Groep 2 overslaan, wat is wijsheid

25-05-2018 21:31 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Onlangs een ingelast gesprek op school gehad over jongste. Jongste zit sinds januari in groep 1. Kind verveelt zich, vindt de werkjes veel te makkelijk, geeft dit op school ook aan. Juffen zien ook dat ze veel meer kan en wil. Nu is er gesproken over versnellen. Kind zou dan na de zomervakantie naar groep 3 gaan. Het onderwijs zelf zal kind best aan kunnen, maar we twijfelen of dit wel het beste is voor kind. Kind heeft nu een vast vriendinnengroepje, vindt de juffen erg fijn (zijn ze ook), speelt graag.
Wat is nu wijsheid? Wie heeft ook voor deze keuze gestaan en wat heb je gekozen?
Ter aanvulling: oudste had dezelfde issues. Is uiteindelijk getest en blijkt hoogbegaafd te zijn. Bij jongste zijn er ook vermoedens van hb.
Vrouw, dat is echt verschrikkelijk als je kind niet meer naar school wil. Ik vraag me alleen af of een versnelling dan de oplossing is. Tijdelijk zal een kind even na moeten denken, maar al snel zal het weer te makkelijk zijn.

Overigens doelde ik niet op 'jouw soort' moeders hoor. Ik heb het meer over ouders die van de daken schreeuwen dat hun kind moet versnellen, want het desbetreffende kind is zoooo toeoeoe aan groep 3. Zo zit er bij een van mijn zoons een meisje in de klas dat versneld van 1 naar 3 is gegaan. School wilde er eigenlijk niet aan, maar ouders hebben de ib'er en de leerkrachten om de oren geslagen met verslagen, IQ-test en allerlei onderzoeken. Uiteindelijk heeft school zuchtend en steunend toegegeven, maar jaren later gaat het nog niet echt lekker met dit meisje. Cognitief lukt het allemaal wel, maar sociaal gezien niet echt. Ze heeft weinig aansluiting, is wat betreft spel echt jonger (ze is bijna twee jaar jonger dan de gemiddelde leeftijd uit die klas) en het loopt gewoon niet. Ouders geven de klas de schuld, maar ik denk niet dat het alleen aan de klas ligt. Zo slim als ze is, is ze wat betreft spel en dergelijke toch echt een kind van negen en niet elf. Ze speelt ook liever met de kinderen uit een klas lager, maar dat wordt al jaren stevig ontmoedigd door die ouders. Heel sneu en schrijnend om een kind zo te zien worstelen onder de druk van de ouders.
Op het moment dat je een kind hebt dat niet meer naar school wil, kun je al je op voorhand zo valide theorieen over extra uitdaging overboord gooien. Daarnaast kan niet elke school die hoeveelheid uitdaging aan een kind bieden, er zitten namelijk nog minimaal 25 andere kinderen in een klas. En daarvan hebben er ook weer 5 extra aandacht nodig omdat ze achterstanden hebben, 2 omdat ze uit een heel nare thuissituatie komen, 2 omdat ze ASS-problematiek hebben en dan heb je al die "normale" kinderen nog, die ook wel eens met de juf of de meester willen praten.

Met een versnelling is een kind ook een jaar eerder op het VO. En het klinkt wat pessimistisch, maar soms is dat de enige winst die er te behalen valt.

Het verhaal wat jij beschrijft is natuurlijk absoluut geen goed voorbeeld van versnellen, maar niet herkenbaar voor mij.
Ik had vorig jaar ook nooit een versnelling overwogen, ook niet na alle testen (door de school voorgesteld), maar soms moet je uit twee kwaden kiezen.
Ik ben het met je eens hoor Vrouw. Soms moet je kiezen uit twee kwaden en dan kan een jaar eerder van school gaan de minst kwade zijn.

Mijn kinderen zijn nooit versneld, al heeft school het wel een aantal keer geopperd. Bij de een zou het mijns inziens eerder een voorbode zijn voor nog een versnelling, bij de ander was het meer een 'wij weten het ook niet meer' en de laatste was 'gewoon klaar voor groep 3'. Bij de eerste hebben wij als ouders gezegd het geen goed idee te vinden, aangezien hij een hele trits vriendjes heeft door de school heen en het fijn heeft in zijn klas. Bij de tweede hebben we ingezet op weerbaarheid en zelfacceptatie (is tot nu gelukt) en de laatste heeft groep 2 echt nodig gehad om stevig in de schoenen te komen staan.

Het verschil tussen jouw kinderen en die van mij: mijn kuikens zitten sociaal gezien op hun plek. Eentje vond school niet zo leuk, maar ook weer niet heel vreselijk.

Ik ben dan ook absoluut niet tegen versnellen, maar ook niet voor. Cognitief lost het weinig op (een kind dat snel leert blijft dat doen), maar het kan prettig zijn als je een jaar eerder van school mag.

Het belangrijkste vind ik waar je kind zich sociaal gezien prettig voelt. Helaas zijn er ouders die het kind toefluisteren dat groep 1-leerlingen baby's zijn (ik ken ze...), maar ik denk dat het gros maar een ding wil: dat een kind zich fijn voelt. En als dat welbevinden betekent dat je een jaar versnelt, dan is dat goed.

Vrouw, ik hoop dat je dochter zich snel beter zal voelen en weer enigszins plezier in school krijgt. Zolang het maar niet zo vreselijk is dat ze niet naar school wil, heb je al winst. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Het is ook echt zoeken wat op dit moment werkt. En voor de een zal dat versnellen zijn en voor de ander juist niet. Erg moeilijke keuze, waar doe je goed aan. Nu en voor de toekomst.
Onze oudste wilde ook niet meer naar school. Met tijden komt dit terug. Ze voelt zich niet begrepen door de juffen. Merkt dat andere kinderen anders denken. Zij is heel sociaal en dat vindt ze het leuke van school. Wij hebben met haar ook echt een zware periode qua school meegemaakt. Dit willen wij koste wat kost voorkomen voor de jongste.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
25-05-2018 21:46
Het gymnasium stikt van de 10 jarigen die prima aansluiting hebben.
Hoe gaat dat dan na het gymnasium? Met 16 naar de universiteit en op kamers wonen? Dat vraag ik me dan wel soms af.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Snap ik Yoogali. Wij en onze school hebben bergen verzet om ons kind te leren dat hij goed is zoals hij is. Anders dan anderen? Ja. Is dat erg? Nee, zolang je geaccepteerd wordt. School is met de klas stevig aan de slag gegaan en wij hebben hem in therapie gedaan.

Na een hoop duwen en trekken zitten we nu in de modus dat het goed gaat. Kind heeft zijn plek in de klas gevonden en accepteert zichzelf. Daardoor accepteert hij zijn klas en zijn klas hem. Is hij een vreemde snuiter tussen deze kinderen? Ja, maar zijn 'anders zijn' werkt nu in zijn voordeel. Helaas hebben we er met z'n allen keihard aan moeten trekken en heeft het tot veel huilbuien en woede-uitbarstingen geleid, maar nu gaat het goed.

Vooralsnog. Je weet nooit hoe het over een jaar is.
Alle reacties Link kopieren
houseofcards2 schreef:
26-05-2018 21:42
Hier kwam bij 2 van de 3 versnellen ter sprake. Ik ben heel erg blij dat we het bij beide niet gedaan hebben. Je ziet, nu ze wat ouder zijn (9 en bijna 11) dat het verschil steeds groter wordt qua interesses e.d. met kinderen die ouder zijn, Wij hebben er, in samenspraak met school, voor gekozen om ze hun eigen leerweg te laten volgen wat inhoud dat ze in hun eigen tempo, met uitleg waar nodig, de stof van de basisschool doorwerken. Daarnaast gaan ze naar verschillende plusklasjes en doen ze leuke dingen naast school. De oudste is nu bijna door de stof van de basisschool heen en gaat volgend jaar een cursus Chinees volgen en 2 dagen per week naar een soort pré middelbare school waar hij wat extra uitdaging krijgt. Kinderen zijn gelukkig. Ik denk dus dat er genoeg opties zijn maar dat je er wel zelf achteraan moet (dat was hier in ieder geval wel het geval).
Ik vind dit echt een hele goede oplossing!
Als je al een groep wil overslaan zou ik eerder groep 3 laten overslaan (eventueel met RT voor schrijven) dan groep 2. Bij de kleuters is er, als het goed is, veel ruimte voor individuele ontplooiing. In groep 3 not so much, want groep 3 is voor een zo groot deel gericht op het aanleren van lezen en rekenen dat het geestdodend kan zijn voor een kind dat dat al kan/het snel oppikt. Het verhaal van Houseofcards is herkenbaar: ook hier blijven kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong zo veel mogelijk met eigen leerlijn in de eigen klas. Onze kinderen doen daarbij ook veel naast school, je kunt niet alles op het bordje van school neerleggen.
Poppy, zo gaat het bij ons op school ook. Waar nodig hebben ze een eigen leerlijn (een van mijn kinderen doet nu bijvoorbeeld wiskunde in plaats van rekenen) en er wordt vooral ingezet op het sociale aspect.

Persoonlijk, maar dan kijk ik naar mijn kinderen en eigen ervaringen, zou ik eerder groep 3 overslaan dan groep 2. In groep 2 kunnen ze sociaal gezien nog lekker aanklooien en is er alle ruimte voor verrijking, terwijl groep 3 vooral stil zitten en doen wat er gezegd wordt inhoudt.
Alle reacties Link kopieren
teepje schreef:
25-05-2018 21:53
De grens ligt op 1 januari. Ik zeg dus niet dat ik vind dat het moet maar de meeste scholen nemen die datum wel als richtlijn.
Er is wettelijk gezien geen datumgrens en dat mag ook niet.
Dat scholen dat wel doen is bekend, maar dus volgens de wet niet in orde.
Groep 0 is daar ook een uitvinding bij, maar officieel zit een kind in groep 1.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
MIjn jongste is met 5 jaar en 3 maanden naar groep 3 gegaan (halverwege het schooljaar) en vervolgens een half jaar later naar groep 4. Beste beslissing ooit.
Hij was dus ook 10 toen ie naar de middelbare school ging, maar aangezien ie fysiek nogal voorliep is dat verder nooit een probleem geweest.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio, op 'mijn' school kijken ze bij de kleuters vooral naar het kind en niet de geboortedatum. Eerst gingen alle kinderen, op een uitzondering na, naar groep 3 als ze voor 1 januari zes werden. Nu doen ze dat niet meer standaard. De leerkrachten vonden de meeste vijf-jarigen nog te speels om groep 3 aan te kunnen en ze zetten nu meer in op verrijking bij de kleuters.
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
27-05-2018 09:48
Solomio, op 'mijn' school kijken ze bij de kleuters vooral naar het kind en niet de geboortedatum. Eerst gingen alle kinderen, op een uitzondering na, naar groep 3 als ze voor 1 januari zes werden. Nu doen ze dat niet meer standaard. De leerkrachten vonden de meeste vijf-jarigen nog te speels om groep 3 aan te kunnen en ze zetten nu meer in op verrijking bij de kleuters.
Ja, die redenering, dat kleuters nog te speels zijn, hoor ik veel vaker, maar is wat mij betreft net zo'n boterzacht 'argument' als sociaal-emotionele 'achterstand'.
Kinderen moeten binnen een tijdsbestek van 8 jaren de basisschool kunnen doorlopen, zo staat het in de wet.
'Binnen' 8 jaren dus.
Dat betekent heel simpel dat elk kind dat al 12 is als het naar de middelbare school gaat dus te lang over de basisschool gedaan heeft.
Dat er gekeken wordt naar 'gemiddeld' 8 jaar, allemaal prima, maar echt kijken naar het kind zou betekenen dat scholen groep 3 dus speelser maken en niet het kind langer laten wachten op groep 3.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Viva95 schreef:
25-05-2018 21:53
Groep 2 overslaan is vaker onverstandig dan verstandig. Dat heeft vooral te maken met de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Uiteraard moet ze wel uitgedaagd worden. Kan ze extra werkjes doen?

https://wij-leren.nl/klas-overslaan-ver ... egaafd.php
Ik kan denk ik net zo veel linkjes vinden waarin een klas overslaan juist wel wordt aanbevolen. Sterker nog, onderaan jouw link staan andere linkjes die een ander advies geven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio, voor elk onderzoek kan je wel weer een tegen-onderzoek vinden, dus daar hecht ik niet al te veel waarde aan. Zo zijn er ook onderzoeken die beweren dat meisjes eerder lichamelijk in de puberteit komen als ze een of meer jaar versnellen, terwijl mijn boerenverstand zegt dat genen daar ook een rol in spelen.

Ik blijf bij mijn punt: versnellen puur om het cognitieve vind ik in eerste instantie niet een goed idee. Het sociale aspect is minstens zo belangrijk, maar dat is lastig te meten. Hoe de ontvangende klas en de ontvangende leerkracht kijken naar een veel jonger kind is mijns inziens leidend.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
25-05-2018 22:59
Gebrek aan cognitieve uitdaging veroorzaakt depressie en zeker geen sociale aansluiting.
Niet er uit kunnen laten wat er in zit is deprimerend.
Dit.
Mijn oudste is uiteindelijk 3 klassen versneld en zat toen pas tussen kinderen waar ie aansluiting bij vond.
Zoals zijn middelbare school zei: cognitief maakt het niet uit waar we hem zetten, want dat redt ie toch wel.

Waarmee het lijkt of ik juist dat cognitieve niet belangrijk vind, maar ik vind de combi belangrijk.
En onderschat vooral de problemen niet van slimme kinderen die alsmaar tussen leeftijdsgenootjes moeten blijven hangen, omdat we zo bang zijn dat we ze overvragen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
26-05-2018 21:28
Prestige komt niet eens in de buurt. Wel een randdepressief kind (waar we al voor gewaarschuwd waren door deskundigen) dat alleen met engelengeduld en overredingskracht nog naar school te krijgen was. Er is helemaal niets leuk aan zien dat je kind verdrietig is en niet meer wil. Ik heb er niets over op facebook gepost, ik heb het niet aan de wereld verteld. Ik had liever gehad dat het niet nodig geweest was.
Herkenbaar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Lambchop schreef:
27-05-2018 09:00
Hoe gaat dat dan na het gymnasium? Met 16 naar de universiteit en op kamers wonen? Dat vraag ik me dan wel soms af.
Universiteit betekent toch niet automatisch op kamers wonen? Ik ken zat studenten die de eerste jaren thuis blijven wonen.

Daarbij: kind gaat dan al jaren om met oudere kinderen, dus dikke kans dat de verdere ontwikkeling ook daarin meegaat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
27-05-2018 09:51
Ja, die redenering, dat kleuters nog te speels zijn, hoor ik veel vaker, maar is wat mij betreft net zo'n boterzacht 'argument' als sociaal-emotionele 'achterstand'.
Kinderen moeten binnen een tijdsbestek van 8 jaren de basisschool kunnen doorlopen, zo staat het in de wet.
'Binnen' 8 jaren dus.
Dat betekent heel simpel dat elk kind dat al 12 is als het naar de middelbare school gaat dus te lang over de basisschool gedaan heeft.
Dat er gekeken wordt naar 'gemiddeld' 8 jaar, allemaal prima, maar echt kijken naar het kind zou betekenen dat scholen groep 3 dus speelser maken en niet het kind langer laten wachten op groep 3.
Die beweging zie je bij ons op school al, dat groep 2 en 3 wat meer in elkaar over gaan lopen. Kinderen in groep 2 die willen werken krijgen daar de kans voor, en in de groepen 3 zijn meer speelhoeken ingericht.

Maar dat zouden ze ook wel in hogere groepen van de basisschool kunnen doen. Mijn kind in groep 5 leert heel makkelijk, maar is ook nog ontzettend speels. Als je haar de keuze zou geven tussen haar verdiepings/verbredingswerk of een extra keer buitenspelen dan weet ik wel wat ze zou kiezen. Ik vind het eigenlijk best jammer dat ze niet wat meer kan profiteren van haar snelle brein door wat meer speeltijd te hebben.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
26-05-2018 21:28
Prestige komt niet eens in de buurt. Wel een randdepressief kind (waar we al voor gewaarschuwd waren door deskundigen) dat alleen met engelengeduld en overredingskracht nog naar school te krijgen was. Er is helemaal niets leuk aan zien dat je kind verdrietig is en niet meer wil. Ik heb er niets over op facebook gepost, ik heb het niet aan de wereld verteld. Ik had liever gehad dat het niet nodig geweest was.
Dit.
Ik vertel het wel, kind volgt voltijds hb onderwijs en voor hem is dat de oplossing geweest. Ik wil dat anderen die daarover twijfelen dat ook eens horen ipv 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg'.
Wij hadden geen keuze meer, zo slecht ging het. Dat maakte de overstap voor ons makkelijk.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
26-05-2018 21:28
Prestige komt niet eens in de buurt. Wel een randdepressief kind (waar we al voor gewaarschuwd waren door deskundigen) dat alleen met engelengeduld en overredingskracht nog naar school te krijgen was. Er is helemaal niets leuk aan zien dat je kind verdrietig is en niet meer wil. Ik heb er niets over op facebook gepost, ik heb het niet aan de wereld verteld. Ik had liever gehad dat het niet nodig geweest was.
Dit.
Ik vertel het wel, kind volgt voltijds hb onderwijs en voor hem is dat de oplossing geweest. Ik wil dat anderen die daarover twijfelen dat ook eens horen ipv 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg'.
Wij hadden geen keuze meer, zo slecht ging het. Dat maakte de overstap voor ons makkelijk.
if we all light up, we can scare away the dark...
Lambchop schreef:
27-05-2018 09:00
Hoe gaat dat dan na het gymnasium? Met 16 naar de universiteit en op kamers wonen? Dat vraag ik me dan wel soms af.
Om naar de univerteit te kunnn hoef je lang niet altijd op kamers.
Het gros van die “jonge” kinderen ontwikkelt zich trouwens ongeveer gelijk als de klasgenoten.
En volgens mij zijn er ook nog die gewoon op kamers gaan.
Ze zullen het toch wel goed kunnen inschatten op school, dat een kind het cognitief, sociaal-emotioneel en motorisch aan kan om naar groep 3 te gaan?

De een ontwikkelt zich op al die gebieden sneller dan de ander. Bij mijn eigen kind zie ik dat het sociaal-emotioneel en cognitief wel goed gaat maar motorisch echt nog geen oudste kleuter. Ik hoop niet dat dat volgend jaar van grote invloed is op naar groep 3 mogen anders vrees ik dat (bijna) drie volledige kleuterjaren teveel voor hem zijn.
Fijne juffen en vriendengroepje en nog fijn spelen zouden voor mij trouwens geen redenen zijn om nog een kleuterjaar te doen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dezelfde twijfel gehad met ons januari kind. Cognitief heel sterk en sociaal ook (in de zin van makkelijk contact maken, heel populair in de klas) maar ook weer onzeker, moeite met afscheid nemen van mij met wegbrengen. Vermoedens van hb (want broer en vader en moeder ook hb + ze had zelf een grote voorsprong).

Juffen vonden dat ze groep 2 kon overslaan, dus na anderhalf jaar kleuteren naar groep 3. Hier is ze ook in groep 0 begonnen. Maar na heel lang twijfelen hebben we besloten het niet te doen.

Ze zit nu dus in groep 2 en dit hele jaar is ingezet op zelfvertrouwen. En dat heeft enorm geholpen. Ondertussen volgt ze lekker haar eigen leerling en leest en rekent ze met een juf apart. Dus de cognitieve uitdaging krijgt ze wel. En verder mag ze lekker veel spelen en is ze nog op de vrijdag vrij. Ook straks in groep 3 krijgt ze meer uitdaging, gaat ze naar de plusklas etc. Dus voor ons meisje lijkt dit tot nu toe de beste keuze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven