HELP! Zoontje (8,5 mnd) wil niet(s) meer drinken!

23-07-2008 13:40 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben radeloos, mijn zoontje van bijna 9 maanden wil ineens helemaal niks meer drinken. Eergistermiddag begon het, hij dronk zijn fles maar half op. Het middagslaapje daarna ging ook moeizaam; hij wilde niet liggen, ging al huilen toen ik hem neerlegde en hij sliep maar kort. De avondfles dronk hij wel, maar na een uur werd hij hysterisch huilend wakker en hij was ontroostbaar. 's Nachts werd hij toen nogmaals hysterisch huilend wakker. De volgende ochtend had hij een grote poepbroek, dus er zat niks (meer) dwars als dat zo was. Hij is vandaag twee weken geleden geopereerd, niet aan iets wat met maag/darmen etc te maken heeft. Na deze operatie had hij een keelontsteking waardoor hij moeilijk dronk en ook de speen niet wilde, maar eenmaal thuis was deze ontsteking snel wel. Hij dronk hierna zelfs meer flessen, een soort inhaalslag. Hij heeft een week ontzettend goed gedronken, geslapen en was heel vrolijk. Tot eersgisteren. Gisteren wilde hij niks meer drinken, was huilerig en sliep slecht. Wel nam hij een heel fruithapje en 's avonds een half warm potje eten. Gisteravond zijn we naar de huisartsenpost gegaan, die zeiden dat hij nog niet is uitgedroogd en hij zo nog wel 2 dagen door kon gaan. De dr hoopte dat hij in die 2 dagen weer gaat drinken. Maar vannacht en vanmorgen weigerde hij weer de fles, tot huilens aan toe. Wel at hij een fruitpotje. Ik heb water naar binnen gelepelt, maar toen ik hem een uur later op z'n buik legde spuugde hij het weer uit. Ik heb het idee dat hij oprispingen heeft met zuur, hij huilt ook na zo'n oprisping. Misschien heeft hij maagpijn. Ik had ook iets gelezen over een slokdarmontsteking. Maar na de operatie heeft hij nog 5 dagen preventief antibioticum gehad, dus je zou denken dat dat dan wel de kop ingedrukt wordt. In ieder geval heeft hij geen spruw en hij neemt zijn speentje wel. Het heeft ook geen verband met de operatie zei de dr. Hij wil ook geen diksap, thee, pap en ook niet uit de antilekbeker. Ik zie wel dat hij honger heeft, of wel interesse in de fles heeft, maar zodra hij die speen voelt duwt hij huilend de fles weg. Eergisteren nam hij nog wel een slokje en dan stopte hij pas met drinken, maar nu duwt hij hem gelijk weg. Overigens heeft hij verder geen koorts, is hij niet verkouden en niet anders dan anders. Hij heeft nog een heel klein beetje plas in zijn luiers, ik moet echt goed kijken en voelen om te zien of er iets inzit. Toen hij 5 maanden was dronk hij twee weken ook heel slecht, toen bleek hij het RS virus te hebben. Maar toen dronk hij nog wel kleine beetjes, nu helemaal niks. Gisteren was nog wel heel bewegelijk en ook vrolijk tussen het huilen door. Vandaag begint hij al wat sloom te worden, geen goed teken. Opvallend is ook dat hij slecht slaapt, want hij slaapt normaal heel goed. We hebben blokjes onder het hoofdeinde van zijn bed gezet zodat de voeding niet terug omhoog komt (zgn reflux), maar toch drinkt hij niet en slaap hij amper.

Wie heeft dit ook meegemaakt en heeft tips? Hoe doorbreek ik dit? Hij moet toch gaan drinken vandaag of vannacht want anders moet hij aan het infuus morgen....
eh, meteen weer naar de dokter??
beetje flauwe reactie van mij misschien, maar als hij volgens jouw sloom wordt, dan zou ik niet hier tips gaan vragen die toch niet meteen zullen werken, ik zou meteen weer naar de huisarts gaan.
Een sloom kind is een ernstige zaak waarvoor ik meteen een arts zou raadplegen.

Mijn zoon heeft altijd moeilijk gedronken (ook bv), uit een soort frustratie en dwarsigheid. Maar dat was dus meer een gedragsprobleem dan een medische kwestie en misschien heb je dus niks aan deze tips. Maar goed, bij ons hielp het om overal drinken neer te zetten en dan zelf weg te gaan, ging hij vaak stiekem toch drinken. ook dronk hij heel veel in bad. Later hielp het om er een spelletje van te maken, dan smeekten wij om niet te drinken en ging hij heel ontdeugend toch drinken. Ook gaven wij vaak een rietje in zijn mond als hij gebiologeerd tv keek of naar een verhaal luisterde, dan ging het onbewust.
Ik had het niet helemaal goed omschreven. Hij is op de creche, volgens de dr kon dit gewoon omdat hij zo levendig is, en ik had de creche eind van de ochtend gebeld om te vragen hoe het gaat. Toen zei 'de juf' dat hij 'wat slomer' is. Net heb ik weer gebeld en toen zeiden ze dat hij weer enorm zat te lachen. Ik ga hem zo ophalen, want hij heeft daar niet geslapen en misschien slaapt hij thuis wel wat. Ik ga nu wel de huisarts bellen en niet wachten tot vanavond.
Zou hij tandjes kunnen krijgen?

Mijn oudste zoon wilde bij de eerste tandjes ook bijna niet drinken (deed blijkbaar pijn) en sliep daarbij heel slecht.

Zou de oprispingen niet verklaren.

Ik zou ook zeker nog even naar de huisarts gaan vanmiddag.
Huisarts bellen inderdaad.

Er heerst trouwens een -verder volkomen onschuldig- buikgriepvirusje. Bij mij uitte zich dat voornamelijk in misselijkheid. Voordat je je allemaal enge ziektes of complicaties in je hoofd haalt: zoiets kan dus óók gewoon aan de orde zijn.

Maar nogmaals: huisarts bellen en die de vinger aan de pols laten houden. Weinig plas en slomigheid zijn een slecht teken. Dat de slomigheid afgewisseld wordt met gewoon spelen, kan en misschien geeft dat aan dat het inderdaad nog niet ernstig is, maar staar je daar niet blind op: mijn dochter was ook levendig tussen het vele slapen door, maar bleek zo'n grandioos ijzertekort te hebben dat het überhaupt een wonder was dat ze d'r ogen nog open deed.
Hoi gold-finger

Ik heb met mijn zoontje hetzelfde meegemaakt.

Ook hij had in het ziekenhuis gelegen en wilde niet meer drinken. Hij heeft zelfs sonde voeding gehad. Als hij de fles zag draaide hij zijn hoofd al om.

Toen kwam iemand op het geweldige idee om het met een tuitbeker te proberen. Langzaamaan is hij toch gaan proberen.

(nieuwschierigheid). Ook ging ik zelf helemaal gestrest aan die fles zitten met hem, want hij moest drinken van mij. Natuurlijk voelt zo`n kind dat en wordt het al snel een machtstrijd. Dus misschien kun je het eens door iemand anders laten proberen. Drinkt hij op de creche wel?

Als hij verder gewoon eet denk ik niet dat je aan een aan een maag of slokdarm infectie moet denken.

Maar een dokter raadplegen zou ik zeker. Die kleintjes zijn snel uitgedroogd. Beter 10x te vroeg dan 1x te laat.

Sterkte ermee!
Ik neem aan dat de huisarts in zijn oortjes heeft gekeken? Oorontsteking wil ook nog wel eens zorgen voor slecht drinken en als hij neergelegd wordt doet dat pijn. Pijn van doorkomende tandjes kan ook doorstralen naar de oortjes.

Als hij in principe wel intresse in de fles/beker heeft maar gaat huilen zodra hij gaat drinken zal hij ergens pijn hebben.

Het verhaal van mijn dochter van anderhalf is extreem; ze heeft al een half jaar een sonde omdat ze veel te weinig drinkt. Bij haar is er geen medische reden, het is puur een gedragsprobleem in combinatie met het ontbreken van een dorstprikkel en het verschil merk je wel, ze heeft vanaf haar geboorte al erg moeilijk gedronken.

Ik zou terug gaan naar de huisarts, maar als hij geen medische oorzaak kan vinden kan die ook niet veel beginnen ben ik bang. Doorsturen naar het ziekenhuis als je zoon idd dreigt uit te drogen, meer niet.

Sterkte!
Tuitbeker (of gewone beker!) kunnen inderdaad zo interessant zijn, dat dat ervoor zorgt dat er wél gedronken wordt. Of anders: dunne pap proberen te geven met een lepeltje.
Of de fruithap die hij wel eet verdunnen met water. Alle beetjes helpen.
Of een washandje gedoopt in water in zijn mond stoppen. Misschien wil hij wel iets sabbelen? Je kunt hem ook ORS geven als je het niet vertrouwd, zodat hij in elk geval niet uitdroogt.
ORS zou ik niet zomaar geven aan een kindje van 9 maanden, volgens mij mag dat niet eens.

Idd gewoon terug naar de huisarts, ik weet niet wat RS is en waar hij aan geopereerd is, maar je hebt reden genoeg om opnieuw naar de huisarts te gaan.
Nogeensdan: Je hebt ORS speciaal voor zuigelingen en kinderen tot 4 jaar, dus geven mag wel.

Hier ook twee slachtoffertjes van de buikgriep waar Q het al over heeft. Gelukkig hadden beide (2 jaar en 4,5 maand) er een dikke anderhalve dag last van. Weinig drinken, heel weinig eten, hangerig, sloom, moe en vooral koorts. Ze hadden beiden 40+ maar schijnt normaal te zijn. Wij mochten een zetpil geven en dan zou het zomaar over kunnen gaan. En gelukkig was dat zo

Maar voor TO: ik las al dat je de dokter ging bellen, dus sterkte ermee!
Okee Sarah, dat wist ik niet!

Neemt niet weg dat ik dat soort dingen niet zonder voorschrift van arts aan een kind van 9 maanden zou geven, omdat je niet weet waar de oorzaak ligt.
Dát ben ik helemaal met je eens
Probeer eens voetreflex bij een therapeut voor baby's...
quote:nogeensdan schreef op 23 juli 2008 @ 15:44:

Okee Sarah, dat wist ik niet!

Neemt niet weg dat ik dat soort dingen niet zonder voorschrift van arts aan een kind van 9 maanden zou geven, omdat je niet weet waar de oorzaak ligt.Het één sluit het ander niet uit. Je kunt uitdroging proberen te voorkomen (door ORS te geven) zonder dat je weet waar de diarree of het vreemde drinkgedrag door komt. Om het laatste moet je de dokter bellen. Maar de ORS kun je -mits op de verpakking staat dat het voor zuigelingen geschikt is- gewoon geven. Dáár hoef je geen dokter voor te bellen.
quote:abuis schreef op 23 juli 2008 @ 16:48:

Probeer eens voetreflex bij een therapeut voor baby's...Ja, dat lijkt me een nou echt een zéér zinvol advies.
ORs is prima om te proberen, maar het smaakt meestal niet geweldig. Ben je echt bezorgd over uitdroging, maar wil hij ORS nog niet (als ze echt uitgedroogd zijn, drinken ze het meestal wel), dan kun je nog een goede isotine sportdrank proberen. Zitten ook een hoop goede zouten en mineralen in die hij mogelijk kwijt is. Enne ORS kan geen enkele schade aan je kind doen, het is eigenlijk gewoon water met suiker...Lijkt me zinvoller dan voetreflexelogie

Maar ik zou als ik jou was even kijken hoe hij vanavond is, is hij echt sloom, bel dan de huisarts(enpost). Het is niet zo raar dat ie niet lekker in zijn vel zit na een (wat voor?) operatie, maar als hij sloom wordt, zijn oogjes dieper liggen ed: bellen.
Je kunt ook verandering van drank proberen. Onze dochter kreeg altijd roosvicee. Op een dag besloot ze dat ze niets meer wilde drinken. UIteindelijk hebben we hele dure kant en klaar drankjes gekocht (van de welbekende merken) en jawel... madameke begon te drinken. We kopen nu nog wel eens van zulke flessen gewoon om de afwisseling er in te houden.
Wat een goede reacties allemaal! Het was zo verwarrend allemaal, als je kind nog zo klein is kun je amper begrijpen wat er dan is. Zijn 2e tand komt inderdaad ook door, kon het ook zijn. Het konden gevolgen zijn van de operatie (hij is aan zijn plasbuis geopereerd), etc. We zijn daarom gistermiddag gelijk weer naar de huisarts gegaan en die concludeerde een slokdarminfectie door oprispend maagzuur. We denken door de preventieve antibioticumkuur die hij heeft gekregen na de operatie. Gelijk een medicijn gehaald tegen maagzuur en gistermiddag nog gegeven. 's Avonds weer fruithap gegeven en dan om en om een hapje fruit, een spuitje water en zowaar dus wat water binnen gekregen. De deadline voor ziekenhuisopname (zonde/infuus) was vanmorgen acht uur en prompt heeft hij vanmorgen, toen hij wakker werd, gedronken! Hij sputterde nog wel tegen, maar zette het niet meer op een huilen zodra hij de fles zag. Ook duwde hij de fles niet meer weg. Een pak van m'n hart, man wat waren we blij. Hij had al 2,5 dag niet gedronken (behalve dan die spuitjes water gisteren). Nu maar hopen dat hij nu wel blijft drinken, met name met dit warme weer. Bedankt voor al jullie tips!
Gelukkig maar gold finger. Ik hoop voor je dat het zo blijft en dat hij snel opknapt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven