Hoe omgaan met sociale controle andere moeders?

11-07-2008 14:08 45 berichten
Ik vind eigenlijk dat ik me enorm laat kennen door dit onderwerp, maar het zit me soms zo hoog.

Ik woon in een dorp, en op dit onderwerp na naar alle tevredenheid. Maar ik word soms zo gek van die sociale controle!

Ik kom zelf uit een grote stad en ik kende dit echt niet. Ik heb een paar moeders in de buurt wonen, die werkelijk alles horen en zien wat je doet, en ook laten merken dat ze het weten en er ook altijd wat over te zeggen hebben. *zucht*

Ik kan mijn kont met mijn kinderen niet keren of er wordt wat over gezegd, en is het linksom of rechtsom het komt altijd bij me terug. Voorheen had ik daar niet zo'n last van, maar nu ik meer thuis zit met de kinderen, wordt het me soms echt te gortig.

Dan zou je kunnen denken "meid ene oor in andere oor uit" maar daar moet je dus wel het type voor zijn, en ik merk dat ik me er soms vreselijk over op kan winden.

Voorbeelden :

* keuze van de basisschool, oei schande hij gaat naar de openbare. En er elke keer op aangesproken worden.

* Bedtijd : er wordt vaak gespot hoelaat hij naar bed gaat, want zijn gordijnen zijn al wel of nog niet dicht.

* Met de auto naar school brengen, waarom kom ik niet met de fiets. Met de fiets naar school brengen, agos kan de kleine baby al op de fiets? Daarna weer een keer met de auto, "oh toch maar naar ons geluisterd, is niet goed voor de baby hoor al op de fiets"

Veel van hun kindjes zitten ook bij mijn zoontje op de psz, en ook daar wordt alles gevolgd. Wie brengt hem deze keer naar school? Mama een keer niet, geheid drie moeders die er wat over zeggen en vragen waar ik was.

Ja ik weet dat ik het me niet moet aantrekken, onwijk ze al, negeer ze al, zeg dat ik er niet van gediend ben en prima mijn eigen kinderen kan opvoeden, het maakt allemaal niet uit. Nadeel is dat ze vaak wat gebekter zijn dan ik. Wie heeft de gouden tip? want ik merk dat het mijn humeur aantast.
Alle reacties Link kopieren
't zijn wel leuke voorbeelden kikkie als je tijd over hebt leef je uit !
*om eerlijk te zijn... ik vind een boek/lijst met de rare dingen waar ze op letten wel vermakelijk *
quote:pemberley schreef op 11 juli 2008 @ 14:50:

't zijn wel leuke voorbeelden kikkie als je tijd over hebt leef je uit !
Nou vooruit een paar :

- Met een kritische blik naar zoon "moet ie niet weer eens naar de kapper"

- Goh je ouders waren er deze week wel veel he "zit je niet lekker in je vel ofzo, dat ze er zo vaak waren?"

- drie weken geleden waren we op vakantie en werd hier verbouwd. Kikkieman moest nog een dag terug om wat dingen af te ronden en had even lekker alles tegen elkaar open gezet. En ja hoor, zoals we op vakantie al tegen elkaar zeiden stond er binnen no time 1 voor de deur. "ja ik zag de ramen openstaan en de auto staan en toen dacht ik nou als er maar niets ergs is, ik ga maar even polsen" en ondertussen mooi mijn verbouwde huis even gezien hebben (eerder dan ik grrr).

- toen ik beviel van mijn dochter kwam de "vriendin" gelijk langs. Opzich heel lief hoor. Ze is niet alleen maar vervelend. Maar mijn beste vriendin zat er ook met haar oudste dochter want die wilde wel de baby van tante kikkie zien natuurlijk. Het eerste wat ze tegen mijn vriendin zegt " moet zij niet op bed liggen."
Meid, wat een ellende.

Op een ander topic over een bemoeizuchtige buurvrouw las ik een hele tijd geleden al een opmerking, die ik meteen heb opgeslagen in mijn hoofd, mocht mij zoiets gebeuren.

(Nu ik erover nadenk zou die best wel eens van qwertu of een gelijkgestemde geweest kunnen zijn...)

Je vraagt gewoon aan zo'n bemoeial: "Goh, mag jij helemaal zelf je kinderen opvoeden? Nou, laat mij dat dan ook doen." Einde discussie.

't Lef van sommige mensen!

Succes ermee.
Kikkie... wat verschrikkelijk zeg... Waar halen die mensen het lef vandaan!?

Bij deze:

- Goh je ouders waren er deze week wel veel he "zit je niet lekker in je vel ofzo, dat ze er zo vaak waren?"

Had je eigenlijk moeten antwoorden: Nee, ik had gehoopt dat jij even langs zou komen zodat ze met eigen ogen kunnen zien hoe bemoeizuchtig jij bent. Ze geloven niet dat het bestaat.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:kikkie1 schreef op 11 juli 2008 @ 15:13:

Nou vooruit een paar :

- Met een kritische blik naar zoon "moet ie niet weer eens naar de kapper"

*Nee, we willen graag dat 'ie later hippie wordt.

*Nee, we hebben geen geld voor de kapper. Ook niet voor eten trouwens. Mogen we met jou mee-eten vanavond?

*Nee hoor, hij niet. Jij wel hè?

quote:- Goh je ouders waren er deze week wel veel he "zit je niet lekker in je vel ofzo, dat ze er zo vaak waren?"

*Nee hoor, mijn ouders komen gewoon omdat ze me aardig vinden. De jouwe niet dan?

*Ach, ik dacht laat ik de bemoeizucht gewoon eens in huis halen. Volgende week komt mijn schoonmoeder de hele week logeren. Jij staat voor de week daarna op de kalender.

*Nee, ze kwamen voor mijn man. ( )

*Sjee, je lijkt wel helderziend!!! ... Nee hoor, ze kwamen gewoon voor de gezelligheid.

quote:- drie weken geleden waren we op vakantie en werd hier verbouwd. Kikkieman moest nog een dag terug om wat dingen af te ronden en had even lekker alles tegen elkaar open gezet. En ja hoor, zoals we op vakantie al tegen elkaar zeiden stond er binnen no time 1 voor de deur. "ja ik zag de ramen openstaan en de auto staan en toen dacht ik nou als er maar niets ergs is, ik ga maar even polsen" en ondertussen mooi mijn verbouwde huis even gezien hebben (eerder dan ik grrr).

Oh, in zo'n geval zou ik alleen bedanken voor de bezorgdheid.

quote:- toen ik beviel van mijn dochter kwam de "vriendin" gelijk langs. Opzich heel lief hoor. Ze is niet alleen maar vervelend. Maar mijn beste vriendin zat er ook met haar oudste dochter want die wilde wel de baby van tante kikkie zien natuurlijk. Het eerste wat ze te gen mijn vriendin zegt " moet zij niet op bed liggen."

*Ja, nu je het zegt! Wat dom van ons, dat we dat zelf niet bedacht hadden!

*Ja, allang. [en dan gewoon doorgaan met waar je mee bezig was]

Die strategie werkt ook prima trouwens. "Ja, je hebt gelijk" en daarna gewoon je eigen ding doen.
"Tijd teveel,dames? Hebben jullie het viva-forum al ontdekt?"
Ik ken het niet helemaal, wel van het schoolplein. Waar ik duidelijk buiten "de groep" val.

Door mijn kleding ( veel zwart \ gipsy \ goth ) door mijn kinderen 1 bruin 2 blank, dat vinden veel mensen gewoon raar. En omdat ik persoonlijk niet zo'n kliekjes mens ben.

Anyway toen ik zwanger was van de jongste waren er wel een hoop blikken ( welke kleur zou het nu worden ) maar geen vragen. 1 moeder begon wel te vissen over een kamertje, of daar mijn stijl ook zo "apart" zou zijn, en toen ben ik begonnen over een doodskistje als wieg, een pentagrammen mobile erboven en zwarte muren en eigenlijk sinds ik zo reageerde was het over, vonden ze me ineens heel normaal, en ook met humor reageren idd. ( heb dus later verteld welke kleuren het wel werden, bleek ik nog even hip te zijn ook )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Haha, die van qwertu zijn echt goed.

Apart hoor, die vrouwen. Kennelijk hebben ze idd te veel tijd ofzo. Ik snap ook werkelijk niet wat het een ander boeit of jouw kind wel vaak genoeg naar kapper gaat o.i.d.

Ik herken het zelf gelukkig niet terwijl ik wel in een klein dorp woon.

Ik denk verder dat Qwertu gelijk heeft en je het het beste met humor kan oplossen.
Ik heb mazzel want ik kan al jaren oefenen op mijn schoonmoeder. De beste taktiek tot nu toe is gewoon "ja inderdaad" zeggen en doorgaan met waar ik mee bezig was.

- Moet ze niet naar bed? Ja idd. En dan gewoon niet doen, want ik ben uiteindelijk degene die bepaalt wanneer ze naar bed gaat.

- Moet ze niet wat eten? Ja klopt. En gewoon doorgaan met samen puzzelen.

- Moet hij niet eens stoppen met duimen? Jazeker! En nog een aai over zijn duimende bol.

Etc. Het is wel bot, maar werkt voor mij heel fijn. Je moet wel een beetje een dikke huid hebben, want mensen vinden het niet leuk om in hun gezicht vriendelijk doch dringend genegeerd te worden/ met hun eigen bemoeizucht geconfronteerd te worden.
Qwertu
Pfff... dat jij het nog sociale controle kunt noemen zeg...

Vind de tactiek van Qwertu briljant! Succes ermee!
Borodini, heb je dat echt gezegd? Haha
quote:Mirjam762 schreef op 12 juli 2008 @ 10:17:

Borodini, heb je dat echt gezegd? Haha

Ja ik was het geroddel en gezeik zo zat, niet eens voor mij, maar wel voor mijn dochter die door haar klasgenootjes aangesproken werd enzo.

bovendien waren een aantal moeders er van overtuigd dat ik aan wicca zou doen ( en al zou ik dat doen , wat dan nog ) Dus wel met een vette knip oog gezegd, en het geroddel was gelijk over. ( of ze doen het minder opvallend dat kan ook natuurlijk )
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Jezus Kik ik zou daar echt crazy van worden! Kom zelf oorspronkelijk ook uit een dorp, waar ik nu woon is het wat groter en gelukkig niet zo erg als in kleine dorpen. Ik heb geen tips (verhuizen haha), mijns inziens heb je je mening al gegeven. Misschien zeggen 'leven en laten leven' iedere keer als ze weer zo bemoeizuchtig zijn.
Ik heb even de antwoorden gelezen, geweldige tips van Qwertu!!! Kattige antwoorden zijn niks voor jou, daar moet je het typ voor zijn en dat ben jij niet. Maar, wat je zegt moet je altijd met de grootst mogelijke glimlach doen!
Ik vind Nijntjes tips ook erg goed! Hoef je niet bijdehand te zijn op het goede moment (bij mij komt dat toch meestal minstens een kwartier te laat, dat juiste antwoord) en toch hoef je je niet te verantwoorden. Maar qwertu's tips zijn ook briljant..

En vooral die ene vriendin moet volgens mij gewoon even jouw grenzen leren kennen. Drie of vier keer de pas afsnijden (dus: "blijf maar even beneden, ik ben zo terug" en "je komt wat ongelegen, zullen we morgen even koffie drinken?" etc) en ze leert jouw grenzen wel beter houden, hoor. Misschien heeft ze niet eens in de gaten hoe vervelend jij sommige dingen van haar vindt. Ja, die lullige opmerkingen over haren knippen en bedtijd zijn gewoon evil, maar dat achter je aan naar boven lopen enzo.. sommige mensen hebben gewoon een bord voor hun kop en dan moet je een paar keer heel duidelijk zijn in plaats van stilletjes zuchten..
thanks voor de tips! Ik ga er zeker mee aan de slag. Gisteravond waren we een avondje uit en natuurlijk zijn we gespot op de terugweg. Dus geheid dat ik vandaag of morgen een kruisverhoor krijg wat we gedaan hebben en waar de kinderen dan al niet waren. Dus ik kan vandaag lekker gaan oefenen.

*oh die waren gewoon thuis* :-)

* oh die hebben we gewoon mee genomen, is toch rookverbod nu overal, heel handig hoor.*

hihi, best leuk.
oh ja en wat ook handig is. Ik ga zeker die humor proberen, dus bijv bij die haren groeien, ga ik zeggen dat we het laten groeien, lekker hip. (proberen dan he haha). Weet ik gelijk vervolgens via welke weg de roddels komen als anderen er over beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven