Hoe behoud je ritme nu je kind thuis is? [i.s.m. Humankind]

25-03-2020 09:57 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe continueer je nu (bijna) het hele gezin thuis is, het dagelijkse ritme? Hoe zorg je ervoor dat je kind zijn of haar dagelijkse ritme behoudt, en met het avondeten ook echt het gevoel heeft dat de avond begint? Het is een vraag die veel mensen momenteel bezighoudt, nu veel van ons het grootste deel van de dag thuis zijn vanwege de maatregelen van het RIVM vanwege de uitbraak van het coronavirus.

Vandaag, op woensdag 25 maart tussen 10.00 uur en 17.00, kun je in dit topic je vragen stellen aan een ervaren pedagoog van kinderopvang- en ontwikkelingsorganisatie Humankind.

Stel haar nu je vraag of deel je ervaringen met andere leden van het VIVA-forum.

Vriendelijke groet,

Moderatorteam VIVA, Community Manager VIVA en kennispartner Humankind
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
LilyFaye schreef:
25-03-2020 12:17
Wat is de reden dat je dagelijks ritme vast moet houden?
Wij eten nu 's ochtends warm; heerlijk!
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
25-03-2020 12:18
Wij eten nu 's ochtends warm; heerlijk!
O, ritme draait om eten?
PedagoogHumankind schreef:
25-03-2020 12:12
Hoi,
Jeetje dat is ook best een pittige situatie. Heel begrijpelijk dat het je alleen lukt als de jongste slaapt.
Kun je misschien met je werkgever afspreken dat je (tijdelijk) minder uur werkt?
Super je het ritme aanhoudt, dat geeft echt houvast aan je kinderen. Voor hen is het ook raar dat jij er bent maar nu ook thuis moet werken. Aan je oudste kun je het uitleggen; de jongste is natuurlijk een ander verhaal.
Zijn er misschien mensen in je omgeving met (gezonde) jonge kinderen waar je een afspraak mee kunt maken dat jij bijvoorbeeld twee uur hun kinderen opvangt en zij dan op een ander moment weer twee uur jouw kinderen? Dit alles natuurlijk volgens de richtlijnen RIVM en in kleine aantallen.

Succes en vergeet niet dat jij helaas deze situatie niet kunt veranderen; je kunt het alleen zo goed mogelijk oppakken en volgens mij doe je dat!

Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Goed antwoord!
Alle reacties Link kopieren
LilyFaye schreef:
25-03-2020 12:21
O, ritme draait om eten?
Ja dat zegt de TO. Met het avondeten begint de avond.
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
25-03-2020 12:23
Ja dat zegt de TO. Met het avondeten begint de avond.
Owww. Dat doe ik verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
mama-inge schreef:
25-03-2020 11:28
Die afspraak hebben we al
Half 9 uiterlijk uit bed, ontbijten en kleren aan.
Tussen 9 en half 10 huiswerk doen, eerst de taken op papier, dus rekenen, werkboek taal en spelling schrijven en zo.
Waar hij dan uit kan kiezen waar hij mee begint.
10 uur uur fruit en drinken en wat ontspannen (Donald duck lezen, kleuren, een spelletje of spelen met broertje)
Half 11 weer aan het werk tot al zijn taken af zijn
Dit kan hij in een half uur tot een uur af hebben.
En dan nog zijn computer taken.
Daar heeft hij niet heel veel moeite mee (al is het saai, want herhaling en dus geen uitdaging) doet hij vlot want daarna mag hij nog een spelletje doen.

Hij kan in principe voor 12 uur helemaal klaar zijn en dan heeft hij de rest van de middag waarin we van alles samen doen, spelen, spelletjes, filmpje kijken op schooltv voorlezen en elke dag naar buiten.

Bij de papieren taken, schrijf en rekenwerk gaat hij voor zich uit zitten staren en komt niet aan het werk
Dat is het grote probleem
Hi,
Super om te lezen dat jullie een dagritme hebben afgesproken.
Het staren en niet tot het werk komen bij het papieren-, schrijf en rekenwerk kan verschillende oorzaken hebben. Je schrijft dat het een pientere jongen is. Heeft hij er op school normaal gesproken geen moeite mee?
Als hij het werk niet begrijpt dan is het een ander soort staren dan wanneer het voortkomt uit verveling omdat het te weinig uitdaging is. Afhankelijk van wat het is lijkt het mij goed om contact met school te zoeken hoe je hem daarin het beste kunt motiveren.

Succes maar weer.
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
Ik kan me dat niet gemotiveerd heel goed voorstellen, want waar doe je het voor? De rest van het jaar wrs niet meer naar school, zorgen om je ouders, opa en oma, broertjes en zusjes, geen contact met vriendjes dus ook daarom verdriet en eenzaamheid.

Ik zou wat meer bezig zijn met leuk ipv moet.
Alle reacties Link kopieren
Ons zoontje is net 2 jaar, maar erg slim en heel actief. Zijn er nog leuke activiteiten voor in huis/ in de tuin die hem bezig kunnen houden en kunnen uitdagen? Ik merk dat hij zich soms echt verveeld en raakt dan enorm gefrustreerd. Alvast bedankt!
OliveViva schreef:
25-03-2020 12:50
Ons zoontje is net 2 jaar, maar erg slim en heel actief. Zijn er nog leuke activiteiten voor in huis/ in de tuin die hem bezig kunnen houden en kunnen uitdagen? Ik merk dat hij zich soms echt verveeld en raakt dan enorm gefrustreerd. Alvast bedankt!
Huttenbouwen, zoutbrooddeeg (als er bij jou nog meel te krijgen is), zandbak, buitenkeukentje, verstoppertje, auto's, emmertjes, schepjes, bal, etc. Gewoon wat je altijd met een 2 jarige doet.
Alle reacties Link kopieren
LilyFaye schreef:
25-03-2020 12:28
Ik kan me dat niet gemotiveerd heel goed voorstellen, want waar doe je het voor? De rest van het jaar wrs niet meer naar school, zorgen om je ouders, opa en oma, broertjes en zusjes, geen contact met vriendjes dus ook daarom verdriet en eenzaamheid.

Ik zou wat meer bezig zijn met leuk ipv moet.
Is dat niet wat voorbarig? Rest van het jaar niet meer naar school?
Eva1977 schreef:
25-03-2020 13:11
Is dat niet wat voorbarig? Rest van het jaar niet meer naar school?
Leven?
Ah veranderd, rest van het schooljaar he. Is prima mogelijk en zo ervaren kinder hett vaak wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan ik mijn zoontje thuis wat meer uitdagen? Normaal gesproken zit doordeweeks hij op school en de bso waar hij projectjes en opdrachtjes krijgt, en doen wij - daarbuiten - vooral leuk dingen samen. Moet ik dat gat opvangen en zo ja, hoe?
Alle reacties Link kopieren
Comeslove schreef:
25-03-2020 12:00
Ik vind het moeilijk om met mijn twee meiden een dagstructuur de hele dag aan te houden. Ik zet ze nu sneller voor de tv/ipad dan ik zou willen. Heb je daar nog tips voor?
Hoi,
Het is ook een hele uitdaging om de dagstructuur de hele dag aan te houden. De verleiding om ze sneller voor tv/IPad te zetten zullen veel ouders herkennen. ;)
Een dagstructuur geeft kinderen (en volwassenen) houvast. Ze weten hoe de dag eruitziet wat ze kunnen verwachten. Afhankelijk van de leeftijd van je kinderen zou ik je adviseren om de dagstructuur zichtbaar te maken voor ze. Met bijvoorbeeld een verschuifbare pijl kun je aangeven waar ze op dit moment zitten op de dag.
Wat ook helpt is alternatieven aanbieden. Je kunt ze een aantal keuzes bieden. Door dat ze zelf ergens voor kiezen hebben ze dan het gevoel dat ze invloed hebben op de gang van zaken. Verbind er (afhankelijk van de leeftijd van je kinderen) een tijd aan voordat ze met het volgende aan de slag gaan. Of dat jij weer iets met ze gaat doen. Zoals ik hiervoor ook al een keer aangaf kan een wekker zetten daarbij helpen.

Op dit moment zijn wij, Humankind, druk bezig activiteiten te verzamelen. De verwachting is dat je vanaf morgen op onze website (www.Humankind.nl) en op onze Facebook pagina allerlei tips kunt vinden mbt activiteiten voor kinderen.

Succes.
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
Alle reacties Link kopieren
rosemary89 schreef:
25-03-2020 13:18
Hoe kan ik mijn zoontje thuis wat meer uitdagen? Normaal gesproken zit doordeweeks hij op school en de bso waar hij projectjes en opdrachtjes krijgt, en doen wij - daarbuiten - vooral leuk dingen samen. Moet ik dat gat opvangen en zo ja, hoe?
Kwamen er niet genoeg vragen binnen?
Honey, you should see me in a crown
Luci_Morgenster schreef:
25-03-2020 10:51
Hoe komen (een groot deel van) de vrouwen af van het idee dat zij alles thuis draaiende moeten houden?
Ik heb er nog wel een, die was overgeslagen. :roll: :lol:
Alle reacties Link kopieren
snowgirl1 schreef:
25-03-2020 11:28
Misschien een vraag hoe ik nog wat tijd voor mezelf kan hebben. Man werkt in een vitaal beroep en is dus gewoon 40 uur aan het werk. Thuis 2 kleine kids. 1 van 3,5 jaar en 1 van bijna 14 maanden. De jongste slaapt na de lunch ca 2,5 tot 3 uur. Oudste slaapt niet s' middags. Man komt vaak pas rond 18:00 of later thuis. Heb dan vaak al gegeten want die hebben rond 16.30 al honger.
Hoi,
Een vraag die veel ouders herkennen denk ik. Twee jonge kinderen vragen veel aandacht, zeker in deze situatie waarbij het sociale leven aan banden ligt. Op het moment dat je jongste slaapt kun je samen met je oudste voor een rustige activiteit kiezen. Wanneer je bijvoorbeeld een half uur samen iets doet, bijvoorbeeld een spelletje, kan hij/zij daarna zichzelf vermaken. Biedt hem/haar een aantal alternatieven waar hij/zij uit kan kiezen. Jij kunt dan een moment voor jezelf plannen. Dat kan prima n dezelfde ruimte (boek/tijdschrift lezen, online dingen doen etc) maar je geeft van te voren duidelijk aan dat jij straks weer iets samen doet. Een (kook)wekker zetten kan helpend zijn; als de wekker afgaat ben je weer beschikbaar.

En misschien kun je met je man afspreken dat jij 's avonds een moment voor jezelf hebt? Klinkt misschien gek, maar als je duidelijk afspreekt dat jij op dat moment niet beschikbaar bent (misschien even de deur uit gaat naar een vriendin/rondje hardlopen oid) dan voelt het wellicht ook even als tijd voor jezelf.

Succes,
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
Alle reacties Link kopieren
Hier een 16 jarige die al niet lekker in haar vel zat voordat de Corona crisis uitbrak.
Ze hangt nu (bij voorkeur in bed) voor de laptop als ze online les heeft. Ze werkt nauwelijks of niet voor school en is verder ook tot weinig te bewegen.
Ik probeer het zo veel mogelijk te negeren, maar ik word blij vlagen bloed chagrijnig van dat constante gehang, een grote mond als je maar iets durft te vragen en de algehele lethargie die ze uitstraalt.

Ik verwacht overigens geen oplossing, maar wat tips voor mezelf zouden welkom zijn :)
girasole3 schreef:
25-03-2020 13:35
Hier een 16 jarige die al niet lekker in haar vel zat voordat de Corona crisis uitbrak.
Ze hangt nu (bij voorkeur in bed) voor de laptop als ze online les heeft. Ze werkt nauwelijks of niet voor school en is verder ook tot weinig te bewegen.
Ik probeer het zo veel mogelijk te negeren, maar ik word blij vlagen bloed chagrijnig van dat constante gehang, een grote mond als je maar iets durft te vragen en de algehele lethargie die ze uitstraalt.

Ik verwacht overigens geen oplossing, maar wat tips voor mezelf zouden welkom zijn :)
Doen jullie nog wat leuks samen?
Alle reacties Link kopieren
PedagoogHumankind schreef:
25-03-2020 13:32
Hoi,
Een vraag die veel ouders herkennen denk ik. Twee jonge kinderen vragen veel aandacht, zeker in deze situatie waarbij het sociale leven aan banden ligt. Op het moment dat je jongste slaapt kun je samen met je oudste voor een rustige activiteit kiezen. Wanneer je bijvoorbeeld een half uur samen iets doet, bijvoorbeeld een spelletje, kan hij/zij daarna zichzelf vermaken. Biedt hem/haar een aantal alternatieven waar hij/zij uit kan kiezen. Jij kunt dan een moment voor jezelf plannen. Dat kan prima n dezelfde ruimte (boek/tijdschrift lezen, online dingen doen etc) maar je geeft van te voren duidelijk aan dat jij straks weer iets samen doet. Een (kook)wekker zetten kan helpend zijn; als de wekker afgaat ben je weer beschikbaar.

En misschien kun je met je man afspreken dat jij 's avonds een moment voor jezelf hebt? Klinkt misschien gek, maar als je duidelijk afspreekt dat jij op dat moment niet beschikbaar bent (misschien even de deur uit gaat naar een vriendin/rondje hardlopen oid) dan voelt het wellicht ook even als tijd voor jezelf.

Succes,
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Right. Dus.

Voor iedereen geldt: blijf zoveel mogelijk thuis. Werk thuis als dit kan. Ga alleen naar buiten voor noodzakelijke boodschappen maar doe dit alleen, een frisse neus of de zorg voor een ander. Maar houd altijd 1,5 meter afstand en vermijd groepsvorming.

RIJKSOVERHEID.NL
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
25-03-2020 13:37
Right. Dus.

Voor iedereen geldt: blijf zoveel mogelijk thuis. Werk thuis als dit kan. Ga alleen naar buiten voor noodzakelijke boodschappen maar doe dit alleen, een frisse neus of de zorg voor een ander. Maar houd altijd 1,5 meter afstand en vermijd groepsvorming.

RIJKSOVERHEID.NL
Eigen tijd is belangrijk hoor. Beter naar een vriendin dan hardlopen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
LilyFaye schreef:
25-03-2020 13:37
Doen jullie nog wat leuks samen?
Ja dat probeer ik wel in elk geval .Ze kwam vorige week met het idee om elke woensdag een taart te maken, daar heb ik meteen op ingehaakt.
Ik probeer haar te bewegen om samen even in de tuin te gaan zitten of een stukje te wandelen of om een spelletje te doen. We hebben de Wii weer uit de mottenballen gehaald. Maar heel vaak is het "geen zin" of is ze het nu 10 minuten alweer beu.
Alle reacties Link kopieren
OliveViva schreef:
25-03-2020 12:50
Ons zoontje is net 2 jaar, maar erg slim en heel actief. Zijn er nog leuke activiteiten voor in huis/ in de tuin die hem bezig kunnen houden en kunnen uitdagen? Ik merk dat hij zich soms echt verveeld en raakt dan enorm gefrustreerd. Alvast bedankt!
Hoi,
Verveling kan inderdaad leiden tot frustratie. Zeker bij een twee jarige aan wie het moelijker is om uit leggen waarom de situatie is als hij is.
Fijn dat je een tuin tot je beschikking hebt trouwens. Een leuke activiteit in de tuin voor deze leeftijd is het maken van een rij dmv takjes, blaadjes etc. Door deze achter elkaar te leggen kun je een lange rij maken. Of dingetjes verstoppen in de tuin. Begin eens met vijf dingen; als hij die heel snel vindt dan kun je meer dingen gaan verstoppen.
Of een hindernisbaantje maken van dingen waar hij overheen, onderdoor of langs moet lopen.
En als je een grote tuin hebt kun je met stoepkrijt een weg tekenen. Waar hij overheen kan rijden met een (loop)fietsje of speelgoedauto. Inclusief stoplicht en zebrapad ;-)
Ook met minder goed weer is het goed om activiteiten buiten te doen trouwens. :couple:

Vanaf morgen kun je op onze website (Humankind.nl) of onze Facebook pagina allerlei activiteiten vinden.

Succes.

Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind
Alle reacties Link kopieren
LilyFaye schreef:
25-03-2020 13:43
Eigen tijd is belangrijk hoor. Beter naar een vriendin dan hardlopen lijkt me.
Gistermiddag is bij mij ook even een vriendin een kopje thee komen drinken; we zijn keurig 2 meter uit elkaar gebleven, maar het was echt fijn om even iemand anders te zien en te spreken.
Er is duidelijk gezegd: maximaal 3 mensen op bezoek en 1,5 meter uit elkaar blijven.
Verder zie ik niemand behalve man en dochter.
girasole3 schreef:
25-03-2020 13:45
Gistermiddag is bij mij ook even een vriendin een kopje thee komen drinken; we zijn keurig 2 meter uit elkaar gebleven, maar het was echt fijn om even iemand anders te zien en te spreken.
Er is duidelijk gezegd: maximaal 3 mensen op bezoek en 1,5 meter uit elkaar blijven.
Verder zie ik niemand behalve man en dochter.
Ik alleen 16 jarige zoon en al 2 weken binnen en voorlopig niet er uit.
Alle reacties Link kopieren
LilyFaye schreef:
25-03-2020 12:17
Wat is de reden dat je dagelijks ritme vast moet houden?
Hoi,
Beetje late reactie, sorry.
Ritme is voor veel kinderen (en volwassenen) een houvast. Door te weten wat er op het programma staat wat je wat er van je verwacht wordt, kun je overzien wanneer wat staat te gebeuren. Deze voorspelbaarheid is voor veel kinderen van belang. Dat wil niet zeggen dat je nooit daarvan af kan wijken maar het is goed om dat dan ook uit te leggen.
In de situatie waarin wij nu zitten is er veel anders dan gewoonlijk. De 'normale' dingen door laten gaan geeft rust voor kinderen. En bij normale dingen horen dan ook de rituelen die je gewend bent in je gezin.
Leuke dingen doen is absoluut een aanrader, maar ook de 'gewone' en soms 'minder leuke' dingen horen erbij.
Soms hebben wij volwassenen in dit soort situaties de neiging om te gaan compenseren met alleen maar leuke (en lekkere) dingen. Kinderen zijn dat niet gewend en daardoor kan het verwarrend voor ze zijn.

Succes.
Hartelijke groet,
Floor, pedagoog Humankind
Stel je vraag over de ontwikkeling en opvang van je kind

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven