Hoe lezen stimuleren?

22-03-2019 13:30 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, mijn dochter van 8 doet het redelijk op school maar er is vooral een ding wat niet goed gaat: lezen.
Ze loopt flink achter op het niveau dat ze nu zou moeten hebben.
Al heel lang krijgt ze daarom op school hulp bij het lezen en het is de bedoeling dat ze thuis ook veel leest.
Dit is al een jaar lang een strijd, ik krijg haar thuis niet aan het lezen.
Heb van alles geprobeerd : naar de bieb en zelf boeken uit laten kiezen, stripboeken, ze heeft zelfs een abonnement gekregen op haar favoriete tijdschrift in de hoop haar zo te stimuleren. Ik weet het niet meer.
Op school ook een gesprek gehad met haar juf. Het lezen moet echt gaan verbeteren want hier gaat ze het in de toekomst alleen maar moeilijker door krijgen.
Ik vind het zo zonde, zelf lees ik juist heel graag en gun haar ook zo het plezier om eens lekker te verdwalen in een boek.
Heeft er iemand ervaring, en nog liever, goede tips?
ankalida schreef: ↑
22-03-2019 16:20
Jongste heeft ook dyslexie, maar die heeft hierdoor alleen maar prima Engels leren verstaan. Ondertitels leest ze niet.
:proud: slimmerd, ook een handige skill.

Gelukkig heeft Netflix ook Duits, Frans, Spaans, turks en misschien nog wel meer erop zitten. Voordat ze dat allemaal kan verstaan..
S-Meds schreef: ↑
22-03-2019 13:42
voorlezen
voorlezen
voorlezen
en nog eens voorlezen
Ik ben het hier heel erg mee eens! Ik geef les op een basisschool waar de meeste kinderen ouders hebben met een andere moedertaal dan Nederlands. Wij hebben voor alle groepen, t/m groep 8, voorleesuren. Kinderen van alle leeftijden vinden dat heerlijk!
Met het verplicht zelf laten lezen zou ik nu stoppen. Lees in plaats daarvan voor, elke dag, meerdere momenten per dag, zodat ze in ieder geval plezier in verhalen krijgt. Het genieten van een goed verhaal kan op den duur een stimulans worden om zelf te gaan lezen.

Tips voor goede boeken vind je hier: https://www.jaapleest.nl
(Je kunt selecteren op leeftijd.)
Naast voorlezen en samen lezen zijn luisterboeken ook een optie. Dan zijn er ook nog luisterboeken waarbij het kind zelf in het boek kan meelezen ( als voorlezen, maar dan zonder je ouders erbij). Verder zijn informatieboeken ook een goede tip!
De kunst is echt om dát boek te vinden waardoor ze geboeid raakt. Dat is belangrijker dan het leesniveau.
Wat soms ook werkt: eerst een film kijken en daarna het boek lezen. Bv van roald dahl.
Kun je aangeven waar ze van houdt? En wat dan nu haar technisch leesniveau is? Dan komen er vast nog mooie tips hier.
-
snouth wijzigde dit bericht op 22-03-2019 19:40
0.00% gewijzigd
Heel ander idee dat ik een keer ergens reizen heb: lees-bingo

Bingo kaart met daarop allerlei plekken of situaties waarin gelezen moet worden: in de tuin, onder de tafel, ondersteboven, op de wc......
Ik lees mee voor de gouden tip. Zoon van 6 zit in groep 3 en houdt helemaal niet van lezen.

Vanuit school wordt erop gehamerd dat de kinderen thuis leeskilometers moeten maken. Het eerste half jaar wilden we echter thuis niet teveel pushen en hebben we het vooral gezocht in 'verleiden'. Abonnement op de Donald Duck Junior, leuke boeken uit de bieb halen, moppenboek voor Sinterklaas gekregen, een tekst op papier of op een tekenbord schrijven en dan werd hij nieuwsgierig wat er stond, stimuleren om aan zijn baby-zusje voor te lezen, veel voorlezen, zelf lezen, etc. Maar echt veel kilometers maakte hij er niet mee en bij de cito scoorde hij een E op de DMT en zat hij nog op Avi start niveau. Daarmee wordt het tegelijk dus ook niet leuker, want hij bleef op het niveau 'kip op het hek' zitten.

Sindsdien zijn we het toch maar als verplichte routine in gaan bouwen. Lezen hoort er gewoon bij, net als eten, douchen en tandenpoetsen. We proberen het wel zo leuk en gezellig mogelijk te maken voor hem en echt even 1 op 1 tijd. Hoe lang we lezen is variabel en laten we deels ook wel bij hem. Als hij er echt geen zin meer in heeft dan stoppen we er weer mee. Wat hem wel stimuleert is dat hij van school boekjes meekrijgt en bij elk gelezen boekje noteert de juf de titel op een leuke kaart en bij 10 titels op de kaart is deze 'vol' en mag hij een nieuwe kaart uitzoeken. Voor die beloning wil hij wel graag zoveel mogelijk boekjes uitlezen (hij kiest steeds de allerdunste uit, dan is hij lekker snel klaar). Ik hoop dat hij door deze routine beter gaat lezen en het daardoor op een gegeven moment ook leuker wordt. Of het werkt weet ik nog niet, daarvoor doen we het nog maar te kort.
Er zijn heel wat kinderen enthousiaster geworden door Harry Potter. Dat zal qua niveau misschien eigenlijk te moeilijk zijn, maar blijkbaar is haar woordenschat voldoende. Ik las als kind boeken die officieel veel te moeilijk waren, maar het lezen wordt niet leuker van teksten als `Pim zit op de wip`. Dus geef haar gewoon boeken naar leeftijd, anders wordt het niks.

Mijn dochter leerde tempo maken door de ondertiteling, wat iemand anders ook al tipte. En ja, uiteindelijk heeft ze daardoor ook Engels geleerd. Maar hey, daar hebben ze later ook weer veel plezier van. Zij was helemaal gek van de barbiefilms.

Verder toestaan om dagelijks een kwartiertje ofzo te appen met oma (of iemand anders, bij voorkeur iemand die redelijk correct schrijft).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef: ↑
22-03-2019 21:28
Verder toestaan om dagelijks een kwartiertje ofzo te appen met oma (of iemand anders, bij voorkeur iemand die redelijk correct schrijft).
Wat een leuke tip, daar had ik nou nog nooit aan gedacht!

Wat betreft het lezen van moeilijker/leukere boeken dan 'kip op de wip'-achtige suffe AVI boekjes: ik draag regelmatig leuke boeken aan bij mijn zoon, maar hij wil er niet aan. Hij kan het best lezen als hij wil, maar hij heeft al bij voorbaat in zijn hoofd dat het te moeilijk is. Ook samen. "Lees jij het maar helemaal" zegt hij dan en als ik dat niet wil dan laat hij het hele boek links liggen, hoe leuk het boek ook is. Op school kiest hij ook altijd de makkelijkste en dunste boekjes uit, met verhaaltjes erin die hem totaal niet boeien, maar ja, ze zijn makkelijk en dat is het enige waar hij op selecteert. Iemand die hierin advies heeft?

Meer tips voor lezen zonder dat hij doorheeft te lezen (zoals bij appen, recepten lezen, etc.) zijn ook welkom!
Spelletjes waar vragen voorgelezen moeten worden (triviant, pimpampet) of de spelregels (bijv wat moet je doen als je op dit vakje komt)

Iemand vragen een kaart/brief te sturen via de post. (Oma, vriendje)
Kun je aangeven waar ze van houdt? En wat dan nu haar technisch leesniveau is? Dan komen er vast nog mooie tips hier.
[/quote]
Haar leesniveau is nu m4, ze zou op e5 moeten zitten.
Ze houdt erg van paarden, we hebben daar dus heel veel boeken over en een abonnement op de penny.
Ik heb veel leuke en bruikbare tips gezien, we gaan weer aan de slag. Dank jullie wel voor het meedenken!
nicole123 schreef: ↑
22-03-2019 21:09
Vanuit school wordt erop gehamerd dat de kinderen thuis leeskilometers moeten maken. (...) Maar echt veel kilometers maakte hij er niet mee
Een kind van 6 maakt nog geen leeskilometers. Ik zou vooral veel voorlezen.
Wat doe de school zelf om een goed leesklimaat binnen de school te scheppen?
nicole123 schreef: ↑
22-03-2019 22:49
"Lees jij het maar helemaal" zegt hij dan

Ik zou juist wel voorlezen! Geïnteresseerd raken in verhalen stimuleert (later) het lezen.
Hier waren informatieve boeken de truc. Leesboeken vond hij stom. En zeg zou zelf, als je technisch leesniveau nog niet zo goed is en je dus niet verder komt dan 'Pim en Kim op de boot', dat is toch ook afschuwelijk saai! Informatieve boekjes zijn er ook op technisch eenvoudig leesniveau en dat ging hier een stuk beter. Dino's, sterren, vulkanen, paarden, alles was interessant.

Kookboeken, of gewoon de recepten in de Allerhande, vond hij ook leuk. En dan samen koken. En een proefjesboek, en dan samen proefjes doen.

En zodra het enigszins kan over op leuke leesboeken. De Boomhut, Dummie de Mummie, Dolfje Weerwolfje, ... Allemaal stukken leuker dan die AVI-boekjes. Op school in de leesles moeten ze AVI-boekjes om op tempo te leren lezen en goed technisch te leren lezen; thuis vooral lezen wat leuk is.

En blijven voorlezen. Zo gezellig, en ook nog eens goed voor de woordenschat en voor belangstelling in lezen en verhalen. 's Avonds voor het slapen leest hij ons eerst 2-3 bladzijden voor uit een Dolfje-boek, daarna lezen wij hem een hoofdstuk voor uit iets wat nog te moeilijk is om zelf te lezen. De Hobbit, Harry Potter, Lampje, ...
appeltjesgroen schreef: ↑
23-03-2019 09:37
Hier waren informatieve boeken de truc. Leesboeken vond hij stom. En zeg zou zelf, als je technisch leesniveau nog niet zo goed is en je dus niet verder komt dan 'Pim en Kim op de boot', dat is toch ook afschuwelijk saai! Informatieve boekjes zijn er ook op technisch eenvoudig leesniveau en dat ging hier een stuk beter. Dino's, sterren, vulkanen, paarden, alles was interessant.

Kookboeken, of gewoon de recepten in de Allerhande, vond hij ook leuk. En dan samen koken. En een proefjesboek, en dan samen proefjes doen.

En zodra het enigszins kan over op leuke leesboeken. De Boomhut, Dummie de Mummie, Dolfje Weerwolfje, ... Allemaal stukken leuker dan die AVI-boekjes. Op school in de leesles moeten ze AVI-boekjes om op tempo te leren lezen en goed technisch te leren lezen; thuis vooral lezen wat leuk is.

En blijven voorlezen. Zo gezellig, en ook nog eens goed voor de woordenschat en voor belangstelling in lezen en verhalen. 's Avonds voor het slapen leest hij ons eerst 2-3 bladzijden voor uit een Dolfje-boek, daarna lezen wij hem een hoofdstuk voor uit iets wat nog te moeilijk is om zelf te lezen. De Hobbit, Harry Potter, Lampje, ...
Wat een mooie aanpak!
Lizzy75 schreef: ↑
22-03-2019 15:53
O ja, en als je een hond hebt kan ze kwispellezen. Dat is voorlezen aan de hond. Een hond luistert, brengt rust en verbetert haar niet.
Jaaaaa! Hier wordt voorgelezen aan de konijnen. Onder het motto dat de konijnen dat zo fijn vinden. Kind in konijnenren, boekje erbij, en je er vooral niet mee bemoeien en niet binnen luisterafstand blijven (of nou ja, af en toe stiekem even gaan luisteren, omdat het zo schattig is :heart: . Vooral als kind de moeilijke woorden nog even uitlegt aan het konijn, want anders snapt die het niet ;-D ).
Als ze technisch op M4 zit, en wat haar leeftijd 8 jaar is, kun je al echt bij de A boeken gaan kijken. Dan heb je al veel keus. Daar zijn dan ook boeken op onderwerp...paarden dus! Er zijn dan al veel boeken mogelijk. En informatieboeken over paarden en het verzorgen zou ik ook gaan zoeken.
Ik zou vooral inzetten op leesmotivatie. Probeer te voorkomen dat het overhoren wordt. Ik zou niet expres fouten gaan maken. Dat heeft ze vast door, en daarbij kun je ook beter goed (voor)lezen.
Ik weet nog van vroeger op de basisschool dat ik ook de opdracht kreeg om veel te lezen thuis.
Ik heb dan wel dyslexie. Maar ik vond lezen niets aan dus mooi niet dat ik dat deed.
Ik kreeg ook een lees achterstand wat betreft niveau, en als we opdrachten hadden las ik er snel overheen en had ik fouten. Ook ik kreeg bijles. Ik werd dan uit de klas gehaald om dan bij een juf te lezen, dit vond ik behoorlijk vervelend. Ook voelde ik me angstig en alsof er een druk op me stond omdat het een 'moeten' werd dus echt helemaal mee werken deed ik niet. En natuurlijk was spelen veel leuker! Uiteindelijk is het bij mij op latere leeftijd wel goed gekomen.

Nu ben ik echt een lees freak en zit ik elke avond na werk lekker een boek te lezen. Maar dit kwam bij mij pas bij een leeftijd van 14 jaar.

Eventueel tip:
Kleine verhalen/boeken laten lezen geen dik boek of een boek met een lang verhaal. Ik las toen die tijd wel een boek hanna kraan de boze heks is weer bezig ( dieren boekjes). Dit is een boek met allemaal kleine verhaaltjes. ik kon daardoor de aandacht er beter bij houden. ( de omslag vond ik niets maar toen mijn moeder 1 verhaaltje las ging ik daarna verder ;))

Ook eventueel wat leuks doen na het lees uurtje kan ook helpen.

Succes.
Ik lees ook heel veel voor, het luistert bij mijn dochter ook wel heel nauw wat voor boek ik heb, sommige verhalen slaan gewoon echt niet aan. Ze zal niet heel snel zelf een boek pakken, tenzij we in een boek bezig zijn dat ze echt heel interessant vindt, in de zomer had ik bijvoorbeeld Fixit van Mirjam Oldenhave, en in het najaar De Dierenridders (omnibus van vijf delen) van Iris Boter, dat waren twee boeken waarin ze uit zichzelf verder is gaan lezen omdat het zo spannend was. Het helpt dan ook als ze het gevoel heeft dat het licht iets later uit mag en ze nog wat extra tijd krijgt als ze leest.

Ik merk ook dat sommige boeken uit mijn eigen jeugd het heel goed doen, dus ik haal ook veel van zolder, of als ik het zelf niet (meer) heb, bij tweedehandswinkels.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Neem contact op met een logopedist!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven