Hoe in de benen komen?
donderdag 15 oktober 2020 om 13:48
Is dit herkenbaar voor iemand? Ik ben moeder van twee super leuke kinderen van 4 en 1 jaar en ik heb soms (vaak
) moeite om in actie te komen. Om bijvoorbeeld het huis op te ruimen (hou erg van een opgeruimd huis), te gaan sporten (ik neem het me voor, omdat ik me er beter door voel, maar vervolgens lukt het ‘s ochtends niet ivm ochtendspits en ‘s avonds wil ik lekker op de bank hangen) of lekker naar het bos te gaan met de kinderen (maar dan moet de een net weer een slaapje doen of ben ik eigenlijk gewoon te lui) of om me leuk aan te kleden (loop meestal toch in m’n kloffie).
Is dit voor iemand herkenbaar?
En zo niet, hoe dóen jullie het?

Is dit voor iemand herkenbaar?

maandag 19 oktober 2020 om 12:54
Los van dat de tijden niet helemaal realistisch zijn, is het ook een kwestie van energie hebben. Niet alleen van tijd hebben. Met kleine kinderen had ik overdag mijn kruit helemaal verschoten en had ik s avonds geen puf om nog meer dingen te ‘moeten’ van mezelf, zoals bv sporten. Soms vond ik dat ook wel wat slap van mezelf, maar achteraf gezien had ik er wel wat meer op mogen vertrouwen dat dit wel weer goed zou komen als de kinderen wat ouder worden. Dan had ik toen wat meer kunnen genieten van het voor pampus liggen

maandag 19 oktober 2020 om 13:06
Ik heb een zoontje van 8 maanden die slaapt van 7 tot 7. En werk fulltime dus weet echt wel waar ik het over heb. En ja een keer van 12 tot 6 slapen kan prima hoor. Die klusjes kosten max een half uur (bij ons dan) en vaak laten we die liggen tot het weekend.Kaaaaaaaatje schreef: ↑19-10-2020 11:54hahahahahahahaha.... dankjewel. Dat kon ik goed gebruiken deze ochtend. Geen kinderen of wel?
Mijn kinderen liggen niet om 7 uur in bed. Om 8 uur ben ik beneden, en als we die dag gewerkt hebben moeten we dan nog even de was weg werken, de vaatwasser doen en er is altijd nog wel een ander klusje.
En tot 12 uur? Mijn kind is om 6 uur wakker, en af en toe moet ik er s nachts ook nog een keer uit. Dus om 10 uur is de dag hier voorbij...
maandag 19 oktober 2020 om 13:12
Deels herkenbaar. Heb een tweeling en dat was heavy de eerste jaren. Ik liet regelmatig de boel de boel. Sporten heeft nooit prioriteit gehad. Maar liep echt nooit in mijn kloffie. Sterker, ik heb niet eens een kloffie. Vind en vond het belangrijk om er verzorgd bij te lopen. Dus hun slaapjes benutte ik om te badderen of om nagels te lakken. Me-time.
maandag 19 oktober 2020 om 13:18
Hier kan ik mij iets bij voorstellenalouette schreef: ↑19-10-2020 12:54Los van dat de tijden niet helemaal realistisch zijn, is het ook een kwestie van energie hebben. Niet alleen van tijd hebben. Met kleine kinderen had ik overdag mijn kruit helemaal verschoten en had ik s avonds geen puf om nog meer dingen te ‘moeten’ van mezelf, zoals bv sporten. Soms vond ik dat ook wel wat slap van mezelf, maar achteraf gezien had ik er wel wat meer op mogen vertrouwen dat dit wel weer goed zou komen als de kinderen wat ouder worden. Dan had ik toen wat meer kunnen genieten van het voor pampus liggen![]()

maandag 19 oktober 2020 om 13:21
Sorry, maar met een kind van 8 maanden kun je inderdaad alles overdag doen wat je moet doen, maar met een kind van 1,5 en 3,5 is dat echt heel anders. En alles laten liggen tot het weekend is hier geen optie, ik draai denk ik 5 wassen in de week, dat kan ik niet allemaal kwijt op het droogrek. En de vaatwasser niet inpakken betekent geen schone brooddoos voor mee naar school, dus daar moet ik toch echt even wat aan doen. En dat speelgoed wat overal ligt, dan wil ik toch even aan d ekant hebben 's avonds. Allemaal niet heel veel werk, maar om half 9 op de bank zitten is hier een goed gelukte avond....
maandag 19 oktober 2020 om 14:07
@kaatje dat zal best, maar ik mis haar partner in dit verhaal. 5 wassen draai ik ook in het weekend: hoeft niet op het droogrek, veel kan in de droger
. En brooddozen? Die hebben ze onder de 4 toch niet nodig. Desnoods koop er 1 of 2 extra.
Maar goed ik ben lui aangelegd en ben vooral van makkelijk.

maandag 19 oktober 2020 om 14:17
Bij mij is die bezig met het kroost naar bed dirigeren op dat moment.Leeuw32 schreef: ↑19-10-2020 14:07@kaatje dat zal best, maar ik mis haar partner in dit verhaal. 5 wassen draai ik ook in het weekend: hoeft niet op het droogrek, veel kan in de droger. En brooddozen? Die hebben ze onder de 4 toch niet nodig. Desnoods koop er 1 of 2 extra.
Ik ben ook lui aangelegd maar met twee kinderen kon je me de eerste jaren opvegen en dat had ik bij één niet of veel minder.
maandag 19 oktober 2020 om 15:04
Ha leuk al die reacties. Hier een fijn dagje tot nu toe. Vanochtend hardgelopen en daarna een koude douche! Nu aan het werk en wil vanavond even aan hobby besteden (ben bezig met een cursus Thuiskapper). Zit wel weer in een goede flow nu.
Ik vind het ook wel echt anders met 1 of met 2 kinderen, met 1 kind had ik voor mijn gevoel meer energie over. Partner doet trouwens ook veel hoor (maar die heeft er wel wat minder last van als het hier een rommeltje is
)
Ik vind het ook wel echt anders met 1 of met 2 kinderen, met 1 kind had ik voor mijn gevoel meer energie over. Partner doet trouwens ook veel hoor (maar die heeft er wel wat minder last van als het hier een rommeltje is

maandag 19 oktober 2020 om 15:52
Ik vind het dan wel weer een voordeel van thuis werken en Corona dat ik overdag tussendoor iets voor mezelf kan doen. Even hardlopen of tekenen.
Daar moest ik mezelf trouwens wel 'toestemming' voor geven en het idee loslaten de hele dag productief te moeten zijn.
Maar overdag heb ik meer enerhie dan 's avonds.
In de avond heb ik werkelijk geen puf meer om iets te doen. Net als wat anderen zeggen: zo rond 2030 ligt iedereen dan eindelijk in bed, daarna was/opruimen/overige klusjes. Voordat dat klaar is is het 2100 uur. Dan niet te laat naar bed want de jongste wordt nog regelmatig wakker, de wekker gaat weer om 7 uur dus heb mijn slaap echt nodig.
Dingen laten liggen tot het weekend? Alsjeblieft, ik wil dan graag WEEKEND!
Daar moest ik mezelf trouwens wel 'toestemming' voor geven en het idee loslaten de hele dag productief te moeten zijn.
Maar overdag heb ik meer enerhie dan 's avonds.
In de avond heb ik werkelijk geen puf meer om iets te doen. Net als wat anderen zeggen: zo rond 2030 ligt iedereen dan eindelijk in bed, daarna was/opruimen/overige klusjes. Voordat dat klaar is is het 2100 uur. Dan niet te laat naar bed want de jongste wordt nog regelmatig wakker, de wekker gaat weer om 7 uur dus heb mijn slaap echt nodig.
Dingen laten liggen tot het weekend? Alsjeblieft, ik wil dan graag WEEKEND!
maandag 19 oktober 2020 om 15:53
Goed bezig!wollendekentje schreef: ↑19-10-2020 15:04Ha leuk al die reacties. Hier een fijn dagje tot nu toe. Vanochtend hardgelopen en daarna een koude douche! Nu aan het werk en wil vanavond even aan hobby besteden (ben bezig met een cursus Thuiskapper). Zit wel weer in een goede flow nu.
Ik vind het ook wel echt anders met 1 of met 2 kinderen, met 1 kind had ik voor mijn gevoel meer energie over. Partner doet trouwens ook veel hoor (maar die heeft er wel wat minder last van als het hier een rommeltje is)
En 1 kind is niet te vergelijken met 2 of meer hoor.
(Toen we zelf nog maar 1 kind hadden vond ik dat ik het zoooo druk had, nu met 3 denk ik: wat was dat relaxed zeg).
maandag 19 oktober 2020 om 16:07
maandag 19 oktober 2020 om 16:09
maandag 19 oktober 2020 om 16:15
Ik ben ook lui aangelegd en makkelijk. Maar er zit natuurlijk ook een stukje pech/geluk bij want als je kind doorslaapt heb je inderdaad meer avond over en ligt je energielevel een stuk hoger dan wanneer je er snachts nog een paar keer uit moet. Doe jij ook kleren en alles in de droger? Wordt het daar niet heel snel lelijk/gesleten van?Leeuw32 schreef: ↑19-10-2020 14:07@kaatje dat zal best, maar ik mis haar partner in dit verhaal. 5 wassen draai ik ook in het weekend: hoeft niet op het droogrek, veel kan in de droger. En brooddozen? Die hebben ze onder de 4 toch niet nodig. Desnoods koop er 1 of 2 extra.

maandag 19 oktober 2020 om 16:21
In de ochtend gelijk naar buiten werkt beter. Dan is iedereen nog fit en zit je nog niet met het slaapje van de jongste of de oudste die in de middag al te moe is.
Ik zou als die van 4 naar school is gebracht gelijk een wandeling maken met de jongste en in de weekenden met beide kinderen. Sporten doe ik zelf ook in de ochtend. Dat werkt voor mij zoveel beter. Ik sport op woensdagochtend. Sportkleren gelijk aan, kind naar school brengen en gelijk door. En op zaterdagochtend en dan daarna gelijk boodschappen doen. Tis onderdeel van een ochtendroutine geworden in plaats van op de bank zitten wachten tot ik mij er naartoe moet slepen en heel veel twijfel momenten of ik wel moet gaan of toch kan afzeggen, want te moe, te koud enzovoort. Eigenlijk ben ik dus heel actief in de ochtend en na de lunch bouwt dat langzaam af en heb ik nergens zin meer in rond het avond eten.
Ik zou als die van 4 naar school is gebracht gelijk een wandeling maken met de jongste en in de weekenden met beide kinderen. Sporten doe ik zelf ook in de ochtend. Dat werkt voor mij zoveel beter. Ik sport op woensdagochtend. Sportkleren gelijk aan, kind naar school brengen en gelijk door. En op zaterdagochtend en dan daarna gelijk boodschappen doen. Tis onderdeel van een ochtendroutine geworden in plaats van op de bank zitten wachten tot ik mij er naartoe moet slepen en heel veel twijfel momenten of ik wel moet gaan of toch kan afzeggen, want te moe, te koud enzovoort. Eigenlijk ben ik dus heel actief in de ochtend en na de lunch bouwt dat langzaam af en heb ik nergens zin meer in rond het avond eten.
maandag 19 oktober 2020 om 17:20
Ja, ik vind 3 veel drukker. Maar dat komt ook omdat de jongste van zichzelf heel druk is, altijd ondernemend, gelukkig bijna ook altijd vrolijk, maar hij vraagt continue aandacht. Is nergens bang voor ook.wollendekentje schreef: ↑19-10-2020 16:07Goed bezig zomerkoninkje! Vind je trouwens nog veel verschil zitten in 2 of 3 kinderen?
Ik vond 1 kind trouwens ook pittig hoor. Je moet dan vooral heel veel vrijheid inleveren. Met twee ben je daar al aan gewend maar is het voor mijn gevoel dat je meer de “praktische” ballen hoog moet houden
Als hij thuis is zijn we echt de hele dag met hem in touw.
De oudste twee vragen ook aandacht maar dan op een andere manier. Nu zijn er zaken/probleempjes mbt sociale dingen, en moeten ze hun huiswerk doen. Gelukkig kunnen ze ook veel meer zelf.
De combi van de twee oudsten en klein druk broertje is ook druk (als de jingste in bed ligt zijn de oudsten ook drukker).
Lang verhaal kort: ja, het is echt drukker!
maandag 19 oktober 2020 om 18:09
Daar ben ik ook bang voor.....zomerkoninkje schreef: ↑19-10-2020 15:53Goed bezig!
En 1 kind is niet te vergelijken met 2 of meer hoor.
(Toen we zelf nog maar 1 kind hadden vond ik dat ik het zoooo druk had, nu met 3 denk ik: wat was dat relaxed zeg).
maandag 19 oktober 2020 om 18:10
Nee mijn kleren niet en bepaalde kleren van zoontje niet, rest wel.boontje89 schreef: ↑19-10-2020 16:15Ik ben ook lui aangelegd en makkelijk. Maar er zit natuurlijk ook een stukje pech/geluk bij want als je kind doorslaapt heb je inderdaad meer avond over en ligt je energielevel een stuk hoger dan wanneer je er snachts nog een paar keer uit moet. Doe jij ook kleren en alles in de droger? Wordt het daar niet heel snel lelijk/gesleten van?

maandag 19 oktober 2020 om 19:08
Ah de oudste 2 zijn al wat ouder zo te lezen?zomerkoninkje schreef: ↑19-10-2020 17:20Ja, ik vind 3 veel drukker. Maar dat komt ook omdat de jongste van zichzelf heel druk is, altijd ondernemend, gelukkig bijna ook altijd vrolijk, maar hij vraagt continue aandacht. Is nergens bang voor ook.
Als hij thuis is zijn we echt de hele dag met hem in touw.
De oudste twee vragen ook aandacht maar dan op een andere manier. Nu zijn er zaken/probleempjes mbt sociale dingen, en moeten ze hun huiswerk doen. Gelukkig kunnen ze ook veel meer zelf.
De combi van de twee oudsten en klein druk broertje is ook druk (als de jingste in bed ligt zijn de oudsten ook drukker).
Lang verhaal kort: ja, het is echt drukker!
maandag 19 oktober 2020 om 19:09
Ja dit is zo waar! Maar soms moet je die motor weer even aanzwengelen dus, maar ik vind dat zo moeilijk als ik eenmaal uit die vibe benUnexpextedMom schreef: ↑19-10-2020 16:54Ik denk dat het een beetje een kringetje is. Hoe minder je lichamelijk bezig bent, hoe lamlendiger je wordt en hoe lastig je weer in beweging komt.
Kwestie van doen dus:)
maandag 19 oktober 2020 om 19:12
Ja zeker wel en een hele leuke ook nog

maandag 19 oktober 2020 om 19:33
wollendekentje schreef: ↑19-10-2020 16:07Goed bezig zomerkoninkje! Vind je trouwens nog veel verschil zitten in 2 of 3 kinderen?
Ik vond 1 kind trouwens ook pittig hoor. Je moet dan vooral heel veel vrijheid inleveren. Met twee ben je daar al aan gewend maar is het voor mijn gevoel dat je meer de “praktische” ballen hoog moet houden
Dit zou ik geschreven kunnen hebben. Ik vond de overgang van 1 naar 2 veel organischer gaan dan van 0 naar 1. Maar nu peuter van 3 een half jaar niet meer slaapt maar wel rekening te houden slaapje van dreumes vind ik het wel heftig.
Goed ook trouwens dat ie bent gaan hardlopen. Ik wilde zondag gaan maar ik was zó chagrijnig. Begrijp nu waarom: pms.

maandag 19 oktober 2020 om 19:43
Kaaaaaaaatje schreef: ↑19-10-2020 13:21Sorry, maar met een kind van 8 maanden kun je inderdaad alles overdag doen wat je moet doen, maar met een kind van 1,5 en 3,5 is dat echt heel anders. En alles laten liggen tot het weekend is hier geen optie, ik draai denk ik 5 wassen in de week, dat kan ik niet allemaal kwijt op het droogrek. En de vaatwasser niet inpakken betekent geen schone brooddoos voor mee naar school, dus daar moet ik toch echt even wat aan doen. En dat speelgoed wat overal ligt, dan wil ik toch even aan d ekant hebben 's avonds. Allemaal niet heel veel werk, maar om half 9 op de bank zitten is hier een goed gelukte avond....
Heel herkenbaar. Die van ons gaan om 18:45 naar boven (eerder lukt echt niet met koken, eten en opruimen). Dan is het speelgoed wel opgeruimd en de afwasmachine ingeruimd. Dus dat doen we al heel efficiënt vind ik

Voor ze de pyjama aan hebben en het badkamerritueel is gebeurd, is het 19:00 uur. Dan liggen ze er dus in maar dan komt het:
verhaaltje voorlezen, vertellen over de dag (als er iets vervelends of spannends is gebeurd kan dit zomaar lang duren), knuffel, monsters weg jagen, nog een knuffel. Even een was erin want je bent toch boven en vorige was opvouwen.
20:00 uur, je zit beneden. Wauw, dat was snel. 2 minuten later: Mamaaa of de jongste: Wheeeeeh!
Aai, knuffel, speen.
20:30. Zitten. Klaar. Je kan voor het eerst vandaag je eigen gedachten afmaken en je partner spreken. Dan Netflix en dan ga ik tussendoor op mijn Ipad vaak nog de weekboodschappen opschrijven of regenlaarsjes zoeken online want die worden te klein.
Waar ging dit topic ook alweer over?