hoe combineer jij je baby en werk?

05-10-2008 20:46 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben 28 jaar en tsja...het begint nu toch een beetje te kriebelen: baby's....mijn vriend en ik zijn het erover eens dat we kinderen willen de vraag is alleen wanneer. Nu zei hij laatst " als het voor ons allebei goed voelt, waarom dan niet gewoon nu?" Nou ben ik niet zo impulsief in dit soort dingen en ben ik er nu dus heel nuchter over na ana het denken. Hoe combineer je een baby bijvoorbeeld met je werk? We werken allebei 40 uur daar moet dan dus verandering in komen. Welke consequenties heeft dat voor je carriere en financieel? Bovendien ben ik 's avonds vaak erg moe na het werken, hoe moet ik het dan doen met een baby erbij? Aan de andere kant lijkt het me geweldig en heel bijzonder om samen zo'n stap te zetten en denk ik dat het alles nog completer maakt. Hoe combineren jullie een baby met werk en wanneer ben je klaar voor een kind?? ik wet wel dat dat voor iedereen anders is, juist daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Liefs lein
wil voor je carriere blijven gaan of vind je minder werken niet erg?

En NU kinderen wil niet zeggen dat je gelijk zwanger bent en anders 9 maanden duurt voor t kind er is.
Wij werkten ook allebei fulltime voordat onze dochter er was. Ik ben 24 uur gaan werken, mijn vriend 32 uur. Op maandag en vrijdag gaat ze naar de opvang, dinsdag en donderdag ben ik thuis en woensdag mijn vriend. Wij vinden het helemaal perfect zo! Financieel ga je wel achteruit inderdaad, moet je alles even op een rijtje zetten, want dat verschilt natuurlijk voo iedereen. Wij zijn geen carrieremensen, dus dat telde voor ons niet mee.

Wat betreft moe zijn na het werk.... dat heb ik ook wel, maar van mijn dochter krijg ik juist energie! Dat was de eerste maanden niet, maar toen was ik nog met verlof. En je bent met z'n 2-en, dat scheelt ook, je hoeft niet alles alleen te doen (er vanuit gaand dat jullie niet in diensten werken).

Ik wist opeens dat ik toe was aan een kind, vriend nog niet. Na 8 maanden wilde hij ook, toen zijn we naar het ziekenhuis gegaan, 8 maanden later was ik zwanger en weer 8 maanden later was onze dochter er .
anoniem_109 wijzigde dit bericht op 05-10-2008 21:11
Reden: Onze dochter ipv mijn uiteraard...
% gewijzigd
quote:_LittleMissSunshine_ schreef op 05 oktober 2008 @ 20:59:

wil voor je carriere blijven gaan of vind je minder werken niet erg?

Waar slaat dat op?

Alsof je met een kind je carrière overboord gooit.

TO: komt tijd, komt raad. Zwanger worden kan nog even duren, een zwangerschap duurt 9 maanden, dan heb je 16 weken verlof. Kortom, je bent maar zo een jaar verder (of langer). Je kunt dan nog wel bepalen hoe jullie de balans werk-privé gaan inrichten.

Ik werkte voor mijn zwangerschap 4 dagen per week (4x9), mijn vriend werkt 40 uur. Na de komst van ons dochtertje ben ik 3 dagen gaan werken (1 dag in de week ouderschapsverlof). Toen zij 1 jaar werd ben ik weer 4 dagen gaan werken. Mijn vriend werkt nog steeds 5 dagen. Ik ben gelukkig met deze balans, omdat deze baan me heel veel voldoening en uitdaging biedt en ik in mijn vrije tijd erg geniet van onze dochter.

Succes met beslissen (en zwanger worden)!
What matters most is how you see yourself
Ik vind het wel een beetje jammer dat er direct gereageerd wordt met het advies om veel minder te gaan werken. Drie dagen of minder werken is weliswaar redelijk gangbaar onder vrouwen, maar hóeft natuurlijk niet.

Zelf werk ik 4 dagen en ben ik alleenstaand dus dubbele belasting qua zorg, maar ik vind dat prima te doen. Als ik dus iemand zou adviseren zou ik altijd zeggen om voor de combinatie allebei 4 dagen werken te gaan. Dat heeft de minste consequenties voor je carriere en dus voor je inkomen en is heel goed te doen.
Am Yisrael Chai!
En voor wat betreft je vraag over moeheid na het werk: moeder is de overtreffende trap van moe .

Serieus, toen ik net een baby had was ik zooooo moe dat ik van gekkigheid niet meer wist of ik nog wel leefde. Maar dat trekt weg ( wordt ook deels veroorzaakt door hormonen) en daarvoor in de plaats komt een andere energie verdeling. Tuurlijk, ik ben nu ook moe na een dag werken, maar het is een ander soort moeheid. Je leert op de een of andere manier je energie efficienter te verdelen, ik doe tegenwoordig zoveel meer op een dag dan ik vroeger deed, dat ik me op vrije weekenden zonder kind regelmatig een beetje suffig zit af te vragen waar ik in godsnaam mijn tijd mee vulde voor ik een kind had.

Maar je groeit erin, aan de ene kant ben je moeier dan je ooit geweest bent, en aan de andere kant heb je meer energie dan je ooit gehad hebt. Maar dat merk je tezijnertijd wel .
Am Yisrael Chai!
Er worden geen adviezen gegeven, maar geschreven hoe wij het doen. Iedereen moet uiteindelijk zelf weten wat ze doet. Ik zou het niet kunnen, 4 dagen werken. Het liefst zou ik zelf 2 dagen werken, maar ik vind het voor mijn vriend ook leuk om 1 dag met dochter thuis te zijn.
Ik werk ook 4 dagen (ben nu vanaf deze week met verlof ivm zwanger van de 2e) en vind het heerlijk. Heel veel mensen vragen of ik het niet zwaar vind om 4 dagen te werken, omdat er vrijwel automatisch vanuit gegaan wordt dat je als vrouw 3 dagen gaat werken. Ik vind het heerlijk! Ik heb een heel leuke baan en geniet net als Jane enorm van de tijd die ik thuis met mijn kind doorbreng, maar ik zou niet anders willen. Gelukkig heb ik wel een man die ook zijn steentje bijdraagt in het huishouden, dat is wel een vereiste denk ik.
Hallo,

betreft het combineren, ik werk 3 dagen en ben dus de rest bij m'n dochtertje thuis (woon alleen met haar). Ik geniet echt van de dagen dat ik niet hoef te werken, ik zou niet meer van haar willen missen dan dat ik nu doe!!! Maar ik zou m'n werk ook niet willen missen!! Even geen moeder zijn is zo nu en dan ook lekker!!

Wat de moeheid betreft....voordat ik moeder was, kon ik zo uitslapen tot 11 uur 'sochtends en was ook altijd moe.....nu lach ik daar om..... als je moeder bent kun je niet meer uitslapen...en hoewel ik er soms best even naar snak, went het hoor!!! Destijds vroeg m'n lichaam om die hoeveelheid slaap omdat het er aan gewend was, nu went het aan de mindere hoeveelheid...dus....ik denk niet dat je dat zwaar mee moet laten weten in je besluit.....

Als ik naar mezelf kijk en hoe ik ontzettend geniet van het moederschap, dan zou ik alleen maar willen zeggen; ga ervoor!!! Het is een verrijking van je leven!!!

(nog 1 tip....kijk kritisch naar je relatie of deze goed genoeg is....helaas zeg ik dit uit eigen ervaring)

Groetjes
quote:Jane 1973 schreef op 05 oktober 2008 @ 21:10:

[...]

TO: komt tijd, komt raad. Zwanger worden kan nog even duren, een zwangerschap duurt 9 maanden, dan heb je 16 weken verlof. Kortom, je bent maar zo een jaar verder (of langer). Je kunt dan nog wel bepalen hoe jullie de balans werk-privé gaan inrichten.

Dat vind ik niet zo'n goed advies, want ik ken net iets teveel stellen waar toen puntje bij paaltje kwam, hij hele andere ideeen had over hoe dat moest met die balans dan zij, en als het kind er eenmaal is, is het wat laat om dat te merken. Ik zou van te voren heel goed overleggen met je partner hoe je van plan bent het aan te pakken. Natuurlijk kan het in de praktijk allemaal anders uitvallen dan je gepland had, maar zorg er in elk geval voor dat je van elkaar weet wat je wilt. Bij ons betekende dat in elk geval: de zorg gelijk verdelen. We werken nu allebei 4 dagen. Sociaal leven is wel een stuk stiller geworden, want we waren vaak 's avonds allebei van huis, en dat doen we nu een stuk minder. Verder werkte ik vaak lang door, en dat kan nu niet meer, want ik moet op tijd bij het kinderdagverblijf zijn. Dat is echt wennen.
Er was een tijdje geleden ook een topic hierover n.a.v. een artikel in een tijdschrift en daar werd juist geadviseerd om niet gelijk te stoppen met werken of heel veel minder te gaan werken. Het krijgen van een kind is zoiets heftigs, dat het juist goed is om niet van te voren te gaan beslissen om bijv. fulltime thuis te blijven, omdat je pas na het eerste jaar een beetje aan je nieuwe leven met kind gewend bent. Dat vond ik eigenlijk een heel goede tip. Er zijn heel wat vrouwen die na de bevalling ineens besluiten om te stoppen met werken en er na een tijdje toch weer spijt van krijgen en dan is het maar wat moeilijk om weer aan de slag te kunnen in hun oude functie of op het oude nivo.

Ik ben blij dat ik de keus heb gemaakt om maar 1 dag minder te gaan werken, en zelfs dan merk ik af en toe nog dat men anders met je omgaat als je moeder bent.
Eens met Miffy, het lijkt me handig om van tevoren te bedenken hoe je de zorg wil gaan verdelen. En een jaar verder.... ik moest toch wel op tijd laten weten aan mijn werkgever hoeveel ik wilde gaan werken.
Wij werkten beiden 36 uur voordat onze dochter werd geboren. Nu werken we beiden 32 uur. Ik kan deels flexibel indelen, dus effectief hebben we 2 dagen creche nodig. Heel prima te doen, ook carrieretechnisch gezien.

Je moet nooit al voor de geboorte je contract aanpassen, dat heeft geolgen voor de hoogte van je zwangerschapsuitkering en ouderschapsverlof. Als je weer terug bent na je verlof is vroeg zat!

En moe na je werk... was ik ook altijd en als ik daar nu aan terug denk... man ik had geen enkel idee wat moe zijn was...

Dat wordt ongeveer 10 keer zo erg, maar je groeit erin mee, je bent flexibeler dan je zelf denkt...
Ik werk 60% en manlief werkt full time. We werken allebei in onregelmatige diensten. Dit is soms heel lekker, en soms heel irritant. Omdat we helemaal niks hebben aan de reguliere opvang, passen de beide oma's op. Ik heb mn rooster 3 maanden vooruit, maar manlief heel kort van tevoren en een baan waarin er nagenoeg geen afstemming mogelijk is.

Elke maand zodra zijn rooster er is regelen we de oppas en ruil ik een dienst wanneer nodig. Aan de ene kant vind ik het heerlijk, heb lange diensten dus snel mijn uren gewerkt en ben dus best veel thuis. Aan de andere kant is het soms best een geregel.

Van tevoren hebben we afgesproken dat wanneer het echt niet te regelen viel allemaal, ik een baan zou gaan zoeken voor 3 dagen tijdens kantooruren, zodat we wel van de reguliere opvang gebruik zouden kunnen maken. Maar dat betekent wel een finaciele stap terug, want dan verlies je onregelmatigheid...

Al met al, tjsa, ik weet niet of mijn verhaal je helpt...

Ik weet wel dat mijn dochtertje het mooiste is in mn leven, dat ik heus wel moe ben maar ook zo ontzettend van haar geniet dat ik er energie van krijg!

En ik ben wel wat minder netjes geworden moet ik zeggen...

Moet ik eigenlijk schoonmaken maar ben ik erg moe? Dan maar een dagje later schoonmaken...

Ook wil ik je nog zeggen dat je je hele leven niet precies kunt plannen. Het is heel goed om over dingen na te denken, maar echt weten hoe het is en hoe je je als moeder voelt, dat ervaar je pas als het zover is. Daar bedoel ik helemaal niet mee dat je je overal zomaar in moet storten, maar teveel beredeneren en plannen is ook niet altijd goed...

Veel succes met je keuze!
Ik en mijn man zijn allebei minder gaan werken, man van 32 naar 24 uur en ik van 36 naar 24 uur. We delen de zorg 50-50. Waar je rekening mee moet houden als je er voor kiest om minder te gaan werken, is dat het kan gebeuren dat je je 'positie' binnen het bedrijf of organisatie waar je werkt een soort van kwijtraakt, omdat je er veel minder bent en dus veel mist. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Moe... tsja, het is maar hoe je het bekijkt. Vroeger sliep ik uit tot 11 uur, nu sta ik om een uur of half 8 of 8 naast mijn bed. Maar dat went. Ik heb er nu om 11 uur al een hele dag opzitten, dat is ook wel weer lekker.

Financieel kan je het zo duur maken als je zelf wilt. Ik koop speelgoed op rommelmarkten, daar heb je heel goed speelgoed voor 50 cent of een euro. En dan heb ik het niet over oude troep. Kleding kan je kopen in de 'Hebbes!' van de Hema, of op MP, of op een kledingbeurs. Kinderwagens, kinderzitjes, etc kan je ook allemaal krijgen op MP...

Veel succes met jullie keuze! Ik geniet met volle teugen van mijn kindertjes en voor mij is het echt een aanvulling op mijn leven waar ik met alle liefde mijn salaris en carriere (want die staat nu wel op een lager pitje omdat ik parttime ben gaan werken) voor heb opgegeven.
Hier werken we beiden 4 dagen. Voor ons een prima oplossing, al vond ik het direct na mijn verlof te zwaar. Achteraf had ik echt liever de eerste maanden 3 dagen gewerkt. Ik vond de overgang gewoon te groot en vond het vreselijk dat Kruimel lange dagen op de creche was. Ik ben echt ambitieus, werkte 60 uur per week voor mijn verlof, maar van 's morgens half 9 tot 's avonds 6 zijn echt hele lange dagen voor zo'n heel klein babytje en ik voelde me daar alles behalve prettig bij. Nu is Kruimel helemaal blij op de creche, en ik weer helemaal blij op mijn werk, maar dat heeft als ik er op terugkijk wel even geduurd, alhoewel ik op het moment zelf dacht dat het allemaal prima ging.
Mijn ervaring is overigens dat bij ons in het bedrijf je prima carriere kunt maken in 4 dagen, maar minder dan 4 gaat niet. Dan kom je echt in de minder interessante functies terecht en dat zou ik zelf zonde vinden. Mijn zus daarentegen heeft heel bewust voor een functie gekozen die minder zwaar is en in 3 dagen kan (omdat haar man niet minder kan werken). Overigens: in dit geval kan het echt niet anders (eigen boeren bedrijf) terwijl ik het bij veel mannen smoesjes vind. Zo heeft een vriendin een kerel die heel hard roept dat hij ook zo graag een dag bij zijn dochters zou zijn, maar het aan zijn baas vragen ho maar....

Wat dat betreft ben ik het eens met wat iemand anders al eerder schreef: vóór je er aan begint heel zeker weten dat jullie allebei dezelfde verwachtingen hebben en bijvoorbeeld niet ineens je man terugkrabbelt en toch gewoon fulltime blijft werken.
Wij werken full time allebei, maar wel 4x9 en hele flexibele werkgevers dus er kan makkelijk geschoven worden/'s avonds gewerkt en 's ochtends wat later etc.

Als onze tweede komt denk ik dat ik tijdelijk 3 dagen ga werken (ouderschapsverlof) ook vanwege de borstvoeding. Als de baby 1 is gaat mijn man misschien tijdelijk een halve of hele dag minder werken, ook ouderschapsverlof. Zo haal je de scherpe kantjes van die drukke en vermoeiende eerste tijd af. Misschien ga ik, als het erg druk blijkt te zijn, wel 32 uur werken. We zien het wel.

Ik breng echt heel erg veel tijd met mijn zoon van 5 door en doe heel veel met hem samen. Het enige wat hij moeilijk vindt soms is als ik voor een congres/etentje/borrel van het werk niet thuis ben met avondeten en slapen gaan.

Wij hebben wel hulp in de huishouding, twee middagen naschoolse opvang en mijn moeder springt regelmatig een middag in de week in. Ik vind het goed te doen en merk dat ik door een volledige baan te hebben volwaardiger meedraai in mijn team.

Er zijn veel voordelen aan jong moeder en vader worden, maar vanaf het moment dat er een kind is heb je het wel altijd druk en relatief weinig tijd voor jezelf. Mijn sociale leven is wel iets minder levendig geworden. Etentjes met vriendinnen zijn zeldzamer - mijn zoon vindt het gewoon veel te gezellig als we samen eten. Denk ook aan dat soort dingen dus bij je overweging.
quote:isabon schreef op 05 oktober 2008 @ 22:42:

Je moet nooit al voor de geboorte je contract aanpassen, dat heeft geolgen voor de hoogte van je zwangerschapsuitkering en ouderschapsverlof. Als je weer terug bent na je verlof is vroeg zat!

En moe na je werk... was ik ook altijd en als ik daar nu aan terug denk... man ik had geen enkel idee wat moe zijn was...

Dat wordt ongeveer 10 keer zo erg, maar je groeit erin mee, je bent flexibeler dan je zelf denkt...

Ik kreeg tijdens mijn zwangerschap een vast contract, voor de 3 dagen die ik nu werk. Maar ik kreeg wel mijn zwangerschapsuitkering uitgekeerd op basis van mijn oude fulltime contract. Het is maar net hoe je het vastlegt. Ik wilde het gewoon wel al vast hebben in mijn geval, want ik kon maar 1 jaar ouderschapsverlof opnemen voor 1 dag, maar we mogen maar 1x per 2 jaar ons contract laten aanpassen.

Echt moe ben ik trouwens nooit echt geweest, maar dochter sliep al snel door en als ze wakker werd, wilde ze even drinken (borstvoeding, nog geen 10 minuten) en dan gingen we weer slapen.
quote:Jane 1973 schreef op 05 oktober 2008 @ 21:10:

[...]

Waar slaat dat op?

Alsof je met een kind je carrière overboord gooit.

Ik werkte voor mijn zwangerschap 4 dagen per week (4x9), mijn vriend werkt 40 uur. Na de komst van ons dochtertje ben ik 3 dagen gaan werken (1 dag in de week ouderschapsverlof). Toen zij 1 jaar werd ben ik weer 4 dagen gaan werken. Mijn vriend werkt nog steeds 5 dagen. Ik ben gelukkig met deze balans, omdat deze baan me heel veel voldoening en uitdaging biedt en ik in mijn vrije tijd erg geniet van onze dochter.

Succes met beslissen (en zwanger worden)!Nou waar het op slaat? Ze komt over of ze het moeilijk vind die 40 uur los te laten. En vaak als je carriere wil werk je idd veel uur, maar wil je niet zo carrieregericht zijn en het met minder uur ook prima vind is er geen probleem. En ja je kan ook de 40 uur blijven werken beide, maar goed dat is maar net waar je voor kiest als je er een kind bij wil.
Na de geboorte van ons eerste kind werkte ik 3 dagen en partner fulltime (en deeltijd HBO). Mijn baan deed ik voor de bevalling fulltime en na mijn terugkomst ben ik wel minder gaan werken maar het werk bleef hetzelfde en zat ik dus op mijn vrije dagen "leuk" thuis te werken tussen de voedingen door. Na een jaar hebben zijn partner en ik allebei 4 dagen gaan werken. Dit had te maken dat ik vond dat ik teveel werk had en er te weinig was. Ik raakte de binding kwijt met collega's en werk terwijl ik toch heel hard werkte.

Ik vind dit een prima verdeling. Moe ben je sowieso wel maar je hebt een oerdrang om voor je kind te zorgen, althans dat hebben wij en daarna is het tijd voor ons samen.

Onze dag in het kort, ik werk in mijn woonplaats en partner op ruim 1 uur rijden van huis. De wekker gaat om 05.15 uur en wij zitten 's avonds om 19.30 uur pas weer op de bank. Dan hebben we een gelikt schema afgewerkt.

Ik zie overigens maar 1 bericht iets zeggen over een huishoudelijk hulp. Wij hadden wel een hulp maar deze werd zwanger en stopte er dus mee. Ik vind zelf dat het huishouden onze grootste valkuil is en een stevige klus omdat ook nog even tussen neus en lippen bij te houden.

Ik vind zelf kinderen dus nog heel goed te combineren met een carriere, maar het is ook net hoeveel waarde je er zelf aan hecht.
Ik doe mijn best
Heb andere reacties niet allemaal gelezen.

Situatie hier.

Ik werk 4 dagen in de week (4x9=36 uur), mijn ouders passen 3 dagen op, ex-schoonvader 1 dag.

Man/vader zien we op het moment zelden , maar zegt dat hij ook wel weer op wil gaan passen.

Zou zelf veel liever 2,5 of 3 dagen werken, maar ja dat gaat nou eenmaal nietn (fiancieel gezien)
Ik heb er bewust voor gekozen om na mijn bevalling weer te gaan studeren. (een jaartje). Dit was zeker niet het plan geweest hoor maar een ziek kind en een post-natale depressie later, zie je soms in dat het verstandiger is niet full-time te werken vlak na de bevalling. Had ik niet getrokken en had ook zeer onpraktisch geweest omdat Zwiepje zo vaak ziek was.

MIjn punt is een beetje: je kan er nog zo goed over nagedacht hebben maar feit blijft dat je niet weet hoe het is, totdat de kleine er is. Je weet niet hoe je zelf reageert, die klotehormonen zijn soms echt gewoon de baas over je, en je weet ook niet hoe het met je kind gaat. Misschien trekt jouw baby, net als lika's baby, helemaal die lange crechedagen niet. Misschien vindt hij/zij het prachtig net als Zwiepje. (als hij niet ziek was natuurlijk).

Je carriere hoef je zeker niet op te geven en je hoeft ook niet minder te gaan werken als je niet wil. Soms echter heb je geen keus en het is dus wel handig van tevoren de denken over een plan B. Wat als het kindje veel ziek is? Wat als het voor jou allemaal te zwaar is? Wat als je man liever toch een dag met de kleine thuis wil blijven etc? En als je nu aan de slag gaat om zwanger te worden zal ik me ook NU al inschrijven voor een kdv. De wachtlijsten zijn echt twee jaar.
Je hoeft je carriere echt niet op te geven als je dat nielt wilt hoor. Wij werken beide minstens 40 uur buitenshuis en ook vaak nog wel een paar uur thuis 's avonds of in het weekend en dat gaat prima. je moet alleen even goed strak leren plannen en indelen. Als je eenmaal in het ritme zit wat bij jou en je kleine past dan is er niets aan de hand!
quote:fashionvictim schreef op 05 oktober 2008 @ 21:43:

moeder is de overtreffende trap van moe .

Ik vind het eigenlijk niet zo heel moeilijk om kinderen en werk te combineren, Vent en ik werken allebei fulltime en het is goed te doen, misschien zelfs wel makkelijker dan mensen die parttime werken, want bij ons loopt elke dag via exact dezelfde routine.

Je moet wel georganiseerd zijn, dus bijvoorbeeld 's avonds hebben de we tasjes voor creche ingepakt, de kleren voor de volgende dag klaargelegd, eten uit de vriezer voor morgen enz.

's Morgens sta ik eerst zelf op om 6.30, douchen, aankleden, make-uppen, als babies al wakker zijn gaan ze in ons bed voor de teletubbies (shoot me), dan als ik klaar ben krijgen ze een fles om 7 uur, dan wassen, aankleden. Naar beneden, spelen, terwijl ik eventueel nog wat klusjes doe zoals vaatwasser leegruimen, groenten snijden voor 's avonds, whatever.

Om 8.30 gaan we de deur uit naar creche en ik naar mijn werk.

Vent haalt ze 17 uur of zo weer op, doet jongste voor een dutje naar bed, speelt/leest/kleurt met oudste, steriliseert flesjes, begint met koken. Als ik thuis ben (18u) eten we, dan babies in bad (1 van ons doet de keuken snel aan kant en legt spullen klaar voor morgen), nog wat spelen, lezen, tv en bed (19.30).

In het weekend slapen Vent en ik om en om uit trouwens, voor de nodige zzzzzz's!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven