Het grote speelgoed / feestdagen topic 2020

14-10-2020 11:45 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
De herfst is in volle gang, we gaan alweer op pad richting de feestdagen. Speelgoedboekjes zijn gepubliceerd, het verlanglijstjes maken kan voor veel kinderen weer beginnen.
Hoe vier je het dit jaar, op de gebruikelijke manier of geef je het een andere invulling? Heb je een budget of wijk je daar vanaf nu we met zn allen meer thuis zijn? Heb je leuke speelgoedtips of feestideetjes? Kortom een speelgoed/feestdagen topic in de breedste zin van het woord. Wees welkom!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sind een paar maanden een pleegzoon van 6 die zich heel moeilijk alleen kan vermaken.
Dus ik zoek iets waar hij zelf mee kan spelen en niet direct hulp bij nodig heeft.
Ik vind het heel lastig. Ga denk ik op zoek naar een racebaan met autootjes ofzo. Dat vindt hij wel interessant. Lego heeft hij wel en vindt hij wel heel leuk, maar vooral als je naast hem zit en hem helpt.
Het is voor ons ook allemaal nog een beetje nieuw en we worden echt totaal 'overdonderd' door al het speelgoed dat er bestaat. Jemig, hoe maak je daar een keuze uit...
Ook wel leuk, word er wel een beetje nostalgisch van.
Duufje, wat goed dat jullie pleegouders zijn. Omdat je je pleegzoon nog niet zo goed kent (meen ik op te maken uit je post) is een spelotheek misschien wat voor jullie? Het gaat waarschijnlijk wel allemaal wat anders door de corona maar dan zou eea kunnen uitproberen voor je wat koopt waar hij dan uiteindelijk niet mee speelt...
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips marielouisa en Positivevibes!
Veel hebben we al in huis met een rondlopende peuter van 3, maar ik zie wel wat nieuwe dingen er tussen staan. Misschien toch maar eens wel Grimms aanschaffen ( ik ben bang dat ze het niets vinden, bij de opvang/neefjes en nichtjes laten ze het altijd links liggen, idem de Wobbel)

@Envelop, ik ken het topic inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Chantilly21_2 schreef:
15-10-2020 10:44
Dank voor de tips marielouisa en Positivevibes!
Veel hebben we al in huis met een rondlopende peuter van 3, maar ik zie wel wat nieuwe dingen er tussen staan. Misschien toch maar eens wel Grimms aanschaffen ( ik ben bang dat ze het niets vinden, bij de opvang/neefjes en nichtjes laten ze het altijd links liggen, idem de Wobbel)

@Envelop, ik ken het topic inderdaad.
ja dat blijft altijd uitzoeken idd en enigzins stimuleren. Onze zoon vindt zijn bumba verstop ding ook erg leuk. Maar het liefst duwt hij dingen of zit ergens op. Of het moet open en dicht kunnen. En een trekdier, maar die heb je vast ook al :)
Ik ben zelf dol op het merk Haba dus koop met sinterklaas en zijn verjaardag daar wat van :)
Alle reacties Link kopieren
Chantilly21_2 schreef:
15-10-2020 10:44
Dank voor de tips marielouisa en Positivevibes!
Veel hebben we al in huis met een rondlopende peuter van 3, maar ik zie wel wat nieuwe dingen er tussen staan. Misschien toch maar eens wel Grimms aanschaffen ( ik ben bang dat ze het niets vinden, bij de opvang/neefjes en nichtjes laten ze het altijd links liggen, idem de Wobbel)

@Envelop, ik ken het topic inderdaad.
Wobbel wordt hier ook nooit gebruikt.

Wat vinden jullie van loco? Is dat leuk voor bijna 4?

En ik zoek leuke spelletjes, hebben jullie tips, liefst voor ons ook interresant. We hebben uno en boomgaard. Hoeft niet leerzaam, gewoon gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Hoi forummers, ik ben op zoek naar een digitale fotocamera voor een jongen van 5. We hebben nu de kidizoom actioncam van VTech besteld, maar de kwaliteit is echt bedroevend slecht, dus die gaat terug. Wie heeft leuke tips voor mij voor een camera, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

De volgende punten vind ik belangrijk: niet te kinderachtig uiterlijk, kleuterproof qua vallen en stoten, beetje goede resolutie, budget 60 euro.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Loco wordt door de driejarige hier veel gebruikt, wel de bambinoversie, maar toch. Het principe had ze al snel door en het is echt leuk en leerzaam.
Alle reacties Link kopieren
such_preggers schreef:
15-10-2020 11:54
Wobbel wordt hier ook nooit gebruikt.

Wat vinden jullie van loco? Is dat leuk voor bijna 4?

En ik zoek leuke spelletjes, hebben jullie tips, liefst voor ons ook interresant. We hebben uno en boomgaard. Hoeft niet leerzaam, gewoon gezellig.
Mijn dochter vindt het systeem te ingewikkeld / vervelend, dus zij doet niks met loco.

Spel voor bijna 4: Kroko loco, junior kwartet en toren van pisa of pinguin panic.
Alle reacties Link kopieren
Duufje schreef:
15-10-2020 10:15
Wij hebben sind een paar maanden een pleegzoon van 6 die zich heel moeilijk alleen kan vermaken.
Dus ik zoek iets waar hij zelf mee kan spelen en niet direct hulp bij nodig heeft.
Ik vind het heel lastig. Ga denk ik op zoek naar een racebaan met autootjes ofzo. Dat vindt hij wel interessant. Lego heeft hij wel en vindt hij wel heel leuk, maar vooral als je naast hem zit en hem helpt.
Het is voor ons ook allemaal nog een beetje nieuw en we worden echt totaal 'overdonderd' door al het speelgoed dat er bestaat. Jemig, hoe maak je daar een keuze uit...
Ook wel leuk, word er wel een beetje nostalgisch van.
Als je een toffe racebaan zoekt, moet je op MP eens kijken voor een carrera racebaan, dat is echt supergrappig en ook leuk om met zijn tweeen te doen. (ook voor volwassenen) Ik heb bij de kringloop voor zoon een doos met een te bouwen auto op zonne-energie gekocht. Ook voor samen denk ik, maar ik vind dat soort dingen wel leuk om te doen.
Dingen die zoon hier alleen doet:
Lezen
met de Kapla spelen (combineren met plastic soldaatjes, playmobil of lego)
Tekenen/schilderen
iets maken van kartonnen dozen
Warhammer poppetjes schilderen


Voor kleinere kinderen zou ik 'Kinderen van Catan' aanraden, of Boomgaardje voor zover het bordspellen betreft.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie kinderen geinteresseerd in Gravitrax? Die knikkerbaan met allerlei onderdelen? En als ze het hebben, wordt ermee gespeeld?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon vindt Carrera racebanen ook geweldig en heeft ook veel met Hotwheels racebanen gespeeld. De verschillen:

Carrera:
- racetechnisch het gaafst en stoerst, je kunt leuk tegen elkaar racen met afstandsbediening
- heel grote baan, die je niet even makkelijk uit elkaar haalt en weer in elkaar zet, dus je moet de ruimte hebben
- weinig creatieve mogelijkheden voor verschillende banen, het draait echt om het racen, niet echt om het bouwen van verschillende banen
- vrij kwetsbaar systeem en duur om vervanging te kopen

Hotwheels:
- het racen is wat simpeler, met de hand
- baan makkelijk af te breken in kleine stukken en goed klein op te bergen
- veel creatieve mogelijkheden en aanvullende sets erbij mogelijk om de baan elke keer weer anders te maken
- aardig robuust en makkelijk te vervangen
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar willen we sinterklaas wat uitgebreider gaan vieren omdat dit het eerste jaar is dat onze derde er echt wat van meekrijgt. De oudste twee geloven al jaren niet meer, mijn man komt niet uit een sinterklaas land dus hier het vrij klein gevierd (en met meer aandacht voor de kerst.) Nu de derde echter sinterklaas heeft ontdekt vind ik het wel leuk om er iets meer aan te doen.

Cadeautjes vind ik voor de kleintjes niet zo'n probleem. Mijn zoontje is dol op duplo (maar daar hebben we via de oudsten al veel van al kan er altijd wat bij), houten trein (idem) maar ook autos in alle soorten en maten (en daar hadden we nauwelijks meer wat van), sylvanian families en creatief speelgoed (klein, tekenen, schilderen) dus we kunnen we wat verzinnen. Het hoeven ook geen hele dure dingen te zijn. Hij vindt een boek met stickers al geweldig.

Voor de oudste kinderen vind ik het een stuk lastiger (14). Die spelen niet meer en veel wensen zijn wat te duur voor een sinterklaas viering of hebben ze al en niet meer van nodig. Gelukkig houden ze wel van lezen en (computer) spellen dus daar kan ik wel wat mee. Mijn. zoon tekent ook graag dus daar kan ik ook nog wel iets voor kopen.
De start van de "speelgoed-aankopen" start hier in het gezin altijd met de verjaardag van de oudste. Hij krijgt dit jaar:

- Metaaldetector
- Boek "Sjakie en de grote glazen lift" van Roald Dahl
- Lego Minecraft setje
- Boek/kartonnen constructieset "Megagebouwen", het gaat over gebouwen en er zitten kartonnen platen in waarmee je de constructie ook na kunt maken.

In november zullen ze denk ik hun verlanglijstjes samen gaan stellen en we verdelen de pakjes dan over pakjesavond en kerstochtend.
Alle reacties Link kopieren
Iemand ervaring met Magna tiles of iets vergelijkbaars?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips! Supergrappig om te lezen dat hotwheels nog steeds bestaat. Ik ken dat nog uit mijn eigen jeugd (ben 40+).
Alle reacties Link kopieren
Ceester schreef:
15-10-2020 12:10
Zijn jullie kinderen geinteresseerd in Gravitrax? Die knikkerbaan met allerlei onderdelen? En als ze het hebben, wordt ermee gespeeld?
Wij hebben het in huis.
Spelen is wisselend, soms een maand niet en dan ineens een x aantal dagen weer wel.
En soms is het een baan bouwen, paar keer balletje laten rollen en dan gaan ze iets anders doen om vervolgens na een half uur weer een poosje er mee te spelen.

Ze hebben vorig jaar de basisdoos samen van de Sint gekregen en elk een klein doosje uitbreiding
Voor hun verjaardag elk een grote en een kleine uitbreidingsdoos
En ze hebben van hun verjaardagsgeld zelf nog een paar kleine dozen gekocht.
Ze hebben gezien dat er nu weer een nieuwe variant is, dus daar waren ze ook al heel enthousiast over.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Duufje schreef:
15-10-2020 14:26
Dank voor de tips! Supergrappig om te lezen dat hotwheels nog steeds bestaat. Ik ken dat nog uit mijn eigen jeugd (ben 40+).
Grappig! Dat wist ik niet. Dan is er eigenlijk weinig veranderd in racebaan-land, want mijn man speelde vroeger met een Carrera baan. Die bestaan ook al decennia.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Vorige week kregen we een speelgoedboek in de bus en sindsdien zijn onze 2 meiden hier een lijstje voor de Sint aan het maken.

Nu willen ze allebei heel erg graag een winkeltje met winkelwagen. Wij hebben al een keukentje en wonen niet zo groot, dus een winkeltje erbij gaat niet lukken. Een winkelwagentje met boodschapjes vind ik wel een leuk cadeau. Ze kunnen dan het keukentje gebruiken als winkel en we hebben ook al een kassa.

Maar zoals gezegd willen ze het allebei heel erg graag. Hebben jullie ervaring met het geven van een gezamenlijk Sinterklaascadeau? Werkt dat?
Of kunnen we het beter dan aan 1 kind geven? Risico is wel dat op pakjesavond de ander teleurgesteld raakt, omdat zij het niet krijgt.

Kinderen zijn trouwens 5 en bijna 3 jaar.
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
22-10-2020 14:13
Leuk topic! Vorige week kregen we een speelgoedboek in de bus en sindsdien zijn onze 2 meiden hier een lijstje voor de Sint aan het maken.

Nu willen ze allebei heel erg graag een winkeltje met winkelwagen. Wij hebben al een keukentje en wonen niet zo groot, dus een winkeltje erbij gaat niet lukken. Een winkelwagentje met boodschapjes vind ik wel een leuk cadeau. Ze kunnen dan het keukentje gebruiken als winkel en we hebben ook al een kassa.

Maar zoals gezegd willen ze het allebei heel erg graag. Hebben jullie ervaring met het geven van een gezamenlijk Sinterklaascadeau? Werkt dat?
Of kunnen we het beter dan aan 1 kind geven? Risico is wel dat op pakjesavond de ander teleurgesteld raakt, omdat zij het niet krijgt.

Kinderen zijn trouwens 5 en bijna 3 jaar.
Met die leeftijd is dat best lastig, want moeilijk om te delen.
Echt grote dingen hebben mijn kinderen nooit gehad van de Sint, maar bv hotwheels kregen ze beide hetzelfde en dan elk een andere auto er bij
Een spel zou ik ze dan weer wel samen geven.
Mijn kinderen zijn nu ouder maar hebben nog steeds ongeveer dezelfde interesses
Dan krijgen ze samen een basisdoos van het 1 of ander en dan elk verschillende uitbreidingssets.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
22-10-2020 14:13
Leuk topic! Vorige week kregen we een speelgoedboek in de bus en sindsdien zijn onze 2 meiden hier een lijstje voor de Sint aan het maken.

Nu willen ze allebei heel erg graag een winkeltje met winkelwagen. Wij hebben al een keukentje en wonen niet zo groot, dus een winkeltje erbij gaat niet lukken. Een winkelwagentje met boodschapjes vind ik wel een leuk cadeau. Ze kunnen dan het keukentje gebruiken als winkel en we hebben ook al een kassa.

Maar zoals gezegd willen ze het allebei heel erg graag. Hebben jullie ervaring met het geven van een gezamenlijk Sinterklaascadeau? Werkt dat?
Of kunnen we het beter dan aan 1 kind geven? Risico is wel dat op pakjesavond de ander teleurgesteld raakt, omdat zij het niet krijgt.

Kinderen zijn trouwens 5 en bijna 3 jaar.
Natuurlijk kan dat, ik zou dat zeker doen ja. Hier ook al een paar keer gedaan, met bijv. Kapla en een knikkerbaan, grote cadeaus waar ze beiden wat aan hebben. Als je het aan een van beide geeft en aan de ander iets kleiners (qua afmetingen) dan heb je één heel verdrietig kind. Of je moet voor de ander ook weer iets groots verzinnen en daar word je denk ik ook niet blij van.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is de kwaliteit van die hotwheels banen? Ik vind die Maileg muizen zo leuk maar is dat ook leuk om mee te spelen?
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
22-10-2020 15:42
Hoe is de kwaliteit van die hotwheels banen? Ik vind die Maileg muizen zo leuk maar is dat ook leuk om mee te spelen?
Mijn rauwdouwer heeft er nog nooit iets van kapot gekregen, dus ik vind de kwaliteit goed. Zijn Carrera baan vind ik veel kwetsbaarder.
Ik ben ook zeer benieuwd naar de Maileg muizen ervaringen. Zo ontzettend schattig ziet dat er uit!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het of aan allebei samen geven of allebei 1. Als ze het allebei willen zou ik het niet aan 1 geven.

Ik heb een tweeling en toen ze kleiner waren wilden ze heel vaak hetzelfde hebben. Soms kocht ik er dan 2 van omdat ik inschatte dat ze er heel veel plezier van zouden hebben als ze er allebei 1 zouden krijgen. Soms kregen ze het gezamenlijk. Dat was eigenlijk nooit een probleem.

Op de leeftijd van jouw dochters vonden ze het heel fijn om allebei hetzelfde te krijgen zodat er allebei 1 hadden. Toen ze wat ouder waren werden ze strategischer en kozen ze liever 2 verschillende zaken zodat ze meer hadden (ook begrijpelijk.)

Ik denk bijvoorbeeld dat allebei een eigen winkeltje niet nodig is maar allebei een eigen winkelwagentje juist heel leuk kan zijn (boodschappen races, samen boodschappen doen etc.)
marielouisa schreef:
14-10-2020 15:49
Mijn 1,5 jarige speelt graag met treintjes en een brug van brio. Het sloten bord van melissa en doug. Little people camper die je kan open klappen is ook erg populair! Sarahs silk is ook erg leuk, hij speelt er verstoppertje mee. Wobbel als je meer wilt besteden. We hebben een zandbak gevuld met stenen, ronde grote van de praxis, ook een succes.
Usborne geluiden boeken, dierentuin en boerderij. Het boek van de kleine walvis vind hij ook erg leuk. 6 houten ballen in een eierdoos van grimms ook erg leuk.
Steekpuzzel ook een succes en die trein van little dutch.
Welke Sarah's silk heb je? Ik denk dat mijn Kids dat ook heel leuk vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven