Good Luck

14-10-2010 17:42 2669 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 04 november 2010 @ 10:35:

Ik denk dat het gros van de kinderen (uitzonderingen a la Jeetje daargelaten ) nog te klein is om met +/- 5.5 naar groep 3 te gaan.

Daar heeft in de Trouw een artikel over gestaan:

Extra jaar in kleuterklas weinig zinvol

Positief effect is maar van korte duur

Een extra jaar in de kleuterklas heeft weinig nut, blijkt uit onderzoek. Ook jonge kinderen kunnen met extra hulp vaak beter naar groep drie.

Voor een heleboel kinderen is een extra jaar in de kleuterklas een weggegooid jaar, concludeert onderzoeker Jaap Roeleveld van SCO Kohnstamm Instituut. Kleuters een jaar langer in groep 2 laten zitten omdat ze te jong of te speels zijn om te leren lezen en schrijven, heeft geen meerwaarde, blijkt uit zijn onderzoek.

Twaalf jaar lang volgden Roeleveld en Ineke van der Veen 60.000 leerlingen op circa 600 basisscholen. Zo kon voor het eerst het langetermijneffect van het zogenoemde ’kleuterbouwverlenging’ worden gemeten.

Roeleveld vergeleek de prestaties van leerlingen die een extra kleuterjaar kregen met leerlingen bij wie de kleuterperiode niet is verlengd. Beide groepen hadden in groep 2 hetzelfde niveau. Dat effect blijkt op korte termijn wel gunstig te zijn: de zittenblijvers scoren tot groep 6 beter op taal -en rekentoetsen. Maar in groep 8 is er helemaal geen sprake meer van een voorsprong.

Ongeveer een op de tien kleuters blijft een jaar langer in groep 2 dan zijn leeftijdsgenoten, blijkt uit cijfers van de onderwijsinspectie. Dat zijn vooral jongens en achterstandsleerlingen. Bovendien hanteren veel scholen de zogeheten 1 oktoberregeling: leerlingen die op 1 oktober nog geen 6 jaar zijn, blijven in groep 2 zitten.

Ook de zwakste leerlingen hebben geen baat bij een extra kleuterjaar, blijkt uit het onderzoek. 13 procent van die leerlingen stroomde door naar een school voor speciaal basisonderwijs. Dat is aanzienlijk meer dan het aandeel leerlingen dat niet langer ’kleuterde’ (3 procent).

Scholen zouden voorzichtiger moeten zijn met het verlengen van de kleuterperiode, zegt Roeleveld. „Als het kind in dat extra jaar zinvolle dingen doet, is het geen probleem. Een kind dat vanwege zijn niveau of leeftijd in groep 2 blijft, kan zich in twee maanden toch heel snel ontwikkelen. Maar het klassikale onderwijs dwingt hem maanden te wachten, en daar komt hij niet verder mee.”

De overgang naar groep 3 moet vloeiender, pleit Roeleveld. „Nu is er een redelijk scherpe scheiding tussen groep 2 en 3. Het onderwijs moet meer worden toegespitst op het individuele niveau van het kind.”

Scholen zijn daar volop mee bezig, reageert Grada Huis, woordvoerder van de besturenraad, organisatie van het christelijk onderwijs. „Maar als een leerling echt niet toe is aan groep 3, dan moet je die nog even met de blokken laten spelen.”

Een jong kind mag niet op zijn tenen lopen, benadrukt Huis. „Een kind moet gelukkig zijn. En als dat lukt met een extra jaar, wat is dan het probleem?”

UvA-onderzoekers pleiten voor terughoudendheid bij kleuterbouwverlenging

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.
quote:mamax schreef op 04 november 2010 @ 10:39:

[...]

Dat is dus precies mijn vraag. Hij doet thuis wel veel met letters en was laatst druk met de planeten en waar wij dan wonen op de aarde enzo, maar als hij dat op school niet doet/wil houdt het op. Maar als ik dan aan juf vraag waarom nog een keer groep 1 en ik krijg dan als antwoord 'omdat hij van 9 november is' dan vind ik dat ook raar.

En dat Maxi het naar zijn zin heeft op school is voor mij natuurlijk ook het belangrijkste, al doe hij 3 keer groep 1. Ik merk alleen dat ze hier op school heel voorzichtig zijn met door laten stromen. Een meisje wat vorig jaar bij Maxi in de klas zat zit nu in groep 3 en gaat na de kerstvakantie waarschijnlijk door naar groep 4 omdat ze enorm op voor loopt. Ze kon vorig jaar al lezen. Dan moet je haar dus uit een klas halen en halverwege het jaar overplaatsen. Lijkt me voor een kind minder leuk.

Daar zou ik als ouder dus niet mee akkoord gaan..

dan geven ze maar extra werkjes, maar halverwege naar groep 4 gaan is echt een Notdone bij mij.

Er zit wel een maar aan: hier op school hebben ze groep 3-4 etcetera, en dan zou ik het weer anders vinden, want dan kan ze gewoon bij dezelfde juf en kindjes blijven
quote:mamax schreef op 04 november 2010 @ 10:45:

[...]

Daar heeft in de Trouw een artikel over gestaan:

Extra jaar in kleuterklas weinig zinvol

Positief effect is maar van korte duur

Een extra jaar in de kleuterklas heeft weinig nut, blijkt uit onderzoek. Ook jonge kinderen kunnen met extra hulp vaak beter naar groep drie.

Voor een heleboel kinderen is een extra jaar in de kleuterklas een weggegooid jaar, concludeert onderzoeker Jaap Roeleveld van SCO Kohnstamm Instituut. Kleuters een jaar langer in groep 2 laten zitten omdat ze te jong of te speels zijn om te leren lezen en schrijven, heeft geen meerwaarde, blijkt uit zijn onderzoek.

Twaalf jaar lang volgden Roeleveld en Ineke van der Veen 60.000 leerlingen op circa 600 basisscholen. Zo kon voor het eerst het langetermijneffect van het zogenoemde ’kleuterbouwverlenging’ worden gemeten.

Roeleveld vergeleek de prestaties van leerlingen die een extra kleuterjaar kregen met leerlingen bij wie de kleuterperiode niet is verlengd. Beide groepen hadden in groep 2 hetzelfde niveau. Dat effect blijkt op korte termijn wel gunstig te zijn: de zittenblijvers scoren tot groep 6 beter op taal -en rekentoetsen. Maar in groep 8 is er helemaal geen sprake meer van een voorsprong.

Ongeveer een op de tien kleuters blijft een jaar langer in groep 2 dan zijn leeftijdsgenoten, blijkt uit cijfers van de onderwijsinspectie. Dat zijn vooral jongens en achterstandsleerlingen. Bovendien hanteren veel scholen de zogeheten 1 oktoberregeling: leerlingen die op 1 oktober nog geen 6 jaar zijn, blijven in groep 2 zitten.

Ook de zwakste leerlingen hebben geen baat bij een extra kleuterjaar, blijkt uit het onderzoek. 13 procent van die leerlingen stroomde door naar een school voor speciaal basisonderwijs. Dat is aanzienlijk meer dan het aandeel leerlingen dat niet langer ’kleuterde’ (3 procent).

Scholen zouden voorzichtiger moeten zijn met het verlengen van de kleuterperiode, zegt Roeleveld. „Als het kind in dat extra jaar zinvolle dingen doet, is het geen probleem. Een kind dat vanwege zijn niveau of leeftijd in groep 2 blijft, kan zich in twee maanden toch heel snel ontwikkelen. Maar het klassikale onderwijs dwingt hem maanden te wachten, en daar komt hij niet verder mee.”

De overgang naar groep 3 moet vloeiender, pleit Roeleveld. „Nu is er een redelijk scherpe scheiding tussen groep 2 en 3. Het onderwijs moet meer worden toegespitst op het individuele niveau van het kind.”

Scholen zijn daar volop mee bezig, reageert Grada Huis, woordvoerder van de besturenraad, organisatie van het christelijk onderwijs. „Maar als een leerling echt niet toe is aan groep 3, dan moet je die nog even met de blokken laten spelen.”

Een jong kind mag niet op zijn tenen lopen, benadrukt Huis. „Een kind moet gelukkig zijn. En als dat lukt met een extra jaar, wat is dan het probleem?”

UvA-onderzoekers pleiten voor terughoudendheid bij kleuterbouwverlenging

© Trouw 2010, op dit artikel rust copyright.Het zal vast niet zo bedoeld zijn, maar je komt op mij heel prestatiegericht over.
Dat artikel zegt me niet zo veel Mamax.
In groep 3 doen ze dat hier juist weer niet zo'n combinatiegroep.
Hier staat het nog uitgebreider Star.
Ik snap het artikel wel, maar ik heb de behoefte gewoon niet zo om het allemaal zo uit te pluizen.
quote:bambino schreef op 04 november 2010 @ 10:52:

[...]

Het zal vast niet zo bedoeld zijn, maar je komt op mij heel prestatiegericht over.Jammer dat je dat zo ziet, Bam.
Mamax, kan me voorstellen dat het enorm irriteert als school (juf?) zo star met de regels (zeker niet als dat dan ook nog eens achterhaalde regels zijn) om lijkt te gaan. Logisch dat je het gesprek aangaat. Hoop dat ze nu wel met duidelijke argumenten komt waar jij je ook in kunt vinden.

Maatje 'dr school ook niet vlot met doorstromen. In haar groep zijn er dit schooljaar al 3 6 geworden (geen probleemleerlingen). Op een enkeling na zijn ze allemaal lang en breed 6 als ze naar de middenbouw (groep3) gaan (handig, zo'n schoolgids ).

Na, vriend gisteren heel, heel moe maar voldaan weer thuis. Moeder was uiteindelijk goed opgevangen in het nieuwe tehuis en redelijk rustig.
Mamax prestatiegericht Bam? Zij heeft dat artikel toch niet geschreven?

Ik snap ook niet dat juf hem niet naar groep 2 doet als ze overweegt hem eventueel volgend jaar naar groep 3 te doen. Is 1 en 2 een combinatieklas? Dan kan ze hem nu toch beter naar 2 doen en als blijkt dat hij nog niet aan 3 toe is volgend jaar, hem nog een keer groep 2 laten doen? En hij kan nu ook groep 2 doen met wat werkjes van groep 1 ipv groep 1 met werkjes van groep 2.

Even goed navragen vanmiddag en laat je niet afschepen als je gevoel anders is hoor.

aatje is ziek, 5e of 6e ziekte. Ik dacht dat ze hangerig was van het 4,5 mnd sprongetje, maar ze had vorige week koorts en nu uitslag. 5e of 6e ziekte dus :(
Overigens zou ik het liever hebben dat mijn kinderen een jaar langer kleuteren dan dat ze verder tijdens hun schoolloopbaan een jaar over moeten doen.

Maar soms zijn scholen wat te voorzichtig. 1 januari is ook weer niet voor niets ingesteld, behalve dat het veel geld scheelt voor de overheid.
Het is hier wel rustig de laatste tijd.

Broccolisoepje aan het maken, ben benieuwd of het lekker is straks. Ik ga de winter door met soep, iedere week een andere variant. Nouja winter, herfst en winter. Wintertijd zeg maar.
Ikheb gisteren al stoofvlees gemaakt! Had ik echt zin in!

Ik ben trouwens loeidruk met mijn derde tijdschrift al weer van dezelfde serie (64 pagina's). Ik ben er best trots op dat in deze moeilijke tijden degene waar ik het voor doe, al 3 tijdschriften vol krijgt op basis van mijn ontwerp en de 1e 2 gidsen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Eens met Mamax. Van 1 naar 3 is geen optie want in die klassen zit echt wel een verschil. Als ze denken dat hij gewoon naar 3 kan volgend jaar dan nu naar 2. Daarbij: die 1 okt grens bestaat idd niet meer. Normaal is dat iedereen van 1/10 tm 31/12 gewoon doorstroomd. Hij is dus inderdaad gewoon blijven zitten. Lijkt me niet de bedoeling als hij gewoon mee kan komen.

Gooehoehoed Mal! Van stoof en tijdschrift.

Makkelijk recept Amaal? Welkom thuis trouwens!

Ik ben rete druk dus vandaar weinig aanwezig. Maar nu ga ik even rustig zitten hoor dus hebbie wat te vertellen?
quote:bambino schreef op 04 november 2010 @ 10:52:

[...]

Het zal vast niet zo bedoeld zijn, maar je komt op mij heel prestatiegericht over.Huh? Op mij niet hoor.
quote:Suze02 schreef op 04 november 2010 @ 16:06:

Eens met Mamax. Van 1 naar 3 is geen optie want in die klassen zit echt wel een verschil. Als ze denken dat hij gewoon naar 3 kan volgend jaar dan nu naar 2. Daarbij: die 1 okt grens bestaat idd niet meer. Normaal is dat iedereen van 1/10 tm 31/12 gewoon doorstroomd. Hij is dus inderdaad gewoon blijven zitten. Lijkt me niet de bedoeling als hij gewoon mee kan komen.

Gooehoehoed Mal! Van stoof en tijdschrift.

Makkelijk recept Amaal? Welkom thuis trouwens!

Ik ben rete druk dus vandaar weinig aanwezig. Maar nu ga ik even rustig zitten hoor dus hebbie wat te vertellen?

Op vele, vele () scholen is dat helaas niet zo. Al bestaat de regel officieel niet meer, hij wordt nog wel gehanteerd.

Overigens heeft Mamax toch niet geschreven van van 1 naar 3? Volgens mij begreep Amaal dat verkeerd?
ff terug lezen. Wacht.
quote:mamax schreef op 04 november 2010 @ 10:24:

Officieel blijven de kinderen die voor 1 januari geboren zijn zitten als ze niet doorstromen. En op deze school houden ze in principe de 1oktober regel die 20 jaar geleden is afgeschaft nog aan, maar de kinderen jarig tussen 1 oktober en 1 januari worden wel extra bekeken. Maxi heeft vorig jaar groep 1 al gedaan en doet nu officieel weer groep 1. Hij draait alleen wel met sommige groep 2 werkjes mee al. Aan het eind van het schooljaar wordt dan bekeken of hij aan groep 3 toe is. Ik vind het alleen logischer dat hij nu groep 2 doet en dan aan het eind kijken of hij die groep nog een keer doet of dat hij door gaat naar groep 3.

Ik heb namelijk zo'n druif die dan bv bij puzzels zegt dat hij die niet mag doen omdat ze voor groep 2 zijn, terwijl hij ze prima kan. Ik ben bang dat hij zich volgend jaar gaat vervelen als hij nog een keer de kleuterklas moet doen.Je hebt gelijk.
Nou ja, geen zin in. Maar goed, ik ben benieuwd wat school zegt Mamax! Wanneer is gesprek? Vandaag?
Oh, je had het al

Ik moet nog ff terug naarwe kinderwagen Mal
Mooi Mal!
Vanmiddag had ze gesprek. Als ik het goed gelezen heb tenminste
Net het gesprek gehad. Voorlopig blijft Maxi in groep 1. Didactisch komt hij al wel goed mee met groep 2, maar sociaal/emotioneel is hij nog echt bijna 5. Wel gaat hij na de kerstvakantie meedraaien met de groep 2 weektaken, en als dat goed gaat en hij is er emotioneel ook aan toe dan kan hij na de zomervakantie evengoed naar groep 3. Hij heeft dan de groep 2 werkjes wel gewoon meegedraaid.

Juf was ook erg blij met ons gesprek, ze zou hem ook wat meer stimuleren ook groep 2 spelletjes te pakken (nu denkt hij dat hij die niet mag doen). Verder ziet ze ook dat hij z'n draai veel meer heeft gevonden in de klas en ook echt een groepje vriendjes heeft. Fijn!
Oja Mal kinderwagen; ik heb een mutsaerts
hoe was het Mamax?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven