Het opruimdrama in zoon's kamer; tips gevraagd!

21-12-2008 21:21 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oudste van bijna 8 heeft een ruime kamer, en een hoop speelgoed.

Alleen is het vaak letterlijk een 'hoop' speelgoed;

op de vloer ligt een berg lego over de treinbaan, verkleedkleren en auto's zwerven overal op, onder of in de kast, vensterbank of bed, en dan hebben we natuurlijk ook nog de talloze 'schatten' die niet zomaar weg mogen, zoals brandweerstickers, elastiekjes,

wc-rolletjes, noem maar op.

En het opruimen, dat is een probleem.

'Ruim je kamer op', dat alleen werkt niet, eigenlijk gaat het alleen als ik het in kleinere opdrachten indeel, dus 'begin maar met alle auto's en vliegtuigjes', en dan net zolang totdat we alles hebben, maar het lijkt me dat zoon daar niet uniek in is, althans, ik was vroeger ook niet dol op opruimen.

Op dit moment heeft zoon een kledingkast met daaronder een grote kist voor alle verkleedspullen, een grote kast waar de spelletjes/puzzels in liggen, de lego, playmobil, bak met auto's, bakjes met losse poppetjes, boeken, allemaal op een eigen plank.

De treinbaan zit in een aparte doos onder de vensterbank en daar staan ook nog twee boten, en dan hebben we ook nog een zooi knutselwerkjes van school. Ik vergeet vast nog wat dingen, maar waar het me om gaat; hoe hebben jullie het speelgoed van je kind 'geordend' ? Is er een manier om het speelgoed zo logisch in te delen dat het opruimen wat makkelijker gaat?

Ik heb al een deel van het speelgoed op zolder staan, en eens in de zoveel tijd maak ik weer een nieuwe schifting ( niet dat zoon zo veel speelgoed krijgt, maar hij is nogal een hamsteraar van allerhande prutjes die niet weggegooid mogen worden) op basis van waar hij op dat moment niet zoveel mee speelt, kapotte dingen sluis ik weg, en als hij iets van zolder wil, moet er ook weer iets naar zolder. Maar het gaat me dus om het speelgoed waar hij wel mee speelt ( en wat op de grond blijft liggen), is er een manier om dat handig te ordenen? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!
Heel herkenbaar!

Ik heb 2 zoontjes van 7 en die kunnen er ook wat van....

Bij ons werkt het volgende wel goed: elke zaterdagavond moet de slaapkamer opgeruimd zijn.

Bij de eerste paar keren heb ik geholpen, op dezelfde manier zoals jij het hebt beschreven.

Nu hoeven ze het alleen bij te houden.

Ook niet onbelangrijk, ze krijgen dan ook hun zakgeld, op zaterdagavond :-)
geef hem een eigen vitrinekastje oid, en zeg dat hij alleen snuisterijen mag bewaren die daar in passen. Dreigen met speelgoed weggooien dat niet is opgeruimd is ook een goeie, en dan ook echt doen (achterhouden tot je weer zin hebt om iets nieuws uit te delen. Leer hem opruimen wat hij heeft gebruikt voor hij weer aan iets nieuws mag beginnen. GEef hem een dumpkist voor alle overige rommeltjes. Laat hem uitzoeken wat hij niet zo leuk meer vindt en vind daar samen een goed doel voor. (scholen, weeshuizen, ziekenhuis etc)
Mijn moeder ruimde mijn kamer altijd op als ik op school zat kon ze mij niet krijgen

En dan moest ik haar nog bedanken ook dat *** mens

En eh lang verhaal kort, mijn huis komt ze dus ook niet in ook 20 jaar later niet
Hier hebben zo een Ikea trappetjekast aangeschaft met van die schuifbakken. Op de bakken staat wat erin hoort. Op de kast staan andere spullen. Onder het bed (middenhoogslaper) staan ook nog twee bakken met daarop geschreven wat erin hoort. Het is en blijft drama. Zoon 1 is een hamster en spaart letterlijk alles. Van de wcrolletjes via het drogerfluf naar de plasticjes van de rietjes van de drinkpakjes. Ik ruim samen met hem op en dan wordt er rigoreus weggegooid. Op school ruimt meester eens in de zoveel tijd samen met hem zijn laatjes op. Wel altijd samen met hem, maar geen genade voor troep of kapotte dingen. Ik moet zeggen dat hij langzaamaan beter wordt in het opruimen en weggooien. Van de dikke tranen in het begin is het nu een chaggie hoofd geworden, maar dat is snel over. Ik zou je aanraden samen met het op te ruimen en de bakken te merken. En limiteren va de hoeveelheid speelgoed werkt ook. Als ik zo lees wat je zoon heeft staan is het heel erg veel. Aanleren dat er eerst geruimd moet worden voor er iets anders gepakt mag worden helpt ook wel. En dreigen met de stofzuiger doet wonderen. Ik vis niets meer uit de stofzuiger, dus denk maar dat ze alle kleine dingetjes wegruimen als ik zeg te gaan zuigen.
quote:ernie12 schreef op 21 december 2008 @ 21:37:

Mijn moeder ruimde mijn kamer altijd op als ik op school zat kon ze mij niet krijgen

En dan moest ik haar nog bedanken ook dat *** mens

En eh lang verhaal kort, mijn huis komt ze dus ook niet in ook 20 jaar later niet

Ik beken edelachtbare

Maar het kan vaak ook niet anders. Dochterlelie spaart alles. Met alles bedoel ik letterlijk alles.

Voor mooie stenen heeft ze een doos. Voor schelpen heeft ze een doos. Voor haar barbiespullen heeft ze 8 dozen en 10 doosjes, verkleedkleren in een grote ton, knutselspul in een aparte kast en eens in de zoveel tijd (vlak voor sint en vlak voor verjaardag) ga ik met een vuilniszak de hele zooi door. Dochterlelie bewaard verpakkingen van speelgoed en is na een week of 2 vergeten dat ze dat bewaard heeft. Ze wil haar verassingsei speelgoedjes houden, maar de katten gaan ermee op de loop en ze heeft nog nooit naar zo'n ding gevraagd. Laten we het erop houden dat ze een geheugen heeft als een lekke zeef voor alles dat ze leuk vindt maar haar interesse niet heeft.

Iedere avond moet opgeruimd worden. Alles. Hele kamer netjes. Pas als opgeruimd is mag de tv aan. En gek is dat, als het op die manier van háár tijd afgaat is het binnen 10 minuten opgeruimd. Maar laat haar wat langer opblijven en opruimen voor het naar bed gaan, dan duurt het ineens een half uur of langer....
Haha, mamalelie, ook een hamster dus. Alleen onthoud mijn hamster wel precies wat hij heeft, zwaar irritant.
Vast een tip die je niet aanstaat maar ik geef deze toch: Geef het op. Trek gewoon lekker de deur dicht daar en zorg en verwacht van iedereen die in huis woont dat de rest van het huis wel netjes gehouden wordt. Na meer dan tien jaar geprobeerd te hebben zoon zijn kamer netjes te laten houden, heb ik kort geleden de handdoek in de ring gegooid. Het is zinloos. Ben je samen net op de helft, heb je ff twee dagen geen tijd daarvoor, is het een zo mogelijk nog grotere bende dan voor ik met hem eraan begon.

Nu mag hij daar lekker in zijn eigen zooi zitten. Zolang ik dat maar niet hoef. Het scheelt een hoop gedoe, gepraat en gediscussieer en irritatie. De enige twee dingen die ik daarover eis zijn: 1. lege verpakkingen e.d. in de prullenbak gooien. Is die vol, zak mee naar beneden en wegbrengen naar de ondergrondse container aan het eind van de straat.

2. borden, kopjes, bestek op tijd terugbrengen naar de keuken, anders was ik het niet af en moet je het zelf doen.

Ik voel me al een stuk meer zen over dit onderwerp.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Hier hetzelfde probleem.

Mijn dochter heeft op haar slaapkamer de expedit kast van Ikea (met al die vakken). Daarin staan bakken..1 voor knutselmateriaal, 1 voor kleurboeken, 1 voor pennen etc. Verder staan er boeken in en allemaal snuisterijen. Ze heeft ook nog een muurkast, bomvol met vanalles en nog wat, manden en dozen. Daarnaast heeft ze nog een kamer ingepikt waar nog een kastje staat, een tafel met alle polly pocket/playmobile gedoe en kisten vol barbies en toebehoren.

Alles mooi per onderdeel in dozen...ik dacht dat het werkte.

NOT!!

Ik ruim alles op en ben daar uren mee bezig, betrek haar erbij zodat ze ook ziet hoe ik het doe. Maar even later ligt weer alles door elkaar. Vanavond heb ik haar weer op laten ruimen, met matig resultaat overigens. Al vindt ze zelf dat ze goed bezig is. Ze ziet ondanks mijn organisatie helemaal niet welk speelgoed ze allemaal heeft.

Deur dichttrekken werkt na een poosje ook niet meer voor mij. Ben ook nog steeds aan het wachten op de gouden tip!
Dat is de gouden tip. Dit win je echt niet. Geloof mij maar.
Wat mijn pa eens bij mij heeft gedaan toen ik klein was was AL mijn speelgoed in dozen doen en op de zolder neer zetten (minus de 3 grote dingen waar ik altijd mee speelde). En toen mocht ik alles terug hebben wat ik me nog kon herinneren. De rest mistte ik ook niet echt :D Ik was wel boos, maar dat was na een dag en mijn favo toetje (tiramisu toen) over...

Misschien dat je dat kan proberen?
Mijn zoon is 15 en een regelrecht opruim-drama!

Ik noem zijn kamer "Zwijnestein", je struikelt echt over de troep.

Hij vind het prima zo, "Ik kan toch altijd alles vinden?"

We hebben afgesproken dat hij zorgt dat zijn wasgoed in de wasmand komt. Zo niet, dan wordt het niet gewassen.

En zodoende had hij vorige week geen schoon ondergoed en geen schoon shirt meer. Dikke pech voor hem!

Ineens lagen er 2 wasmanden vol. Maar daar heeft hij niets van geleerd, eerdaags hoor ik 's ochtends wel weer een schreeuw dat hij niets meer heeft om aan te trekken.

Ik ga in de kerstvakantie heel drastisch opruimen, ik ben vrij tussen kerst en oudjaar.

Tot die tijd leg ik de schone was voor de deur, ik ga er niet meer binnen, straks struikel ik echt en breek een been ofzo!

Ik blijf meelezen en hopen op goede tips.
Bedankt voor alle reacties! Wel herkenbaar dus...

Er zitten hier zeker tips tussen die de moeite wel zijn,

ik reageer later even wat uitgebreider want jongste ( 6 maanden) wil ook aan de laptop zitten, en gooit net een glas water over de bank
haha, erg herkenbaar. ben bijna uitgerekent dus hier zijn de kamers tijdelijk weer prima in orde.

dochter van 11 moet elke week opruimen (op haar manier) als klusje. dit is vaak gewoon in een kast mikken oid. de enigste reden dat ze dit doet is omdat ze anders haar zakgeld niet krijgt en niet mag gaan spelen.

vaak werkt het ook niet en doet ze gewoon niets...

ik trek dan na het weekend de deur idd dicht. ik zie het neit. ze doet zelf de was in de kast, ik trek die deur neit meer open anders wordt ik alleen maar boos omdat ik alles netjes opgevouwen meegeef en dochter dus het systeem neit snapt en alles er zo inmikt.

tja als zij dan denkt dat ze geen ondergoed meer heeft en 3 keer moet gaan zoeken terug boven voor ze het vind is dat haar probleem.

omdat ze nog vrij jong is herrinder ik haar als ik vermoed dat de kleren op beginnen te raken even aan de wasmand maar als ze het dan niet doet pech...

nu hebben we dus samen het even gedaan, ze is er ook erg blij mee maar helaas zal dit neit erg lang duren vrees is dat het netjes blijft.

heb een paar dozen gegeven voor de troep in te orderen, samen gedaan. kasten leeg en gepoetst en alles een keer weer goed schoon.

dit doe ik een keer of 2 per jaar en de rest van de tijd probeer ik er maar doorheen te kijken. scheeld een hoop gezelligheid in huis.

zoon van 6 vind ik net iets anders. die moet het ook zelf doen maar daar doen we het iets vaker meehelpen omdat die nog wel erg jong is. maar ook zeker niet elke week.

met andere woorden, ik heb het ook gedeeltelijk opgegeven en als ze straks ouder zijn zal ik het ook steeds meer opgeven.... maar niet geheel. hihi
Hier helpt dreigen met de stofzuiger en de vuilniszak erg goed, maar ik heb het ook weleens uitgevoerd, mijn dreigement, dus nu worden de kamers goed bijgehouden, nu alleen die kleding nog...... overal die sokkenweesjes....
Shahla, hoe check je dan of hij de zooi ook echt weggooid? Dat het een rommel is, kan ik mee leven. Dat oduste echt troep bewaard niet. Ik ging ooit eens zijn jas wassen. Haal de zakken leeg. En zit met mijn handen in een jaszak met drie LEVENDE naaktslakken. Die hadden het zo koud buiten. Bleeeegh. Dat probeer ik dus te voorkomen.

Hier wordt het dreigement van vuilniszak en stofzuiger ook uitgevoerd trouwens. Anders werkt het niet.

Alles wegzetten en alleen teruggeven wat ze zich herinneren is niet handig met kinderen met een nagenoeg fotografisch geheugen.
Als het zo'n gruwelijke rommel kan worden dat een kind het overzicht verliest en te moedeloos is om op te ruimen kan het helpen om de hoeveelheid spullen drastisch te verminderen. Verkleedkleren naar zolder, 10 autootjes kiezen om op de kamer te houden, knutselspullen weer beneden, etc. Kijk vooral wat heel veel rommel geeft en zorg dat er daar minder van voorhanden is om rommel mee te maken. Als er een vriendje komt spelen een kwartier voordat die weggaat ze opdracht geven om op te ruimen, stel als beloning voor wie het beste opruimt iets lekkers in het vooruitzicht (dat krijgen ze natuurlijk allebei).

Hier is opruimen gekoppeld aan favoriete bezigheden: geen tv/dvd'tje/computerspelletje zonder dat zijn kamer/de woonkamer is opgeruimd. Werkt geweldig!
Geen tips wat betreft een acht jarige. Wat ik mij afvraag, hoe vroeg beginnen jullie met het 'leren' van de kamer opruimen.

Ik was vroeger een drama! Heb weekenden in mijn kamer gezeten omdat ik er niet uit mocht tot dat het opgeruimd wordt.

Bij mijn zoon, nu 5, zijn we al heel vroeg begonnen. Als dreumes al. Begon met samen doen, zodat hij het leert en nu met 5 hebben we nooit problemen eigenlijk. Hij maakt er net al elk ander kind een puinhoop van, maar wanneer ik aangeef dat er opgeruimd moet worden doet hij dat. Vaak alleen (gooit hij wel al het speelgoed door elkaar in de kisten, maar vind ik niet erg zolang de vloer maar leeg is). En soms samen om alles weer te ordene.

Nu weet ik natuurlijk niet of hij daar gewoon makkelijk in is, maar ben blij dat we vroeg begonnen zijn en geen drama's hebben zoals bij mij vroeger.

Overigens kan zoonlief nog zo graag alles verzamelen, dat mag hij van ons niet. Kapot speelgoed gaat in de prullenbak en verdere verzamelwoedes (van troepjes, steentjes, schepjes etc. natuurlijk geen echte verzamelingen) worden als we samen opruimen door gespit en weggegooid.
Dreigen met de vuilniszak/stofzuiger werken hier ook wel redelijk, hij begint eerst hysterisch te gillen ( 'NEEEEEHEEEEEEE!!!!!') en gaat dan heeeel snel alles van de grond af, lukraak in/op de kast, bakken en vensterbank gooien. En tja, het is wel van de grond af, maar eigenlijk is het dan dus nog steeds een zooi.

Laatst alles wat op de vloer lag in een vuilniszak gegooid, dat werkte wel goed, want hij vroeg uiteindelijk maar twee dingen terug.

@Shahla: Ik vind het wel de gouden tip, liefst zou ik het ook doen!

Probleem is alleen dat we niet zo'n groot huis hebben, en ik de hele tijd tegen zijn kamer/troep aankijk. Op een gegeven moment word ik daar wel chagerijnig van.

Fluffy: , naaktslakken, maar minder als je daar je handen in steekt!
Haags Loesje, hier zijn we al heel vroeg begonnen met aanleren. In samenwerking met de voorschool en het piramide opruimliedje, dat we thuis ook hebben ingevoerd. (We gebruiken het nu weer voor zoon van bijna 2). Helaas heeft het niet echt geholpen. Al moet ik er bijvertellen dat beide heren een combinatie van ADHD en ASS hebben, dus chaos in hun hoofd.
Op mijn werk heb ik samen met een zevenjarige een ordening gemaakt in allerlei plastic bakken. Hij heeft zelf getekend wat er in zit, dat gelamineerd en zo etiketjes op de bakken.

Ook hebben we met dagritmekaarten (google), een schema gemaakt van wat moet er allemaal gebeuren. Deze hangt aan de binnenkant van de kast, zodat hij hem erbij kan pakken als hij wil maar het hoeft niet.

Nu is dat misschien niet iets wat je thuis doet, maar als je kind er enthousiast voor is zou je het kunnen proberen.

Opruimen deden we trouwens eerst vaak samen (bij grote zooi) en hij soms alleen (kleine zooi).
Wij hebben ook de Ikea Trofast (?) kasten (die met die gekleurde bakken)

Bij ons werkt het prima. Autos in de ene, treinen in de andere. Hij is echt zo klaar met opruimen. Hij speelt graag beneden in de huiskamer dus dan moeten die bakken mee naar beneden. Als hij dat wil, dan ruimt hij eerst op waar hij mee bezig was en dan pakken we de volgende bak. In het begin een draaaamaa, nu een gewoonte.

Zolang hij de ruimte heeft om de dingen in te mikken, gaat het goed.

Wij halen een keer in de zoveel tijd dingen weg, die gaan naar zolder. Vaak mist hij het niet, dus troep minder. Zodra het teveel spullen worden voor te weinig ruimte wordt het opruimen een toestand. Kapotte dingen of 'rommel' gooien we binnen een paar dagen weg als hij er niets mee doet.

Dreigen en omkopen zijn vaak hele effectieve methodes, het opgeven zou ik nooit doen. Met 8 jaar krijgen ze vaak al zakgeld, ik zou zeggen dat ze het krijgen als je kamer netjes is (dat is dan ieder geval 1 dag in de week)
quote:FluffyC schreef op 22 december 2008 @ 09:31:

Shahla, hoe check je dan of hij de zooi ook echt weggooid? Dat het een rommel is, kan ik mee leven. Dat oduste echt troep bewaard niet. Ik ging ooit eens zijn jas wassen. Haal de zakken leeg. En zit met mijn handen in een jaszak met drie LEVENDE naaktslakken. Die hadden het zo koud buiten. Bleeeegh. Dat probeer ik dus te voorkomen.

Hier wordt het dreigement van vuilniszak en stofzuiger ook uitgevoerd trouwens. Anders werkt het niet.

Alles wegzetten en alleen teruggeven wat ze zich herinneren is niet handig met kinderen met een nagenoeg fotografisch geheugen.

Hij heeft van mij een vrij grote prullenbak gekregen met een vuilniszak er in. Die staat pal naast de deur in zijn kamer. Af en toe check ik ff vanaf de gang. (Ik zet daar geen stap meer binnen.)

Als de zak vol is, moet hij hem beneden brengen en naar de container. Ik zeg hem dat dan te doen en hij doet het, soms mopperend, soms als een hazewind zodat hij snel weer kan doen wat hij wil.

In jouw geval zou ik hem voortaan eerst vragen of hij weer zoiets in zijn zakken heeft. Zo ja, dan mag hij het er zelf uithalen en buiten zetten. Want naaktslakken, gatver!

Als ik hier spullen weg zou gooien, omdat ermee dreigen bij hem echt niet werkt, doordat hij zo'n rommel maakt, breekt de tering uit. Echt, dat is bij hem het slechtste idee wat je kunt uitvoeren.

En wegzetten zou zinloos zijn, pakt hij het gewoon als ik niet oplet.
quote:charmant schreef op 22 december 2008 @ 10:39:

@Shahla: Ik vind het wel de gouden tip, liefst zou ik het ook doen!

Probleem is alleen dat we niet zo'n groot huis hebben, en ik de hele tijd tegen zijn kamer/troep aankijk. Op een gegeven moment word ik daar wel chagerijnig van.

Ik eerst ook hoor. We hebben er al tig discussies over gevoerd in het nog niet zo heel verre verleden en we hebben er ook vaak woorden over gehad en zelfs ruzies. Daar heb ik geen zin meer in. Hij heeft er blijkbaar geen last van, ik hoef daar eigenlijk niet te zijn dus blijven alleen dingen over die echt in de prullenbak moeten of terug naar de keuken. Daar blijf ik wel op hameren want ik wil geen vieze luchten gaan ruiken of ongedierte kweken. Voor de rest kan het me niks schelen of hij zijn kleding van de grond moet rapen en dat het stof er misschien wel aan zit wat hij er eerst afklopt voor hij beneden komt?

Enfin, punt is:als je het zo wilt doen, kun je het zo doen. In dit geval is dat prima mogelijk.

Ben ook opgehouden zijn kleding op te vouwen. What's the point, de volgende morgen ligt het allemaal weer op de grond omdat meneer kleding zocht in zijn kast.

Wij hebben net als jij een kleine woning. Mijn slaapkamer ligt pal tegenover die van hem. Alleen een klein halletje met de trap naar beneden zit er tussen. Toch word ik er niet meer chagrijnig van. Zolang de zooi maar niet de gang op komt en de deur dicht zit, vind ik het best.
Ik heb al vaker gedreigd met alles verkopen via marktplaats, weggooien en zelfs al een vuilniszak vol speelgoed een aantal maanden verstopt. Doet haar niks

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven