Hoe is het voor donorkinderen zelf?

29-10-2019 13:28 636 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had gisteren op een verjaardag een minder leuke discussie met een andere vrouw. Ben benieuwd hoe jullie hierin staan.

Deze vrouw loopt tegen het einde van de 30 en wil graag kinderen. Heeft geen relatie en wil dus via een donor kinderen krijgen. Prima, moet ze zelf weten.

Nou was het zo dat ze voor mijn gevoel haar mening en kijk hierop heel erg als een algemene waarheid erdoorheen probeerde te drukken bij mij en dat viel wel verkeerd.

Ik zou zelf nooit een kind via een donor willen, om wel 100 redenen. Dat anderen dat wel willen vind ik prima maar ik denk dan hou het bij jezelf.

Haar uitspraken

- een kind heeft niet perse een vader nodig die gaat hij niet missen
- mannen zijn toch vaak geen goede opvoeders of gaan toch vaak vreemd dus waarom zou je dan nog een kind met een man willen
-ik heb geen man nodig om een kind op te voeden want ik ben heel onafhankelijk.

Ook voor haar evt kinderen had ze al een en ander op een rijtje

- kinderen zouden het prima vinden dat ze geen vader hebben want wat je niet hebt kan je ook niet missen
- er zijn genoeg mannenfiguren in de omgeving zoals opa en oom dus bv spelen met een auto kan het kind ook met een oom doen.
- kind gaat later niet op zoek naar de donor
- het enige dat de man gaat leveren is een zaadje. Dat zou anders door het putje van de douche verdwijnen en is dus niet bepaald belangrijk.

Mijn mening was dat je niet weet hoe het loopt en dat het best kan zijn dat het kind later de donor wil leren kennen. Daarnaast vind ik het nogal denegrerend om zo over een zaadcel te praten alsof het een imbussleutel van de Ikea is. Het is toch ontzettend waardevol en zit ook boordevol met kenmerken etc van de donor wat toch niet zomaar wat is.

Uiteindelijk liep het gesprek niet goed af. Voel me er best rot over....

Ik vraag me ook af hoe het echt voor donorkinderen is. Het lijkt me toch dat dat echt per kind verschilt Dat sommigen het prima vinden om de donor niet te leren kennen maar dat andere kinderen er letterlijk naar smachten om die man te ontmoeten en dat je dat dan als moeder gewoon moet stimuleren lijkt me.
Uit de openingspost.
Daarnaast vind ik het nogal denegrerend om zo over een zaadcel te praten alsof het een imbussleutel van de Ikea is.
----
:rofl:
Ja je moet eens weten hoeveel mannen na een one night stand niet eens weten dat ze vader zijn geworden.
Ze hadden geen eens tijd om voor de eerste 20 jaar telefoonnummers laat staan naam adres af te geven.
Mensen hebben nu eenmaal verschillende meningen en je kan het niet altijd met elkaar eens zijn. Dat hoeft ook niet. Als de hele situatie op jou niet van toepassing is, dan kun je het toch ook laten rusten?

Het zal net zo zijn als bij adoptie: de een zal razend benieuwd zijn waar hij of zij vandaan komt en zal alles doen om de onderste steen boven te krijgen; de ander kan zich prima voelen bij het idee niet exact te weten waar hij of zij vandaan komt.

Zoveel mensen zoveel meningen.
Ze klinkt verbitterd. Vanuit zo'n houding neem je meestal geen doordachte beslissingen. Nu al medelijden met het kind.
Waarom zo verbitterd?
Oh je ben een man?
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 29-10-2019 13:41
9.09% gewijzigd
Ik ken welgeteld 1 volwassen donorkind en die is heel tevreden, totaal niet geïnteresseerd naar z'n vader.

Verder in z'n algemeenheid:

Ik denk dat een kind beter van het begin af aan geen vader kan hebben, dan dat de vader hem/haar in de steek laat. Ook voor de moeder is dit veel duidelijker dan uitgaan van een partner en dan er nog alleen voor komen te staan.

- mannen zijn toch vaak geen goede opvoeders of gaan toch vaak vreemd dus waarom zou je dan nog een kind met een man willen
Dat klinkt meer naar mannenhaat. Jammer als ze een zoon krijgt, met die opvatting. Ben het er totaal niet mee eens.

Ja, dat kan wel kloppen, denk ik.
Ook voor haar evt kinderen had ze al een en ander op een rijtje

- kinderen zouden het prima vinden dat ze geen vader hebben want wat je niet hebt kan je ook niet missen
Dat zal deels kloppen. Kinderen zien wel andere gezinnen met 2 ouders. Dan komen er echt wel vragen.

- er zijn genoeg mannenfiguren in de omgeving zoals opa en oom dus bv spelen met een auto kan het kind ook met een oom doen.
Sowieso is het onzin te denken dat 'mannen met een auto' spelen en de moeder dus niet. Maar een mannenfiguur in de omgeving lijkt me goed. Fijn dat ze die heeft.

- kind gaat later niet op zoek naar de donor
Sommige kinderen wel, anderen niet.

- het enige dat de man gaat leveren is een zaadje. Dat zou anders door het putje van de douche verdwijnen en is dus niet bepaald belangrijk.
Sja, dat klopt natuurlijk wel ongeveer, alleen uit dit zaadje komt wel een kind. Toch is dit gedoneerd met de gedachte dat hier iemand blij gemaakt mee wordt. Dat is op zich wel mooi, vind ik.

Maar net als met kinderen die bij hun beide ouders wonen, kinderen van gescheiden ouders en geadopteerde kinderen: het ligt ook heel erg aan het kind.
dreamer wijzigde dit bericht op 29-10-2019 13:39
0.23% gewijzigd
Later is nu
Tja zoals hier wordt gezegd. Heel veel kindjes worden geadopteerd zonder te weten wie fe moeder of vader is. Zwanger worden van een one night stand etc. Gaan uit elkaar en vader is verdwenen. Hebben al die kinderen nu een zwaar leven? Nee.
anoniem_390608 wijzigde dit bericht op 29-10-2019 13:40
1.92% gewijzigd
O ik zou tegen die vrouw zeggen zo van ga lekker een maandje op vakantie en misschien komt je wens uit.
Waarom wilden jullie elkaar overtuigen van je eigen gelijk?

Als zij eind 30 is en er is geen zicht op een partner, dan is het prachtig dat het inmiddels op deze manier mogelijk is toch? Er zijn zoveel kansen dat de vader tijdens de zwangerschap of vlak erna ook uit beeld kan verdwijnen.

Laat elkaar en elkaars visie in de waarde. Natuurlijk praat zij het voor zichzelf goed, net zo goed als jij jouw standpunt voor jezelf goed praat.
Verbeterd?

Ik heb een aantal docu's gezien over vrouwen die er echt alles voor over hadden om de donor te leren kennen. En ook hun eigen moeder had die impact helemaal niet ingeschat.

Dat verschilt idd gewoon per kind denk ik.
In Nederland is de donor toch gewoon bekend.
Precies, het verschilt per kind, per situatie. Geen enkele mening hierover is waarheid en hoeft dus ook niet opgedrongen te worden.

Dat geldt voor haar, voor jou, voor iedereen.

Ik begrijp niet zo goed waarom je er discussie over voert.
because wijzigde dit bericht op 29-10-2019 13:41
14.29% gewijzigd
Ik wil niemand overtuigen van mijn gelijk .Daar gaat het ook niet om. Het was eerder andersom (de rijtjes in mijn OP waren volgens haar altijd geldende regels).

Dat ik aangaf dat je niet weet hoe het gaat en dat je dat pas in de toekomst kunt zien of weten is niet het perse gelijk moeten hebben maar meer iets wat in de regel wel zo is.

Ik kan moeilijk met haar mee gaan praten als ik het er niet mee eens ben.
2019 schreef:
29-10-2019 13:37
Waarom verbeterd?
Oh je ben een man?
Verbitterd.
Rivermoana schreef:
29-10-2019 13:28
Kan het nog duidelijker? Ze klinkt als een grote brok wrok.
Rivermoana schreef:
29-10-2019 13:40
Verbeterd?

Ik heb een aantal docu's gezien over vrouwen die er echt alles voor over hadden om de donor te leren kennen. En ook hun eigen moeder had die impact helemaal niet ingeschat.

Dat verschilt idd gewoon per kind denk ik.
Ik bedoelde verbitterd heb het aangepast
Want gelukkig vragen heterostellen zich wel af hoe het voor hun kind is om in een boring traditioneel gezin op te groeien.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
In Nederland is via de officiele kanalen idd een donor bekend, maar het komt nog vaak genoeg voor dat dat omzeild wordt. Door via internet met een man af te spreken en juist niet alles vast te leggen maar alleen maar het sperma te krijgen.

Niet alle moeder willen perse dat hun kind als hij 16 is de donor kan leren kennen he. Daarom gaan ook vrouwen naar bv Spanje.
Ze mag doen wat ze wil als ze haar ideeën hierover maar stil houdt.

Nou eeh, oké.
.
Pascalle1988 schreef:
29-10-2019 13:41
Verbitterd.

Kan het nog duidelijker? Ze klinkt als een grote brok wrok.
Niet eens ze heeft gelijk als mensen geen partner kunnen vinden waarom dan niet zo een kind krijgen?
Daar gaat het niet om Solomio

Het gaat erom dat ook een heterostel niet kan zeggen per definitie

- mijn kind heeft geen twee moeders nodig want hij heeft er al 1
- mijn kind wil perse zijn vader kennen
- mijn kind vindt het leuk dat moeder de prins op het witte paard heeft leren kennen

je weet het niet van te voren.
River: Ik ken je uit andere topics en ik vind jou soms heel moraliserend overkomen. Je bedoelt het niet zo (vermoed ik), maar je hebt bepaalde ideeen bij het huwelijk, kinderen, etc. Dat is je goed recht, maar ik krijg vaak de indruk dat wanneer iets niet in jouw beeld van perfectie past, je daar moeite mee hebt. En ik denk dat dit voor de discussie met betrekking tot donorkinderen niet anders is. Als jouw vriendin het besluit heeft genomen dat zij kinderen wil en dat alleen wil doen, zou ik haar steunen ipv een topic openen over wie er gelijk heeft en de vraag of en zo ja in hoeverre donorkinderen een vader wel of niet missen/nodig hebben, etc. Mijn mening: het zal voor elk donor kind anders zijn en je kan er niets van zeggen... het is m.i. ook erg kind afhankelijk. Feit is wel dat jouw vriendin graag moeder wil worden en geen partner heeft en donorzaad dus de enige mogelijkheid lijkt te zijn.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Rivermoana schreef:
29-10-2019 13:42
In Nederland is via de officiele kanalen idd een donor bekend, maar het komt nog vaak genoeg voor dat dat omzeild wordt. Door via internet met een man af te spreken en juist niet alles vast te leggen maar alleen maar het sperma te krijgen.

Niet alle moeder willen perse dat hun kind als hij 16 is de donor kan leren kennen he. Daarom gaan ook vrouwen naar bv Spanje.
Ze kan gewoon gaan stappen.Geen haan die er naar kraait.
Gezellig trouwens, op een verjaardag. Ik had jullie -als gastvrouw- beiden een stuk vlaai in de mond gepropt denk ik.
.
Zoveel mensen,zoveel meningen.

Die vrouw zit vol wrok, dat lijkt me geen basis om een kind te krijgen. Het kind wordt waarschijnlijk de mond gesnoerd met alle gevolgen van dien.
Als ze open zou staan voor de gevoelens van een ander en met respect zou praten over de vader dan is het een ander verhaal.
Rivermoana schreef:
29-10-2019 13:41
Ik wil niemand overtuigen van mijn gelijk .Daar gaat het ook niet om. Het was eerder andersom (de rijtjes in mijn OP waren volgens haar altijd geldende regels).

Dat ik aangaf dat je niet weet hoe het gaat en dat je dat pas in de toekomst kunt zien of weten is niet het perse gelijk moeten hebben maar meer iets wat in de regel wel zo is.

Ik kan moeilijk met haar mee gaan praten als ik het er niet mee eens ben.
Dan had je geen discussie moeten voeren.

En waarom kan je niet met iemand praten als je verschilt van mening?
Leg eens uit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven