hoe houd ik de eerste 12 weken geheim?

26-01-2009 16:38 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als het ons meezit, kunnen mijn vriend en ik in 2009 vertellen dat we ons eerste kindje verwachten. Maar...dat willen we het liefst pas na 12 weken doen. Onze vrienden en familie weten dat we een kinderwens hebben, ze weten alleen niet wanneer we deze in vervulling willen laten gaan.

Volgens mij valt het direct op als ik zwanger ben. We hebben regelmatig feestjes, zitten veel op het terras en in de kroeg en we eten veel bij onze ouders. Ik drink altijd wijn bij deze gelegenheden. Als ik een paar keer achter elkaar geen wijn zou drinken, heeft iedereen het door. En om nou 12 weken achter elkaar te roepen dat ik aan de antibiotica ben, is ook zoiets.

Ik denk dat veel mensen zullen opperen om het dan toch maar eerder te vertellen, maar eigenlijk wil ik dat niet. Niet zozeer om de reden dat het mis zou kunnen gaan, maar ook vooral om het nog even van onszelf te houden. Maar misschien hebben we gewoon geen optie.

Een vriendin van mij zei laatst al dat ze maar gewoon stopt met alcohol drinken vanaf het moment dat ze voor een kindje gaan. Ze wil dit dan ook tegen de vrienden zeggen, zodat ze geen ongemakkelijke vragen krijgt. Dit is voor mij ook geen optie.

Kortom: welke tips, smoesjes hebben jullie om pas na 12 weken te vertellen dat je zwanger bent?
Ga overal heen met de auto en wees dan de bob.
waarom wil je zo lang wachten? 12 weken, das echt lang.
Stoppen met alcohol zodra je zwanger bent en dan heel hard roepen dat jullie er nu serieus voor gaan en dat je de wijn dus voorlopig even laat?

In de praktijk komt het er toch wel op neer dat de meesten het allang geraden hebben voor de 12 weken voorbij zijn, wat je ook zegt. Ik zou er niet te moeilijk over doen. Alles moet maar speciaal en bijzonder. Het is bijzonder genoeg hoor en dan ook nog eens vooral voor jezelf en grootouders.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Je zou inderdaad al eerder kunnen stoppen met drinken. Omdat je nooit 100% zeker weet vanaf welk moment je zwanger bent.

Als je je daar niet teveel van aan wilt trekken (een glaasje wijn kan niet zo heel veel kwaad), drink dan op een feestje 1 glas en laat het daarbij.

Het enige dat je kunt doen is 2 weken antibiotica hebben, en dan je vriend/man aansteken, zodat hij aan de antibiotica moet (en jij moet rijden, want daar word je suf van), zodat je nog 2 weken hebt. Er tussenin twee weken thuis blijven, zit je al op 6 weken. En als je weet dat je zwanger bent heb je er al minimaal 2 weken opzitten, dus dat zijn er al 8.

Denk er wel aan dat als niemand mag weten dat je in verwachting bent, je ook niet kunt verwachten dat ze met je meeleven/ meehuilen als het fout gaat.
quote:runninggirl schreef op 26 januari 2009 @ 16:38:

Een vriendin van mij zei laatst al dat ze maar gewoon stopt met alcohol drinken vanaf het moment dat ze voor een kindje gaan. Ze wil dit dan ook tegen de vrienden zeggen, zodat ze geen ongemakkelijke vragen krijgt. Dit is voor mij ook geen optie.

Waarom is dat geen optie? Minder drinken/stoppen met drinken als je zwanger probeert te worden lijkt me wel zo verstandig toch?

Als iedereen toch al weet dat je een kinderwens hebt dan lijkt dit me een handige oplossing.
Wijn voeren aan de planten of je vriend/ man? Zo deed een vriendin van mij dat!

Haar vriend ladderzat terwijl hij toch in hetzelfde tempo als ons dronk (dachten we dus).

Andere excuses dan antibiotica:

- Je bent de Bob

- Gezonde levensstijl (helemaal handig als je paar kilootjes teveel hebt). Daar kun je ook meteen het rode vlees dat je niet meer eet (toch?) onderschuiven

- Religie: Moslims mogen geen alcohol drinken en katholieken moeten het ook kalm aan doen tussen carnaval en pasen

-

-
quote:runninggirl schreef op 26 januari 2009 @ 16:38:

12 weken voor je houden is laaaaang!!! Ik snap ook je beweegreden niet om het lang voor jezelf te willen houden met je partner. Als jet het net weet, en je houdt het dan een weekje of 3 geheim met zijn tweetjes zit je op de 8-9 weken. En wat nou als je de hele dag vriendjes bent met de toiletpot ga je dan zeggen dat je 4 weken buikgriep hebt.
Stressed is just desserts spelled backwards
Parnell, wij wonen 2 minuten fietsen van het centrum af en alle familie en vrienden wonen in dezelfde plaats. We gaan nooit met de auto, dus dat zou misschien nog meer opvallen dat geen alcohol drinken

RosieRo, ja vind je dat lang? Wat is normaal dan? Vrienden van ons vertelden het al na 5 weken, maar dat was meer omdat wij wisten dat ze bezig waren. Dat vind ik ook niks. Van mij mag het ook wel wat eerder dan 12 weken, maar niet direct na 4 weken. En ik ben bang dat het na 4 weken al wel opvalt...
Wij hebben het aan ouders, familie, beste vrienden etc meteen verteld, toen was ik 3 dagen overtijd, na 5 testen gedaan te hebben of het wel klopte

mensen die wat verder afstonden hebben we het verteld na de eerste echo, toen we zagen dat het hartje klopte. Dat was met 10 weken.
Toen ik in de eerste drie maanden zat, was ik zo moe, dat ik helemaal geen puf meer had voor feestjes en etentjes. Lekker makkelijk, hoefde ik ook geen smoesjes te verzinnen. Overigens hebben wij het al na anderhalve maand aan de naaste familie verteld. Ik vind het onzin om 12 weken te wachten.
ach, mijn zusje dronk met oud&nieuw geen drank en dat was me niet eens opgevallen, wel dat ze ronder was dan anders......

maar ook dat verbond geen feiten in mijn hoofd...
De eerste 4 weken krijg je sowieso cadeau, want dan weet je het zelf nog niet eens.

Verder: dubbelfriss in een wijnglas ziet eruit als prosecco of canei. Alcoholvrij pilsje is niet van echt te onderscheiden. Dan heb je een keer een antibioticakuur voor het een of ander, bijvoorbeeld een heel onsmakelijke maag-darminfectie (campylobacter heeft ongeveer dezelfde verschijnselen als 'ochtend'misselijkheid en kan lang duren, bovendien zit niemand op de gore verhalen van kots, diarree, bloed bij ontlasting, ontlastingkweekje etc opvangen voor huisarts etc te wachten, dus zal men niet doorvragen. Campylobacter kan je krijgen van ongare kip , dan ben je de BOB, en dan, pats-boem, ben je opeens voorbij je eerste trimester en kan je vol trots een echofoto laten zien.
Ik zou het vertellen als je de eerste echo hebt gehad, dat is meestal na zo'n 8 a 10 weken. In mijn geval is dat niet gelukt, omdat ik superslank was en je bij 7 weken al duidelijk een buikje kon zien.
The time is now
quote:runninggirl schreef op 26 januari 2009 @ 16:45:

Parnell, wij wonen 2 minuten fietsen van het centrum af en alle familie en vrienden wonen in dezelfde plaats. We gaan nooit met de auto, dus dat zou misschien nog meer opvallen dat geen alcohol drinken

RosieRo, ja vind je dat lang? Wat is normaal dan? Vrienden van ons vertelden het al na 5 weken, maar dat was meer omdat wij wisten dat ze bezig waren. Dat vind ik ook niks. Van mij mag het ook wel wat eerder dan 12 weken, maar niet direct na 4 weken. En ik ben bang dat het na 4 weken al wel opvalt...

tja, het is natuurlijk jouw keuze..

ik vind het lang, waarom zou je het uberhaupt ook maar 1 dag verzwijgen? Voor als het mis gaat? En dan? Leek mij juist fijn als mensen het weten wat er speelt.

Maar het is heel persoonlijk, natuurlijk.
Ik dronk gewoon wodka-tonic zonder wodka.
Snap eigenlijk niet zo goed dat je je daar nu al druk over maakt.

Wie weet voel je je wel heel anders als je zwanger bent!
En ik hield het 16 weken stil (toen had ik pas mijn eerste afspraak bij de VK). En het scheelde dat ik niet in NL woon, dus kon familie makkelijk omzeilen.
Ach ja, misschien moet ik ook gewoon realistisch blijven. Op de een of andere manier heb ik mezelf altijd voorgehouden om het tot de eerste echo niet te vertellen. Maar ik denk, ook nu ik jullie reacties lees, dat dat gewoon niet te doen is. Hoewel er goede tips tussen zitten, denk ik dat het niet haalbaar is om zo lang m'n mond dicht te houden.

Wat we in ieder geval niet doen, is vertellen dat we ervoor gaan. Dat hebben vrienden dus gedaan, waardoor iedereen altijd maar aan het gissen was of ze al zwanger was. Nee, dat lijkt me niks. Ik ben al bang dat het niet gaat lukken (geen reden hoor, is m'n eigen onzekerheid) en dan let iedereen er ook nog eens op.
Nee, dat moet je idd niet doen, vertellen dat je ervoor gaat. Als het dan langer duurt dan verwacht dan krijg je daar steeds vragen over, en dat is niet leuk.
Offtopic: Ainne, wat een geweldig onderschrift heb je!!
The time is now
Als het goed is zit je inderdaad al op 5-6 weken als je erachter komt, in week 8-10 heb je je eerste echo, dus das dan 3 weken dat je het voor je moet houden. want na die 3 weken wil je het van de daken schreeuwen (althans dat was het bij mij)

succes.
Tijdens een feestje gewoon zeggen dat je niet zo lekker bent, en daarom aan de fris blijft.
Ik ben nu 8 weken zwanger en mijn familie en naaste vrienden weten het al 3 weken. Ik zou ook echt niet weten waarom ik dit voor me zou houden. Ik wilde het wel van de daken schreeuwen toen ik die positieve test in handen had. Ik heb, na het mijn vriend verteld te hebben, direct mijn beste vriendin en vervolgens mijn broer gebeld. Ik vond het juist leuk om dit direct met mijn naasten te delen. Dat 'voor jezelf houden' snap ik niet zo goed.

Maar goed, hoe het te verbergen.. Ik zou gewoon de feestjes etc. zoveel mogelijk vermijden, zeggen dat je alvast stopt met drinken omdat je zwanger wilt worden, gewoon geen zin in drank hebben.. Daarbij weet je het zelf tijdens de eerste 4 weken niet eens, dus gaat het uiteindelijk maar om 8 weken.
Ik heb het ook pas met 12 weken verteld, gewoon omdat we het graag voor onszelf wilden houden en nog moesten wennen (was ongepland)

Ik was wel ontzettend misselijk en beroerd, dus die griep-smoes deed het leuk. Ik zag zo bleek als een vaatdoek. Al gingen mensen na een tijdje wel heel erg bezorgd worden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven