Haren wassen van peuter...Drama

06-07-2008 19:03 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.

Vandaag heb ik besloten om toch eens mijn probleem hier neer te leggen.

Mijn dochtertje van 2.5 heeft een hekel aan haren wassen.

Ze schreeuwt het uit en raakt helemaal in paniek.

Hoe zielig ik het ook vind, we blijven stug door wassen. Maar leuk is het niet.

Wanneer ze naar de badkamer moet roept ze al: Niet haar wassen, niet soppen, niet douchen, niet mijn haren.

Ik heb al van alles geprobeerd om het leuk te maken.

Ik heb geprobeerd: Poppen in bad en eerst hun haar wassen, met een bekertje uitspoelen, met een washandje uitspoelen, washandje voor haar gezicht, zelf doen, eerst mama d'r haren, samen doen, laten liggen, met een kammetje, onder het kleine kraantje in de douche, douche heel zacht zetten.

Het probleem zit hem voornamelijk in het uitspoelen van de shampoo. Insoppen vindt ze ook niet leuk, omdat ze weet wat er dan komen gaat.

Heeft er iemand nog tips, want ik weet het echt niet meer.

Bedankt.
Ik lees ook even mee, want bij mijn dochter van bijna 4 is het ook zo'n drama. Altijd geweest al. Ik weet wel dat je bij de Prenatal van die klepjes kunt kopen. Ik vergeet het alleen elke keer mee te nemen als ik er ben, heb er dus nog geen ervaring mee. Maar ik moet zeggen, het gaat bij mijn dochter al beter dan vorig jaar, dus ik denk dat ze er gewoon over heen groeien.
Soms ging het hier een tijd goed, en dan was t weer bal. Nu hij kan vertellen wat hij er zo erg aan vindt, bleek: mIjn zoon vindt niet alleen het uitspoelen erg maar vooral dat het water zijn nek inloopt. Ikzelf laat al zoalng als ik me kan herinneren om die reden ook mijn haren niet wassen bij de kapper, want ik krijg daar ook vreselijk de kriebels van.

Wat hier werkt dus:

Kandoo 'kikkershampoo' met pompje. Zelf inzepen en dan doekje op ogen, doekje als rolletje in de nek, hoofd achterover en dan zachtjes uitspoelen terwijl hij het water uit zijn haar strijkt.(in het kader van de controle houden)

Mag nu al een tijdje probleemloos twee a drie keer per week zijn haren wassen.
Bij mijn dochtertje van bijna 2 is het ook iedere keer weer een drama. Ze vindt het uitspoelen verschrikkelijk!

Ik heb wel iets gevonden waardoor het leed iets verzacht wordt; ik neem een lege fles shampoo, deze vul ik met schoon water ik houd mijn hand boven haar voorhoofd zodat het water niet in haar oogjes loopt en spoel het haar hiermee uit.

Het gaat nog niet helemaal geweldig, maar wel iets beter dan met de douchekop.
Ja herkenbaar! Zowel van mezelf als klein kind als van Zwiepje. Manlief lacht mij nog steeds uit als ik onder de douche sta en mijn haren was: stijf dichtgeknepen ogen en schijnbaar kijk ik een beetje zuur. Typisch geval van trauma van vroeger haren wassen en sop in ogen.

Zwiepje was eerst compleet panisch voor de douche. Toen hebben we een jumbo-opbergdoos bij de kwantum gekocht wat tot de dag van vandaag als bad gebruikt wordt. Met haren wassen is het nog steeds geen feest maar na eerst te hebben geoefende met de haren nat te spuiten met een waterpistool (en mama, en papa en de hele godganse badkamer) gooit hij nu zelf hele emmers water over zijn hoofd (om precies te zijn boten) en zeept hij zelf zijn haar in. Handdoek in de buurt voor de oogjes en eigenlijk gaat het nu best wel goed. Maak het een spel en die badkamer droogt vanzelf wel
Ook bij mijn dochter (ruim 2) is het elke keer drama. Ik hoop maar dat ze hier vanzelf overheen groeit, of gaat begrijpen dat het beter gaat als ze omhoog kijkt, dan loopt het water niet in haar gezicht, dat is wat ze het ergste vindt. Tot die tijd toch maar stug doorwassen en uitspoelen, dan is het het snelst gebeurd.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Mijn zoon van 3,5 wil ook geen haren wassen. Nu mag het wel, maar alleen als we het uitspoelen met de hand. Dus beetje water op hand en op hoofd gieten. Werkt niet super, maar ja je moet wat. En dan doe ik soms heeeeel snel even de douchekop over zijn hoofd. Tegen de tijd dat ie begint te gillen heb ik 'm alweer weggehaald. De shampoo die er nog inblijft zitten wrijf ik er wel met de handdoek uit.

Nou ja niet echt tips dus, sorry
Gaat vanzelf over.

Mijn dochter had er ook een gruwelijk hekel aan. Zij vond het water in haar oren heel erg. Doekje voor haar ogen, zorgen dat haar oren niet vollopen. Meer kon ik niet doen.

Nu is ze acht jaar en het gaat goed. Ik ben nu bezig om haar te leren dat ze zelf haar haren kan wassen.
Wij hebben voor onze dochter (2) een duikbrilletje gekocht. Groot succes!!
Bij mijn zoontje was het ook een tijd een drama. We hebben toen zo'n haarwaspetje gekocht bij Prenatal, het werd hier al genoemd. Dat hielp, want dan loopt het water niet in de ogen, het is net een soort zonneklep. Verder wasten we zijn haar altijd met een kan water, want de douche vond hij ook eng. Nu is hij 5 en gaat het goed zonder klep en met de douche.
Hier was het ook drama met zoonlief. Ik heb op een gegeven ogenblik een grote kan gepakt en daar flink water ingedaan.

Haren inzepen en dan een washandje geven en zeggen dat het maar 10 (of 20) tellen duurt dat er water komt. Omdat het zo snel gaat is het ook eerder klaar en overzichtelijk. Hielp bij zoonlief erg goed en inmiddels kunnen we gewoon de douche erop zetten. Oh heerlijkheid!
Misschien een domme opmerking hoor, maar misschien eens de shampoo weglaten? In principe is het niet nodig om shampoo te gebruiken. Het is voldoende om je haar regelmatig (dagelijks) te spoelen met warm water, tenzij je stylingproducten gebruikt. (Heb kappersopleiding gedaan... )

Nou ja, dat is waar ik mee zou beginnen dus.
Ik gebruik maar een keer per week shampoo, maar ook gewoon water in haar gezicht vindt ze al vreselijk.

Ik zal eens bij Prenatal kijken naar zo'n klep, misschien is dat wat.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Bedankt voor de opmerkingen! Meer tips zijn welkom dus ga gerust door.

Qwertu: het gaat niet zozeer om het soppen maar meer om het uitspoelen. Helaas kan ik het dus op die manier niet leuker maken.

Dropshot1000: Hier ook al met alleen wat water in de hand geprobeerd... Helaas werkt dat ook niet. Ze slaat mijn hand weg en raakt zelfs van die druppels overstuur.

Zwieber: Die badkamer kan mij ook gestolen worden hoor. Het vervelende is alleen dat ze niet toestaat dat wij met wat dan ook haar haar nat maken. We hebben het met een plantenspuit geprobeerd. Maar je raad het al drama.

Scorpion80. Je sopt haar eerst in en dan met die omgespoelde fles shampoo? Hmm die heb ik nog niet geprobeerd. Mooi gaan we deze week eens proberen.

Mcshabba: Ik ga ook zo een petje kopen, eens kijken of dat wel werkt.

Ik vind het wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Onze dochter vindt het ook een drama. We deden het al niet vaak, haren wassen, maar het uitspoelen werd iedere keer een groter drama. Het voorzichtig doen, omhoog laten kijken, washandje voor de ogen etc, werkte niet dus ik heb uiteindelijk maar gewoon een bak water erover heen geplenst, zo van, in één keer klaar. Maar toen wilde ze helemaal niet meer in bad, en is weken niet in bad geweest. (douchen durft ze sowieso al niet)

Het heeft heel veel moeite gekost haar weer in bad te krijgen en nu doen we gewoon weer op de oude manier haren wassen, 1x in de 2 weken ofzo op zijn hoogst, en al spelend met een washandje of gietertje beetje voor beetje het sop eruit spoelen. Het gaat steeds beter, maar het enige dat hier werkt is geduld en afleiden. Plens water en klaar probeer ik niet meer.
Zo'n soort zonneklep op? Klep naar boven (ding dus ondersteboven) en gaan met die banaan (uitspoelen). En inderdaad; het duikbrilletje werkt ook prima.
En als je je dochtertje zelf de douchekop vast laat houden bij het uitspoelen? Misschien vind ze het minder naar als ze het gevoel heeft er zelf controle over te hebben.
The time is now
Doe het eens net zo als de kapper het doet. Dan prikt het niet in haar ogen want dat is het euvel. En elke shampoo prikt in de ogen, ook die waar op staat dat-ie niet prikt.

Of laat haar zelf haar haren wassen.
Banba: ze durft dat ding niet vast te houden zelfs niet als de douche uit staat. Maar het is alweer een tijd geleden dat ik het op die manier geprobeerd heb... hmm toch nog maar een keer proberen dan.

Bronny, zoals de kapper doet??? dat betekend hoofd achterover? Gaat niet lukken, ze weet wat er dan komen gaat, namelijk water over d'r hoofdje en dat wil ze niet.
Hier ook dat soort drama's gehad. Ik liet haar naar de lampjes in het plafond kijken, dus inderdaad hoofd achterover, dan de douchekop in mijn hand pakken en zo dicht mogelijk bij de hoofdhuid afspoelen (dus met zo min mogelijk gespetter).

Verder had ze gewoon pech en liet ik haar maar krijsen, want sommige dingen moeten gewoon.

Toen ze er achter kwam dat het op deze manier zo gebeurd was, was het drama ook zo over.

Ik waste haar haar overigens ook maar zo eens in de week, dat is meer dan genoeg.
Hier ook een probleempje : zoon is 13 maanden en wil opeens niet meer in bad. Hij krijst de hele buurt bij elkaar, houdt zich zo stijf als een plank. Echt erg. Geen idee waar het opeens vandaan komt.

Hebben alles al geprobeerd. Zelf mee in bad, speelgoed erbij... Niks helpt.

Iemand daar nog tips voor?
Hier ook gigantische drama's, met zelfs nachtmerries over douchen...

Tot we de shampoo-pet van Jippys kochten. Was even ene paar keer wennen aan de pet, maar sindsdien geen enkel centje pijn meer!!!
quote:MamaVince schreef op 07 juli 2008 @ 14:46:

Hier ook een probleempje : zoon is 13 maanden en wil opeens niet meer in bad. Hij krijst de hele buurt bij elkaar, houdt zich zo stijf als een plank. Echt erg. Geen idee waar het opeens vandaan komt.

Hebben alles al geprobeerd. Zelf mee in bad, speelgoed erbij... Niks helpt.

Iemand daar nog tips voor?Heeft mijn dochter ook gehad, en zo plotseling als het kwam was het ook weer weg. Gewoon enkele weken niet in bad, maar met een washand gewassen.
Dat niet in bad willen heeft zoon ook gehad (nu bijna 15 maanden) en net wat Isabon zegt. Het was opeens over. Tot die tijd namen wij hem gewoon mee onder de douche, dat vond hij wel leuk.

Iemand trouwens nog een tip hoe ik het tanden poetsen zonder drama's kan laten verlopen?

Begin altijd gezellig, maar zoon wil alleen de borstel in zijn mond als hij het zelf mag doen. Maar helaas moet er op een gegeven moment ook gepoetst worden en niet alleen gesabbeld.
Josephine69. Hier is het tandenpoetsen ook tijden drama geweest. Wij doen nu als trucje: haar tandenborstel is een figuurtje uit haar favoriete tv serie, dus of thomas te trein of bob de bouwer etc. Die moet dan even goed luister van de tanden van..... moeten gepoetst worden.

Dit werkt hier prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven