Happy wheezers, ex-RS'ers of astmatisch, hoe de winter door?

05-01-2009 23:25 24 berichten
Hoe houden jullie het zo comfortabel voor jullie kindje in benauwde tijden?

Even een stukje voorgeschiedenis:

Vorig jaar lag zoontje met 2,5 maand in het ziekenhuis met het RS-virus. Op de EHBO werd hij zelfs blauw omdat hij zijn slijm niet wegkreeg. Daarna was het een komen en gaan van luchtweginfecties en heftig verlopende verkoudheden. Benauwd, pruttelen, slijmen, rochelen, buikintrekkingen en heftig hoesten. Hoe vaak we niet met hem bij de huisartsenpost en in het ziekenhuis hebben gezeten omdat elke 3 uur Ventolin zelfs niet hielp. Maar zoontje was ondanks de benauwdheid altijd vrolijk, lachen en zijn drukke zelf. Een echte 'happy wheezer' volgens de artsen.

Na maanden ventolin, flixotide, 2 prednisonstootkuren en diverse vernevelbeurten in het ziekenhuis verder, is hij sinds juni van de preventieve medicatie af (flixotide). De kinderarts had goede hoop dat hij er overheen zou groeien, maar aangezien hij een herfstbaby is (oktober 2007), was de kans wel aanwezig dat hij deze winter nog dezelfde klachten zou ontwikkelen. We moesten even afwachten hoe de eerste verkoudheden zouden verlopen, want we besloten hem niet bij voorbaat weer aan de flixotide te doen (werd ook afgeraden). Helaas is hij weer benauwd sinds eind november en moeten we steeds vaker naar de Ventolin grijpen. Behalve het hoesten, hijgen en snel ademen bij inspanning zijn de nachten ook weer ^^%$#. Afgelopen 3 nachten heftige nachtelijke hoestsalvo's gehad met weinig slaap. Ik had echt met hem te doen. Gelukkig is het lang niet zo erg als vorig jaar en hij is met zijn 15 maanden ook een stuk weerbaarder dan toen hij 2,5 maand was, Maar goed, het blijft niet leuk natuurlijk.

Ik geef nog borstvoeding om hem toch zoveel mogelijk antistoffen te blijven geven tegen de virussen die hier en op de creche rondgaan, maar dat is natuurlijk geen tovermiddel. Ik druppel hem nu flink met zout, zorg dat het niet te droog is in huis, houd het zoveel mogelijk stofvrij en de katten uit de buurt. En ik geef 2 keer per dag Ventolin, maar dat lijkt weinig te helpen. Volgende week ga ik weer langs de kinderarts om toch preventieve medicatie (flixotide) te bespreken. Ik wil daar niet te laat mee beginnen, want vorig jaar duurde het 6 helleweken voordat dit aansloeg. Mijn nieuwe huisarts hield dat een beetje tegen, maar ja... hij heeft de voorgeschiedenis niet meegemaakt en ik heb het idee dat hij me maar een overbezorgde moeder vindt, omdat mijn zoontje altijd vrolijk is als we langskomen. "Ach mevrouw, zo ziek kan hij niet zijn hoor..". Dus ik heb hem maar gepasseerd en - tegen de regels in - gewoon zelf een afspraak direct bij de kinderarts gemaakt.

Lastigheidje erbij is dat er toch een kans is dat er koemelkallergie speelt. Ik wil overdag de borstvoeding gaan afbouwen en alleen de ochtend- en avondvoeding geven (hij is nu 15 maanden) en dan bij de boterham een beker koemelk. Na de eerste beker groeimelk kwam de benauwdheid en eczeem heviger opzetten. Toeval? Allergie? Tijdens de eliminatie/provocatietest verdween de eczeem, maar leek het niet minder te worden qua benauwdheid, eerder erger. Maar ja, ik verving de melk ook door soja, ook niet handig bleek later omdat dat ook hartstikke allergeen is. Nu heb ik melk op rijstbasis gekocht. Ben benieuwd of hij dat lekker vindt.

Nu ga ik morgen maar weer naar de huisarts.... even laten controleren en aangeven dat ik vind dat er nu weer iets moet gebeuren. Natuurlijk kan het een voedselallergie zijn, maar voordat ik daar achterkom zijn er weer weken overheen. Ik wil dus provoceren/elimineren naast de flixotide. Mijn moederinstinct zegt namelijk dat het geen voedselallergie is, maar je moet toch alles uitsluiten. En dan wil ik ook doorverwezen worden naar een dietiste die mij kan helpen met mijn zoon's en mijn dieet.

Nou ja, een heel relaas dus. Misschien zijn er moeders (of vaders natuurlijk) die ook benauwdheden bij hun kind meemaken of hebben gemaakt. Hoe gingen jullie om met die benauwdheid? Nog trucs om het nachthoesten te verminderen? Speelt er een allergie? Hoe zijn jullie daar achter gekomen?

Tips zijn welkom, maar ook ' lekker van je afschrijf' verhalen. Het luchtte mij ook even op na het tikken van deze lap. Merk toch dat er nog wat emotie meespeelt van de stressperiode uit zijn kleine-babytijd.

Groetjes,

Appeltje
Ik heb er ook zo eentje en na een winter zonder Flixotide (inderdaad, werd afgeraden - Ventolin hielp helemaal niet) keken we niet erg uit naar deze winter. En ja hoor, de eerste herfstdag en hij begint weer. ' Gelukkig' zat hij de laatste keer bij de kinderarts eens goed vol, normaal is hij net beter als we daar heen moeten. Anyway, ze heeft hem toch weer aan de Flixotide gezet en zowaar, deze winter geen gehoest, benauwdheden, problemen met van buiten naar binnen gaan bij koud weer. Heerlijk.

Zodra het weer een beetje warmer wordt heeft hij nergens meer last van en stoppen we ook met de medicatie.
Hier niet zo extreem gehad als bij jou, maar Sarahzoon (eind juli 2006) heeft het eerste jaar structureel aan de ventolin gezeten (meerdere keren per dag) vanwege astmatische bronchitis. Inmiddels is ie bijna 2,5 en gebruiken we het niet meer. Hij is er nu helemaal overheen gegroeid.

Nu is Sarahmeisje aan de beurt (die ligt ook in de wipper at the moment, zo benauwd als een kraai....)
Zoontje is trouwens 3 geworden in oktober. De eerste 2 winters waren vreselijk, tot longonsteking aan toe. Hij spuugde ook veel en zo heftig hoesten werkt dat alleen nog maar meer in de hand. Deze winter is de beste tot nu toe. Merk dat hij toch 'sterker' begint te worden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van 3 (september 2005) heeft de eerste 2 winters ook aan de puffers gezeten. Had daarnaast ook last van oorontstekingen. Met 1,5 jaar buisjes gekregen. Maar ook dat hielp niet had nog elke maand antibiotica nodig. Ben toen in de zomer naar een homeopathische kinderarts geweest om zijn weestand te verhogen en daarna is het zoveel beter gegaan dat hij afgelopen winter en deze winter zijn ventolin amper nodig heeft gehad. Had eerst ook het idee baat het niet dan schaadt het niet maar het heeft hem net die extra boost gegeven die hij nodig had om alles de baas te kunnen.
mijn kind is nu 8 en is 3 jaar vrij van medicijnen en heeft 2 keer een verkoudheidje gehad , hij was altijd van dec, tot april ziek. (ik ben ook vaak midden in de nacht met hem naar het ziekenhuis gegaan omdat hij geen lucht kreeg, toen was hij ook 7maand tot 1,5 jaar) ik had het idee dat de medicijnen niet hielpen, maar misschien had hij zonder medicijnen het nog erger gehad.

wil je veel sterkte wensen in de zoektocht. en beterschap, en hoop ook dat jou kind er overheen groeit. kan je verder geen raad geven.
Ik heb goede ervaringen met Qvar ipv flixotide: vernevelt fijner, dus makkelijker in iniemini longetjes in te ademen.

Jommetje heeft deze herfst/winter 1 bronchiolitis-aanval gekregen,daarvoor AB gekregen en is na een maand 4 x p/d ventolin weer over op alleen maar 2 x p/d qvar.

Hijis op een strikt koemelkvrij dieet. Als calcium vervanger geef ik roosvicee calcium.

Verder: vaak bedje verschonen, veel stofzuigen, veel luchten, bijde eerste snotneus zoutoplossing of neusdruppels uit Belgie (nesivine voor baby's),een rookvrij huis, geen vaste vloerbedekking (maar dus overal zeil) elke dag in bad (en haren uitspoelen), elke dag schone kleren, en alle was in de droger. Geen huisdieren. De laatste alinea is tegen huismijt. Ik weet niet of hij allergisch (maar ik wel!) daarvoor is,maar ik neem het risico niet.

Vooralsnog gaat het best goed (op een darminfectie icm waterpokken na, maar dat heeft niets met wheezen te maken)
Tegen niet weg te krijgen slijm heeft Jom vorig jaar atrovent gekregen, via aerosol (geen succes, groot gevecht) en baby-haler (ging veeeeeel beter!) : misschien is dat wat?
Appeltje,ik zou als ik jou was je zoon even een paar weken strikt koemelk vrijhouden (dus jij ook op dieet, met de bv) en kijken of je verschil merkt.

Bij zulke kleine kindjes (tot4 jaar!!)kan er geen 'echte'bloedtest gedaan worden:je kan dus nooit zeker zijn van de resultaten. Eliminiatie/provocatie/eliminatieisde enige juiste test die er is voor ukkies. Als je het onder supervisie/ begeleiding van de kinderarts en dietist doet,weet je ook zeker dat het in het dossier wordt opgenomen.

Succes!
Nu al reacties, bedankt!

Ik ga nu naar de huisarts met hem en ga even e.e.a. bespreken.
quote:tilalia2 schreef op 06 januari 2009 @ 00:22:

Appeltje,ik zou als ik jou was je zoon even een paar weken strikt koemelk vrijhouden (dus jij ook op dieet, met de bv) en kijken of je verschil merkt.

Bij zulke kleine kindjes (tot4 jaar!!)kan er geen 'echte'bloedtest gedaan worden:je kan dus nooit zeker zijn van de resultaten. Eliminiatie/provocatie/eliminatieisde enige juiste test die er is voor ukkies. Als je het onder supervisie/ begeleiding van de kinderarts en dietist doet,weet je ook zeker dat het in het dossier wordt opgenomen.

Succes!

Na 5 AB kuren in 6 maanden tijd, hebben ze toen wel bloed geprikt op aandringen van mij, omdat ik aan iets ernstigers dacht (sluimerende infectie ofzo) maar het was idd koemelkallergie en het was wel te zien in het bloed, dus vraag het je huisarts of die het mee kan prikken.

Schijnt een bepaalde waarde te zijn en als deze verhoogt is dan is er sprake van een allergie.
BTW Zoonlief zat ook tot ruim zijn tweede aan de flixo en soms ventolin.
Naast de vele tips die al gegeven zijn: hoofdeinde bed iets hoger zetten: dat ademt wat makkelijker en het slijm kan makkelijker afgevoerd worden.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:zusenzo schreef op 06 januari 2009 @ 08:02:

[...]

Na 5 AB kuren in 6 maanden tijd, hebben ze toen wel bloed geprikt op aandringen van mij, omdat ik aan iets ernstigers dacht (sluimerende infectie ofzo) maar het was idd koemelkallergie en het was wel te zien in het bloed, dus vraag het je huisarts of die het mee kan prikken.

Schijnt een bepaalde waarde te zijn en als deze verhoogt is dan is er sprake van een allergie.Er kan wel iets uit de test komen, maar als er niks uit de test komt wil dat niet zeggen dat er geen allergie is. Jom is ook geprikt, en daar kwam niks uit, terwijl eliminatie/provocatie/eliminatie heel duidelijk laat zien dat ie een kma heeft. Vanaf 4 jaar laten de bloedtesten wel alles zien.
Maar de belangrijkste tip: samen met de kinderarts en dietiste dieet en medicatie goed op een rijtje zetten. Je bent nu zelf behoorlijk aan het aanrommelen (bedoel ik niet als kritiek naar jou, wél richting je huisarts en CB die je daar al láng ondersteuning in hadden moeten aanbieden) en zo kun je toch een belangrijke allergenen missen.
Om een kort verhaal lang te maken...
Appeltje, wanneer heb je een afspraak bij de kinderarts? Zorg dat je alles wat je wilt bespreken op papier hebt (dus ook allergie e.d.) zodat je niets vergeet.

Wat bij ons hielp/helpt was "gewoon" de hele winter doorgaan met ventolin en flixo. Niet na zoveel weken stoppen, want dan kwam het weer net zo hard terug en duurde het weer even voor de medicijnen waren aangeslagen. Hier ook een "huisstofmijtvrijhuis" zoals Tila omschrijft (zeil e.d.), veel luchten en wat bij oudste ook wel eens hielp, was 's avonds de waterkoker even aan in zijn kamertje zetten. Lekker wat stoom, dat scheelde. Jongste heeft van al het hoesten soms ook zo'n kriebelhoest, die krijgt dan wat tijmsiroop uit een spuitje (apotheek eigen merk) en dat werkt ook wel. En wat iemand anders ook zei: bedje een beetje schuin. Ik heb een dekentje onder zijn hoofdeind onder het matras liggen.

En wat ik bij mijn oudste heb gemerkt en voor jou ook hoop: vaak groeien ze er overheen. Oudste is nu bijna 4 en is met circa 1,5 jaar er overheen gegroeid. Daarna bijna nooit meer ziek. Daar houd ik me aan vast, nu we met jongste weer dezelfde problemen hebben en buisjes/ amandelen knippen nog niet zoveel verschil maakte. Ik ga er vanuit, dat als we deze winter doorkomen, het ergste achter de rug is.
quote:zusenzo schreef op 06 januari 2009 @ 08:02:

[...]

Schijnt een bepaalde waarde te zijn en als deze verhoogt is dan is er sprake van een allergie.

Hier dezelfde ervaring als Tilalia: provocatietest laat duidelijk allergie zien, bloedtest kwam niets uit.

@ Appeltje: goed dat je gewoon de kinderarts gebeld hebt! Overigens is rijstemelk prima om te gebruiken als lekker drankje of om eten mee te bereiden, maar wees je ervan bewust dat het geen melkvervanger is. Je kunt beter grijpen naar dieetmelk (in overleg met de kinderarts) of naar dingen als roosvicee calcium waar Tila het over heeft als je drinken wilt geven dat de melk echt vervangt.

Overigens heb je van rijstemelk wel heerlijke hypoallergene slagroom, heb ik laatst ontdekt. Te koop in de beter gesorteerde natuurvoedingswinkel. Past prima in een melkvrij en sojavrij dieet.
Hier was juist niks te zien aan mijn zoontje, behalve dan koorts en benauwdheid maar dat waren toen niet echt symptonen van KMA.

Ben wel blij dat het er uit kwam, want zo een ziek mannetje en zo hoesten en benauwd en al die AB kuren waren ook echt niet leuk.

Hij is inmiddels 5 en heeft zo geen last meer van zijn allergie, de dokters willen niet prikken want eens een allergie altijd een allergie, alleen je reactie erop kan veranderen.

Hij drinkt bij het ontbijt nog steeds soyamelk (vindt hij lekkerder) maar drinkt ook weleens optimel en heeft de afgelopen 2 jaar sporadisch koorts gehad en benauwdheid helemaal niet meer.

Maar ik zou het dus zeker in de gaten houden en eens een periode geen koemelk gebruiken, kijken of er verbetering in zit.

Die flixotide (onstekingsremmend/onderhoud) is trouwens echt voor de hele winter (indien nodig) en ventolin zou ik alleen gebruiken indien hij benauwd is.
Nou, zoontje is op mijn verzoek nu aan de Qvar. Mijn huisarts zei dat dit tegenwoordig standaard wordt voorgeschreven, omdat dit fijner verneveld. Dat heb ik al vaker gezegd, maar toenmalige kinderarts wilde flixotide blijven gebruiken. Ok, hij sputterde wel eerst met 'hij groeit er vast wel overheen', maar dat betekent niet dat mijn kind er nu geen last van heeft. Grrrr..... Ik heb ook meteen een doorverwijzing naar de diëtiste gevraagd om toch de eliminatieprovocatietest opnieuw - en dit keer goed - uit te kunnen voeren. Hij vond het toch een beetje onnodig, want er zijn ook periodes dat zoontje mét melkproducten (yoghurt enzo) niet gereageerd heeft. Maar ik wil graag alles uitsluiten. Toen ik hem 'confronteerde' met de protocollen van het NHG (verdenking koemelkallergie) en waar hij dus eerder vanaf wijkte reageerde hij met 'oh, dat wist ik niet' en haalde nonchalant zijn schouders op. Tsssss...

Maandag ga ik ook nog naar de kinderarts om mijn getrokken plan te bespreken.

Ik lees dat sommige hier alleen Qvar of flixotide gebruik(t)en zonder Ventolin, maar ik moet weer - net als vorig jaar - beiden gebruiken. Vijf minuten voor de flixotide of Qvar 2 puffen Ventolin, want dan verwijden de bronchiën en komt het beter aan. Gelukkig hoeft die Qvar maar 1 puf per keer en dan maar 5 a 6 ademteugen en niet 2 x 10 ademhalingen zoals bij de flixotide. Scheelt een hoop geworstel.

Qwertu, die rijstemelk ging er vanmiddag volgens de crecheleidsters heel goed in. Er is trouwens calcium aan toegevoegd. Heb even de pakken gecheckt, maar er zit zelfs evenveel calcium in als in de sojamelk (120 mg per 100 ml) en nog meer dan in de Friso groeimelk (80 mg per 100 ml).

Vandaag in de biologische winkel allerlei hartige smeerseltjes zonder melk en soja gekocht voor op zijn knoertharde melkvrije allisonbrood. Er is nog best veel aan alternatieven voor hartigheid.

Wat een goede tip van die waterkoker! Ik heb er eentje over en die staat nu op zijn kamertje. De truc van het bed omhoog kende ik al, dat doe ik als hij erg verkouden is. Nu heeft hij van die droge diepe hoesten en is hij niet meer zo neusverkouden dus dat helpt nu niet denk ik. Ik gebruik wat stenen onder de poten aan het hoofdeinde (nog over van de tuin ). Ik riep voor de gein tegen mijn man dat we bij een eventueel volgend benauwd kindje een krik zetten onder het hoofdeinde, dan scheelt gesleep steeds met stenen en gekras van het laminaat. Dan hoef ik in benauwde tijden alleen even het hoofdeinde omhoog te pompen. ;)

Weatherwax, ik moet zeggen dat ik niet maar zelf dingen ben gaan doen hoor, maar alles in overleg met de huisarts. Helaas heeft hij gefaald in het juist en volledig informeren. Hij neemt geen leiding of sturing en daardoor had ik het gevoel ik alles voor hem moet bedenken. De cb-arts heb ik medegedeeld dat ik bezig was met een koemelk eliminatieprovocatietest en die heeft daar niet op doorgevraagd. Wel gek eigenlijk, maar ze zal wel hebben gedacht dat ik genoeg ondersteuning zou hebben van de huisarts. Maar goed, door mijn gevoel van 'ik moet toch meer doen' en met de hulp / tips van medemoeders van hier, heb ik uiteindelijk wel wat ik wil hebben. Onder toezicht van kinderarts en diëtiste en een huisarts die zich daar maar bij moet neerleggen.

Nu hopen dat de Qvar snel aanslaat. Sneller dat de fixotide vorig jaar... dat duurde toen wel 6 weken.
quote:tilalia2 schreef op 06 januari 2009 @ 00:15:

Tegen niet weg te krijgen slijm heeft Jom vorig jaar atrovent gekregen, via aerosol (geen succes, groot gevecht) en baby-haler (ging veeeeeel beter!) : misschien is dat wat?Atrovent wordt hier alleen bij heul zware gevallen voorgeschreven. Heb ik ook weleens aan onze kinderarts gevraagd omdat het voornaamste probleem bij mijn zoontje was dat hij slijm niet wegkreeg, daardoor heel heftig ging hoesten en vervolgens overgaf.
WIj inhaleren nu ook samen; eerst Ventolin en dan Flixotide. Maar dat is omdat hij vrijdag a.s. geopereerd moet worden en zijn longetjes dan zo 'open' mogelijk moeten zijn. Daarna stoppen we weer met de Ventolin (tenzij hij heel benauwd is) want alleen met Flixotide gaat het ook prima.

Recentelijk is hij 2 keer geprikt op allergieën (inhalatie en voedsel) maar daar kwam niets uit. Als baby reageerde hij heel heftig op ei maar dat kan hij nu gewoon eten.

Waterkoker hebben wij op vakantie gebruikt, hielp erg goed! Ik gooi ook weleens een natte lap over de verwarming, dat helpt ook.
Balen trouwens dat je zo weinig ondersteuning krijgt van je huisarts. Wij hadden zo'n hork van een kinderarts, die alleen maar met onderzoeken wapperde en beloofde dat zoon er wel overheen zou komen zonder ook maar één keer goed naar ons kind te kijken of naar ons te luisteren. We zijn naar een andere arts overgestapt (een kinderlongarts) en dat is een wereld van verschil. Die kinderarts heeft onze huisarts ook opgeleid dus zij zitten helemaal op 1 lijn. Erg prettig.
Appeltje, nog een tip voor het puffen. Zing voor je kind met elk pufje het liedje "heb je al gehoord van de zevende zeven" dan begrijpen ze hoelang het nog duurt. Bij mij heeft het erg geholpen de kleine wist dan hoelang het duurt en sputterde mider tegen.
Thanks... ik zing altijd een indisch telliedje waar hij erg van moet lachen. Alleen de laatste week gaat hij tekeer. Hopelijk een korte fase...

Pammie, fijn dat jouw artsen op 1 lijn zitten. Mijn kinderarts is geen kinderlongarts. Daar kon ik wel een afspraak mee maken, maar mijn oude kinderarts kent hem nog van vorig jaar. Eerst maar eens kijken hoe dit gaat. Als het niet goed voelt, dan kan ik natuurlijk nog switchen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven