Het Grote Babyvragentopic deel 3

13-05-2018 09:23 2998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het derde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om gezellig met ons mee te praten over luiers, hapjes, slapen en andere mijlpalen!
Maartje2016 schreef:
22-08-2018 18:36
Ik voelde me bij de oudste zo'n slechte moeder toen ik hem niet meer gebruikte. Mijn enige referentiekader was een vriendin die hem altijd gebruikte, ook toen hun zoontje 2,5 (jaar) was en ze in de tuin onder zijn raam zaten. Geloof me, een harde peuterstem die mama roept is niet te missen zonder babyfoon :facepalm: Ik voelde me toen echt slecht, toen ik dat ding met 9mnd ofzo niet meer gebruikte. Nu staat hij met 5,5mnd meestal werkloos in de kamer...

Later kwam ik er achter dat er überhaupt mensen bestaan die het helemaal zonder babyfoon deden.
Wij zijn zulke mensen! Wij horen zoon prima zonder, zou dus eigenlijk niet weten waarom de babyfoon überhaupt nodig is... We hebben er wel een, nauwelijks gebruikt dus. Misschien hebben we gewoon een groter huis nodig :-D
Dames

Imiddels is Otis 11 maanden dus ik ga niet meer op dit topic kijken want dreumes

Maar ik wil wel even zeggen dat ik in het begin heel veel aan jullie heb gehad omdat ik poeponzeker was. Daar wil ik jullie uit de grond van mijn hart voor bedanken.

Dikke kus.
Veel plezier met je (bijna) dreumes WP!

Dochter heeft een nieuw trucje (met trillende lippen en tong scheetgeluiden maken en daarmee spetters in de ronte spugen) en ze vindt het leuk! Zo leuk dat ze dit dag en nacht moet laten horen. Om drie uur vannacht vonden wij het toch wat minder leuk...

Vraagje: Dochter krijgt borstvoeding op verzoek, maar meldt zichzelf ongeveer iedere drie uur. Soms kwartiertje meer of minder, maar ik zit eigenlijk standaard op acht voedingen per dag. Nu heb ik het idee dat ze er misschien wel iets langer tussen kan laten zitten soms, maar dan kom ik in de knoop met haar slaaptijden. Ze slaapt nog iedere 1,5 uur, en als ze later komt voor een voeding dan gebruikelijk moet ik haar of zo lang 'wakker houden' dat ze heel erg moe is, of ik leg haar toch in bed met als gevolg dat ze niet of heel kort slaapt, want (snel) honger. Hoe deden jullie dat?
Maisnon3 schreef:
24-08-2018 13:47
Veel plezier met je (bijna) dreumes WP!

Dochter heeft een nieuw trucje (met trillende lippen en tong scheetgeluiden maken en daarmee spetters in de ronte spugen) en ze vindt het leuk! Zo leuk dat ze dit dag en nacht moet laten horen. Om drie uur vannacht vonden wij het toch wat minder leuk...

Vraagje: Dochter krijgt borstvoeding op verzoek, maar meldt zichzelf ongeveer iedere drie uur. Soms kwartiertje meer of minder, maar ik zit eigenlijk standaard op acht voedingen per dag. Nu heb ik het idee dat ze er misschien wel iets langer tussen kan laten zitten soms, maar dan kom ik in de knoop met haar slaaptijden. Ze slaapt nog iedere 1,5 uur, en als ze later komt voor een voeding dan gebruikelijk moet ik haar of zo lang 'wakker houden' dat ze heel erg moe is, of ik leg haar toch in bed met als gevolg dat ze niet of heel kort slaapt, want (snel) honger. Hoe deden jullie dat?
Hoe oud is uw baby?
Bijna 5 maanden nu.
Sinds wanneer is een baby van 11 maanden een dreumes? Zo rekken de topics wel op natuurlijk. ;) Maar goed, doe wat je niet laten kunt.

@ Maisnon: hier hadden wij toen niet echt vaste slaaptijden eigenlijk. Langer ertussen laten lukte pas toen ik ging afbouwen en zo'n beetje alles gekolfd ging geven. Wij zaten rond die tijd op 6 voedingen.
Bij 7 maanden was het slapen ineens wel duidelijk, toen steady naar 2 slaapjes, uurtje 's ochtends, 2 uur 's middags. Toen ging het ook snel met het afbouwen van de melk (was met 7 maanden ook helemaal gestopt met bv), dus dan krijg je er vanzelf langer tussen.
Ben je al wel begonnen met vaste voeding? Want als je dan bijvoorbeeld 's ochtends voed en anderhalf uur later fruit geeft, moet ze toch wel even kunnen slapen, voordat ze rond 11:00 ofzo weer melk wil?

@ Teckeltje: gefeliciteerd met je zoontje! En heftig lijkt me om alweer 3 maanden zwanger te zijn. Kan me er totaal niets bij voorstellen, ben voor m'n gevoel nog maar net klaar met bijkomen van m'n eerste zwangerschap. :mrgreen:

@ Babyfoon: gebruiken we hier 's nachts niet, want aangrenzende kamers en deuren open idd. Overdag en 's avonds kijk ik wel eens op de cam, gewoon om te zien hoe ze erbij ligt. :)

@ dingen accepteren: hier had ik dat ook wel in het begin, maar dat kwam meer door de dingen die ik las en hoorde. Heb veel volgens m'n gevoel gedaan, dat betekende dat dochter pas met 6 maanden overdag in haar eigen bed ging slapen. Tot die tijd op ons, in de box, in het babynestje naast me of in de draagzak. En ik zat maar te wachten, totdat er ritme in de slaapjes kwam, want hier was er ook geen peil op te trekken, en ineens kwam het goed. En nu slaapt ze 's ochtends een uurtje bij ons in bed en doet ze haar middagslaapje van 2 uur netjes in haar eigen bed. :)

Bij een tweede zou ik idd wel meer relaxed over dat soort dingen zijn, want dan weet je dat het gewoon goedkomt. ;)
LV, dochter heeft ook geen vaste slaaptijden, wel redelijk vaste wakkertijden (1,5 tot max 2 uur). Hoe lang ze dan slaapt verschilt echt per keer. Kan alles zijn tussen 30 minuten en 2 uur.

Ben begonnen met groente, maar dat geef ik tot nu toe 's middags, en nog maar een klein beetje. Maar kan wel eens kijken wat er gebeurd als ik 's ochtends wat fruit probeer!
Hallo!! Onzekere jonge moeder meldt zich! Mag ik jullie een vraag stellen?

Ik merk dat ik mega-onzeker ben over de voeding van mijn zoon.. belangrijkste vraag is eigenlijk: kan ik met borstvoeding ook teveel voeden?

Hij is nu 3 weken oud en een grote vent. 'S nachts gaat het hartstikke goed dan zit er 4-5 uur tussen voedingen dus dat is fijn voor de nachtrust. Maar overdag komt hij om de 2-2,5 uur. Heel soms weet ik het te rekken naar 3 uur, maar met name in de middag dan slaapt hij niet tussen voedingen en zijn de intervallen korter. Hij drinkt nooit lang, max 15 minuten aan 1 borst en dan wil hij de andere niet meer en straalt hij ook uit dat hij echt vol is. Maar er is voeding genoeg in de borsten.

Wat mij met name zo onzeker maakt is zijn gewicht. Hij is geboren op 4,5 kilo, toen gezakt naar 4,2 en nu (3 weken later) zit hij al op 5 kilo.
Natuurlijk is het fijn dat hij lekker groeit maar ik wil eigenlijk ook geen klein sumoworstelaartje maken. Ik merk dat ik door de vermoeidheid zelfs af en toe geïrriteerd over raak als hij na 1:45 uur alweer begint te jengelen terwijl hij voor mijn gevoel nét gegeten heeft. Hij kán toch niet zoveel honger hebben?

Moet ik me zorgen maken volgens jullie?
Nope, volkomen normaal..
Borstvoeding verteert sneller dan flesvoeding. En de groei gaat vaak bij bv harder in het begin. Bij 3-4 maanden vlakt dat dan wel wat af.

Hier ook een sumoworstelaar in het begin. Nu ze kruipt en over is op flesvoeding en vaste voeding trekt het al heel erg bij.

Heb me juist nooit druk gemaakt over de groei en hoeveelheden, ómdat er dus geen maximum is.
Gewoon geven als hij erom vraagt en het niet proberen te rekken. Alles wat hij teveel eet spuugt hij er wel uit, en als hij een groeispurt heeft of gaat lopen (ooit) dan is hij alle vetjes in een keer weer kwijt.
Wat is er mis met een sumoworstelaartje? Daarvoor is het een baby, die hoort spekbeentjes te hebben, en michelinarmpjes :love:

Wil wel meer schrijven, maar komt misschien straks nog, dochter wordt wakker...
maartje2016 wijzigde dit bericht op 24-08-2018 15:02
10.62% gewijzigd
Bv mag je altijd aanbieden, ik herken je gevoel wel. Ik werd er niet blij van als ons meisje overdag weer kwam voor een voeding. In het begin zaten we rond de 14x (maar ondergewicht toen), dat is langzaam gaan bijtrekken. Nu rond de 7/8 bij 6 maanden. Met flesvoeding is dat 4x las ik laatst. Geen zorgen maken, je erbij neerleggen en blij zijn met de nachten ;).
Maisnon3 schreef:
24-08-2018 14:31
LV, dochter heeft ook geen vaste slaaptijden, wel redelijk vaste wakkertijden (1,5 tot max 2 uur). Hoe lang ze dan slaapt verschilt echt per keer. Kan alles zijn tussen 30 minuten en 2 uur.

Ben begonnen met groente, maar dat geef ik tot nu toe 's middags, en nog maar een klein beetje. Maar kan wel eens kijken wat er gebeurd als ik 's ochtends wat fruit probeer!
CB gaf mij de tip om wat vet toe te voegen aan groentehapje/fruithapje, in de vorm van kokosolie bijvoorbeeld. Ik heb ook zo'n hongermeisje, terwijl ze nu prima op de curve zit. Maar dat is een soort van gewoonte geworden. Ben er vandaag mee begonnen ,dus laat het nog weten ;).

Sommige kindjes zijn al eerder toe aan meer vast voedsel dan andere kindjes!
Puur en alleen voor lasvegas blijf ik dan nog even

En Otis doet weer een middagslaapje! Ik heb m wel 1 uur moeten negeren in bed maar ach hahahaha.
Maisnon3 schreef:
24-08-2018 14:18
Bijna 5 maanden nu.
Ik vind wakker houden nooit zo goed idee. Ik zou het niet tof vinden als ze t bij mij deden waarom zou ik het dan mijn kind aan doen?
Westerpaviljoen schreef:
24-08-2018 15:10
Puur en alleen voor lasvegas blijf ik dan nog even

En Otis doet weer een middagslaapje! Ik heb m wel 1 uur moeten negeren in bed maar ach hahahaha.
Wat grappig, hier hetzelfde. Om 14 uur erin gelegd, kletsen kletsen, zeuren, kletsen, lachen, om 15 uur: slapen.
Dan voel ik me altijd zo'n superouder ;)
Suikerwafel schreef:
24-08-2018 15:13
Wat grappig, hier hetzelfde. Om 14 uur erin gelegd, kletsen kletsen, zeuren, kletsen, lachen, om 15 uur: slapen.
Je bent een superouder.
Westerpaviljoen schreef:
24-08-2018 15:11
Ik vind wakker houden nooit zo goed idee. Ik zou het niet tof vinden als ze t bij mij deden waarom zou ik het dan mijn kind aan doen?
Dat is ook mijn idee hoor, ik houd haar liever niet wakker. Maar ik vind het ook niet tof als ze na 30 minuten wakker wordt van de honger, of daardoor niet in slaap valt. Beide opties zijn het niet echt. Derde optie is niet (altijd) voeden op verzoek, maar haar de borst aanbieden voordat ze naar bed gaat. Deed ik soms al wel, maar nu kijkt het iedere keer zo uit te komen en dat doe ik dus liever ook niet. Maar goed, het lijkt er op dat dat nu even is wat er nodig is. Dan maar even wat minder op verzoek. Hopelijk gaat dochter er binnenkort echt wat langer tussen laten zitten zodat ze gewoon eerst kan slapen en daarna drinken.

Suikerwafel: een beetje vet er door heen kan ik proberen. Maar dacht dat tot 6 maanden geen melkvoedingen mag vervangen door fruit/groente? Jouw dochter is net wat ouder volgens mij. Ben benieuwd hoe het bevalt!

Laylalala: dochter krijgt hier ook borstvoeding. In het begin ook periodes gehad (vooral de avond) dat ze om de twee uur kwam. Ik vond het ook soms lastig, voelde me erg 'geclaimd', maar ben er (met de hulp van het forum ;-) ) in mee gegaan met de gedachte dat ze zelf het beste weet wat ze nodig heeft. Ze is nu vijf maanden, drinkt nog 8x per dag en is ook een sumoworstelaartje :flirting: Vooral haar benen zitten vol rolletjes. De laatste keer op het consultatiebureau volgde ze nog netjes haar +1 lijntje waar ze al op zit sinds de geboorte, dus het zal wel goed zijn!
Ik vind het ook heerlijk dat er geen maximum is, dan hoef ik dus nooit te rekken of me 'schuldig' te voelen als ze meer vraagt. Kan het trouwens niet zo zijn dat hij meer vraagt overdag juist omdat hij er 's nachts echt al even tussen laat zitten? Het is nog zo'n ukje (in leeftijd dan ;-) ), dat het helemaal niet gek is dat hij overdag misschien wat 'inhaalt'.
Suikerwafel schreef:
24-08-2018 15:13
Hier om 13 uur erin gelegd, kletsen, zeuren, kletsen, zeuren... Drie kwartier later: huilen!!!! Dus er maar weer uit en 45 minuten later opnieuw geprobeerd en nu slaapt ze! :yes:
Ok, dit had ik niet op moeten schrijven, ze is weer wakker :facepalm:
Nah ja, toch 30 minuten geslapen...
Maisnon: over een weekje 6 maanden, dus valt mee qua leeftijdsverschil denk ik. (wel 2 weken overtijd, dus eigenlijk over een week al 6,5 maand ;) )
Hier is het soms een toevoeging, soms een vervanging, maar net wat het meisje vraagt. Zijn daar zelf wel makkelijk mee (misschien iets te). Maar ze is nu perfect op gewicht, dus vind het allemaal wel best.

30 minuten is ook een fijn slaapje!
Westerpaviljoen schreef:
24-08-2018 15:25
Je bent een superouder.
Ik zocht een smiley die je een dikke zoen zou geven, maar ik kon die niet vinden ;)
Hallo dames, dank voor jullie snelle antwoorden! Dat relativeert wel. Ik zal gewoon blijven aanbieden als hij erom vraagt. Het is een lief mannetje hoor en ik mag me natuurlijk gelukkig prijzen dat hij zo goed groeit. Maar het is maar lastig af en toe om te vertrouwen dat we het goed doen.
En soms gewoon teleurstelling als ik hem gepoetst, gevoed en tevreden in bed stop met de hoop dat ik even 2,5-3,5 uur iets anders kan doen (zoals slapen.. :proud: ) en hij komt na 1,5 uur alweer met hongersignalen en ik mag opnieuw weer de borsten te voorschijn halen.
laylalala schreef:
24-08-2018 15:43
Hallo dames, dank voor jullie snelle antwoorden! Dat relativeert wel. Ik zal gewoon blijven aanbieden als hij erom vraagt. Het is een lief mannetje hoor en ik mag me natuurlijk gelukkig prijzen dat hij zo goed groeit. Maar het is maar lastig af en toe om te vertrouwen dat we het goed doen.
En soms gewoon teleurstelling als ik hem gepoetst, gevoed en tevreden in bed stop met de hoop dat ik even 2,5-3,5 uur iets anders kan doen (zoals slapen.. :proud: ) en hij komt na 1,5 uur alweer met hongersignalen en ik mag opnieuw weer de borsten te voorschijn halen.
Layla: gewoon de tiet geven. Hij is nog zo klein alles is instinctief gericht op groeien groeien groeien en dat kost nu eenmaal heel veel energie.
Suikerwafel schreef:
24-08-2018 15:39
Ik zocht een smiley die je een dikke zoen zou geven, maar ik kon die niet vinden ;)
Knuffel dan maar.
Over borstvoeding kan ik niks zinnigs zeggen, zoon al vrijwel meteen op flesvoeding 8-)
Over ritmes kan ik ook niks zinnigs zeggen wat dat ik hier zoals jullie al eerder konden lezen ook ver te zoeken haha.

Wel gaan de nachten nog steeds goed, we mogen van cb de laatste fles af gaan bouwen. Qua gewicht heeft hij het niet meer perse nodig gaf ze aan maar om de fles ineens weg te laten vond ze ook nogal rigoureus :-D
Waar we 2 weken terug nog rond 23.00 180 gaven zijn we al naar 150cc gegaan en nu een uurtje eerder. (elke keer 5 a 10 minuten eerder)
Na het weekend gaan we denk ik richting 21.30 en wellicht naar 120cc en dan over een weekje of 2 in mijn vrije weekend eens proberen hoe het gaat als hij tussen 18.30 en 19.00 laatste fles krijgt en dan pas weer de volgende ochtend tusen 6.30 en 7.00
Maar vaak is zoon rond 18.30 zo op dat hij die fles niet altijd leegdrinkt. Het is dus even zoeken en afwachten of het gaat lukken zonder die late fles. Tot nog toe gaat het prima. Hij komt in de ochtend niet eerder dan 5.30, even speen en dan pakt hij nog wel 3kwartier tot uurtje slaap.

Vandaag op pad geweest met vriend en zoon, even fijn door de stad slenteren, ergens wat lunchen, zoon deed het prima. Behalve in de lunchroom ineens een flinke huilbui, wellicht even te veel prikkels.
Vriend heeft hem even in de wagen mee naar buiten genomen, rondje gelopen, speeltje aan de wagen gehangen en toen was het weer goed.
Ik voelde me wel even opgelaten... :-$
Tralalalala

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven