Groep 9 - ervaringen?

donderdag 16 januari 2020 om 09:09
Ik ben ook benieuwd hoe dit vormgegeven wordt. Worden leerlingen van een hele regio op 1 PO-school geclusterd? Of worden de 2 leerlingen die het betreft nog bij groep 8 gehouden met een eigen programma maar noemen ze het groep 9? Zitten ze misschien in een ‘speciale groep 9-klas’ op het VO?sugarmiss schreef: ↑16-01-2020 08:54Er wordt volop gestaakt omdat er een te kort is aan leerkrachten in het basisonderwijs.
Dan is het toch eigenlijk heel raar dat er wel een leerkracht wordt vrijgemaakt voor een groep 9 klas. Voor kinderen die de basisschool hebben doorlopen en dus in principe op het voortgezet onderwijs thuis horen. Terwijl andere leerlingen die gewoon les zouden moeten krijgen naar huis worden gestuurd.
Hier in de buurt hebben ze een syntheseklas. Deze kinderen worden, met een kleine groep op brugklasniveau) langzaam klaargestoomd voor een plekje in een reguliere klas. Hier alleen voor kinderen met gedragsmoeilijkheden. Jammer dat zoiets er niet is voor kinderen voor wie de overgang emotioneel nog te groot is.
Ik snap helemaal wat je bedoelt, maar ik denk dat deze leerlingen óók recht hebben op zorg. Ik geloof er niks van dat er een klas is met fulltime leerkracht en maar 2 kinderen (daarnaast krijgt een school geloof ik per ongeveer 25 kinderen 1 leerkracht. Als je een mini-klasje maakt zal de rest uit moeten puilen... geloof niet dat ze hiervoor zullen kiezen)
donderdag 16 januari 2020 om 09:39
In Nijmegen is de groep 9 onderdeel van een VO-school. Een soort klas 0. Zie folder: https://www.stedelijkgymnijmegen.nl/wp/ ... 017-LR.pdf
donderdag 16 januari 2020 om 09:52
Dit is volgens mij het grootste probleem: dat leerkrachten (geen idee of jij leerkracht bent) dit denken.moizer schreef: ↑16-01-2020 09:03Dat mag je onzin vinden hoor, maar zelfs de kinderarts geeft aan dat je kind fysiek VOORloopt en het lastig zal krijgen (gelukkig voor kind was dat niet het geval) betekent dat dat er bij het merendeel van de kinderen wel een lijn in zit.
Dat jouw kind voorloopt wil niet zeggen dat dat voor alle kinderen zo is. Je mag wel eens komen kijken, een flink aantal vroege leerlingen pik je er zo uit!
Krijgen vroege leerlingen problemen dan wordt dat toegeschreven aan het feit dat ze nog zo jong zijn. Krijgen oudere leerlingen dezelfde problemen dan wordt dat toegeschreven aan andere factoren.
In de bovenbouw van de basisschool en in de onderbouw van de middelbare school blijken binnen één jaargroep de fysieke en emotionele ontwikkeling tot 4 jaar uiteen te lopen.
Dat hele jaargroepensysteem heeft nauwelijks iets te maken met 'synchroon'-lopende ontwikkeling, want daarvoor zijn de verschillen veel te groot.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

donderdag 16 januari 2020 om 10:19
Maar toch is het een bewezen voordeel om bij de oudsten van een klas te horen. Op individueel niveau zijn deze verschillen niet zichtbaar, maar gemiddeld zijn ze er wel.Solomio schreef: ↑16-01-2020 09:52Dit is volgens mij het grootste probleem: dat leerkrachten (geen idee of jij leerkracht bent) dit denken.
Krijgen vroege leerlingen problemen dan wordt dat toegeschreven aan het feit dat ze nog zo jong zijn. Krijgen oudere leerlingen dezelfde problemen dan wordt dat toegeschreven aan andere factoren.
In de bovenbouw van de basisschool en in de onderbouw van de middelbare school blijken binnen één jaargroep de fysieke en emotionele ontwikkeling tot 4 jaar uiteen te lopen.
Dat hele jaargroepensysteem heeft nauwelijks iets te maken met 'synchroon'-lopende ontwikkeling, want daarvoor zijn de verschillen veel te groot.
Wat ik wel met je eens ben, is dat je altijd naar het individu moet kijken. Ik ken ook voldoende kinderen, die op meerdere gebieden hun leeftijdsgenoten vooruit zijn (maar dat geldt niet voor mijn kinderen, die op sociaal gebied laatbloeiers zijn).
donderdag 16 januari 2020 om 10:24
Bedoel je met groep 9 inderdaad zo'n tussenjaar als Intermezzo?
Ons kind gaat dit hoogstwaarschijnlijk doen, omdat kind 9 is als de basisschool klaar is. Dat vinden wij te jong voor de brugklas.
In het tussenjaar zit kind straks met gelijkgestemden en gaat werken aan persoonlijke leerdoelen (plannen, overzicht houden).
Waarvoor zou jouw kind naar het tussenjaar gaan?
Ons kind gaat dit hoogstwaarschijnlijk doen, omdat kind 9 is als de basisschool klaar is. Dat vinden wij te jong voor de brugklas.
In het tussenjaar zit kind straks met gelijkgestemden en gaat werken aan persoonlijke leerdoelen (plannen, overzicht houden).
donderdag 16 januari 2020 om 11:01
Volgens mij zijn de 'bewijzen' daarvoor nogal omstreden, maar dat weet ik niet zeker.Alecta schreef: ↑16-01-2020 10:19Maar toch is het een bewezen voordeel om bij de oudsten van een klas te horen. Op individueel niveau zijn deze verschillen niet zichtbaar, maar gemiddeld zijn ze er wel.
Wat ik wel met je eens ben, is dat je altijd naar het individu moet kijken. Ik ken ook voldoende kinderen, die op meerdere gebieden hun leeftijdsgenoten vooruit zijn (maar dat geldt niet voor mijn kinderen, die op sociaal gebied laatbloeiers zijn).
Wel weet ik dat qua cito-eindtoets jongere kinderen gemiddeld hoger scoren, wat wrsch te maken heeft met het feit dat kinderen die ooit versneld zijn slimmer zijn en dus de cito beter maken, maar ook al op jongere leeftijd.
Voor de schoolprestaties maakt oudste/jongste verder niet veel uit.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 16 januari 2020 om 11:17
Ik heb het idee dat dat hele groep-9 gebeuren niet gericht is op schoolprestaties, maar vooral op welbevinden.Solomio schreef: ↑16-01-2020 11:01Volgens mij zijn de 'bewijzen' daarvoor nogal omstreden, maar dat weet ik niet zeker.
Wel weet ik dat qua cito-eindtoets jongere kinderen gemiddeld hoger scoren, wat wrsch te maken heeft met het feit dat kinderen die ooit versneld zijn slimmer zijn en dus de cito beter maken, maar ook al op jongere leeftijd.
Dit staat natuurlijk wel rechtstreeks in verband met elkaar. Een kind dat zich totaal niet op z’n gemak voelt zal nooit optimaal kunnen presteren.
Na een x aantal jaren basisschool zijn deze jonge kinderen natuurlijk al helemaal gewend, dus laten ze inmiddels wel zien wat ze kunnen (al heb je natuurlijk altijd te maken met onderpresteerders, kinderen die niet goed in hun vel zitten etc).
Maar op de basisschool heb je verschillende niveaus in de klas. Naar boven gaan in niveau is dus vrij eenvoudig.
Op het VO wordt in de brugklas of de 2e over het algemeen het niveau bepaald. Als je een laatbloeier bent (jong, angstig, nog niet klaar voor ‘de grote wereld’, wat dan ook) start je het eerste jaar niet optimaal. Hierdoor kom je lager terecht dan dat je zou kunnen. Wat uiteindelijk weer gevolgen heeft voor het latere welbevinden.
Maar goed, dat is mijn visie. Dat jij een andere visie hebt mag.

donderdag 16 januari 2020 om 11:57
De intermezzo-achtige groep negens zijn verbonden aan middelbare scholen. Deze leerlingen krijgen dus les van docenten van een middelbare school.
Zoals ik ze ken, zijn ze voornamelijk gericht op jonge kinderen, die slim genoeg zouden moeten zijn om wel naar vwo-1 te gaan (ze hebben hier in de regio altijd een vwo-advies), maar daar om wat voor reden dan ook nog niet klaar voor zijn.
Zoals ik ze ken, zijn ze voornamelijk gericht op jonge kinderen, die slim genoeg zouden moeten zijn om wel naar vwo-1 te gaan (ze hebben hier in de regio altijd een vwo-advies), maar daar om wat voor reden dan ook nog niet klaar voor zijn.

donderdag 16 januari 2020 om 12:46
Er zijn diverse onderzoeken te vinden. Het effect schijnt ook lang door te werken, in ieder geval gedurende de studiejaren. Het is, zoals ik al zei, wel een gemiddelde en zegt dus niet per se iets over individuele gevallen. Ook is het verschil beperkt, maar het is er wel.Solomio schreef: ↑16-01-2020 11:01Volgens mij zijn de 'bewijzen' daarvoor nogal omstreden, maar dat weet ik niet zeker.
Voorbeeld van een studie uit 2017: https://www.npr.org/sections/thetwo-wa ... 9174981263
donderdag 16 januari 2020 om 13:12
Mijn vroegere buurmeisje heeft dit een paar jaar geleden gedaan. Zij is echt nog enorm kinderlijk. Heeft echt tot lang in haar puberteit met poppen en barbies gespeeld bijvoorbeeld, maar kon ook totaal niet zelfstandig werken of plannen. Ouders en school waren bij haar bang dat ze op het vmbo volledig overruled zou worden door alle 'grote monden'. In groep 9 hebben ze dus veel aan zelfstandig werken, planvaardigheden maar ook sociaal gedrag gewenst.
Of het uiteindelijk nut heeft gehad weet ik niet.
Of het uiteindelijk nut heeft gehad weet ik niet.
donderdag 16 januari 2020 om 14:03
Tot hier gelezen, misschien mosterd.
Verkijk je niet op die ondersteuning. De mentor van een brugklas is gewoon docent en heeft het mentorschap er gewoon als extra uur bij. Dan zitten er vervolgens rond de 28 leerlingen die allemaal zo hun eigen dingen hebben en dat moet allemaal binnen dat ene uurtje per week geregeld worden. Met andere woorden; er is op dat gebied niet veel veranderd ten opzichte van mijn eigen brugklasjaar.
Wat wel beter is: de informatie (website) en de reclamevoering van de scholen.
Als ik kijk naar mijn eigen dochter vind ik een groep 9 niet verkeerd. Lon heeft tot nu toe nooit een klas overgedaan maar ik heb tussendoor vaak gedacht dat dat wel beter was geweest. Toen ze van de Duitse naar de Nederlandse basisschool ging (groep 5), toen ze van brugklas 2 naar havo 3 ging, toen ze in havo 4 moeite had met wiskunde... Het was allemaal zo net goed genoeg. Ik denk dat ergens een extra jaar voor haar heel goed was geweest. En met haar waren er nog twee klasgenoten voor wie dat ook geen verkeerde oplossing was geweest.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

donderdag 16 januari 2020 om 16:47
9 jaar is wel heel erg jong, dan zou ik ook zeker voor zo'n tussenjaar kiezen. Mijn kind is maar een klein beetje jonger.Yoogali schreef: ↑16-01-2020 10:24Bedoel je met groep 9 inderdaad zo'n tussenjaar als Intermezzo?

donderdag 16 januari 2020 om 16:53
Dat is de hamvraag, namelijk of een kind er 'klaar' voor is. Maar klaar voor wat precies en hoe bepaal je dat?Betty_Slocombe schreef: ↑16-01-2020 11:57De intermezzo-achtige groep negens zijn verbonden aan middelbare scholen. Deze leerlingen krijgen dus les van docenten van een middelbare school.
Kind is in dit geval klaar met de basisschool. De eerste vraag zou dan zijn of het sociaal-emotioneel ook klaar is voor de middelbare school. Tja, er is veel variatie op dat gebied, dus wanneer is het niet voldoende?
De tweede vraag is of kind het tempo bij kan benen. Motivatie voor school is in ieder geval matig. Plannen en organiseren vind ik lastig in te schatten. Daar zit zeker ruimte voor verbetering, maar of dat een tussenjaar rechtvaardigt...?
donderdag 16 januari 2020 om 17:33
Mijn dochter is 10 straks, maar ze wordt wel met een paar maanden 11. Het leeftijdsverschil met anderen in de klas is dus niet zo heel groot. Ze is goed in plannen en haar motivatie is groot. Maar ik maak me wel zorgen om de heftigheid op een middelbare school. Ze is niet zo goed met frustratie; ze wordt gauw boos en ze huilt snel. Ik weet niet of dat beter wordt als ze langer wacht met de brugklas. Ze is er nu al niet leeftijdsadequaat in, ik zie dat niet met een jaar verbeteren. Aan de andere kant kan dat gedrag ook ontstaan doordat ze nu niet op haar plek zit en kan het juist verbeteren als ze passender onderwijs krijgt. Het is ingewikkeld.
donderdag 16 januari 2020 om 17:37
Je hebt net als alle anderen geen glazen bol, dus je zal het moeten doen met een inschatting. Daarbij zou ik van de mensen aan wiens advies je waarde hecht en die je kind of het onderwijs waaruit je kunt kiezen kennen vragen wat hun afwegingen zijn.
Tegen de tijd dat je denkt dat je het goed gedaan hebt gebeurt er wel iets of gaat je kind puberen.
En natuurlijk zijn er individuele verschillen, maar er is uiteraard ook zoiets als het geboortemaandeffect en ook het omgekeerde geboortemaandeffect. En je zal heel veel onderzoeken kunnen vinden waarbij je bij dieper graven er achter komt dat de conclusie een stuk minder eenduidig is dan je bij de eerste indruk zou denken.
Tegen de tijd dat je denkt dat je het goed gedaan hebt gebeurt er wel iets of gaat je kind puberen.
En natuurlijk zijn er individuele verschillen, maar er is uiteraard ook zoiets als het geboortemaandeffect en ook het omgekeerde geboortemaandeffect. En je zal heel veel onderzoeken kunnen vinden waarbij je bij dieper graven er achter komt dat de conclusie een stuk minder eenduidig is dan je bij de eerste indruk zou denken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

donderdag 16 januari 2020 om 18:15
Ik herken het een beetje van mijn dochter, alleen is mijn dochter niet goed in plannen en heeft ze vooral motivatie voor vakken en onderwerpen die haar interesseren. Helaas heeft ze, na een positieve start in het Vo, nu een terugval en zijn de boze buien terug en maakt ze een ongelukkige indruk op school.Pandax schreef: ↑16-01-2020 17:33Mijn dochter is 10 straks, maar ze wordt wel met een paar maanden 11. Het leeftijdsverschil met anderen in de klas is dus niet zo heel groot. Ze is goed in plannen en haar motivatie is groot. Maar ik maak me wel zorgen om de heftigheid op een middelbare school. Ze is niet zo goed met frustratie; ze wordt gauw boos en ze huilt snel. Ik weet niet of dat beter wordt als ze langer wacht met de brugklas. Ze is er nu al niet leeftijdsadequaat in, ik zie dat niet met een jaar verbeteren. Aan de andere kant kan dat gedrag ook ontstaan doordat ze nu niet op haar plek zit en kan het juist verbeteren als ze passender onderwijs krijgt. Het is ingewikkeld.
Ik hoop dat we het tij nog kunnen keren, school is begaan in elk geval.
Had een intermezzojaar kunnen helpen? Ik heb geen idee, maar ik had haar graag een leuk jaar zonder stress gegund en ik zie bij haar wel groei, al gaat het heel langzaam.
Ik hoop dat het bij jouw dochter helemaal goed gaat komen (in de klas van mijn dochter gaven de leerlingen hun welbevinden in de klas gemiddeld het cijfer 8.5, dus de meesten, op 1 na, hebben het gewoon ontzettend naar hun zin).
donderdag 16 januari 2020 om 18:33
Ik heb het verhaal van je dochter gelezen en daar ben ik inderdaad huiverig voor. Dat ze weer diep ongelukkig wordt. En onderzoek naar het welbevinden van versnellers is in dat opzicht niet hoopgevend; wat betreft de eerste twee jaar in ieder geval, daarna trekt het recht. Maar goed, het zal in dat geval geen verslechtering zijn ten opzichte van nu. Misschien helpt het dat dochters puberteit fysiek inmiddels is begonnen; ze zal straks lichamelijk niet anders zijn. Cognitief ook niet. Alleen haar emotionele respons op frustratie is jong.
Ik hoop dat het voor je dochter makkelijker wordt straks. Heb je enig idee van de oorzaak van haar boze buien?
Ik hoop dat het voor je dochter makkelijker wordt straks. Heb je enig idee van de oorzaak van haar boze buien?

donderdag 16 januari 2020 om 19:10
Ik wil dit wel vertellen, maar liever per pb. Anders wordt het wel heel openbaar/herkenbaar.Pandax schreef: ↑16-01-2020 18:33Ik heb het verhaal van je dochter gelezen en daar ben ik inderdaad huiverig voor. Dat ze weer diep ongelukkig wordt. En onderzoek naar het welbevinden van versnellers is in dat opzicht niet hoopgevend; wat betreft de eerste twee jaar in ieder geval, daarna trekt het recht. Maar goed, het zal in dat geval geen verslechtering zijn ten opzichte van nu. Misschien helpt het dat dochters puberteit fysiek inmiddels is begonnen; ze zal straks lichamelijk niet anders zijn. Cognitief ook niet. Alleen haar emotionele respons op frustratie is jong.
donderdag 16 januari 2020 om 19:30

donderdag 16 januari 2020 om 19:35
Als kind zou mogen kiezen, zou het niet naar school gaan... Wat kind betreft: hoe eerder klaar met school, hoe beter.
donderdag 16 januari 2020 om 19:38
Hmmm, dat is moeilijk dan. Snap dat je dan erg in dubio staat. Hier wil kind juist naar het tussenjaar, ook wel omdat de basisschool dan eerder afgesloten kan worden. Verder geven orthopedagoog, ib-er en directrice aan dat dit de beste optie is. Voor ons is de keus dus makkelijk.
Ik zou gewoon gaan kijken. Hoe de sfeer is, wat ze effectief gaan leren. En van daaruit de keuze maken.
Ik zou gewoon gaan kijken. Hoe de sfeer is, wat ze effectief gaan leren. En van daaruit de keuze maken.
yoogali wijzigde dit bericht op 16-01-2020 19:47
0.26% gewijzigd