Griep, hoge koorts

03-02-2020 11:53 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee zieke ukken in huis. De jongste (3) begon en kreeg flinke koorts, hoest veel, maar geeft gelukkig niet over. Ze stak de oudste (zij is 6) aan, zij had vannacht zulke hoge koorts dat ze ijlde (ze zag dingen er niet waren) en haar lichaam verkrampte. Paracetamol heeft de koorts niet omlaag gekregen. Ze drinken wel, maar willen niets eten en ik merk dat ik dat lastig vind. Ik weet dat drinken het belangrijkst is, maar ik wil ze zo graag helpen om beter te worden.
Iemand nog tips? Of is uitzieken toch het enige devies? Als de jongste morgen (dag 5) nog koorts heeft dan gaan we iig met haar naar de huisarts. Misschien heeft ze er ook n keelontsteking bij.
Ik had vandaag de huisarts gebeld voor je oudste. Ijlen van de koorts en verkrampen van je lichaam klinkt toch wel heel heftig.

Beetje vreemd dat je alleen overweegt voor je jongste te bellen.
Ja, als de koorts zo hoog is dat je kind ijlt, bel je de huisarts.
Het niet eten is echt niet erg.
Ik was bij de huisarts (recept voor jongste, ongerelateerd). De assistente zei dat ze het dan goed te pakken heeft, maar dat het niet zorgwekkend is. Leek een beetje op koortsstuipen, maar je kon nog goed contact met haar maken. Ze vertelde dat ze dingen zag en als ik een lampje aandeed zag ze dat ze niet echt waren. Een uur later was ze alleen weer overstuur omdat ze weer rare dingen zag, ze had toen 39.8.
Weet niet of je kinderen het lekker vinden maar anders ijsjes aanbieden.

Waterijs of room, lekker koud, vocht.
Helpt ook bij een eventuele keelontsteking.
Oké schat
Oudste is nu overdag trouwens ook goed aanspreekbaar, hogere koorts dan de jongste, maar jongste is juist slapper en wil zeker niet eten.
Gatinmijnsok schreef:
03-02-2020 12:00
Ja, als de koorts zo hoog is dat je kind ijlt, bel je de huisarts.
Het niet eten is echt niet erg.
Oja? Die ken ik niet uit de rijtjes en is ook niet mijn ervaring.
Mijn kind ijlt ook bij hoge koorts. Ik kreeg instructies de temperatuur niet hoog te laten oplopen. Regelmatig pcm dus, geen dikke pyjama, nat washandje op voorhoofd etc.
Dat pcm de koorts niet omlaag krijgt is vrij ongebruikelijk. Daar zou ik zeker even contact met de huisarts over hebben. Heb je dat gemeld bij de assistente?
@sugarmiss, als ik geen gesprek met haar had kunnen voeren dan had ik zeker gebeld. Nu twijfelde ik, en hoopte ook dat de zetpil de koorts zou laten zakken. Het was natuurlijk ook 2u snachts en dan naar de huisartsenpost is ook niet fijn voor haar.
Het onderscheid tussen de kinderen is verder dat junior een medische geschiedenis heeft en medicatie gebruikt, de oudste is verder kerngezond. We zijn dus gewend om bij jongste dus eerder aan de bel te trekken.
https://www.thuisarts.nl/koorts-bij-kin ... eft-koorts

Valt voor mij onder steeds zieker worden en anders gedragen.
@Rosalind, van de paracetamol heb ik wel genoemd, daar keek de assistente niet van op. Het schijnt niet altijd zo te zijn dat het een verlagend effect heeft, meestal wel, maar misschien dikke pech. Als we morgen voor de jongste 'moeten' dan gaan we maar met de familie, dan kan de huisarts de oudste ook even zien.
PlayingTheAngel schreef:
03-02-2020 12:10
@sugarmiss, als ik geen gesprek met haar had kunnen voeren dan had ik zeker gebeld. Nu twijfelde ik, en hoopte ook dat de zetpil de koorts zou laten zakken. Het was natuurlijk ook 2u snachts en dan naar de huisartsenpost is ook niet fijn voor haar.
Het onderscheid tussen de kinderen is verder dat junior een medische geschiedenis heeft en medicatie gebruikt, de oudste is verder kerngezond. We zijn dus gewend om bij jongste dus eerder aan de bel te trekken.
Je hoeft je echt niet te verantwoorden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Even een goede tip om naast het gebruik van paracetamol (die dus niet lijkt te werken) om de koorts omlaag te brengen;
Meng het sap van twee citroenen met ijskoud water en doop hierin twee lange stukken katoen, kan je van een oud laken maken bijvoorbeeld, gewoon twee breden repen afscheuren. Uitwringen en met deze lappen elk onderbeen inwikkelen. Dit laat de koorts zakken. Het worden citroenwikkels genoemd en het helpt heel goed., uit eigen ervaring bij mezelf en mijn kinderen!
Niet eten is totaal geen probleem als kinderen ziek zinn. Het lichaam heeft zijn energie voor andere dingen nodig dan voor de spijsvertering, drinken is wel heel belangrijk! Als kind at ik vroeger als ik ziek was graag magere yoghurt met appel. Misschien ook een idee. Iets lekker kouds en fris.
Ik zou gewoon paracetamol geven en zorgen dat ze goed blijven drinken. Als de koorts zo hoog blijft zou ik wel bellen.
Misschien kan je een smoothie maken? Dan krijgen ze wel wat vitamines binnen. Of een bouillonnetje.
Heel veel beterschap voor jouw kleintjes! Zo zielig altijd. En als je twijfelt gewoon de huisarts bellen.
Misschien bij de oudste een nachtlampje aan laten?
Susan schreef:
03-02-2020 12:16
Ik wilde net precies hetzelfde typen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Susan schreef:
03-02-2020 12:16
Nou inderdaad.

Ijlen is volgens mij niet abnormaal en hier helpt paracetamol soms wel, soms niet tegen koorts.
Dankjewel. N forum blijft lastig, de context is vaak niet duidelijk. We gaan zo met de jongste naar de huisarts, omdat ze geen vooruitgang maakt sinds vrijdag.
Oudste heeft volop praatjes, over ijlen maakt huisarts zich niet druk. Zegt niets over mate van ziek zijn. Ondanks vele hoesten zijn longen van jongste schoon, maar beide oortjes bleken ontstoken. We hadden geen idee! Nu kuurtje ophalen, zodat ze kan gaan herstellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven