Gordelverlenger toegestaan of niet?

20-02-2009 16:42 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Wij hebben een probleem met het autostoeltje en onze auto. Onze autogordel past namelijk niet om de maxi cosi heen, hij is net een paar cm te kort.

Nu weet ik dat je gordelverlengers kunt kopen, maar is dat wettelijk toegestaan qua veiligheid?

Ik hoorde van Prenatal dat het een goedgekeurde gordel moet zijn, en dat zij hem daarom niet verkopen. Ik heb nu geinformeerd per mail bij een automaterialen zaak, en ik neem aan dat die wel goedgekeurde spullen verkopen.

Wij hebben een airbag op de passagiersstoel die je niet uit kan schakelen, dus daar mag het stoeltje ook niet staan.

Wat eventueel wel zou kunnen is het stoeltje vastzetten met de gordel die bestemd is voor de middelste plaats op de achterbank.

Dan staat het stoeltje achter de bestuurder, de riem voor de middenplek gaat dan achterlangs en de gewone riem gaat dan over de beentjes. Het deel van de gewone riem wat bij mensen over de schouder loopt, zit dan dus tegen de rugleuning van de bank, en het beengedeelte zit over het stoeltje. (snap je hem nog?)

Is dit toegestaan?

En wat is nou het veiligst?

Groetjes Lipa
Kun je niet bij de garage een langere gordel erin laten zetten?
Ik denk dat wat Starshine zegt de makkelijkste oplossing is! Zo'n gordel is zo vervangen!
Zijn die ook te koop voor passagiers die niet in de gordel passen?
Zou kunnen maar dan ben je ruim 100 euro kwijt las ik....
zelfde probleem hier. Gordelverlenger was niet toegestaan, zeiden ze toendertijd bij de automaterialen handel. Een langere gordel plaatsen ging ook niet aldus de autogarage. Wij hebben een easy base gekocht. Wel een ontzettend handig ding.
oh ja, dat bestaat ook nog: dat easy-fix systeem voor de maxi-cosi...maar dat is vast duurder dan een nieuwe gordel...
quote:Lipa26 schreef op 20 februari 2009 @ 18:31:

Zou kunnen maar dan ben je ruim 100 euro kwijt las ik....

Tja, het alternatief is dus die gordelverlenger (kost ie?) die blijkbaar niet goedgekeurd en mogelijk onveilig is. Het is maar net waar je voor kiest. Ander alternatief is niet met baby in de auto gaan, scheelt ook een hoop geld hoor.

anyway, van de PB 51 site:

Gordelverlenger

Een gordelverlenger bij een kinderzitje is niet toegestaan. Is de gordel te kort, dan moet u een andere (goedgekeurde) autogordel laten monteren of een kinderzitje gebruiken dat wel met de originele gordel goed te bevestigen is.
Golfje: wat is ene easy base? En is dat te gebruiken bij alle autostoetjes?

Starshine: natuurlijk wil het veiligste voor mijn kind...maar je leest zoveel tegenstrijdige berichten. Ik had dat stukje ook al gevonden op de postbus 51 site.

Heb net de dealer gebeld en die zegt dat een gordelverlenger niet is toegestaan. Het is ook niet toegestaan om het stoeltje vast te zetten met de gordel voor de midden plek. En de voorbank mag ook niet ivm de airbag.

Ja waar laat ik mijn kind dan ??!!

Een nieuwe gordel zou misschien kunnen maar dat wist hij niet zeker. Sowieso moet de auto dan opnieuw gekeurd worden. Degene die daar wat vanaf wist is er maandag weer...

En ik moet morgen met de auto weg....

Ik weet gewoon niet waar ik nu nog kan informeren.

Het is toch dom dat de die gordel niet 5 cm langer maken, want dan had het wel gepast.
een easy base, is een soort van plaat met een steun, die op de grond leunt tussen achterbank en voorstoelen. De plaat maak je vast met een gordel. Vervolgens kun je maxi cosi op de plaat vastklikken. Easy base past in elke auto met een driepunts gordel. Er bestaat ook easy fix, dit is bestemd voor bevestiging met het iso fix systeem.

Je moet bij de easy base wel even naar de onderkant van je maxi cosi kijken. Lopen dara twee stangemn dan past het, oude modellen passen niet. Voordeel aan de easybase is dat je in een seconde je maxi cosi bevestigd, je hoeft niet te klooien met gordels en het zit altijd veilig vast.
Ben naar Babydump gegaan met het stoeltje en heb gezegd dat hij nergens past. Dat hij niet in de gordel kan en niet voorin mag dus dat ik hem niet kan gebruiken. Ik vroeg of ik hem mocht ruilen voor een kleiner stoeltje, of eentje met isofix.

We zijn met 2 andere stoeltjes naar buiten gegaan om te kijken of die in de gordel pasten, maar beide pasten dus niet. Eentje ging er 1x wel in, maar zat gigantisch strak en een tweede keer kregen we hem niet meer vast.

Uiteindelijk heb ik nu een easy base. Ik kon ook kiezen voor eentje met haken die je dan op de isofix van de auto vast klikt, maar dat was weer 40 euro duurder. Hij was met haken wel iets veiliger, maar die met gordels is net zo veilig als een stoeltje in de gordel.

Het oude stoeltje is omgeruild voor een stoeltje van het merk maxi cosi, en ik heb een adaptor erbij moeten kopen zodat hij op de wagen kan.

Uiteindelijk dus 126 euro armer. Maarja een nieuwe gordel bij de dealer en je auto opnieuw keuren en je bent het ook kwijt.

Het is wel een heel makkelijk systeem en het stoeltje is veeeeeeeeeeeeeeel lichter dan die we hadden !!

Bedankt voor je tip dus Golfje !!
fijn dat het gelukt is. Wij hadden eerst ook een auto met net niet/net wel te korte gordels voor de maxi-cosi. Het was altijd een heel getrek om het net passend te krijgen. Kon me ook altijd dood ergeren aan de farikantr die niet gewoon een normale lengte gordel erin had gezet.

Nu zijn w ede maxi-cosi's gelukkig ontgroeid en hebben we ook een auto met een fijne gordellengte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven