Griepprik voor kindjes; wie heeft ervaring ermee?

27-10-2008 08:26 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze huisarts zei vorige week dat hij graag ons zoontje wilde oproepen voor de griepprik, omdat hij in de risicogroep zit.

Wie heeft er nog meer een oproep en merk je het aan je kind, dat ze er toch even ziek van worden? En merk je het ook in de winter erna, dat ze minder vaak ziek zijn? Ons zoontje is wel heel veel verkouden en daar werkt het niet tegen, dat weet ik al wel. Omdat hij nu voor het eerst gaat moet het in 2 keer (met een tussenpauze van 4 weken)
Stressed is just desserts spelled backwards
Hoe oud is hij?
Hij wordt in januari 3
Ik ben dom hoor, maar waarom zou je een kind een griepprik geven?

Zo slecht is het toch niet voor ze als ze eens goed griep krijgen? Niet leuk natuurlijk, dat begrijp ik, maar ze bouwen daar toch weerstand van op en dergelijke?

Immuniteit en dergelijke?

Kan zijn dat ik helemaal verkeerd zit hoor, maar dat was zo het eerste wat door mijn gedachten schoot.
668, the neighbour of the Beast
Als je het bericht leest staat er al dat hij in een risicogroep zit. Hij heeft een ernstige stofwisselingsziekte. Als mijn zoontje heel erg en langdurig ziek wordt dan kan het gebeuren dat zijn grote organen (hersenen, hart, spieren) te veel klappen krijgen, en hij heel erg achteruit gaat in zijn ontwikkeling en kindjes die zijn ziekte hebben overlijden vaak aan een longontsteking.
Hallo,

Mijn oudste (net drie nu, toen dus 2) heeft afgelopen jaar ook een griepprik gekregen. En mijn jongste (nu net 1) krijgt er ook een oproep voor. Voor mijn oudste heb ik het wel gedaan, ook na overleg met het cb, omdat hij toch vaak last heeft van astmatische klachten. mijn jongste heeft dat echter een stuk minder dus denk dat ik dat nog maar even oversla. Ik weet natuurlijk niet of het aan de prik lag, maar hij is het afgelopen jaar nauwelijks ziek geweest. HIj had overigens geen last gehad van de prik zelf. Succes!!!
Mijn zoon zit ook in een risicogroep. Heb het 2 keer gedaan, maar hij werd gewoon ziek. Een jaar later merk je er niets meer van, want dan wordt hij wèèr opgeroepen. Afgelopen 2 jaar niet gedaan en resultaat is zo'n beetje hetzelfde. Hier geen positieve ervaringen dus.
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
Mijn huisarts zei dat het ook alleen maar helpt tegen de echte griep en dat wanneer hij verkouden wordt met hoge koorts, dat het dan niet helpt.
Ik weet niet wat Jonathan voor prik krijgt, Sam heeft (omdat hij voor 32 weken zwangerschap geboren werd) elke maand een injectie gehad. Dat begon in september en ging door tot april. Dat was alleen het eerste jaar vanwege het risico op een ernstiger verloop van het RS virus. Sam kreeg Synagis inentingen. Het prikje vond hij natuurlijk niet zo leuk, maar verder merkte ik er niks van. Hij is het eerste jaar praktisch niet ziek geweest, alleen af en toe verkouden.
griepprik werkt alleen tegen het Influenza virus, en specifiek tegen het type dat ze dit jaar verwachten,

aangezien het virus elk jaar muteerd moet je je elk jaar opnieuw laten vaccineren tegen het nieuwe type

Influenza komt opzich niet zo heel veel voor itt allerlei ander virussen die verkoudheid veroorzaken en veel onschuldiger zijn

Het ziekte verloop van influenza is veel ernstiger en kan dodelijk zijn voor mensen met verminderde immuniteit of verminderde longfunktie.

..

@marels; juist door vaccinatie bouw je weerstand/immuniteit op waardoor je beschermd bent tegen infectie, zodat je niet ziek wordt.

bescherming tegen influenza na infectie is zowiso slecht en kortdurend.
Ik haal hem al vanaf dat ik 1 ben nu 31 dus heb er al genoeg gehad. Merk dat ik de griep die verwacht wordt en waarvoor je wordt ingeent soms wel krijg maar dan lang niet zo heftig. Je lichaam heeft op voorhand alvast anti stoffen gemaakt tegen die griep.

En juist doordat je in een risicogroep zit kan die griep heel heftig zijn en nare gevolgen hebben.

Van de prik zelf nooit last gehad of wat dan ook.

Maar vraag anders aan je arts nog een keer verduidelijking.
Klopt inderdaad dat het alleen beschermt tegen influenza en dan ook alleen maar tegen een bepaald soort type. Ik heb een paar maanden geleden toch, ondanks ieder jaar braaf de griepprik halen, echte griep gekregen. dat is dan waarschijnlijk een ander soort geweest dan ik voor ingeent was. Zou het idd ook gewoon even overleggen, mi kan het gewoon geen kwaad daarom doe ik het, maar het feit dat je wordt opgeroepen wil niet zeggen dat het verplicht is, volgens mij krijgt nl ieder kind dat wel eens een pufje heeft deze oproep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven