Hoe krijg ik mijn dochter aan het fruit??

31-01-2018 20:43 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 2,5 is nooit een hele goede fruiteter geweest. Maar als baby ging gepureerd fruit nog redelijk. Voor stukjes heeft ze altijd al een afkeer gehad. Heel soms gaat er een stukje banaan of appel in, maar niet elke dag en nooit ander fruit. Waar ze wel dol op is, Is knijpfruit. Maar dat lijkt mij vanwege de toevoegingen niet zo gezond,dus van het weekend van die zakjes besteld om het zelf te maken. Na een slok zei ze direct "niet Lekker"

Wie heeft er nog tips? Groente gaat ook maar matig, dat kan ik gelukkig af en toe nog verstoppen in soep of pasta.

Van stukjes fruit in yoghurt moet ze trouwens ook niks hebben, al eet ze graag joghurt
Alle reacties Link kopieren
En dingen als blauwe bessen, frambozen, aardbeien, meloen, perzik, het luxere fruit? Wil ze dat ook niet? Op tafel zetten voor iedereen, 1 bakje met prikkertjes of vorkjes ernaast, en vooral laten merken hoe lekker het is, wie weet gaat ze een keer proeven.
Alle reacties Link kopieren
https://uitpaulineskeuken.nl/2014/11/ki ... chips.html


Maak er chips van
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ligt t niet aan de structuur? Ik moet niets van rauwe appel hebben, die bite, yak! Maar klaargemaakt vind ik t heerlijk. Dus appelschijfjes gebakken in roomboter met kaneel en suiker, yam!!!
Alle reacties Link kopieren
Tja als stukjes haar niet aanstaan dat wil ze die niet. Aarbei met banaan en ff de staafmixer is erg lekker. Kiwi, appel en banaan, mango met appel.
Gewoon de staafmixer er in.
Alle reacties Link kopieren
Het bananen ijs wordt ook wel banana softerve genoemd, want het is net zo smooth als softijs. In principe hoef je er niet eens yoghurt door te doen. Je kunt ook gewoon bananen pureren. Of voeg wat extra cacao toe, dan heb je chocolade-ijs, so good! In de zomer heb ik dus altijd bananen in de vriezer liggen. Ideaal voor acute zin in ijs en in zoet.

Ingrediënten voor bananen ijs voor 4 personen
6 bananen
250 gr magere yoghurt
1 el vloeibare honing
2 handjes kokos
Zomerfruit om te garneren

Bereidingswijze
Snij de bananen in plakjes en laat ze minimaal 6 uur invriezen. Ik heb altijd bevroren bananen in de vriezer voor acute cravings.

Vlak voor het serveren hak je het fruit met de yoghurt en de honing in een keukenmachine tot een dik en romig mengsel ontstaat. Je kan het nu direct eten, maar het is lekkerder om het nog even terug in de vriezer te doen, dan wordt het net iets steviger.

Je kunt het ijs ook zonde yoghurt maken, dus van enkel bananen.

garneer het bananenijs met wat extra zomerfruit, stukjes kokos of een drizzle honing.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ben sowieso meer van zacht fruit zoals mango, framboos, aardbei, perzik, pruim, gele kiwi etc. Sommig fruit kun je extra lekker maken door het in gesmolten pure choco te dippen.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
31-01-2018 21:11
Tja als stukjes haar niet aanstaan dat wil ze die niet. Aarbei met banaan en ff de staafmixer is erg lekker. Kiwi, appel en banaan, mango met appel.
Gewoon de staafmixer er in.
Dat heb ik dus gedaan vandaag.. zelf knijpfruit gemaakt. Ze vond het niks
Ik zou nog liever kiezen voor een gezond alternatief dan voor knijpfruit of appelmoes. Beide zitten enorm veel (fruit) suiker in. Prima om een keer te geven als lekkernij maar geen gezond alternatief voor fruit iig.
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
31-01-2018 21:23
Ik zou nog liever kiezen voor een gezond alternatief dan voor knijpfruit of appelmoes. Beide zitten enorm veel (fruit) suiker in. Prima om een keer te geven als lekkernij maar geen gezond alternatief voor fruit iig.
En wat is jouw alternatief? ;)
Dochter van 2 gaat hier ook weer door de fruit weiger fase. Stukjes wil ze absoluut niet.
Knijpfruit wel.
Ik vind het best, krijg je dat.
Bij appie hebben ze versies met 100% fruit en geen suikers (behalve uit het fruit zelf).
Die vindt ze heerlijk.
Liever dan helemaal geen fruit.
Heel soms wil ze een banaan maar dan houdt het op.
Ik gok er op dat het gewoon fruit eten vanzelf komt.
Moet eerlijk zeggen dat we zelf ook geen fruit eters zijn.
Vriend eet heel erg zelden een appel tijdens het wandelen en als ik aan 2 stuks per maand kom is het veel.
In de zomer eet ik het wat meer.
Vinden het gewoon niet zo lekker.
Alle reacties Link kopieren
Eloise_Xennakiss schreef:
31-01-2018 21:29
Dochter van 2 gaat hier ook weer door de fruit weiger fase. Stukjes wil ze absoluut niet.
Knijpfruit wel.
Ik vind het best, krijg je dat.
Bij appie hebben ze versies met 100% fruit en geen suikers (behalve uit het fruit zelf).
Die vindt ze heerlijk.
Liever dan helemaal geen fruit.
Heel soms wil ze een banaan maar dan houdt het op.
Ik gok er op dat het gewoon fruit eten vanzelf komt.
Moet eerlijk zeggen dat we zelf ook geen fruit eters zijn.
Vriend eet heel erg zelden een appel tijdens het wandelen en als ik aan 2 stuks per maand kom is het veel.
In de zomer eet ik het wat meer.
Vinden het gewoon niet zo lekker.
Bedankt voor je uitgebreide reactie :) Het is meer dat het hier geen fase is, maar al bijna 2 jaar duurt..
Nu is mijn man ook niet zo'n fruit eter maar zoon en ik wel. En we zijn er toch echt van overtuigd dat het in een gezond voedingspatroon hoort.

Maar goed misschien draaf ik door
taxi87 schreef:
31-01-2018 21:26
En wat is jouw alternatief? ;)
Nou ja als het moet zijn als tussendoortje zou ik dan nog eerder kiezen voor een cracker of rauwe groente of iets wat gezond is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn peuter is trouwens extra dwars als het fruit op een ‘Voedingscentrum-verantwoord Fruitmoment’ aan hem wordt voorgeschoteld, dan is het ‘nee nee nee nee’, maar een banaan die tijdens een duplosessie wordt aangeboden gaat stiekem wel beter naar binnen.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
taxi87 schreef:
31-01-2018 21:18
Dat heb ik dus gedaan vandaag.. zelf knijpfruit gemaakt. Ze vond het niks
Had je er geen suiker bij gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Muffins met fruit, bananenbrood.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
EvyBlissy schreef:
31-01-2018 21:34
Mijn peuter is trouwens extra dwars als het fruit op een ‘Voedingscentrum-verantwoord Fruitmoment’ aan hem wordt voorgeschoteld, dan is het ‘nee nee nee nee’, maar een banaan die tijdens een duplosessie wordt aangeboden gaat stiekem wel beter naar binnen.
Of steeds een stukje geven als ze tv kijkt, of de eendjes voert, of in haar speelgoedkeukentjepannetjes doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Verse jus d'orange
Alle reacties Link kopieren
Boterham met geprakte banaan/ aardbeien
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Van stukjes fruit in yoghurt moet ze trouwens ook niks hebben, al eet ze graag joghurt

Zo fijn maken dat het geen stukjes meer zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Tosti maken met kaas en iets van fruit?
blijfgewoonbianca schreef:
31-01-2018 21:07
Van banaan kun je ijs maken.
En een geprakte banaan mengen met een geklutst ei kun je bakken. ( evt met wat pannenkoekenmeel en? of havermout ).
Appel door een pannenkoek, of warm uit de oven met wat kaneel.
Dit.
Banaan/ei pannenkoekjes
Alle reacties Link kopieren
Zoon krijgt 4x per week een appel in stukjes mee naar school en als hij er 2x wat van eet ben ik blij.
Avondeten eet hij als een dijker en dan veel groente ook, ik vind het wel prima.
Kind is nooit ziek of verkouden ook als het hele huis liters snot uitstoot, dus hij zal voldoende binnenkrijgen.
Appelmoes veel suiker in? Ik schil een appel, snij hem in stukjes en doe dit met een scheutje water in een pan. Zacht laten worden en prakken. Hoezo bevat dit meer suiker dan wanneer je de stukjes rauw zou opeten?
Sansa_ schreef:
31-01-2018 21:23
Ik zou nog liever kiezen voor een gezond alternatief dan voor knijpfruit of appelmoes. Beide zitten enorm veel (fruit) suiker in. Prima om een keer te geven als lekkernij maar geen gezond alternatief voor fruit iig.
Appelmoes kun je heel makkelijk zelf maken, zonder (toegevoegde) suiker. Maar bv wel met wat kaneel.

TO, zelf pureren tot knijpfruit werkt dus niet. Maar drinken als een smoothie wel, eventueel met yoghurt of melk?
En als je er iets van gezonde dip bij aanbiedt? Zoals yoghurtdip?

Dochter van man was vooral dol op wortels en reepjes paprika. Staan hier bij tv-kijken vaak op tafel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven