Het Grote Babyvragentopic deel 3

13-05-2018 09:23 2998 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je vragen en deel je ervaringen, iedereen is welkom in alweer het derde deel van het babytopic!

Of je nu nog moet bevallen of al een of meerdere babies in huis hebt, iedereen is welkom om gezellig met ons mee te praten over luiers, hapjes, slapen en andere mijlpalen!
Help. Mijn baby van nog geen 8 maanden trekt zichzelf op tot staan en zet dan stapjes. Wat gaat dat snel :/. Af en toe hoort daar vallen en flinke knal bij (heel zielig), maar tegenhouden gaat niet...

Hopelijk gaat het met jullie allemaal goed.
Platypusenco schreef:
22-10-2018 14:57
Lijkt me deels daarom leuk om een groot speelkleed te hebben, maar beneden hebben wij een tegelvloer en dat lijkt me zo hard als ze op haar rugje ligt... Hoe doen jullie dat, wat vinden jullie handig (speelkleed, foam tegels, gewoon een tapijt,...)? Heb ook al gehoord dat het om te oefenen op tijgeren goed is als het wat grip heeft.
Ik kwam hier een oud yogamatje tegen en die is geniaal bij een baby! Het is stroef, lekker dik, zacht en goed schoon te maken. De kleine man hier heeft er goed op leren kruipen.
Krul: Wat een gedoe zeg! Slaapt zoon al weer wat beter? Wel fijn dat hij niet boos of verdrietig is, maar daar slaap je niet meer van... Knuffel voor het dipje!

Tropenjaren: tussen vriend en mij gaat het op zich wel goed geloof ik. Wel duidelijk minder tijd voor elkaar, maar daar hadden we het van te voren ook al over gehad. Het helpt ook wel dat dochter nu op haar eigen kamer slaapt. We proberen wel met enige regelmaat samen iets te doen. Afgelopen weekend nog uit eten geweest, dat was erg fijn! En dochter heeft nu een fase dat ze er van geniet om iets te zien te hebben, dus met het mooie weer regelmatig even op een terrasje gezeten, dat is ook fijn.
Verder proberen we bewust elkaar iets te gunnen. Soms ben ik wat meer met dochter bezig zodat vriend iets voor zichzelf kan doen, soms laat hij mij wat langer slapen. Dit heeft niet direct met de relaties tussen ons twee te maken, maar zorgt er wel voor dat we beide lekkerder in ons vel zitten.

Budgy: :hello: Veel plezier bij de dreumessen!

Morgenstond: Hoe zouden krampjes aan je opvoeding moeten liggen dan?? Daar heb je ook niks aan dus. Hoop dat je vrijdag gewoon een verwijzing krijgt.

Speelkleed: We hebben er 1 gekocht toen dochter begon met omrollen met ruim drie maanden (houten vloer hier), toen zaten de spijlen van de box soms toch wel in de weg. Daar is goed gebruik van gemaakt tot afgelopen week. Dochter tijgert nu volop, dus of ze ligt naast het kleed, of het ligt als een prop onder haar. Het is dat ik het idee heb dat de vloer koud is (zij volgens mij niet hoor, anders zou ze wel op haar kleed blijven), maar veel voegt het niet meer toe. Ja, een warme kont voor mij ;-)

Theemuis, hoe gaat het drinken nu? Nog steeds pijn? Wondje/spruw/oorontsteking klinkt allemaal als opties. Hoop dat het snel weer over is, niet drinken is altijd nog naar, zeker als hij honger lijkt te hebben.

Suiker, het zou me niet meer moeten verbazen, want volgens mij is jouw dochter snel met alles, maar jeetje wat gaat ze als een speer! Vallen gebeurd hier nog niet, maar kan me voorstellen dat je daar even aan moet wennen.

Vraagje: dochter krijgt sinds 5 maanden oefenhapjes, en met 6 maanden zijn we dat langzaam uit gaan bouwen naar steeds meer vaste voeding. Ze krijgt nu het meeste gepureerd/geprakt, maar van sommige groentes ook een stukje om 'mee te oefenen'. Dochter vindt alles lekker, gelukkig, maar propt dus ook alles wat ze in haar handen krijgt naar binnen. Vanavond had ze een half stronkje broccoli, maar die propt ze dan zo ver mogelijk naar binnen, kauwt niet of nauwelijks en dat ding is weg in 5 seconden. Eerder maakte ik de stukjes groente kleiner, maar toen deed ze dit ook. Omdat ik dat niet zo'n goed idee vond heb ik ze vanaf toen flink groot gemaakt, maar dat helpt niet. Ook met fruit gebeurd dit, gisteren had ze een lange reep mango die ze zo naar binnen glibberde. Hoe doen de Rapley/stukjes gevende moeders dit? Ze verslikt zich tot nu toe nauwelijks, en ik weet dat kindjes een goede kokhalsreflex hebben, maar ik vind het toch niet zo'n succes dat ze hele stukken groente weg slikt.
Maisnon: Misschien zo dik maken dat het niet in de keel kan glijden? Dat ze wel moet happen bedoel ik?

Snel gaan: motorisch ja, maar andete dingen doet ze niet hoor! Reageert niet op haar naam terwijl ik overal lees dat dat zou moeten en meer van dat soort dingen :)!
Leuk toch, Suiker! Ik ben helemaal niet van het ‘het gaat me te snel’ eigenlijk.
Hier loopt dochter inmiddels los, eerste losse stapjes met 9,5 maand, maar ik vind het prima!

Kan niet wachten, totdat ze echt gaat praten enzo! Dat gaat hier gewoon gemiddeld, af en toe wel mama en papa, maar meer toevallig gok ik.

@ tropenjaren: ik vind het idd erg zwaar dat man en ik zo weinig tijd voor elkaar hebben. De zomervakantie met baby was al heeeel anders en we hebben nog geen enkele avond echt samen iets gedaan sinds dochter er is.

We gaan nu dus verhuizen naar een huis met logeerkamer en we hebben afgesproken dat mijn ouders straks 1x per 3-4 weken blijven slapen op vrijdag, zodat wij vrijdagavond datenight hebben. :) Ik zou alleen daarom al absoluut nog niet nu al aan een tweede willen beginnen, eerst even adempauze.
Leuk Suiker! Ik denk dat ze de eerste week van maart iets in het water hebben gedaan waardoor die van ons lekker snel zijn, dochter hier kan opeens bakken met speelgoed van haar broer uit de kast trekken en de deurtjes van het speelkeukentje openen om daar van alles uit te halen :proud:

@Maisnon: bij twijfel alles wat zachter koken, dan kan het niet klem blijven zitten, want dan plet ze het met haar tong tegen haar gehemelte. En goed soepstengels en brood(korsten) blijven aanbieden, daar leren ze van kauwen (ook als ze nog geen kiezen hebben).

@lasvegas: lekker, date night! Hebben we hier al veels te lang niet meer gehad...

@tip: wij hebben hier een vloerplaat onder de kinderstoel gelegd om makkelijker te kunnen opruimen. Het meeste valt erop en is er zo af te vegen. Bij de ikea hebben ze ze, eigenlijk is het een vloerbeschermer voor onder een bureaustoel.
Maartje die vloerplaat ga ik meteen voorstellen hier thuis. Dat is het beste idee ooit!

Maartbabys :cheer2: . Die van Ballys is ook al zo snel geloof ik!

Las Vegas; daarom gaan wij juist meteen door, ben je er ineens van af ;)! Nee we vinden het oprecht heel leuk. Morgenavond theater en dit weekend nichtje van 3 erbij. Kunnen we vast oefenen met twee ;)!
Haha, ja daar is ook wat voor te zeggen hoor. Maar ik zou het gewoon echt niet trekken momenteel, ik moet eerst weer even wat ademruimte en tijd voor ons samen. :)

En ik vind het serieus ook heel leuk hoor, maar wel erg intensief! Plus dat wij dus nog niet echt fantastische nachten hebben..
Aah bedankt voor de goede en herkennende/steunende woorden :daisy:
We doen het ook echt niet slecht hoor. Plannen ook 1x per 4-6 weken bewust voor ons zelf een avondje in maar toch in de "sleur"van alle dag raken we het soms een beetje kwijt.
Daarbij hebben we allebei onze dingen die de een zich wat meer aan moet trekken en de ander loslaten en andersom.
We komen er altijd wel uit hoor :) Blijven praten is ook wel echt belangrijk.

@Speelkleed hier ook 1 aangeschaft en zoon ligt er nog dagelijks op.
Hij gaat ook nog niet echt tijgeren, draait meer om zn eigen as haha, dus hij blijft ook nog echt op dat kleed.

@Maisnon met grovere stukjes niet echt ervaring. Een stukje rijstewafel of soepstengel gaat bij zoon erg goed. Maar ow wee als er bij de worteltjes of aardappels een stukje zit dan spuugt ie dat uit 8-)
Het slapen is nog steeds niet al te best.
We hadden een heel plan bedacht dinsdag avond en warempel sliep hij dus dinsdag op woensdag nacht door :A:
Vannacht was tot 3.30 goed. Daarna begon hij met hoesten en heeft hij tot 2x toe gespuugd.... heel geel van kleur en dun.
Vorige week is hij ziek geweest (koorts,verkouden, niet eten) maar leek voor het weekend weer opgeknapt.
Nu weer dat overgeven (doodeng trouwens ik hoorde hem rochelen en moeite hebben!!! o_o ) weer een rochel hoest en een paar vlekjes dus morgen belletje huisarts, vandaag niet van gekomen.
Hij is verder vrolijk hoor maar ik maak me dan stiekem wel zorgen.

We rommelen maar wat heen maar fijn is anders...
Tralalalala
Vloerplaat, goed idee! En soepstengels was ik weer even vergeten, maar die gaan we ook kopen.

Krul, sneu zo'n ziek kind. Ben benieuwd wat de huisarts zegt.
Gister avond las ik jouw post en zei ik tegen vriend dat we tot nu toe wel mazzel hadden, want nog geen echt ziek kind gehad, en geen echte spuger. Vriend was gisteren misselijk naar huis gekomen, maar 's avonds ging het gelukkig weer beter. Toen ik dochter rond 23:00 de borst wilde geven wilde ze maar een klein beetje drinken, en de andere borst weigerde ze. Dat had ze nog nooit gedaan, maar ik dacht dat het kwam omdat ze nog zo slaperig was. Achteraf had ik beter moeten weten, haha. Om half twee hoorde ik haar even, maar sliep ze snel weer verder (ik blij). Toen ze om half vier weer kwam ben ik opgestaan om te voeden. Bleek dat ze flink gespuugd had, alles zat onder. Dochter, hele bed, matras, spijltjes aan de buitenkant, de muur... En ze lag daar al een tijdje in, want ze was helemaal koud. Zo zielig, en voelde me zo'n slechte moeder! Gelukkig had dochter volgens mij nergens last van, want die lag op haar buik, midden in de troep, gezellig te kletsen :facepalm:

En vanmorgen gingen we nog even door: eerst had ze zichzelf helemaal onder gepoept (toch last van haar maag/buik denk ik), daarna na haar slaapje nat in bed. Dus was vier van vandaag staat aan, en slaapzakken en beddengoed hangt over de verwarming in de hoop dat er ten minste 1 droog is voor vanavond.
@speelkleed: hier hebben we zo'n rubberen speelmat gekocht bij kruidvat en die er in het begin onder gelegd.

Hier gaat het ook ineens heel hard. Proberen los te staan en met de pot mee eten, gewone melk drinken... ik ga met de 1e verjaardag in zicht hier afscheid nemen van het topic en ik zie jullie tzt weer in het dreumestopic :hello:
Aankleefsjaan, tot in het dreumes topic!

Krul en maisnon, wat ongelooflijk zielig die zieke kleintjes .. hopelijk gaat het inmiddels een beetje beter en komen jullie ook wat aan meer nachtrust toe.

Maisnon, dat klinkt inderdaad best eng zulke grote stukken naar binnen....zal ook wel moeilijk te verteren zijn lijkt mij. Die tip hierboven van goed doorkoken dat het zacht genoeg is lijkt mij ook het beste.

Hier gaan de nachten niet zo goed en zijn we allebei nogal oververmoeid de afgelopen paar dagen.
Deze nacht was de kleine weer snotverkouden en kreeg geen lucht...huilen huilen... Telkens maar neusje spoelen dat luchtte even op... Veel spoelen met fysiologisch water vandaag...
Vriend heeft groot deel van de nacht gedaan, nu is hij terug in bed aan het bijslapen omdat ie vanmiddag tot vanavond moet werken.

Ben opgelucht hier zoveel herkenning te horen wat betreft tropenjaren... Dat speelt dus niet alleen bij ons en dat stelt wel gerust. Hoe veel we uiteraard ook van de kleine houden en van hem genieten, we missen af en toe echt gewoon even die momentjes even voor onszelf en de vermoeidheid hakt er best in.

Lasvegas, dat is fijn, date night in het verschiet eens per maand! En wat spannend, een nieuw huis!
Hier hebben mijn ouders aangeboden om volgend weekend een nachtje op te passen...zo lief van ze... Ik kijk er echt wel naar uit om een avondje met zn twee iets te doen en 'ouderwets' een ochtendje te kunnen uitslapen...

De fles weigert zoon nog steeds helaas, al twee andere flessen geprobeerd, die weigert ie ook.... Drinkbeker met tuitje weigert hij nu ook...
Enige wat ik erin krijg is fruitpap en groentepap en van de melk maak ik rijstebloempap....waarvan ie de helft uitspuugt... Enige moment wanneer ie de fles wel drinkt is slapend. o_o Dus we halen hem s'avonds en s' nachts uit bed om hem slapend een flesje te geven zodat ie toch maar wat binnen krijgt. Maandag afspraak bij huisarts. Hopelijk weet die raad.
@morgenstond: hoe is het bij het cb afgelopen?

@hier: vandaag dochter voor het eerst een fles aangeboden. Tenminste, mijn man dan. Ze spuugde hem in elk geval niet meteen uit, dus we noemen het maar een succes :facepalm:

Hebben jullie kindjes eigenlijk al een knuffel waarmee ze slapen en er troost uithalen? Ik zat foto's van zoon te kijken toen hij de leeftijd van docher had, en toen viel me op dat hij toen al aan zijn favo knuffel vastgeplakt zat. Dochter heeft dat dus helemaal nog niet, behalve als je mij als knuffel mee telt...
Maartje, wat fijn dat dochter hem niet meteen uitspuugde! Zal voor haar (en jou?) even wennen zijn denk ik.

Knuffel: Dochter heeft sinds ze naar het kdv het een platte knuffel in bed. Dezelfde thuis als op het kdv. Ze vindt het soms fijn om hem vast te houden. Ik weet niet of hij al echt troost biedt, maar er zijn momenten waarop ze rustiger wordt als ze haar knuffeltje vast heeft. Overdag in /bij de box heeft ze meerdere knuffels, waarvan twee duidelijk meer haar interesse hebben dan de rest.
Oh oh wat drinkt zoon toch slecht... :| flessen standaard 40-60 over en water of thee blieft meneer niet. Fruit, brood groente gaat wisselend maar over algemeen best prima.
Er komt alwéér een tandje door, nr 3 al. Nog steeds hoesten dus het betert nog niet echt...
Vlekjes was gelukkig geen krentenbaard, trekt nu ook weer weg.

Maisnon bij jullie ook lappenmand dus, beterschap!

Maartje zoon had opeens dat hij ons maar bleef vasthouden bij het in slaap vallen (een vinger of bij onze pols)
Toen maar eens geprobeerd zo'n plat konijn knuffel van happy horse te geven en warempel dat was meteen een succes.
Meteen 1 bij besteld en nu gaat hij eigenlijk standaar met konijntje slapen. Maar puur omdat hij iets vast wilt houden ofzo.
En soms zie ik dat hij zelf ermee over zn neusje wrijft. :heart:
Tralalalala
Oow herkenbaar! Hier wil ze ook graag een hand of vinger van ons vasthouden. Helaas werkt een knuffel als vervanging hier niet..
Bij ons werkt een vinger of hand niet eens, ze wil echt bovenop ons liggen. Net alsof ze weer 8 weken is in plaats van 8 maanden.

Het zal vast een fase zijn/ tandjes zijn/ verkoudheid zijn/ sprong zijn, maar toch... :hamer:
Maartje2016 schreef:
29-10-2018 20:21
@morgenstond: hoe is het bij het cb afgelopen?

Ja, ik bedacht me al dat het aardig zou zijn om nog even een update te geven :)

Het ging de week voorafgaand aan het CB best goed, met minder krampjes en in ieder geval wat dutjes van 30-40 minuten per keer in zijn bedje, dus dacht dat hij er misschien toch een beetje overheen gegroeid was. Dus had het niet genoemd. Zal je natuurlijk zien dat hij daarna opeens weer mega last had. Hij en ik hebben buikgriep gehad, dus we dronken beide minder en ik denk dat dat ook wat met mijn productie heeft gedaan. Dus misschien had hij toch honger (zoals Suikerwafel opperde), maar dat hij weg draaide omdat er minder melk was oid. Nouja, we rommelen in ieder geval nog aan. Afgelopen nacht ging in ieder geval beter dan de nachten ervoor, dus ik hoop toch dat het langzamerhand wat beter gaat. Misschien zijn we helaas 'gewoon' gezegend met een baby die lang last heeft.
Een knuffel had mijn oudste pas vanaf een jaar of 1-1.5. Daarvoor sliep hij vaak met een willekeurig spuugdoekje. Ze vinden het wel erg fijn om wat vast te houden he? :)

Mijn jongste wil ik toch een beetje sturen in zijn voorkeur voor een knuffel, haha. Nu stop ik zo'n happy horse konijn bij hem in bed, kan hij er in ieder geval al aan wennen ;-)

Maartje, bedoel je dat jouw baby tot nu toe geen flesjes bliefde? Dan is niet uitspugen toch een hele mijlpaal!
Haha, eigenlijk was dit voor het eerst dat ze een flesje kreeg, ik wil gaan beginnen de bv af te bouwen.

Maar bij zoon was dat zo'n drama (verschillende flessen geprobeerd, uiteindelijk dronk hij alleen als hij zelf de fles mocht vasthouden en man rondjes met hem liep ipv op een stoel zat), dat we van het ergste uitgingen. Voorlopig zijn we nu met het niet weigeren van de fles en 2 slokjes drinken voorzichtig positief :-D
Maartje, dat is wel super goed dat ze de fles in ieder geval meteen accepteert, al is het maar een paar slokjes, toch al een succesje!

Knuffel, hier ook een happy horse knuffeldoekje, met een soort rammelaar erin in een berenhoofdje. Hij slaapt ermee sinds dat hij 3 maanden is en is er helemaal aan verknocht... Hij pakt hem meteen vast zodra ik hem in z'n slaapzakje leg en legt hem dan tegen zn hoofdje en begint er tegen te babbelen, zo lief :)
In de ochtend is hij er ook meestal op aan het sabbelen en mee aan het spelen. Wehoren ook altijd door de babyfoon wanneer ie aan het woelen is of zich even omdraait, dan rammelt dat beertje namelijk heel zachtjes. Wakker wordt hij er niet van, van het geluid, hij is het gewend denk ik. Voor de zekerheid vorige week maar twee back-ups gehaald, mochten we er eentje kwijt raken.
Maartje, wat goed dat dochter de fles dan accepteerde! Helemaal als het bij zoon eerder zo moeizaam is gegaan.
Ik denk ook wel eens aan afbouwen, maar kan maar geen beslissing nemen (dus blijft alles bij wat het was :lol: ). Had jij je voorgenomen rond deze tijd te gaan stoppen, of zijn er andere dingen waardoor je deze beslissing hebt genomen?

Krul, lastig dat zoon zo slecht drinkt! Dochter lijkt hier vooral alles interessanter te vinden dan de borst (en de fles). Heeft deze week voor het eerst haar fles niet leeg gedronken. Maar ja, ik heb niet het idee dat ze honger heeft, dus het zal wel goed zijn lijkt me.

Morgenstond, wat een pech dat het na het consultatiebureau toch weer terug kwam! Hoop dat het langzaam aan toch beter gaat.

Vraagje: slapen jullie kindjes ook zo anders op het kdv dan thuis? Dochter heeft thuis overdag altijd al weinig geslapen, maar het is nu helemaal prut (2x30 min en 1x20 min). Maar op het kdv slaapt ze dus rustig 3 uur en dan later nog een keer 1,5-2 uur. Ik ben jaloers! :'( Nou ja, ik ben vooral blij dat ze daar wel goed slaapt, en dat ze ergens nog een beetje bijtankt, maar het verschil lijkt steeds groter te worden... Overigens werkt ook mijn beproefde techniek (de stofzuiger) meestal niet meer, en lijkt dochter het ook steeds op een huilen te zetten als ik de slaapkamer uit loop. Verlatingsangst begint toch niet nu al?

Overigens heeft dochterlief een nieuw geluidje ontdekt: de gruntfocal :facepalm: De hele dag door komt en een diep, dierlijk geluid uit dat lieve kleine baby'tje, niet normaal! We trokken veel bekijks bij de supermarkt vanmorgen.
Maisnon3 schreef:
31-10-2018 16:46
Maartje, wat goed dat dochter de fles dan accepteerde! Helemaal als het bij zoon eerder zo moeizaam is gegaan.
Ik denk ook wel eens aan afbouwen, maar kan maar geen beslissing nemen (dus blijft alles bij wat het was :lol: ). Had jij je voorgenomen rond deze tijd te gaan stoppen, of zijn er andere dingen waardoor je deze beslissing hebt genomen?

Op zich had ik geen voornemen qua tijd, ik had alleen als voorwaarde dat het voor ons allebei leuk moest blijven. Ik merk dat dochter nu steeds meer doorkrijgt hoe ze moet kauwen, plus dat haar eerste tandjes nu al 3 maanden door zijn en dus steeds langer worden. Alles bij elkaar wordt het voor mij dus steeds minder leuk, dus beginnen we nu met afbouwen omdat ik geen zin heb om alsnog te moeten gaan kolven.

Toevallig ben ik bij zoon ook compleet gestopt rond deze tijd (ook hij had toen al 3mnd tandjes en begon te bijten), al hadden we toen de nachtborst al rond 6mnd vervangen voor een fles kv in de hoop dat de nachten beter werden (ijdele hoop bleek later :-D ). Omdat dochter vaker bij ons in bed slaapt dan zoon deed heb ik de nachten naar mijn idee langer volgehouden, maar nu we toch overgaan op fles zijn dat wel de eerste voedingen die man overneemt ;-)

Waar twijfel je over?
Maisnon hahaha herkenning wat dat geluid betreft :rofl: Doet zoon ook. Afgelopen maandag ging ik hem op kdv halen nou hoefde alleen maar het geluid te volgen, leidsters zeiden al , de plaat blijft hangen :P
Maar bij jou drinkt dochter dus ook niet zo best?

Hoe doen andere dat met aanbieden van water of thee o.i.d. ? Zoon deed vanmiddag alsof ik hem weet ik wat aandeed toen ik afgekoelde slappe thee wilde geven.

Wat slapen betreft is er hier geen pijl op te trekken.
Gisteren ochtend krap half uur, ook eind ochtend krap half uur en in de middag bij oma net 45 min...
Vandaag 3 kwartier, 1,5uur en een half uur.
Op kdv kan hij het goed een hele ochtend redden op 3 kwartier en slaapt dan thuis 2 uur.
Maar ook daar heeft hij laatst een keer ruik van 2 uur geslapen. Dus ja het wisselt met de dag...

Vannacht echt een rot nacht gehad.
Zoon begon met spoken om 23.45 en sliep pas weer in rond 2.45.
Alles gedaan, negeren, bij gaan zitten, luier verschoond, druppels voor hoesten, kruik warm gemaakt, lampje aangelaten.... nou toen hij eenmaal weer (zelf) in slaap is gevallen werd hij ook pas 6.45 wakker...
Tralalalala
@drinken: heb ik bij dochter nog niet geprobeerd :$ Ik denk dat ik net als bij zoon ga proberen water en thee in een rietjesbeker/tuitbeker/etc aan te bieden, zodat we de fles alleen voor melk gebruiken.

Hoe lastig zoon trouwens aan de fles te krijgen was, het concept van de rietjesbeker snapte hij wel meteen :huh: . Dochter niet, want hoewel ik haar nog nooit iets heb aangeboden, dringt zoon haar al sinds ze 5mnd is zijn rietjesbeker op :facepalm:

@rotnachten: :hug:

Wij hebben hier ondertussen "besloten" dat iedereen in zijn eigen bed begint, maar dat als het ze (lees: dochter) 's nachts te veel moeite kost om weer in slaap te vallen ze bij ons in bed komt. Dan slaapt ze wel, en wij dus ook. Overigens heeft dit bij zoon nooit geholpen, die begon al met keten zodra hij ook maar dacht dat we hem in bed zouden nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven