Groep 1-2 topic schooljaar 2020-2021

02-07-2020 16:11 562 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over het wel en wee van de kinderen in de groepen 1 en 2 en voor iedereen die een kind heeft dat dit schooljaar komt instromen.

Maar allereerst: (alvast) een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde na de zomer met zwemles beginnen (waren hier meestal weinig wachtlijsten) maar heb besloten het uit te stellen... ze wordt einde van het jaar 5 en gaat naar groep 2 maar beleid in zwembad is geen ouders naar binnen (ook niet helpen omkleden) en geen wc... ik heb een kind met een poepprobleem en vind dat dus geen optie... daarbij hadden we zelf willen zwemmen oudste heeft net pre Corona b gehaald maar sindsdien niet meer wezen zwemmen omdat je of als ouder niet mee mag, tijdslot niet omkleden of alleen ondiep maar ook met bijna geen volwassene... nou ik vind de lol er dan echt wel af.
Dus we hebben besloten zwemles uit te stellen tot we eerst samen kunnen zwemmen (door alle problemen is ze ook al 2 jaar niet meer in een zwembad geweest). Maar goed ergens hoop ik volgend jaar wel te kunnen beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn peuter en kleuter doen sinds hun tweede geen middagdutje meer en mijn dochter van 20 maanden heeft er nu al bijna geen behoefte meer aan :cry:

Maar je kan je kind natuurlijk af en toe gewoon een rustdag geven, als jouw kind er wel behoefte aan heeft. Of misschien met de juf afspreken dat je op je niet-werkdagen gebeld wordt als ze om rond lunchtijd er al zichtbaar doorheen zit?
Hier gaat de middelste na de zomer naar groep 2. Ze Is vorig jaar oktober naar groep 1 gegaan. Ze speelt veel schooltje, thuis met haar grote zus.
Alle reacties Link kopieren
83angel schreef:
06-07-2020 22:34
Doen jullie kids nog weleens een middagdutje. Dochter slaapt soms nog smiddags geeft ze zelf ook aan. Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat. Vandaag niet geslapen maar om half 7 doodmoe naar bed gebracht.
Hier vanaf 2,5 niet meer. Alleen heel af en toe. Maar onze peuter is heel prikkelgevoelig,, dus ik hou er al wel rekening mee dat ie niet de volledige uren school zal volhouden in het begin.

Het is hier iedere dag tot 15:15 met uitzondering van woensdag. Maar gelukkig ben ik vrijdagmiddag vrij dus dan kan hij ook thuisblijven als hij te moe is.
Alle reacties Link kopieren
83angel schreef:
06-07-2020 22:34
Doen jullie kids nog weleens een middagdutje. Dochter slaapt soms nog smiddags geeft ze zelf ook aan. Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat. Vandaag niet geslapen maar om half 7 doodmoe naar bed gebracht.
In principe niet, maar als we op vrije dagen ergens naartoe geweest zijn met de auto, dan vallen zowel kleuter als peuter nog wel eens even in slaap op de terugweg.
Alle reacties Link kopieren
pimpelmeesje123 schreef:
06-07-2020 22:58
Ik wilde na de zomer met zwemles beginnen (waren hier meestal weinig wachtlijsten) maar heb besloten het uit te stellen... ze wordt einde van het jaar 5 en gaat naar groep 2 maar beleid in zwembad is geen ouders naar binnen (ook niet helpen omkleden) en geen wc... ik heb een kind met een poepprobleem en vind dat dus geen optie... daarbij hadden we zelf willen zwemmen oudste heeft net pre Corona b gehaald maar sindsdien niet meer wezen zwemmen omdat je of als ouder niet mee mag, tijdslot niet omkleden of alleen ondiep maar ook met bijna geen volwassene... nou ik vind de lol er dan echt wel af.
Dus we hebben besloten zwemles uit te stellen tot we eerst samen kunnen zwemmen (door alle problemen is ze ook al 2 jaar niet meer in een zwembad geweest). Maar goed ergens hoop ik volgend jaar wel te kunnen beginnen.
Oef, zo goed had ik me er dus nog niet in verdiept, maar als kleuter zich helemaal zelf zou moeten omkleden alleen en niet mag plassen daar, vind ik het eigenlijk ook nog geen optie voorlopig.
Alle reacties Link kopieren
happyapple schreef:
07-07-2020 07:08
Oef, zo goed had ik me er dus nog niet in verdiept, maar als kleuter zich helemaal zelf zou moeten omkleden alleen en niet mag plassen daar, vind ik het eigenlijk ook nog geen optie voorlopig.
Hier mag je als ouder wel mee bij het omkleden hoor. Mijn kleuter kan Best zelf omkleden maar na het zwemmen is wat hulp toch wel fijn en nodig hoor. Je mag nu zelfs weer blijven kijken vanachter het raam (met regels, 1 ouder per kind en onderling 1,5 meter afstand).
Alle reacties Link kopieren
Hier is continu rooster. Iedere dag tot 14.15. Ik denk niet dat ze laat merken dat ze moe is al herken ik haar gedrag dan wel. Ze word dan heel druk en tegendraads. Thuis geeft ze er wel aan toe alleen op het kdv (en straks ook school) wil ze groot zijn. Straks maar eens kijken door haar soms een dagje thuis te laten of iets eerder op te halen. Ik ga ook iets minder werken zodat ze maar 2 dagen bso heeft.
Alle reacties Link kopieren
Hier mag je pas voor zwemles inschrijven vanaf 4,5 jaar en er is een wachtlijst van een half jaar. Ik denk dat ik haar wel direct inschrijf zodat ze met 5 kan beginnen, want wij wonen aan het water. Het zwembad van onze voorkeur heeft alleen maar 1x per week zwemles en dat lijkt me zo weinig. Bij het grotere zwembad in de buurt kan het wel 2x in de week. Wat vinden jullie daarvan?

Dochter slaapt niet meer overdag sinds ze 2,5 was, maar valt soms nog wel in de auto in slaap. Ik denk dat ze het prima volhoudt, de schooldagen zijn door het continurooster niet veel langer dan de peuterspeelzaaldagen.
Alle reacties Link kopieren
Zwemles mikken we op starten met ongeveer 5 jaar. Oudste is 2 maanden voor haar 5de verjaardag gestart en had met 1,5 jaar A,B en C. A en B moet van ons, C mag. Het is een kleine zwemschool die (normaal) lest in een bejaardentehuis. Een wand is van glas en daar op de gang zitten dan de ouders. Eerste 2 lessen zwemmen de ouders mee. Bad is warm en diep, ideaal om te leren zwemmen wat mij betreft. Door corona hebben de lessen bijna 4 maanden stil gelegen én ze lessen nu tijdelijk in een ander zwembad. Ik verwacht nu een wacht lijst van een maand of 9 a 10. Dus dochter hebben we tijdens corona al ingeschreven. Grote voordeel van deze zwemschool is dat als ze een plek voor je hebben, maar de tijd komt je niet uit, dat je dan mag weigeren en de plek op de wachtlijst behoud.

Middagslaapjes werden hier in huis door beiden vanaf de tweede verjaardag al niet meer gedaan.

Wat betreft speelafspraakjes is het meestal zo dat ze het onderweg naar huis bedenkt en dan ga ik natuurlijk niet meer terug naar school. Ik heb al wel het een en ander aan nummers doordat er heel wat broertjes van vriendinnen van de oudste in de klas zitten. Donderdag doen we met een van die gezinnen kinderswap. De jongsten daar, de oudsten bij ons...
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat dochter dus rond 5 starten met zwemles. Ivm corona mag je nu alleen de eerste paar lessen mee naar binnen. Je mag wel helpen omkleden met de jongste kinderen. Normaal zitten ouders hier langs de kant.

Let niet al te veel op wat mensen zeggen hoe lang of kort het heeft geduurd. Het maakt nogal uit of het 1x of 2x per week was, hoe lang de zwemles is en hoe streng ze bij de zwemschool zijn op de slagen. Dat wisselt allemaal nogal. En dan verschilt het ook nog eens per kind.

Vind het zo jammer dat dochter volgend jaar in een nieuwe klas komt. Ik weet dat ze snel weer nieuwe vriendjes maken, maar ze heeft nu zo'n leuke klik met een aantal. Stond vanmorgen weer met een meisje te knuffelen op het schoolpein. Maar al die kindjes die ze nu zo mee klikt komen in een andere klas. Uiteindelijk vind ik dat als ouder vast lastiger dan dochter, dus ik moet het ook loslaten.
Alle reacties Link kopieren
Voor de zwemles statistieken ;-)
- 45 minuten les per week, alleen geen les in de kerst- en zomervakantie
- Streng voor diploma A. Dit duurde iets meer als een jaar.
- Diploma B binnen 5 lessen, Diploma C binnen 8 lessen gehaald.
- Oudste is een schriel kind met maar weinig kracht, geen angst voor water en zou het liefste onder water leven
Alle reacties Link kopieren
fiona2018 schreef:
07-07-2020 08:19
Hier mag je pas voor zwemles inschrijven vanaf 4,5 jaar en er is een wachtlijst van een half jaar. Ik denk dat ik haar wel direct inschrijf zodat ze met 5 kan beginnen, want wij wonen aan het water. Het zwembad van onze voorkeur heeft alleen maar 1x per week zwemles en dat lijkt me zo weinig. Bij het grotere zwembad in de buurt kan het wel 2x in de week. Wat vinden jullie daarvan?
Hier is geloof ik overal 1 keer per week en dat vind ik prima.
Alle reacties Link kopieren
Zwemles hier 1x per week. Lessen duren een uur.

Ouders/verzorgers mogen de eerste vijf minuten en de laatste 10 minuten erbij zijn. Tussendoor kun je in de kantine naar camerabeelden kijken.

Wachttijd: 7 tot 9 maanden afhankelijk van op welke dag je zwemles wilt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben meer voorstander van 1x per week. Dan kan ze ook op dansles blijven. Ik vind 2x per week en dansles wel erg veel verplichtingen.
Alle reacties Link kopieren
starfish0704 schreef:
07-07-2020 10:53
Voor de zwemles statistieken ;-)
- 45 minuten les per week, alleen geen les in de kerst- en zomervakantie
- Streng voor diploma A. Dit duurde iets meer als een jaar.
- Diploma B binnen 5 lessen, Diploma C binnen 8 lessen gehaald.
- Oudste is een schriel kind met maar weinig kracht, geen angst voor water en zou het liefste onder water leven
Haha hier t zelfde type kind. Hier 1x per week 30 min 1 jaar lang (minus zomervakantie). Daarna 2x per week 30 min (en later 45 in het A-bad). Totaal 1 jaar en 3 maanden. In klokuren zat ze ongeveer op t gemiddelde (gemiddeld is dacht ik 48). B en C beide 9 lessen (C had sneller gekund, maar Corona zorgde even voor een lichte terugval.

Twee keer per week gaf hier wel een boost trouwens, maar lessen dus ook maar 30 min. Oudste deed nog geen sport/andere activiteit voor ze A had.

Jongste wordt hier is heel anders: steviger, motorisch sterker maar houd niet van onder water zijn 😂. Ben benieuwd hoe dat dan weer gaat.
Alle reacties Link kopieren
Oh de lengte van de les is natuurlijk ook wel van belang, dat is hier bij beide zwembaden 45 minuten. Eén keer per week lijkt me zo weinig omdat als ze dan een keer ziek is, of het is een feestdag, je zo weer twee weken verder bent.

Hier zijn overigens nog geen andere verplichtingen, ik denk dat we daar pas na de zwemlessen mee beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga mezelf ook maar eens verdiepen in de zwemlessen. Denk rond 5 jaar beginnen en 1x in de week.
Alle reacties Link kopieren
Als je meerdere zwembaden in je buurt hebt, vraag dan goed rond bij andere ouders mbt zwemlessen.
Hier grote verschillen tussen diverse aanbieders, qua wachtlijsten, regeltjes, inhaallessen en wat er überhaupt plaatsvindt nu met corona.

Blij met het zwembad waar we nu zitten, moet er 7km voor rijden maar is veel beter geregeld en transparanter dan het plaatselijke bad waar ouders idd niet eens mogen helpen of kijken. Ze gaan ook gewoon in de (zomer)vakantie door, je kunt dan zelf inplannen wanneer het uitkomt. Vind ik een groot pluspunt.

Mijn zoon heeft eerst op gym gezeten en toen door omstandigheden pas begonnen met zwemles toen hij net 6 was. Hij vliegt er doorheen, mede omdat hij zo sterk is en goed begrijpt wat er verwacht wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg vandaag bericht dat de bso dit jaar zwemles aanbiedt op maandag, wat dus geen standaard bso dag is van onze kleuter. Jammer (meen ik half en is half een grapje) ;-D
Nadeel van al dit soort activiteiten voor mij is dat peuter ook mee moet, want geen andere opvang, maar dat door corona dat soort dingen ook niet overal mogen (en er is ook niks aan voor peuter om daar te moeten zitten wachten)
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
07-07-2020 15:03
Als je meerdere zwembaden in je buurt hebt, vraag dan goed rond bij andere ouders mbt zwemlessen.
Hier grote verschillen tussen diverse aanbieders, qua wachtlijsten, regeltjes, inhaallessen en wat er überhaupt plaatsvindt nu met corona.

Blij met het zwembad waar we nu zitten, moet er 7km voor rijden maar is veel beter geregeld en transparanter dan het plaatselijke bad waar ouders idd niet eens mogen helpen of kijken. Ze gaan ook gewoon in de (zomer)vakantie door, je kunt dan zelf inplannen wanneer het uitkomt. Vind ik een groot pluspunt.

Mijn zoon heeft eerst op gym gezeten en toen door omstandigheden pas begonnen met zwemles toen hij net 6 was. Hij vliegt er doorheen, mede omdat hij zo sterk is en goed begrijpt wat er verwacht wordt.
Dat is inderdaad fijner dan.... hier ook wel diverse zwemscholen maar die zwemmen op mijn werkdagen (en dan werk ik de avond erbij) maar zal eens ook de gaten houden of het hier verandert.

Mijn oudste heeft geen c trouwens ik was er klaar mee.... b duurde een half jaar omdat zijn borstcrawl slecht is (en dat oefenden ze 2 baantjes) dus daarnaast nog 3 maanden vrijwel elke zondag samen gezwommen toen ik hoorde dat ze bij c een hele baan borstcrawl moesten doen dacht ik laat maar zitten. De rest verwacht ik geen problemen mee. (Maar goed sinds b begin dit jaar dus nog niet weer gezwommen)
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
07-07-2020 15:03

Blij met het zwembad waar we nu zitten, moet er 7km voor rijden maar is veel beter geregeld en transparanter dan het plaatselijke bad waar ouders idd niet eens mogen helpen of kijken. Ze gaan ook gewoon in de (zomer)vakantie door, je kunt dan zelf inplannen wanneer het uitkomt. Vind ik een groot pluspunt.
Voor mijn kind heeft het juist grote voordelen dat ik er grotendeels niet bij ben: ze let dan beter op de badmeester en stelt zich minder aan. Via een camera in de kantine kan ik toch zien wat ze doet
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
07-07-2020 18:56
Voor mijn kind heeft het juist grote voordelen dat ik er grotendeels niet bij ben: ze let dan beter op de badmeester en stelt zich minder aan. Via een camera in de kantine kan ik toch zien wat ze doet
Dat lijkt me hier ook een voordeel.

Ik was al verbaasd dat er tegenwoordig ouders bij zaten, want toen ik zwemles had was dat niet zo. Er was eens per 3 maanden ofzo een kijkles.
Uiteindelijk van een badmeester gehoord waarom dat bij hun zo was (aan de andere kant van het land, dus ons kind gaat daar niet heen) en toen heb ik gelijk al met man besproken dat als wij een keus hadden, ik het 1x zou gaan proberen en als dat niet zou gaan werken zou ik gewoon uit het zicht gaan zitten (kantine, buiten, een rondje op de fiets).
(Lekkere kromme zin, maar rechter krijg ik hem nu niet :facepalm: )
Alle reacties Link kopieren
fiona2018 schreef:
07-07-2020 14:53
Oh de lengte van de les is natuurlijk ook wel van belang, dat is hier bij beide zwembaden 45 minuten. Eén keer per week lijkt me zo weinig omdat als ze dan een keer ziek is, of het is een feestdag, je zo weer twee weken verder bent.

Hier zijn overigens nog geen andere verplichtingen, ik denk dat we daar pas na de zwemlessen mee beginnen.
Bij zwemschool van oudste kun je dan de les afzeggen en krijg je een inhaalles om op een andere dag in te zetten. Ze geven les van dinsdag tm zondag Dus dat lukt altijd wel. Want we hebben zaterdag al heel regelmatig moeten verzetten vanwege feestjes/verjaardagen in eigen gezin/weekend weg/vakantie.
Alle reacties Link kopieren
sprietgras schreef:
07-07-2020 19:33
Bij zwemschool van oudste kun je dan de les afzeggen en krijg je een inhaalles om op een andere dag in te zetten. Ze geven les van dinsdag tm zondag Dus dat lukt altijd wel. Want we hebben zaterdag al heel regelmatig moeten verzetten vanwege feestjes/verjaardagen in eigen gezin/weekend weg/vakantie.
Kan je dan niet beter naar een andere dag overstappen in plaats van steeds te moeten verzetten? Dan kan iemand anders op die zaterdag. Hier schijnt dat de dag met de langste wachtrij te zijn, dus er is vast animo genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven