Groep 2 overslaan, wat is wijsheid

25-05-2018 21:31 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Onlangs een ingelast gesprek op school gehad over jongste. Jongste zit sinds januari in groep 1. Kind verveelt zich, vindt de werkjes veel te makkelijk, geeft dit op school ook aan. Juffen zien ook dat ze veel meer kan en wil. Nu is er gesproken over versnellen. Kind zou dan na de zomervakantie naar groep 3 gaan. Het onderwijs zelf zal kind best aan kunnen, maar we twijfelen of dit wel het beste is voor kind. Kind heeft nu een vast vriendinnengroepje, vindt de juffen erg fijn (zijn ze ook), speelt graag.
Wat is nu wijsheid? Wie heeft ook voor deze keuze gestaan en wat heb je gekozen?
Ter aanvulling: oudste had dezelfde issues. Is uiteindelijk getest en blijkt hoogbegaafd te zijn. Bij jongste zijn er ook vermoedens van hb.
Kunstenkitsch schreef:
27-05-2018 11:34
Je haalt hier sociaal aspect en welbevinden door elkaar. Niet elk kind heeft behoefte aan hordes vrienden en er zijn er genoeg die een of twee vriendjes voldoende vinden.

Het maakt inderdaad niet uit wat je kind in zijn vrije tijd doet, maar het kan belangrijk zijn om in te zetten op bijvoorbeeld leren doorzetten en fouten leren en durven maken. Dit soort zaken zijn best handig om te bezitten, maar wat doe je als je dat niet op school leert? Als alles altijd makkelijk, saai en simpel is? Uit ervaring weet ik dat je daar een stevige faalangst door kan ontwikkelen en ik heb liever niet dat mijn kinderen faalangstig worden.
Eens hoor. Maar dan wordt met het sociaal-emotionele aspect dus meer gedoeld op het leren van die vaardigheden? Ik krijg namelijk vaak de indruk dat mensen met "sociaal-emotionele ontwikkeling" ook of vooral bedoelen hoe een kind in de groep ligt, omgaat met anderen, zijn/haar manier van spelen met anderen etc.
Nemaìn’ schreef:
25-05-2018 21:46
Het gymnasium stikt van de 10 jarigen die prima aansluiting hebben.
Klopt, was bij dochter in de klas ook zo.
Oranjexxx schreef:
27-05-2018 11:48
Het helpt ook dat je niet hoeft te bedenken hoe de totale toekomst eruit ziet, door nu een jaar te versnellen. Onze zoon is waarschijnlijk ook 16 als hij van het vwo afkomt. Dat duurt nog drie jaar. Wij wonen in het noorden en daar is geen technische universiteit, dus denken we daar nu af en toe over na hoe dat opgelost zou moeten worden. Maar we trekken eigenlijk iedere keer weer de conclusie: komt tijd, komt raad.
precies
Alle reacties Link kopieren
Is het misschien mogelijk dat ze dit schooljaar al enkele dagen gaat proberen in haar eventuele nieuwe klas ? Op die manier kun je samen met school kijken hoe het in werkelijkheid met jouw dochter gaat in groep 3 en kunnen jullie daar de keuze op baseren
damesbril schreef:
27-05-2018 13:05
Klopt, was bij dochter in de klas ook zo.
maar in klas vier staat je dertienjarige wel op de feestjes bier weg te klokken met de 16 plussers
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
27-05-2018 12:30
dat is wel heel extreem in zo’n geval zou ik versnellen maar niet bij een kind dat het prima naar haar zin heeft, goed in de groep ligt en alleen wat uitdaging nodig heeft. Een docent moet in staat zijn om het kind in haar eigen leeftijdsgroep extra uitdaging te bieden
Waarom moeten kinderen toch zo nodig in hun eigen leeftijdsgroep blijven?
Daar ligt m.i. de kern van het probleem.
Elk kind ontwikkelt zich anders en daar wordt in het jaarklassensysteem weinig rekening mee gehouden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
27-05-2018 13:09
maar in klas vier staat je dertienjarige wel op de feestjes bier weg te klokken met de 16 plussers
Gelukkig zitten er meerdere dertienjarigen in zo'n klas, omdat versnellen steeds normaler wordt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
S-Meds schreef:
27-05-2018 13:09
maar in klas vier staat je dertienjarige wel op de feestjes bier weg te klokken met de 16 plussers
Bier bij 16+? Hier op de middelbare gebeurt dat niet hoor.
En waar je je kind naar toe laat gaan ben je altijd nog zelf bij om daar een beslissing in te nemen.
Solomio schreef:
27-05-2018 13:16
Waarom moeten kinderen toch zo nodig in hun eigen leeftijdsgroep blijven?
Daar ligt m.i. de kern van het probleem.
Elk kind ontwikkelt zich anders en daar wordt in het jaarklassensysteem weinig rekening mee gehouden.
idd
Yoogali, wat is eigenlijk de reden dat school haar naar groep 3 wil hebben? Want ik lees eigenlijk geen echte logische redenen, anders dan dat ze een voorsprong heeft.

Ik vind het allemaal weinig logisch klinken, vooral gezien het feit dat groep 3 een ontzettend saai jaar is voor (al lezende) kinderen met voorsprong. Juist omdat er in groep 2 vaak veel meer mogelijkheden zijn voor verdieping en verrijking en je zegt dat ze sociaal op haar plaats lijkt te zitten zou groep 3 overslaan veel meer voor de hand liggen.

Ik zou de laatste optie zeker in overweging nemen en school ook vragen waarom dit voor hen geen eerste optie is. In verloop van groep 2 zou ze dan bijvoorbeeld 1 of 2 middagen/ochtenden in de week kunnen meelopen met groep 3. Zodoende kunnen school en jij zien hoe het haar bevalt tussen de oudere kinderen en kan zij alvast een indruk krijgen hoe de dag in groep 3 of hoger verloopt.

School zou er voor kunnen kiezen om het schrijfonderwijs in groep 4 aan te bieden (voor jonge kinderen kan dit lastig zijn op jonge leeftijd).
Een van mijn kinderen had in groep 3 RT voor schrijven in de tijd dat andere kinderen bezig waren met leren lezen. Ze ging met vijf jaar naar groep 3 (niet versneld, eind van het jaar jarig) en lag fijnmotorisch sowieso achter, had nog maar net geleerd om de pen niet in de vuistgreep te houden. Aan de leesinstructie miste ze niets, want ze kon toen al goed lezen. Een goede school weet hier op in te spelen.

Ik ben op zich niet tegen versnellen, soms kan het haast niet anders, maar soms ook wel. Mijn eigen kinderen vinden school leuk: ze zitten in leuke klassen met aardige kinderen, zijn ook nog heel speels en genieten van het sociale en creatieve gebeuren op school. School ziet dat ze heel makkelijk leren en heeft eigen leerlijnen voor ze uitgezet. In zo’n geval is versnellen niet nodig. Als je kind ongelukkig is op school, geen aansluiting heeft in de klas en heel cognitief gericht is, kan ik me juist weer goed voorstellen dat je een versnelling overweegt.
Alle reacties Link kopieren
Juf geeft aan dat kind het groep 2 werk al beheerst en vraagt zich af of ze haar nog iets te bieden hebben volgend jaar. Vandaar dat er over versnelling gesproken is.
Mochten wij voor versnelling kiezen dan willen we wel dat er ook een gedegen plan komt met wat er volgt als kind groep 3 werk onder de knie heeft.
Plusklas is vanaf groep 2. Dagdeel hb-onderwijs zou ze voorlopig niet voor in aanmerking komen. Oudste mag dat straks gaan proberen, maar ze staan niet te springen om een 6-jarige er bij te hebben.
Yoogali schreef:
27-05-2018 15:49
Juf geeft aan dat kind het groep 2 werk al beheerst en vraagt zich af of ze haar nog iets te bieden hebben volgend jaar. Vandaar dat er over versnelling gesproken is.
Mochten wij voor versnelling kiezen dan willen we wel dat er ook een gedegen plan komt met wat er volgt als kind groep 3 werk onder de knie heeft.
Plusklas is vanaf groep 2. Dagdeel hb-onderwijs zou ze voorlopig niet voor in aanmerking komen. Oudste mag dat straks gaan proberen, maar ze staan niet te springen om een 6-jarige er bij te hebben.
Dit vind ik persoonlijk een te makkelijke reden van school. Ik vermoed namelijk dat er heel veel kinderen aan het begin van groep 2 het groep 2-werk al beheersen, aangezien de eisen niet heel hoog zijn. Het is dan aan school om extra werk te beiden, voordat er over versnellen gesproken wordt. An sich ben ik helemaal niet tegen versnellen, maar het is niet iets wat je als eerste inzet.
Wellicht heeft school al het een en ander geprobeerd, maar dat kan ik van hier niet beoordelen. Juist met een lezend kind zijn er best wel aardig wat mogelijkheden voor verrijking.
Alle reacties Link kopieren
Dus ze zit 5 maanden op school en ze beheerst alles al van groep 0 t/m groep 2? Poeh. Dan lijkt me versnellen geen optie, want dan zit je in groep 3 zo weer met hetzelfde probleem.
Bovendien heeft ze het heel erg naar haar zin met haar vriendinnetjes. Dat zou voor mij als ouder het zwaarst wegen. Een kind dat vrolijk en blij naar school gaat leert waarschijnlijk meer dan een kind dat eenzaam en ongelukkig is.
Pluswerk is natuurlijk wel een noodzaak.
Alle reacties Link kopieren
Wat wordt dan precies bedoeld met al het groep 2 werk?
Onze dochter heeft groep 2 ook overgeslagen; ze kon al goed lezen en kon de cijferreeks t/m 20 opnoemen. Maar voor de rest heb ik geen idee wat er aan bod komt. Ze zit nu in groep 4 en kan goed meekomen, maar ze mist wel getalsbegrip. Dat betekent dat het technisch rekenen erg goed gaat (bijv de tafels), maar dat ze geen idee heeft waarom ze iets berekent (dat 8x2 betekent dat je 8 groepjes hebt van 2 dingen). Cito rekenen is voor haar bijna onbegonnen werk (niveau V), terwijl ze voor de methodetoetsen allemaal hoge cijfers heeft. Volgens de school komt het getalsbegrip spelenderwijs veelvuldig aan de orde in groep 2.
Alle reacties Link kopieren
De vaardigheden die ze eind groep 2 moeten hebben, heeft ze nu.
Beginnend rekenen kan ze. Voor nu gaan we kijken wat het extra werk doet. En bekijken of groep 3 tzt overslaan een betere optie is.
School geeft eerlijk toe dat ze nog te weinig weten/kunnen met hb-kinderen die tegen dingen aanlopen.
Er wordt hard aan gewerkt, maar of het genoeg is, ik weet het niet.
Als kind 1 ook hoogbegaafd is ... is samen naar iets van een Leonardo-school (of school waar ze meer ervaring hebben met hoogbegaafden) dan geen idee?

Of alleszins daar es info vragen hoe zij het zien.
Ik vind het zelf vooral lastig wat nou de stof is die bij groep 1 en bij 2 hoort maar neem aan dat school wel weet of de kinderen voldoende beheersen.
Cijferreeksen tot en met 20 worden hi er bijv allang beheerst (tot 100 zelfs). Vermenigvuldigen ook, maar alleen uit het hoofd (ook in materiaal kan hij het laten zien) maar niet "op papier". Mede door het nog correct gebruik van potlood of pen. Daar zal komend schooljaar dan denk ik de nadruk op liggen maar bij het hoofdrekenen denk ik soms wel: is dat dan niet ook voorlopen?
Het hangt ook van de school af, denk ik. Mijn kinderen gaan naar de buurtschool, maar die staat wel in een wijk waar bijna iedereen hoogopgeleid is en dus komen bijna alle kinderen binnen met een voorsprong op het gemiddelde.

Voor kinderen die voorlopen met rekenen is er heeeeeel veel beschikbaar. Van Rekentijgers voor de snellere rekenaars tot Wisschrift voor de zeer goede rekenaars.
Verder wordt er op alle basisscholen (als het goed is) gedifferentieerd op drie niveaus: gemiddeld, meer instructie nodig, minder of geen instructie nodig. Voor degenen die op dat laatste niveau nog steeds uitblinken, is er bij de kerntaken (spelling, begrijpend lezen, rekenen) extra aanbod en dat heet dan pluswerk /plusklas/ levelwerk/ verdieping/ verbreding.
anoniem_370046 wijzigde dit bericht op 27-05-2018 19:55
0.56% gewijzigd
NYC schreef:
27-05-2018 17:09
Ik vind het zelf vooral lastig wat nou de stof is die bij groep 1 en bij 2 hoort maar neem aan dat school wel weet of de kinderen voldoende beheersen.
Cijferreeksen tot en met 20 worden hi er bijv allang beheerst (tot 100 zelfs). Vermenigvuldigen ook, maar alleen uit het hoofd (ook in materiaal kan hij het laten zien) maar niet "op papier". Mede door het nog correct gebruik van potlood of pen. Daar zal komend schooljaar dan denk ik de nadruk op liggen maar bij het hoofdrekenen denk ik soms wel: is dat dan niet ook voorlopen?
De eisen qua rekenen zijn echt heel laag voor groep 2. Volgens mij voornamelijk tellen en getal- en ruimtebegrip. Over taal durf ik niets te zeggen omdat ik mij daarin nooit verdiept heb.
maritte schreef:
27-05-2018 19:55
De eisen qua rekenen zijn echt heel laag voor groep 2. Volgens mij voornamelijk tellen en getal- en ruimtebegrip. Over taal durf ik niets te zeggen omdat ik mij daarin nooit verdiept heb.
Pluswerk voor taal wordt vanaf groep 5 vaak aangeboden in de vorm van een vreemde taal. Mijn kinderen krijgen vanaf groep 5 bijvoorbeeld Spaans in de tijd dat de andere kinderen bezig zijn met Nieuwsbegrip (begrijpend lezen).
Alle reacties Link kopieren
Hb-school is nu nog geen optie, maar voor de toekomst sluiten wij niks uit. Nu eerst maar eens zien waar ze deze week mee komen qua extra werk.
Kind heeft een goede pengreep en kan woordjes schrijven. Ze houdt heel erg van kaarten maken en schrijven 😉
Mocht ze versnellen dan zal ze misschien wel hulp nodig hebben van een fysio om de snelheid van het schrijven aan te kunnen, maar dat zien we wel als het nodig is.
Oudste schrijft snel, maar denkt sneller.
Die kan haar eigen gedachten niet bijhouden. Vast herkenbaar voor andere ouders?
maritte schreef:
27-05-2018 19:55
De eisen qua rekenen zijn echt heel laag voor groep 2. Volgens mij voornamelijk tellen en getal- en ruimtebegrip. Over taal durf ik niets te zeggen omdat ik mij daarin nooit verdiept heb.
Op zich is dat denk ik gunstig voor mijn kind ondat taal dan meer aandacht zal krijgen in de klas.
Alle reacties Link kopieren
Klopt ja. In groep 3 hebben ze drie verschillende reken-niveaus en je hebt de zon-maan-ster verschillen met lezen. Oudste was direct een zon, maar dat was echt nog ver onder haar niveau. Op een gegeven moment gewoon haar eigen boeken mee naar school gegeven. Ze houdt bijvoorbeeld van de Nederlandse geschiedenis en leest daar graag over, net als boeken als Mees Kees, Waanzinnige boomhut etc. Dan is het vrij saai als je Avi E3 mag lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven