Groep 8 overslaan; doen of niet?

10-02-2018 19:49 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al even mee en ik heb al een paar keer overwogen om via het voorstel topic in te stappen maar moet nu op korte termijn een beslissing nemen... Dit wordt nu dus mijn eerste topic!

Afgelopen week rapportbespreking gehad van kind in groep 7. De leerkracht gaf aan dat kind op alle ontwikkelingvlakken zich al bevindt op niveau eind groep 8 en niet goed meer weet hoe kind nog meer uit te kunnen dagen. Tijdens het bespreken vroeg de leerkracht zich hardop af waarom kind niet groep 8 over zou slaan en na deze zomer al naar het voortgezet onderwijs zou gaan. IB'er is inmiddels ingeschakeld en ziet het voor ons kind ook als een goede optie en geeft aan dat dit nog best te regelen valt mits we snel schakelen en handelen. Kind geeft aan graag te willen maar heeft ook veel vragen. Ook wij zien -na het bezinken -vooral de voordelen en dat dit wel heel goed zou kunnen uitpakken voor kind. Aanstaande dinsdag staat er een gesprek gepland op school om dit door te spreken maar ik ben eigenlijk op zoek naar een ongekleurde mening en misschien zijn er hier wel ouders met ervaringen in het overslaan van groep 8 en ik zou graag jullie input willen. Informatie is wat summier besef ik maar dat is om de openingspost niet te lang te laten worden. Wat denken jullie, groep 8 overslaan; wel of niet doen en waarom juist wel/niet? Ik hoor het graag!
Ik lees even mee.

Wij hebben volgende week de rapportbesprekingen en we zitten met een van onze jongens te dubben wat we moeten doen. Hij heeft op de Cito op spelling na uitsluitend A's gescoord, staat gemiddeld een 8,5 en zit in een hele stomme klas. De kinderen zijn individueel gezien leuk, maar als groep functioneren ze niet.

Wij willen hem het liefst uit die groep hebben. Naast de verstoorde groepsdynamiek is onze zoon (net als zijn broers) hb getest. Aan de andere kant is het een klein ding dat slordig en chaotisch is, dus misschien is groep 8 uitzitten een idee?

Ik weet het niet en kan je geen tips geven. Het enige wat ik heb is herkenning. :)
Alle reacties Link kopieren
MissHuo schreef:
10-02-2018 22:15
Ook van mijn kant sorry .. (maar ben wel blij met deze reacties ;) )

Begrijpend lezen is een III, net als rekenen.
Een III op begrijpend lezen is geen VWO+ toch. Hoe lang scoort ze al een III op begrijpend lezen en was VWO op de drempeltoets een uitzondering? Want dan snap ik het kader advies wel van de juf.

Overigens zou ik me niet laten afschepen met 'ik heb al met IB en directie overlegd, maar dit toch ook echt gewoon zelf ook nog overleggen.
poldervrouw schreef:
10-02-2018 21:35
zijn ze lekker op tijd mee..... Ik heb slechte ervaring met versnellen, mijn eigen kind is versneld.. Op VO kunnen ze daarmee gigantisch onderuit gaan.. Hoeft niet kan wel.. Zorg iig voor goede begeleiding..
Helemaal mee eens! Hier 4 keer een versneld kind. De laatste gaat er flink mee op zijn muil momenteel.
Ook nog verbreding erbij, nou je kan je lol op. Man en ik werken ook fulltime, wat verwachten ze wel niet van ons?
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
10-02-2018 22:42
TO: ik zou in jouw geval wel kiezen voor versnellen. Alles wijst erop dat je kind klaar is met de basisschool als ik je zo lees dus lekker doen. Zoek alleen wel een school die aan goede begeleiding en zorg doet. Dat zal veel schelen.
Ja hè, toch wel... Dank voor je input. Het wordt een spannende tijd.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
10-02-2018 22:45
Een III op begrijpend lezen is geen VWO+ toch. Hoe lang scoort ze al een III op begrijpend lezen en was VWO op de drempeltoets een uitzondering? Want dan snap ik het kader advies wel van de juf.

Overigens zou ik me niet laten afschepen met 'ik heb al met IB en directie overlegd, maar dit toch ook echt gewoon zelf ook nog overleggen.
Een III score voor rekenen en begrijpend lezen is ook geen kader.
Yggdrasil- schreef:
10-02-2018 22:47
Helemaal mee eens! Hier 4 keer een versneld kind. De laatste gaat er flink mee op zijn muil momenteel.
Ook nog verbreding erbij, nou je kan je lol op. Man en ik werken ook fulltime, wat verwachten ze wel niet van ons?
Ik gok dat je zorg draagt voor je kind?
TO, wat wil je zoon?
Alle reacties Link kopieren
MissHuo schreef:
10-02-2018 21:46
Mag dat? Want dan schrijf ik haar gewoon in op TL iig. Havo is nu denk ik echt wel iets te hoog gegrepen qua rekenen, maar met kader mist ze kansen denk ik. En dat vind ik zonde.

De school waar ze nu naar toe gaat kan ze bij goed presteren idd sowieso naar TL, dus dat is prettig. Maar ik ben bang dat kader heel erg gaat demotiveren, zeker qua taal, als ze op VWO+ zit daarmee. Zucht.

Ben nog niet bij IB en directie geweest. Juf meldt dat het intern zo is overlegd (met juf groep 7, IB en directeur) dus ik denk dat ik daar niet veel mee kan. Juf gaat trouwens over een maand weg, nieuwe baan, ook zo fijnen groep 8. Blokken op de Cito dan maar, denk ik..
Je mag haar wel op een hoger niveau inschrijven, maar binnen de nieuwe wetgeving mag een VO-school niet hoger plaatsen dan het basisschooladvies. Als je er op de basisschool een gecombineerd vmbo-kbl/TL-advies weet uit te slepen, mogen scholen evt. wel plaatsen op het hoogste niveau - vmbo-TL dus (maar dat zijn ze niet verplicht). Een leerling met een eenduidig vmbo-TL-advies wordt op de middelbare scholen in de regio die alleen mavo of hoger hebben, direct afgewezen.
Alle reacties Link kopieren
MissHuo schreef:
10-02-2018 22:42
Dank je! Hopen wij ook, uiteraard.. lief dat je zo reageert terwijl mijn verhaal er ineens zo tussendoor komt.. maar goed, ik ben dus hierdoor behoorlijk gericht op het sociaal emotionele aspect, vandaar dat ik reageerde.. hoop dat je voor jouw kind de goede keuze kunt maken :)
Het is zo fijn om reacties te krijgen van mensen die kind niet kennen en daardoor juist heel nuchter kunnen reageren. Dat gun ik jou ook van harte! Ook voor ons geldt dat juist het sociaal emotionele aspect nu zo belangrijk is dus we hebben zeker raakvlakken. Is alleen maar fijn toch zo :couple:
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
10-02-2018 21:28
De inschrijving voor voortgezet onderwijs moet dus op 1 maart binnen zijn.

Maar dat betekent toch niet dat als je je alsnog bedenkt kind niet meer op de basisschool kan blijven?

Dan kan de inschrijving toch gewoon vervallen?

Dus dan kan je je toch beter gewoon inschrijven ook al ben je nog niet 100% zeker?

Ik snap dat dit officieel niet de bedoeling is maar soms moet je gewoon wat.
Dit is echt een goede tip! En dit mag inderdaad zo. (Sterker nog, dat heb ik dit jaar zelf al eens aan ouders die nog twijfelen over versnellen, geopperd. Suf genoeg niet aan gedacht om hier te melden :facepalm: )
Mag dat echt? De ib'er heeft bij ons een paar weken terug aangegeven dat onze zoons met de gegevens tot nu toe vwo-advies krijgen.

Komt het voor een school niet heel stiekem over als je ze zo, hup, op een middelbare school inschrijft?
Kan me voorstellen dat je groep 8 belangrijk vindt vanwege de afsluiting (musical en zo).
Speelt dit niet, kijk dan ook eens naar middelbare scholen die een tussenjaar voor de snelle kinderen aanbieden. Bij ons in de stad heeft het gymnasium dit. Dan gaat je kind wel naar het VO, maar blijft het bv wel de hele dag in hetzelfde lokaal. Is echt voor de jongere kinderen die 1 of misschien wel 2 groepen overgeslagen hebben.
Kan heel prettig zijn als de cognitieve ontwikkeling sneller gaat dan de sociaal-emotionele ontwikkeling van je kind.
Ik heb twee versnelde kinderen, wel in een lagere groep.
Weet je, je kunt nooit van te voren zeggen hoe het zal gaan. Wij hebben op dat moment gekozen voor versnellen, het was voor toen de beste beslissing en ik zou het nu weer doen. Nee natuurlijk is het niet altijd makkelijk maar ik denk dat als ze niet versneld waren dat we andere problemen hadden.

Wat mijn overwegingen zouden zijn. Waar wordt straks het advies op gebaseerd? Wat als de score van de groep 8 tegenvalt, krijgt ze dan toch een advies passend bij niveau. Niet dat je dadelijk met een havo advies zit terwijl kind naar het gym wilt.
Heeft je kind meer aansluiting in groep 8 dan 7?
Mocht dit allemaal fatsoenlijk geregeld zijn dan zou ik een poging wagen en toekomstige problemen los je op,als ze er zijn
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
10-02-2018 22:54
Ik gok dat je zorg draagt voor je kind?
Reactie op jouw reactie van Yggdrasil ( quoten gaat nog niet helemaal goed..);

Even vanuit mij de aanvulling : oudste heeft een uitzonderlijk hoog IQ wat best wat extra aandacht nodig had toen hij jonger was. Met de juiste begeleiding op het gym, korte lijntjes met school en als één groot team om hem heen (school en thuis) te gaan staan is het helemaal goed gekomen. Wij hebben als ouders ervoor gekozen om beide parttime te gaan werken en thuiswerkdagen in te lassen. Financiëel en qua werkgever is dat geen enkel probleem gelukkig. Ik snap dat dat niet voor iedereen een optie is. Maar het er bijna altijd voor iemand kunnen zijn die dat heel hard nodig heeft is denk ik dat hij niet op 'zijn' muil is gegaan. Of gewoon dom geluk hoor, kan ook...
anoniem_364302 wijzigde dit bericht op 10-02-2018 23:16
Reden: Aanvulling
4.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
10-02-2018 22:54
TO, wat wil je zoon?
Die wil wel maar gaat wel een paar vriendinnen missen zegt ze. Het geslacht hield ik in het begin een beetje in het midden maar het gaat om mijn dochter. Die inmiddels geen meisje meer is. Ze wordt vaak al 14 geschat, ze is al zover ontwikkeld en zo wijs in haar doen en laten.
Linkertwix schreef:
10-02-2018 23:12
Die wil wel maar gaat wel een paar vriendinnen missen zegt ze. Het geslacht hield ik in het begin een beetje in het midden maar het gaat om mijn dochter. Die inmiddels geen meisje meer is. Ze wordt vaak al 14 geschat, ze is al zover ontwikkeld en zo wijs in haar doen en laten.
Vriendinnen missen gaat ze sowieso wel, ook na groep 8. Hoewel er ook weer heel snel nieuwe vriendschappen zijn. Ik zou het iig geen argument vinden om het niet te doen.
Linkertwix schreef:
10-02-2018 23:08
Even vanuit mij de aanvulling : oudste heeft een uitzonderlijk hoog IQ wat best wat extra aandacht nodig had toen hij jonger was. Met de juiste begeleiding op het gym, korte lijntjes met school en als één groot team om hem heen (school en thuis) te gaan staan is het helemaal goed gekomen. Wij hebben als ouders ervoor gekozen om beide parttime te gaan werken en thuiswerkdagen in te lassen. Financiëel en qua werkgever is dat geen enkel probleem gelukkig. Ik snap dat dat niet voor iedereen een optie is. Maar het er bijna altijd voor iemand kunnen zijn die dat heel hard nodig heeft is denk ik dat hij niet op 'zijn' muil is gegaan. Of gewoon dom geluk hoor, kan ook...
Nee hoor, hier net zo. Samen met een huiswerkklas, veel thuis zijn enz wordt het iig niet een nog grotere ramp :hihi:
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
10-02-2018 22:45
Een III op begrijpend lezen is geen VWO+ toch. Hoe lang scoort ze al een III op begrijpend lezen en was VWO op de drempeltoets een uitzondering? Want dan snap ik het kader advies wel van de juf.

Overigens zou ik me niet laten afschepen met 'ik heb al met IB en directie overlegd, maar dit toch ook echt gewoon zelf ook nog overleggen.
Rekenen is III, taaldingen zijn I+

Ligt bij dochter dus ver uit elkaar, rekenen en begrijpend lezen is III (al aantal jaar), rest is I +. Is ooit ook buitenschools getest, verbaal IQ 120, performaal 90.
Lastig. Ik snap ook echt wel dat ze geen Havo of VWO advies krijgt, maar kader lijkt mij een beetje té voorzichtig..

Misschien idd nog een gesprek aanvragen met de directeur..
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
10-02-2018 23:15
Nee hoor, hier net zo. Samen met een huiswerkklas, veel thuis zijn enz wordt het iig niet een nog grotere ramp :hihi:
Ja toch wel hè! Kost wat tijd en energie maar is het dubbel en dwars waard!
Met een VIQ 120 gaat je dochter op kader zich de rambam vervelen. Waarom haalt ze een III voor begrijpend lezen? Is het omdat ze de trucjes niet weet? Verzint ze zelf veel bij een verhaal?

Mijn knetterhoogbegaafde zoon (TIQ 145+) scoorde in groep 6 ook een keer laag op een begrijpend lezentoets. Hij had van alles en nog wat bij de tekst bedacht en wist niet dat je de antwoorden alleen uit de tekst moet halen en niet uit je blote hoofd! Na een kleine tip scoort hij sindsdien zeer goed.

Is er niet zoiets aan de hand bij je dochter? Begrijpend lezen wordt vaak gezien als een voorspeller van succes op school.
Linkertwix schreef:
10-02-2018 23:21
Ja toch wel hè! Kost wat tijd en energie maar is het dubbel en dwars waard!
Heel wat ja.
Ik wacht nog op het kwartje.
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
10-02-2018 23:24
Met een VIQ 120 gaat je dochter op kader zich de rambam vervelen. Waarom haalt ze een III voor begrijpend lezen? Is het omdat ze de trucjes niet weet? Verzint ze zelf veel bij een verhaal?

Mijn knetterhoogbegaafde zoon (TIQ 145+) scoorde in groep 6 ook een keer laag op een begrijpend lezentoets. Hij had van alles en nog wat bij de tekst bedacht en wist niet dat je de antwoorden alleen uit de tekst moet halen en niet uit je blote hoofd! Na een kleine tip scoort hij sindsdien zeer goed.

Is er niet zoiets aan de hand bij je dochter? Begrijpend lezen wordt vaak gezien als een voorspeller van succes op school.
Ze is vooral te snel. Onzorgvuldig. Denkt dat ze het allemaal wel weet en haalt er inderdaaad vanalles bij, waardoor ze de tekst heel sec niet goed leest. Beetje hetzelfde dus.

Het zou prima zijn als ze echt een kaderkind zou zijn, maar in het geval van mijn dochter vrees ik vooral dat het alleen maar gaat demotiveren, omdat ze dan denkt dat ze het allemaal wel kan en dan juist te snel zal denken dat ze het allemaal wel weet.. ik hoef écht geen VWO advies voor haar, maar kader vind ik dan wel weer heel erg laag..voor haar. Het is gewoon moeilijk, omdat er een grote discrepantie zit tussen taal en rekenen. Maar om dan lager dan het zwakste in te schalen, vind ik nogal wat..
Linkertwix schreef:
10-02-2018 20:52
@ Koffiekop.. Dat is waar ik me toch ook een beetje zorgen om maak. Het klinkt allemaal zo positief en als de juiste stap te nemen maar wat als.... Kind kan soms best onzeker zijn. Daarom zoek ik misschien juist ook wat tegengeluid.
Wij hebben het niet gedaan omdat onze zoon het niet wilde. Hij had veel vrienden, werd elke dag door een groep jongens en meiden opgehaald om te chillen, heeft een leuk jaar gehad en ondanks allerlei extra's niets geleerd. Toch zou ik het weer zo doen, puur voor het sociale aspect en de emotionele groei.
Alle reacties Link kopieren
Linkertwix schreef:
10-02-2018 22:58
Het is zo fijn om reacties te krijgen van mensen die kind niet kennen en daardoor juist heel nuchter kunnen reageren. Dat gun ik jou ook van harte! Ook voor ons geldt dat juist het sociaal emotionele aspect nu zo belangrijk is dus we hebben zeker raakvlakken. Is alleen maar fijn toch zo :couple:
Thnx... idd, het gaat om heel verschillende niveau’s en keuzes, maar het sociaal-emotionele is bij beiden ds heel belangrijk.. hoop dat je een goede keuze kunt maken.

Wij hebben weinig keus, scheelt ook weer.. we hebben maar aan te houden wat de juf beweert. Jakkes.
MissHuo schreef:
10-02-2018 23:34
Ze is vooral te snel. Onzorgvuldig. Denkt dat ze het allemaal wel weet en haalt er inderdaaad vanalles bij, waardoor ze de tekst heel sec niet goed leest. Beetje hetzelfde dus.

Het zou prima zijn als ze echt een kaderkind zou zijn, maar in het geval van mijn dochter vrees ik vooral dat het alleen maar gaat demotiveren, omdat ze dan denkt dat ze het allemaal wel kan en dan juist te snel zal denken dat ze het allemaal wel weet.. ik hoef écht geen VWO advies voor haar, maar kader vind ik dan wel weer heel erg laag..voor haar. Het is gewoon moeilijk, omdat er een grote discrepantie zit tussen taal en rekenen. Maar om dan lager dan het zwakste in te schalen, vind ik nogal wat..
Je hecht teveel waarde aan de andere scores. Alleen begrijpend lezen en rekenen doen ertoe. Maar ik zou zeker de IQ-test in de strijd gooien. Het verbale IQ is een goede voorspeller voor de schoolloopbaan en dat zit op vwo-niveau. Dus ga met die gegevens naar een middelbare school en doe je verhaal. Ik zou denken aan TL/havo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven