mooie jeugd herrineringen.
Tja man heeft een neef en nicht in dezelfde leeftijd en nauwelijks tot nooit contact.
AeonOfWinter schreef:
10-05-2020 18:27
Ik heb juist bakken met neven en nichten en zie die dus echt nooit. Mis er niks aan.
Hier zijn en waren de meesten vooral minstens 10 jaar ouder.

Op die obligatoire jaarlijkse familie-feestjes zeiden ze dus geen woord tegen "die kleintjes".
Genoeg anderen van hun eigen leeftijd om tegen te spreken.

Intussen is de oudste 60, ben ik een eind in de 30 en heb ik nog altijd geen band met hen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik heb geen neefjes of nichtjes en heb dit nooit gemist. Dus ik begrijp je niet.
Man en ik hebben ook allebei een vrijgezelle broer. Ik kan ze moeilijk dwingen om een vrouw te bezwangeren zodat onze kinderen een neefje of nichtje zouden hebben. Maar misschien gebeurd het ooit nog eens :mrgreen:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven