Groep 1-2 topic schooljaar 2020-2021

02-07-2020 16:11 562 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over het wel en wee van de kinderen in de groepen 1 en 2 en voor iedereen die een kind heeft dat dit schooljaar komt instromen.

Maar allereerst: (alvast) een fijne vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Wel gek hier trouwens dat dochter nu hier op school start, maar we hebben nét een huis gevonden in een andere plaats en verhuizen jan/feb - dan dus weer een nieuwe school. Vind het niet ideaal voor haar dat ze dan weer moet wisselen... Maar ja, na twee jaar zoeken eindelijk een huis gevonden dus die mindere timing was niet te vermijden helaas. Hoop dat de overgang in groep 1 nog relatief gemakkelijk is... Dochter kan wel flink verlegen/geïmponeerd zijn, hoewel ze ook haar draai altijd wel vindt
Azalea747 schreef:
16-08-2020 13:47
Giraffe, hier ook Paw Patrol! Had ze al cadeau gegeven aan twee vriendjes dus toen wilde ze hem zelf ook natuurlijk :-).

Nog een zijdelings schoolgerelateerde vraag: het leek mij handig om wat generieke cadeautjes klaar te hebben liggen voor als ze uitgenodigd wordt voor een feestje (wonen niet in de buurt van winkels nu dus lijkt me handig wat te hebben liggen voor als ik er niet aan toe kom om wat te gaan kopen). Wat voor dingen zouden daarvoor leuk zijn, hebben jullie tips?

Scheetkussens :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Azalea747 schreef:
16-08-2020 13:47
Giraffe, hier ook Paw Patrol! Had ze al cadeau gegeven aan twee vriendjes dus toen wilde ze hem zelf ook natuurlijk :-).

Nog een zijdelings schoolgerelateerde vraag: het leek mij handig om wat generieke cadeautjes klaar te hebben liggen voor als ze uitgenodigd wordt voor een feestje (wonen niet in de buurt van winkels nu dus lijkt me handig wat te hebben liggen voor als ik er niet aan toe kom om wat te gaan kopen). Wat voor dingen zouden daarvoor leuk zijn, hebben jullie tips?
Ervaring hier bij oudste is dat veel meiden knutselspul/top model dingen etc vragen.
Minder jongens verjaardagen gehad en daardoor weet ik minder wat die willen. De twee jongens waar ze was uitgenodigd hadden iig slijm op hun lijstje. Maar misschien is dat al weer uit.

Zit kind trouwens in een groep 1 of 1/2. Want in groep 1 duren de feestjes meestal nog wel even. De meesten geven hier in elk geval het eerste kinderfeestje bij de vijfde verjaardag. Het gros wordt pas in 2021 5 (tenzij school veel kinderen langer dan 1,5 jaar laat kleuteren).

Hier trouwens bij feestjes alles al gezien : uitnodigingen met een cadeauwens erop, uitnodiging met link naar een lijstje. Bij vragen naar wensen kan t ook variëren van lijstjes tot kiezen uit een cadeaukrat of cadeaubonnen van de lokale speelgoedwinkel. Vooraf inkopen is wat dat betreft wel lastig. Maar hier wordt oudste vaak wel 2 weken voorafgaand aan t feestje uitgenodigd.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de cadeautips! En word ik (wordt dochter) heel raar aangekeken als we gewoon een simpel cadeautje als knutselspul/slijm/boekje oid geven en niet iets van het lijstje of uit het krat? Ik word bij voorbaat al wat obstinaat van het idee van zo'n krat... Maar misschien ben ik heel ouderwets of calvinistisch hierin ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me niet zo druk maken om feestjes eigenlijk. Hier ook nog nooit feestje gehad oudste gaat naar groep 4 maar heeft gekleuterd op speciaal onderwijs en daar gaf niemand een feestje, dit jaar ging zijn feest en de meeste klasgenootjes niet door door Corona. Dochter komend jaar groep 2 ook geen feestje gehad afgelopen jaar en ook daar het idee dat er weinig gevierd/gespeeld werd. Heel benieuwd of er komend jaar wat meer gespeeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
Azalea747 schreef:
16-08-2020 18:05
Bedankt voor de cadeautips! En word ik (wordt dochter) heel raar aangekeken als we gewoon een simpel cadeautje als knutselspul/slijm/boekje oid geven en niet iets van het lijstje of uit het krat? Ik word bij voorbaat al wat obstinaat van het idee van zo'n krat... Maar misschien ben ik heel ouderwets of calvinistisch hierin ;-)
Nee, hoor. Tenminste hier niet. Voor dochter had ik een lijstje gemaakt voor mensen die het vroegen. Daar dus ook vooral dingen opgezet als ‘knutselspullen’ ‘haarspeldjes en elastiekjes’ Etc. Dat zag ik meer op lijstjes.
In die kratten zaten trouwens ook vaak dat soort dingen. En bij meisjes veel L.o.l, poopsie etc (zooi vind ik, maar goed die meiden vinden dat vaak leuk).
Alle reacties Link kopieren
Azalea747 schreef:
16-08-2020 18:05
Bedankt voor de cadeautips! En word ik (wordt dochter) heel raar aangekeken als we gewoon een simpel cadeautje als knutselspul/slijm/boekje oid geven en niet iets van het lijstje of uit het krat? Ik word bij voorbaat al wat obstinaat van het idee van zo'n krat... Maar misschien ben ik heel ouderwets of calvinistisch hierin ;-)
Ik vind lijstjes/kratjes juist super. Weet je tenminste zeker dat je iets geeft wat het kind in kwestie leuk vindt!

Bij ons variëren de wensen van L.O.L. spullen tot nagellak tot spelletjes tot Lego (zowel jongens als meisjes)

Overigens is onze dochter al ruim 5 en heeft een paar weken geleden pas de eerste partijtjes gehad (ook door Corona). Dus ik zou mij daar nog niet te druk om maken.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog geen idee hoe het met feestjes gaat aangezien hij nog maar net naar school gaat. Hij heeft wel al een aantal speelafspraakjes gehad.
Ik meld mij ook aan met een peuter die maandag over een week zal starten in groep 1 :cheer2:

Hij wil heel graag leren gymmen en kijkt enorm uit naar buitenspelen op het schoolplein. En hij eet al 2 weken zijn boterhammen alleen uit zijn nieuwe Mepal Paw Patrol broodtrommel :biggrin:

Die broodtrommel en beker en fles heb ik gemerkt met een naamsticker die in de vaatwasser kan. Hij zal vast niet de enige zijn met deze Mepal spullen.

Gymschoenen heb ik bij de Bristol gekocht. Het moesten witten zolen zijn. 2 paar voor iets van €9,00.
Alle reacties Link kopieren
Ik meld mij ook aan, dochter gaat volgende week maandag voor het eerst naar groep 1, best spannend!

Heb nog niet alles gelezen in dit topic, ga nog even bijlezen :-) .
Alle reacties Link kopieren
Morgen de allereerste schooldag voor de oudste! Vandaag nog gauw gymschoenen gekocht waar ze zo’n beetje de halve middag mee heeft gelopen :hihi:
Na het schoenen shoppen samen een lekker taartje gegeten in de stad.
Zal er aan moeten wennen dat we op een bepaalde tijd klaar moeten zijn ‘s ochtends. Ik werk meestal in de middag en avond en dus nooit echt haast in de ochtend. Ben benieuwd hoe dat gaat!

Voor alle kleuters die bijna gaan starten; heel veel plezier!!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het bij feestjes wel zo leuk om iets te geven wat bij het kind past. Zo was er laatst een feestje van een kind dat van de natuur houdt. Zo'n insecten potje is maar een paar euro maar was volgens moeder de grootste hit.
Dus het hoeft niet duur te zijn maar is dan wel leuker dan gewoon wat generiek knutsel spul voor een kind waarvan je niet weet of het daar van houdt. Zoonlief kreeg voor zijn feestje allemaal prul waar nooit mee is gespeeld. De cadeautjes van de ouders die vroegen wat hij leuk vindt, zijn wél gewild hier in huis.

Hier geen gymschoenen voor de kleuters trouwens. Ze gymmen in ondergoed en met blote voeten.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 31 aug. starten!
Zijn er nog meer mensen, met nog een jonger kindje die nog overdag slaapt?
Oudste heeft straks een continue rooster tot 14.00. Jonger broertje zou normaal dan nog liggen te slapen.
Ik denk dat ik hem de twee dagen dat ik zelf om 14.00 op het schoolplein moet staan, de jongste maar vroeg een dutje laat doen.
Hoe doen andere dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik laat dreumes om 11:15/11:30 uur eten zodat ze klokslag 12:00 het bed in kan. En dan om 13:40 haal ik haar uit bed zodat we 13:50 met de buggy buiten staan.

Door Corona is partner thuis en is het al een hele tijd niet zo gegaan. Maar vóór corona deden we het zo.
Alle reacties Link kopieren
carpincho schreef:
16-08-2020 20:50
Hier ook 31 aug. starten!
Zijn er nog meer mensen, met nog een jonger kindje die nog overdag slaapt?
Oudste heeft straks een continue rooster tot 14.00. Jonger broertje zou normaal dan nog liggen te slapen.
Ik denk dat ik hem de twee dagen dat ik zelf om 14.00 op het schoolplein moet staan, de jongste maar vroeg een dutje laat doen.
Hoe doen andere dit?
Ja, hier nog een dreumes thuis. Ik leg hem er in tussen 11.30 en 12:00 uur en haal hem er rond 13.30 weer uit. Dat ging voor de vakantie prima, dus hopelijk straks ook weer.
Alle reacties Link kopieren
carpincho schreef:
16-08-2020 20:50
Hier ook 31 aug. starten!
Zijn er nog meer mensen, met nog een jonger kindje die nog overdag slaapt?
Oudste heeft straks een continue rooster tot 14.00. Jonger broertje zou normaal dan nog liggen te slapen.
Ik denk dat ik hem de twee dagen dat ik zelf om 14.00 op het schoolplein moet staan, de jongste maar vroeg een dutje laat doen.
Hoe doen andere dit?
Ik heb jongste wel eens laten liggen en dan snel op en neer naar school. School is hier maar 3 minuten lopen. Ik zorgde dan wel dat ik precies op tijd was. Juf is gelukkig ook erg stipt. Eventuele speelafspraken moeten dan wel heel vlug gemaakt worden maar dat weet dochter (en andere ouders ook inmiddels)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook nog een dreumes. Die breng ik dan rond 12.00 naar bed. Kan hij slapen tot 14.00. Maar misschien al wat eerder naar bed want normaal slaapt hij dan tot 14.30 en dan moeten we al bij school zijn (is ongeveer 10 minuten fietsen).
Morgen eerste dag om het uit te proberen!

Ze wil nu alleen niet slapen... ze heeft vanmiddag in de auto even geslapen dus nu niet moe zegt ze. Hebben haar toch gezegd nu te gaan liggen en te gaan proberen te slapen.
Alle reacties Link kopieren
Als onze jongste dan slaapt laat ik hem slapen maar ik heb makkelijk praten we wonen tegenover de school en ik kan de babyfoon gewoon mee nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook dichtbij school, maar heb ook nog een peuter. En met peuter kan het tochtje van 200 meter toch plots 15 minuten duren. Dan heeft hij weer een driftbui, of hij ziet een mooi bloemetje of hij wil op elke put deksel eerst tien keer springen.. etc etc.
Dus ik durf dreumes niet te laten liggen.
Ze is daarnaast ook wat onvoorspelbaar met wakker worden. Durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken dat ze niet toch ineens om 14:00 uur wakker wordt, al is dat dus niet heel vaak het geval.
Alle reacties Link kopieren
Ow dat verwacht ik hier ook tegen die tijd, maar dan meer juist de lunchpauze. Denk dat dreumes als ie dan nog slaapt in draagzak op mijn rug mee zal gaan. Het is geloof ik minuut of 5 lopen. Vroeger vond ik dat heel lang, maar zal nu wel meevallen ;-). Onze jongens gaan naar mijn oude basisschool. En ik woon twee straten van mijn vroegere ouderlijk huis af.
Alleen thuislaten vind ik niks.
Alle reacties Link kopieren
Eerder naar bed of te vroeg wakker maken was hier echt geen optie.
Slechte slaper en als hij dan sliep, mochten we dat vooral niet verstoren want dan brak de hel los.

Toen oudste naar school moest ging ik altijd wandelen op moment dat kleine zijn dutje moest gaan doen, dan viel hij in de wagen in slaap en deed hij daar zijn dut. Ging perfect. Dacht vooraf ook 'o jee hoe ga ik dat doen', maar uiteindelijk was het maar een korte periode dat jongste nog sliep en slechts 2x in de week dat ik rond die tijd moest ophalen.

Alleen thuislaten zou ik echt nooit doen, 300 meter naar school maar ben zeker met ophalen toch snel een kwartier weg. Speelafspraken, iets binnen vergeten, juf die je nog ff aanspreekt...
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
16-08-2020 23:21
Eerder naar bed of te vroeg wakker maken was hier echt geen optie.
Slechte slaper en als hij dan sliep, mochten we dat vooral niet verstoren want dan brak de hel los.

Toen oudste naar school moest ging ik altijd wandelen op moment dat kleine zijn dutje moest gaan doen, dan viel hij in de wagen in slaap en deed hij daar zijn dut. Ging perfect. Dacht vooraf ook 'o jee hoe ga ik dat doen', maar uiteindelijk was het maar een korte periode dat jongste nog sliep en slechts 2x in de week dat ik rond die tijd moest ophalen.

Alleen thuislaten zou ik echt nooit doen, 300 meter naar school maar ben zeker met ophalen toch snel een kwartier weg. Speelafspraken, iets binnen vergeten, juf die je nog ff aanspreekt...
Voor mij maakt het verschil of het echt midden in het slaapje is of ze toch al bijna wakker wordt. Als ze eigenlijk nog een uur of langer kan slapen vind ik het echt zonde. Dochter slaapt in kinderwagen veel korter.
Scheelt misschien ook wel dat babyfoon het haalt en dat ze meestal fijn in het ledikantje speelt als ze wakker wordt. Ergste wat kan gebeuren is dat ze 5 minuten huilt. Of dat ik een ongeluk krijg maar dat dan toch ook liever zonder dreumes en andere ouders die op hetzelfde stuk lopen weten dan wel weer dat ik een dreumes thuis heb en waar ik woon (+babyfoon op zak).

Vroeger nooit bedacht dat ik het zou doen maar doe het nu toch. Snap jou overweging dus ook. Als dreumes zelf uit bed kan verander ik wel van aanpak.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een dreumes (bijna peuter) die ik op woensdag en vrijdag wakker hou (dan om 12.15 uit). Vrees dat hij dan in de wagen in slaap valt maar dat is dan even niet anders. Andere dagen zijn KDV dagen dus geen probleem.
Wij krijgen in december een baby en ik vraag mij ook al af hoe ik dat ga doen qua slapen. Ik denk dat het zich wel schikt. De school is nog geen 50 meter verderop met alleen een grasveld en 30km weg er tussen en voor de zekerheid heb ik een babyfoon met camera uitgezocht die tot 250 meter kan. Maar waarschijnlijk durf ik de baby toch niet alleen te laten :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven