Hersenscan bij peuter; ervaringen?
donderdag 10 september 2009 om 10:33
Hallo allemaal,
Mijn zoon van bijna drie heeft een ontwikkelingsachterstand op mentaal gebied, waavan de oorzaak (nog) niet bekend is. Sinds een jaar zitten we in de medische malle molen met hem. Gisteren heb ik gesproken met onze orthopedagoog en is besloten om hem via de huisarts door te laten verwijzen naar de kinderarts voor een MRI scan. Nu ben ik totaal niet medisch onderlegd en heb ook geen flauw benul hoe e.e.a. in zijn werk gaat en wat ik mag verwachten. Wie heeft ervaring met iets soortgelijks?
Mijn zoon van bijna drie heeft een ontwikkelingsachterstand op mentaal gebied, waavan de oorzaak (nog) niet bekend is. Sinds een jaar zitten we in de medische malle molen met hem. Gisteren heb ik gesproken met onze orthopedagoog en is besloten om hem via de huisarts door te laten verwijzen naar de kinderarts voor een MRI scan. Nu ben ik totaal niet medisch onderlegd en heb ook geen flauw benul hoe e.e.a. in zijn werk gaat en wat ik mag verwachten. Wie heeft ervaring met iets soortgelijks?
donderdag 10 september 2009 om 10:53
Van de week heeft de dochter ( 1 jaar ) van mijn vriendin dit ook gehad. Zij moest nuchter komen. Dat is voor een klein kind die er niks van snapt erg vervelend dus probeer zo vroeg mogelijk een afspraak te plannen. Omdat een kind niet uit zichzelf stil kan liggen moest ze onder narcose. Bij volwassen personen is dit dus zonder narcose. Bij haar kon het niet via infuus of kapje... weet niet meer waarom... dus het meisje moest een drankje drinken en daardoor sliep ze... zij horen volgende week de uitslag...
Sterkte ermee. Ik kan vanmiddag pas weer reageren omdat ik nu weg moet...
Sterkte ermee. Ik kan vanmiddag pas weer reageren omdat ik nu weg moet...
donderdag 10 september 2009 om 11:25
donderdag 10 september 2009 om 11:28
BIj mij dochter, toen 3 weken oud is ook een MRI van haar hoofdje gemaakt omdat ze tijdens een echo van haar hoofdje dachten dat er iets niet goed was (was gelukkig na de MRI wel). We moesten ons om 7 uur in het ziekenhuis nuchter melden en er werd toen een infuusje geprikt. Daarna kreeg ze wat narcose middel en ging lekker liggen slapen. De scan stond vroeg gepland, en als het goed is doen ze dat bij kleine kinderen altijd omdat die anders te lang moeten wachten. Na de scan moesten we blijven tot ze weer helemaal goed wakker was en een fles gedronken had!
Laat je goed voorlichten over hoe alles in z'n werk gaat.
Bij mijn dochter duurde de scan 45 minuten, maar ze lag lekker te slapen!
Succes!
Laat je goed voorlichten over hoe alles in z'n werk gaat.
Bij mijn dochter duurde de scan 45 minuten, maar ze lag lekker te slapen!
Succes!
donderdag 10 september 2009 om 11:30
Mijn zoon heeft met 5 dagen oud een hersenscan gehad. Dit omdat wij een problematische bevalling achter de rug hadden en hij er waarscheinlijk wat aan over zou hebben gehouden. ( dit was gelukkig overgens niet zo)
Ze hebben hem op de neantologie afdeling een slaapmedicijn gegeven omdat hij geheel stil moest liggen tijdens de scan. Mijn man is mee naar binnen geweest, ik wilde wel maar mocht niet omdat ik toen nog borstvoeding gaf.
De MRI-scan heeft een half uur geduurt. Onze zoon heeft na de scan zelf weer wakker moeten worden
Ze hebben hem op de neantologie afdeling een slaapmedicijn gegeven omdat hij geheel stil moest liggen tijdens de scan. Mijn man is mee naar binnen geweest, ik wilde wel maar mocht niet omdat ik toen nog borstvoeding gaf.
De MRI-scan heeft een half uur geduurt. Onze zoon heeft na de scan zelf weer wakker moeten worden
donderdag 10 september 2009 om 11:56
Het scannen duurt eigenlijk helemaal niet zo lang, je bent meer tijd kwijt aan de voorbereiding en het uitslapen. Bij onze zoon was het een paar keer tijdens ziekenhuisopnames en soms ook alleen een dagopname. Bij een dagopname mag je weer weg als je kind weer wakker genoeg is.
De verdoving ging in het geval van mijn zoon altijd via een infuusje. Hij had daar overigens geen last van, kroop gewoon vrolijk rond. Vervolgens kreeg hij als hij sliep een knijper op z'n teen voor z'n hartslag. Zodra hij sliep, ging hij de tunnel in voor de scan. Daar mocht ik overigens niet bijzijn. Op mijn verzoek werd er wel een uitzondering gemaakt en mocht ik in de recovery bij hem wachten tot hij wakker werd.
De verdoving ging in het geval van mijn zoon altijd via een infuusje. Hij had daar overigens geen last van, kroop gewoon vrolijk rond. Vervolgens kreeg hij als hij sliep een knijper op z'n teen voor z'n hartslag. Zodra hij sliep, ging hij de tunnel in voor de scan. Daar mocht ik overigens niet bijzijn. Op mijn verzoek werd er wel een uitzondering gemaakt en mocht ik in de recovery bij hem wachten tot hij wakker werd.
donderdag 10 september 2009 om 13:07
@Yette, wat raar dat er een uitzondering voor je gemaakt moest worden!! Ik heb een poosje in het ziekenhuis gewerkt, en daar was het de normaalste zaak van de wereld dat de ouders erbij waren als het kind wakker werd!!
Verder, MRI is idd bij kleine kinderen onder narcose/ roesje, en de duur is afhankelijk van wat er bekeken moet worden.
Succes Dante!!
Verder, MRI is idd bij kleine kinderen onder narcose/ roesje, en de duur is afhankelijk van wat er bekeken moet worden.
Succes Dante!!
zondag 13 september 2009 om 22:11
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Uiteraard weet ik dat ik voor vragen bij de kinderarts of assistente terecht kan, maar wilde juist graag ervaringsverhalen horen. Ben inmiddels op advies van de orthopedagoog door de huisarts doorverwezen naar de kinderarts. Morgen maar even bellen voor een afspraak. Nogmaals dank!