Gymnasium met lage citoscore?

19-01-2022 08:16 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft vandaag cito toets.
Ze wil graag naar het gymnasium.

Nu vroeg ze zich vanmorgen af wat de citoscore moet zijn. Ze heeft het opgezocht en liet het me zien; Tussen de 545-550.
Ze vroeg me hoeveel fouten je dan mag maken. Echt geen idee.

"En wat nou als mijn score lager is dan 545?"

Volgens mij geldt het basisschool advies. In haar geval VWO. Dus ik heb haar gerust gesteld en gezegd dat ze gewoon die toets moet maken en niet teveel erover moet nadenken.

Maar nu begin ik te twijfelen :S

Iemand ervaring? :)






--- volgens mij zijn de cito toetsen van deze week niet eens de toets waar het voor haar om gaat maar de middengroep 8 toets.
Als ik zoiets zeg als, vraag het anders even aan je juf, dan wil ze dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Lorem_Ipsum schreef:
19-01-2022 11:04
Ja, ik moet wel zeggen, ik heb destijds in de jaren ‘90 gymnasium gedaan, gewoon zonder problemen of moeite doorlopen (was een luie leerling). Maar ik denk dat ik tegenwoordig waarschijnlijk helemaal geen vwo-advies meer zou krijgen, met de instelling die ik als kind had.
Nou ja, waarom niet, als je het aan kan dan kan je het aan, toch? Het lijkt me ook zinloos om iemand die met twee vingers in de neus het gymnasium aan kan havo-advies te geven omdat diegene niet hard werkt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Het definitieve advies is nu toch nog niet gegeven?? Daar wordt de cito m8 toch bij gebruikt? En dan komt eind feb. het echte advies. In april wordt de eindtoets gemaakt. Deze hoeft niet van cito te zijn. Kan ook een IEP of bijv. dia toets zijn.
En zoals eerder gezegd kan die alleen het definitieve advies nog ophogen.
Probleem daarbij is soms wel dat het kind dan al is ingeschreven en het niveau niet meer aangepast kan worden op de vo school. Al zijn de VO scholen eigenlijk daartoe verplicht. Vol is vol.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
19-01-2022 11:30
Het definitieve advies is nu toch nog niet gegeven?? Daar wordt de cito m8 toch bij gebruikt? En dan komt eind feb. het echte advies. In april wordt de eindtoets gemaakt. Deze hoeft niet van cito te zijn. Kan ook een IEP of bijv. dia toets zijn.
En zoals eerder gezegd kan die alleen het definitieve advies nog ophogen.
Probleem daarbij is soms wel dat het kind dan al is ingeschreven en het niveau niet meer aangepast kan worden op de vo school. Al zijn de VO scholen eigenlijk daartoe verplicht. Vol is vol.
Dat lijkt me ook, anders hoef je ook die M8-toetsen niet meer af te nemen. Mijn dochter krijgt het advies deze maand al, maar bij haar zijn de B8-toetsen gemaakt in plaats van de M8-toetsen, dus die scores zijn allang bekend.
susan wijzigde dit bericht op 19-01-2022 11:40
0.49% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Lorem_Ipsum schreef:
19-01-2022 11:04
Ja, ik moet wel zeggen, ik heb destijds in de jaren ‘90 gymnasium gedaan, gewoon zonder problemen of moeite doorlopen (was een luie leerling). Maar ik denk dat ik tegenwoordig waarschijnlijk helemaal geen vwo-advies meer zou krijgen, met de instelling die ik als kind had.
Als je slim bent ben je gewoon slim. Er zaten kinderen in mijn klas indertijd die het op hun sloffen deden, simpelweg omdat ze geniaal waren.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
19-01-2022 11:39
Als je slim bent ben je gewoon slim. Er zaten kinderen in mijn klas indertijd die het op hun sloffen deden, simpelweg omdat ze geniaal waren.
Ik was op het gymnasium bepaald niet de slimste. Maar ik ben het type dat het minimale doet voor wat mij aan stof wordt aangeboden. Ik haalde geen hoge cijfers, maar die zou ik op de havo ook niet gehaald hebben.

Daarom zeg ik, ik heb geluk gehad dat ik destijds gewoon naar het gymnasium kon (mijn school had geen Cito, ik moest toelatingsexamen doen), want daardoor is er toch iets meer uit me gehaald dan op een ander niveau. Ik ben totaal niet gepusht, maar ik liep mee in wat me werd aangeboden. De basis moet er zijn natuurlijk, maar tegenwoordig zou ik niet op het gymnasium zijn beland.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
19-01-2022 11:08
Nou ja, waarom niet, als je het aan kan dan kan je het aan, toch? Het lijkt me ook zinloos om iemand die met twee vingers in de neus het gymnasium aan kan havo-advies te geven omdat diegene niet hard werkt.
Ik denk dat ik nu nooit aan al die cito-eisen had voldaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft z’n Cito ver£$£¥....

Hij was die week en ervoor ziek met buikgriep en toch heb ik hem naar school gestuurd terwijl hij nauwelijks was opgeknapt 🙈😬 dagenlangs nauwelijks iets gegeten, geen energie.


Hij zit nu in 3 gymnasium.

Ze kijken naar meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het per definitie luiheid is als je de basisschool met twee vingers in je neus doorloopt omdat het schoolwerk (te) makkelijk is.

Als de stof simpelweg onvoldoende uitdagend is om je hersenen aan het werk te zetten omdat je het meestal gewoon al snapt, kun je moeilijk harder gaan werken om het nog een keer te snappen.

Voor sommige vakken valt er wel extra en moeilijker werk te doen. Hier hebben ze de mazzel gehad dat school zowel extra vakken als plusklassen binnen en buiten de basisschool aanbieden. Ook daar zit echter een limiet aan hoe ver ze gaan qua moeilijkheidsgraad. Althans, dat is mijn ervaring.

Verder is het hier zo dat voor sommigen het advies al vaststaat. Mijn oudste twee kregen bij het eerste adviesgesprek begin groep 8 al het definitieve advies.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Alle reacties Link kopieren
Lorem_Ipsum schreef:
19-01-2022 12:00
Ik denk dat ik nu nooit aan al die cito-eisen had voldaan.
Tuurlijk wel. Daar kun je helemaal niet voor leren namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je dat dan? Destijds kregen we die LVS-toetsen ook niet, maar je zal ongetwijfeld wel de vaardigheden hebben gehad die je moest hebben, anders had je het niet gered op het gymnasium. Ook al was je niet de beste van de klas, dan nog kon je het niveau blijkbaar wel aan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Snouth schreef:
19-01-2022 11:30
Het definitieve advies is nu toch nog niet gegeven?? Daar wordt de cito m8 toch bij gebruikt? En dan komt eind feb. het echte advies.
Mijn dochter heeft als pré advies een duidelijk havo niveau gekregen. Ik zou het ontzettend raar vinden als dat door de m8 toets zou veranderen. Het prè advies is gebasseerd op 7.5 jaar dat ze mijn kind op school hebben gezien.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan1 schreef:
19-01-2022 12:08
Mijn dochter heeft als pré advies een duidelijk havo niveau gekregen. Ik zou het ontzettend raar vinden als dat door de m8 toets zou veranderen. Het prè advies is gebasseerd op 7.5 jaar dat ze mijn kind op school hebben gezien.
Het advies kan bij ons iets hoger of lager uitvallen, of gelijk blijven uiteraard. Het gaat, als het verandert, niet drie niveaus omlaag of omhoog, maar bijvoorbeeld van havo naar havo/vwo of vmbo-t/havo. Bij ons zaten de E7-toetsen en de B8-toetsen er nog tussen, en natuurlijk gewoon een half jaar school.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan1 schreef:
19-01-2022 12:08
Mijn dochter heeft als pré advies een duidelijk havo niveau gekregen. Ik zou het ontzettend raar vinden als dat door de m8 toets zou veranderen. Het prè advies is gebasseerd op 7.5 jaar dat ze mijn kind op school hebben gezien.
Dat is dan het sleutelwoord: duidelijk.

Zowel bij mijn oudste als mijn jongste zoon in de klas waren zij zo ongeveer de enigen die al meteen een vwo-advies kregen eind groep 7. Bij de uiteindelijke adviezen waren het er ineens veel meer. Die hadden dan eerst havo/vwo of zo.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
19-01-2022 10:57
Hmm, zelfredzaamheid met leren, of zelfredzaamheid in het dagelijks leven?
plannen van het werk. Zorgen dat zaken op tijd afzijn etc
Quincy2 schreef:
19-01-2022 12:16
Dat is dan het sleutelwoord: duidelijk.

Zowel bij mijn oudste als mijn jongste zoon in de klas waren zij zo ongeveer de enigen die al meteen een vwo-advies kregen eind groep 7. Bij de uiteindelijke adviezen waren het er ineens veel meer. Die hadden dan eerst havo/vwo of zo.
Dat het bij mijn dochter duidelijk is is natuurlijk heel fijn. Maar als ze na 7.5 jaar nog twijfelen zou ik toch bij het prè advies de middelbare school uitkiezen. Eventueel een brugklas met een dubbel niveau als dat in de buurt kan. Ik liet het echt niet van 1 toets afhangen. De afgelopen 7.5 jaar zijn er genoeg toetsen afgenomen.
Ik hoorde laatst iemand zeggen dat de eindtoets vaak dezelfde uitslag heeft als de toets van eind groep 2. Geen idee of het waar is maar dat zou wel heel grappig zijn.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan1 schreef:
19-01-2022 12:25
Dat het bij mijn dochter duidelijk is is natuurlijk heel fijn. Maar als ze na 7.5 jaar nog twijfelen zou ik toch bij het prè advies de middelbare school uitkiezen. Eventueel een brugklas met een dubbel niveau als dat in de buurt kan. Ik liet het echt niet van 1 toets afhangen. De afgelopen 7.5 jaar zijn er genoeg toetsen afgenomen.
Ik vond het ook best vreemd, moet ik zeggen. Of ze kunnen het al in groep 7, of niet. Geef ze dan meteen een advies dat daarbij past.

Ik ben wel benieuwd naar na dit jaar, maar ik zal het waarschijnlijk nooit meer horen, of die oud-klasgenoten die nu allemaal naar de havo/atheneumbrugklas mochten ook naar het atheneum zijn gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het juist wel. Ik ben in groep 7 heel erg opgebloeid qua leerprestaties en inzicht, maar ik vermoed dat het destijds in groep 7 nog te kort was om daar een definitief eindadvies op te baseren. In groep 8 zette die lijn zich voort, dus werd het vwo-advies, dat zei mijn Cito ook en dat heb ik ook afgemaakt, maar in groep 6 kwam het er denk ik nog niet voldoende uit. Vaak genoeg is dat vooradvies volgens mij ook aan de voorzichtige kant. Ik vind het helemaal niet gek dat het nog iets kan afwijken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
19-01-2022 12:01
Tuurlijk wel. Daar kun je helemaal niet voor leren namelijk.
Ah oké. Ja, op zich leek me dat ook hoor, maar ik hoor er zoveel gedoe over en kinderen die er veel voor doet, etc. Ik heb me daar destijds totaal niet mee bezig gehouden. Maar dat kan ook mijn karakter geweest zijn natuurlijk, er ging wel meer langs me heen.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals dank :)

Ja, wat iemand hierboven schrijft is het denk ik, ineens een soort angst/stress bij haar van wat als?
Zo'n concrete score in punten uitgedrukt die een hindernis voor haar plannen zou kunnen zijn.


En wat mezelf betreft als pushende ouder. Ik denk niet dat ik dat ben.
Ik bemoei me niet enorm met school zaken en qua sport/clubje is mijn enige eis dat als je er op zit je ook gaat. Niet dat je perse hoeft te winnen ofzo.

Ik stimuleer haar wel om - zover dat ging, best lastig zo online- met een open blik naar andere scholen te kijken en heb haar ook gezegd dat een scholengemeenschap wat meer verschillende type kinderen heeft. En dat ze dan eventueel ook met haar vriendinnen van nu naar school kan fietsen.


Maar ik hoef er niet heen en ik hoop dat ze iets kiest waar ze zich thuis voelt.

En wat ik al schreef, haar trekt het o.a. aan dat de school niet zo groot is. Er wordt dus alleen gymnasium gegeven dus van een (dakpan)brugklas is geen sprake.
Susan schreef:
19-01-2022 13:09
Ik snap het juist wel. Ik ben in groep 7 heel erg opgebloeid qua leerprestaties en inzicht, maar ik vermoed dat het destijds in groep 7 nog te kort was om daar een definitief eindadvies op te baseren. In groep 8 zette die lijn zich voort, dus werd het vwo-advies, dat zei mijn Cito ook en dat heb ik ook afgemaakt, maar in groep 6 kwam het er denk ik nog niet voldoende uit. Vaak genoeg is dat vooradvies volgens mij ook aan de voorzichtige kant. Ik vind het helemaal niet gek dat het nog iets kan afwijken.

Op de school waar ik werk is dat vooradvies niet zo zeer voorzichtig maar vooral wat breder (twee niveaus) en nog niet op slechts één niveau.
Het advies in groep zeven is er ook zodat kinderen en hun ouders gericht scholen kunnen kiezen waarvan ze de opendagen willen bezoeken. Je gaat geen kader/basis-vmbo-scholen bezoeken als je kind havo/vwo scoort een andersom ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen jaar was de score van de eindcito trouwens aangepast ivm COVID en had je volgens mij vanaf 544 een VWO advies.
Alle reacties Link kopieren
.
_aphia_ wijzigde dit bericht op 19-01-2022 23:49
Reden: .
99.83% gewijzigd
Snoesje666 schreef:
19-01-2022 08:58
Mijn zoon kreeg Havo/Vwo advies van de hoofdmeester met een eindcito bb/kader.

Cito zuigt. Vooral voor dyslectische beelddenkers.

Na een brede basis op de Havo is zoon naar MBO Techniek gegaan. Helemaal happy nu.
Even uit interesse want ook een dyslectische beelddenken, had hij hier op de havo dan geen/minder last van?
_Aphia_ schreef:
19-01-2022 20:03
En iemand anders schrijft ook nog iets van, waarom zou lager niveau niet goed genoeg zijn?

Dat raakt me, maar niet ivm deze dochter.

Mijn oudste kind is hoogbegaafd en dat is echt vaak meer een last voor haar dan een gave hoor. En hoe vaak we toen ze jonger was tegen onbegrip aanliepen of juffen die dachten dat ze gedragsgestoord was ipv doodverveeld.

Ik heb persoonlijk dus ook echt een hekel aan het benoemen van intelligentie of onderwijsmanieren in hoog/laag categorieen. Je bent niets beter als je dingen makkelijker begrijpt. Dat heb je, of dat heb je niet.

En elk niveau is goed als het bij je past.

En vriendin van me heeft een gehandicapt kind. Zal nooit echt lekker leren lezen ofzo. Is een schatje en ik ben er enorm trots/blij mee als haar kind iets bijgeleerd heeft. Soms echt ontroerd voor iets wat bij mijn eigen kinderen zo gewoon was. (Zelfstandig blijven staan, zindelijk worden)

Een familielid van me heeft kind met vastgesteld iq van rond de 80. Het mijne dus 145.
Echt niet dat ik denk dat mijn kind een beter mens is omdat ze dingen makkelijker begrijpt.


Maar goed, daar ging mijn vraag nu niet over. Dus offtopic...
Het gaat niet om het iq, maar het toch even vermelden he... :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind haalde 8 jaar lang 1+ op alle Citos. Verheugde zich ook echt op het gymnasium. Vervolgens een blackout op de eindtoets, daar kwam Kader uit. Gelukkig een meester die het heel anders zag en nu heel gelukkig op het gymnasium.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven