Gymnasium met lage citoscore?

19-01-2022 08:16 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft vandaag cito toets.
Ze wil graag naar het gymnasium.

Nu vroeg ze zich vanmorgen af wat de citoscore moet zijn. Ze heeft het opgezocht en liet het me zien; Tussen de 545-550.
Ze vroeg me hoeveel fouten je dan mag maken. Echt geen idee.

"En wat nou als mijn score lager is dan 545?"

Volgens mij geldt het basisschool advies. In haar geval VWO. Dus ik heb haar gerust gesteld en gezegd dat ze gewoon die toets moet maken en niet teveel erover moet nadenken.

Maar nu begin ik te twijfelen :S

Iemand ervaring? :)






--- volgens mij zijn de cito toetsen van deze week niet eens de toets waar het voor haar om gaat maar de middengroep 8 toets.
Als ik zoiets zeg als, vraag het anders even aan je juf, dan wil ze dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Is de eindcito vóór dat je je moet inschrijven bij een middelbare school dit jaar?

Vorig jaar was de eindtoets later en maakte het dus niet uit. Toen was de M8 in feite belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit een Cito toets gemaakt en wel naar een gymnasium geweest dus het moet kunnen. Ik ben wel 32 ;)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel fouten weet ik even niet uit mijn hoofd. Ik weet wel dat het advies van de leerkracht tegenwoordig veel gewicht heeft. Een toets is immers ook maar een moment-opname.

Overigens lijkt het me inderdaad gewoon de midden-toets en niet al de echte, bij ons komen die pas veel later.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Ze krijgen nu de m8 toetsen. De eindtoets is in april, na het definitieve advies en inschrijving. Aan de hand van de eindtoets kan het advies en dus de inschrijving nog naar boven worden aangepast, niet naar onder.
Alle reacties Link kopieren
Momenteel maken ze idd de M8 toets en nog niet de eindcito of dia waar sommige scholen voor kiezen.

Het advies van de leerkracht is bindend. Zo hebben wij over 2 weken al de adviesgesprekken, voor het definitieve advies. Hierin wordt wel de cito M8 meegenomen. Maar veel meer dan dat. We kijken naar het hele kind, toetsscores cito en methode, werkhouding, huiswerkgedrag enz. Het advies is zeker niet alleen gebaseerd op toetsen.

Bij de eindtoets kam eventueel het advies nog naar boven worden bijgesteld. (Heb eigenlijk een hekel aan dat woord boven, alsof je minder bent als je naar het vmbo gaat, wat zeker niet het geval is)
taartje34 wijzigde dit bericht op 19-01-2022 08:26
18.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me dat ze zichzelf wel heel veel druk opgelegd heeft.
Ik zou niet meegaan in die drang om informatie te zoeken en controle te hebben. Ze kan toch niet precies weten hoeveel fouten ze maakt tijdens de toets? Het is sowieso afwachten. Ik zou tegen haar zeggen: Probeer je maar niet druk te maken, doe gewoon je best, meer dan je best kun je niet doen..
Alle reacties Link kopieren
Als ze al weet dat ze een vwo-advies krijgt, dan hoeft ze zich toch geen zorgen te maken? Ik neem aan dat ze dan vanaf groep 6 een I of I+ heeft gehad op de belangrijkste onderdelen, dus waarom zou dat nu anders gaan?
Alle reacties Link kopieren
Meer dan je best kun je niet doen, toch?
Ik begrijp nooit zo goed waarom per se een bepaald niveau behaald moet worden. Alsof lager minder waard is??
Het moet de hele school periode leuk blijven. Als kind op de tenen moet lopen en verder nergens aan toe komt dan huiswerk lijkt me dat niet de bedoeling er is nog zoveel meer dan school.. en met plezier naar school gaan is volgens mij heel wat waard. Je kunt altijd nog doorleren. Dan kom je ook daar waar je wilt zijn, doe je er alleen wat langer over. Maar dan heb je wel ook tijd gehad voor andere dingen naast school
Alle reacties Link kopieren
mb1986 schreef:
19-01-2022 08:32
Meer dan je best kun je niet doen, toch?
Ik begrijp nooit zo goed waarom per se een bepaald niveau behaald moet worden. Alsof lager minder waard is??
Het moet de hele school periode leuk blijven. Als kind op de tenen moet lopen en verder nergens aan toe komt dan huiswerk lijkt me dat niet de bedoeling er is nog zoveel meer dan school.. en met plezier naar school gaan is volgens mij heel wat waard. Je kunt altijd nog doorleren. Dan kom je ook daar waar je wilt zijn, doe je er alleen wat langer over. Maar dan heb je wel ook tijd gehad voor andere dingen naast school
Daar gaat het toch helemaal niet over?

Misschien heeft ze gewoon een enorme interesse in de klassieke talen; dat kan gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Het advies van de leerkracht is leidend, dus als ze VWO-advies heeft gekregen kan ze gewoon naar het gymnasium, zelfs al zou ze álles fout doen op de cito.
mb1986 schreef:
19-01-2022 08:32
Meer dan je best kun je niet doen, toch?
Ik begrijp nooit zo goed waarom per se een bepaald niveau behaald moet worden. Alsof lager minder waard is??
Het moet de hele school periode leuk blijven. Als kind op de tenen moet lopen en verder nergens aan toe komt dan huiswerk lijkt me dat niet de bedoeling er is nog zoveel meer dan school.. en met plezier naar school gaan is volgens mij heel wat waard. Je kunt altijd nog doorleren. Dan kom je ook daar waar je wilt zijn, doe je er alleen wat langer over. Maar dan heb je wel ook tijd gehad voor andere dingen naast school
Kind heeft gewoon VWO-advies hoor, dus waar je dat tenenloopverhaal ineens vandaan haalt is mij een raadsel.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
19-01-2022 08:19
Ik heb nooit een Cito toets gemaakt en wel naar een gymnasium geweest dus het moet kunnen. Ik ben wel 32 ;)

Mijn twaalfjarige zit momenteel in de eerste van het gymnasium en heeft ook nooit een cito gemaakt. Het kan nog steeds ;-)
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
19-01-2022 08:19
Ik heb nooit een Cito toets gemaakt en wel naar een gymnasium geweest dus het moet kunnen. Ik ben wel 32 ;)
Haha, ik ook en ik ben nog een stuk ouder...

Maar ik heb toen wel toelatingsexamen moeten doen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Gymnasium gaat niet perse alleen over niveau, maar over nieuwsgierigheid en interesse in cultuur en taal.

Ik ken twee siblings: de een keek reikhalzend uit naar het gymnasium en vindt alles rond de klassieke talen en culturen geweldig. De ander heeft ook de intellectuele capaciteiten voor vwo, maar vindt talen vreselijk en is van kleins af geïnteresseerd in techniek, die past veel beter op vwo-t.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
19-01-2022 08:22
Ze krijgen nu de m8 toetsen. De eindtoets is in april, na het definitieve advies en inschrijving. Aan de hand van de eindtoets kan het advies en dus de inschrijving nog naar boven worden aangepast, niet naar onder.
En hoe werkt dat dan in de praktijk?
Want volgens mij moeten de kinderen eerder zijn ingeschreven bij een school dan dat de toetsen worden afgenomen en dan zou je daarna in theorie nog kunnen switchen?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
19-01-2022 08:45
En hoe werkt dat dan in de praktijk?
Want volgens mij moeten de kinderen eerder zijn ingeschreven bij een school dan dat de toetsen worden afgenomen en dan zou je daarna in theorie nog kunnen switchen?

Ja, dat klopt. Dat gebeurt soms ook, mits de school van voorkeur nog plek heeft. Dat is wel het onhandige van dit systeem, sommige scholen zitten na de eerste ronde vol en dan hebben kinderen wiens advies naar boven wordt bijgesteld pech.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de antwoorden:)

Op de tenen lopen is er zeker niet bij.
Eerder op sloffen ...

Ze wil graag naar het gymnasium omdat haar vader dat ook heeft gedaan en daar met warme gevoelens aan terugdenkt - nog steeds vrienden heeft van toen.


En zij wil naar deze specifieke school omdat hij haar erg aantrekt. Hij is kleiner dan de overige die ze bezocht/online bekeken heeft en de sfeer trekt haar aan. En dat weet ze dan weer van verhalen van oudere broers/zussen van vriendinnen. Ze hebben er heel veel buitenschoolse activiteiten zoals filosofie, debat, toneel/drama, schoolband, buitenlandreisjes enz.

En ze heeft dus het idee dat je je op een gymnasium niet verveelt.
Alle reacties Link kopieren
Gymnasium is geschikt voor leerlingen die een vwo + advies hebben, dus die hoog scoren, maar ook nog reserve hebben. Tenminste, dat is mijn ervaring als ouder van een gymnasium leerling. Ze krijgen immers twee vakken meer. Ook helpt het enorm als een kind op een abstract niveau kan denken en zelfstandig kan werken. Natuurlijk is een hoge cito score één van de aspecten die een leerkracht meeneemt in het vaststellen van het advies, maar een goede leerkracht kijkt ook naar die andere aspecten, naar het hele kind. Mijn kind moest overigens wel even wennen aan het stampen van woordjes bijvoorbeeld, aangezien ze op haar sloffen door de basisschool heen is gegaan, dus zonder zich noemenswaardig te hoeven inspannen. De eerste onvoldoende was dan ook een zware tegenvaller.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon kreeg Havo/Vwo advies van de hoofdmeester met een eindcito bb/kader.

Cito zuigt. Vooral voor dyslectische beelddenkers.

Na een brede basis op de Havo is zoon naar MBO Techniek gegaan. Helemaal happy nu.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Taartje34 schreef:
19-01-2022 08:25
[...]

Bij de eindtoets kam eventueel het advies nog naar boven worden bijgesteld. (Heb eigenlijk een hekel aan dat woord boven, alsof je minder bent als je naar het vmbo gaat, wat zeker niet het geval is)
Ik vind het juist beetje vervelend als daar zo moeilijk over gedaan wordt, alsof slim zijn het enige belangrijke is. Vind het een beetje denigrerend. ‘VMBO is ook heel goed hoor Jantje’ VWO is toch ook hoger, wat maakt dat uit? Een ander is weer knapper, handiger, sportiever of kan beter zingen. Er is meer in het leven dan IQ om in uit te blinken. ;)

Mega offtopic sorry, maar wilde effe reageren.
-
Alle reacties Link kopieren
Om te reageren op de vraag hoeveel fouten je mag maken. Precies weet ik het niet maar ik weet dat ik zelf (20 jaar geleden) een score van 550 had met 18 fout. Ook gymnasium gedaan overigens.
borboletas wijzigde dit bericht op 19-01-2022 09:19
9.20% gewijzigd
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
19-01-2022 08:45
En hoe werkt dat dan in de praktijk?
Want volgens mij moeten de kinderen eerder zijn ingeschreven bij een school dan dat de toetsen worden afgenomen en dan zou je daarna in theorie nog kunnen switchen?
In theorie wel. In de praktijk van de regio waar ik woon; hier zijn alleen brede scholengemeenschappen. Er is een school waar ze praktijkonderwijs tot en met vmbo-t aanbieden. De rest zijn brede scholengemeenschappen van basis tot en met vwo+. Deze brede scholengemeenschappen bieden in het eerste jaar dakpanklassen aan
bijvoorbeeld de combi vmbo-t/havo maar ook havo/vwo. Je schrijft je dus in op de school en na de eindtoetsen worden ze geplaatst in de meest geschikte klas. Het lijkt mij hier dus vooral iets wat speelt bij kinderen die op een randje zitten tussen het een en het ander.

Mijn dochter heeft een pre-advies havo/vwo. Bij het pre-advies zijn hier alleen dubbele adviezen gegeven als een soort bandbreedte en omdat toch alles hier dergelijke dakpanklassen heeft, oriënteert dat prima. Dochter doet nu, na voordracht van de juf, ook de Masterclass voor potentiële vwo'rs op de middelbare school. Zelf is ze geïnteresseerd in gymnasium vanwege de klassieke talen/geschiedenis. Maar die keuze maakt ze dus pas definitief in de brugklas. Het gymnasium start pas in jaar 2 op alle scholengemeenschappen hier in de buurt. Een apart gymnasium is echt te ver uit de buurt, ze zou dan meer dan een uur onderweg zijn met het openbaar vervoer, fietsen is niet te doen. Dat wil zij niet maar wij ook niet voor haar.
Alle reacties Link kopieren
_Aphia_ schreef:
19-01-2022 08:50
Dank voor de antwoorden:)

Op de tenen lopen is er zeker niet bij.
Eerder op sloffen ...
[...]
En zij wil naar deze specifieke school omdat hij haar erg aantrekt. Hij is kleiner dan de overige die ze bezocht/online bekeken heeft en de sfeer trekt haar aan. [...]
Mooi toch?
Maar ik denk dat ze zich geen zorgen hoeft te maken als ze haar advies gewoon al heeft (en er is in de 1e ronde altijd plaats, geen loting of zo). Alleen als de eis van school een bepaalde citoscore is, dan is dat gek, omdat die pas na de inschrijving komt. Dan zou dat bijvoorbeeld alleen van toepassing zijn op na-inschrijvers die het met hun advies in eerste instantie niet redden.

Voor de gymnasiumbrugklas op de school van mijn kinderen was een motivatie van de leerkracht nodig, stond op de website, maar in de praktijk werd daar niet naar gekeken zolang het advies vwo was.
Alle reacties Link kopieren
Staat dat niet gewoon op de website van het gymnasium waar ze naartoe wil? Hier is de enige eis een vwo-advies van de basisschool. Toen ik zelf in groep 8 zat vroegen scholen volgens mij wel een minimale cito-score, maar ik kan me niet herinneren hoe dat dan zat, of we de cito eerder in het schooljaar kregen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven