Hoe omgaan met sociale controle andere moeders?

11-07-2008 14:08 45 berichten
Ik vind eigenlijk dat ik me enorm laat kennen door dit onderwerp, maar het zit me soms zo hoog.

Ik woon in een dorp, en op dit onderwerp na naar alle tevredenheid. Maar ik word soms zo gek van die sociale controle!

Ik kom zelf uit een grote stad en ik kende dit echt niet. Ik heb een paar moeders in de buurt wonen, die werkelijk alles horen en zien wat je doet, en ook laten merken dat ze het weten en er ook altijd wat over te zeggen hebben. *zucht*

Ik kan mijn kont met mijn kinderen niet keren of er wordt wat over gezegd, en is het linksom of rechtsom het komt altijd bij me terug. Voorheen had ik daar niet zo'n last van, maar nu ik meer thuis zit met de kinderen, wordt het me soms echt te gortig.

Dan zou je kunnen denken "meid ene oor in andere oor uit" maar daar moet je dus wel het type voor zijn, en ik merk dat ik me er soms vreselijk over op kan winden.

Voorbeelden :

* keuze van de basisschool, oei schande hij gaat naar de openbare. En er elke keer op aangesproken worden.

* Bedtijd : er wordt vaak gespot hoelaat hij naar bed gaat, want zijn gordijnen zijn al wel of nog niet dicht.

* Met de auto naar school brengen, waarom kom ik niet met de fiets. Met de fiets naar school brengen, agos kan de kleine baby al op de fiets? Daarna weer een keer met de auto, "oh toch maar naar ons geluisterd, is niet goed voor de baby hoor al op de fiets"

Veel van hun kindjes zitten ook bij mijn zoontje op de psz, en ook daar wordt alles gevolgd. Wie brengt hem deze keer naar school? Mama een keer niet, geheid drie moeders die er wat over zeggen en vragen waar ik was.

Ja ik weet dat ik het me niet moet aantrekken, onwijk ze al, negeer ze al, zeg dat ik er niet van gediend ben en prima mijn eigen kinderen kan opvoeden, het maakt allemaal niet uit. Nadeel is dat ze vaak wat gebekter zijn dan ik. Wie heeft de gouden tip? want ik merk dat het mijn humeur aantast.
Alle reacties Link kopieren
Helaas geen tips, maar ik ga zeker even meelezen. Je verhaal is erg herkenbaar voor mij!
The time is now
Pff ik zou zeggen: heb je soms tijd teveel dat je zo op mij let? Hun eigen leven is zeker niet zo interessant dat ze steeds op dat van een ander moeten letten.

Ik werk (en heb er ook gewoond) in een dorp maar als je laat merken dat het je geen biet interesseert wat zij vinden, houden de opmerkingen vaak wel op. Ja, er zal achter je rug heus wel wat gezegd worden maar zelf heb je er dan geen last meer van. Oftewel: ga je niet excuseren voor dingen die zij aan te merken hebben, of zeg gewoon 'oh' als ze iets opmerken. Dan gaat de lol er snel vanaf hoor, als ze geen antwoord krijgen.
Humor. Liefst door overdrijving.

"Oh, hij lag toen nog lang niet op bed hoor, we hadden de gordijnen dichtgedaan omdat de buren anders zouden gaan kletsen. En terecht naar nu blijkt."

"Ja, eigenlijk wilde ik de baby zelf laten fietsen. We hebben er gister op geoefend, maar hij (zij?) was met geen stok vooruit te krijgen!"

"Ja, ik probeer jullie adviezen zo veel mogelijk op te volgen, maar het lukt me nog niet helemaal. Misschien moeten jullie bij me in komen wonen? Of hebben jullie liever dat *naam kind* bij jullie komt wonen? Ik ben totaal ongeschikt om hem/haar zelf op te voeden, dat blijkt nu maar weer."

Of gewoon een doodsimpel: "Doe jij het zo dan? Oh. Ik doe het zo." Punt. Gewoon als standaardantwoord invoeren. Op een bepaald moment zijn ze je antwoord vast beu.

Of je zoekt het meer in het geniepige: "Ik leer mijn kind liever dat ie zich niet zo met anderen moet bemoeien / andere niet zo moet veroordelen dan [vul de bemoeienis van de buren in]."
pfff heel vervelend lijkt me. Ik denk dat ik eerst een tijdlang niets zou durven zeggen/doen en dan op een gegeven moment als ik ZO boos zou zeggen: get a life!!

Ik neem aan dat het hier niet gaat om vriendinnen van je?
Wat Qwertu zegt werkt geheid
Als je hem niet zelf naar de PSZ brengt 'ik interesseer me gewoon niet zo voor mijn kinderen, doe liever andere dingen'
Ja, wat qwertu doet zou ik ook doen: er de spot mee drijven door er quasi-serieus op in te gaan. Verzin een heel rijtje met gevatte antwoorden op allerlei uiteenlopende onzinopmerken en laat je vooral niet op de kast jagen, ook al jeukt het nog zo om te vragen waar ze zich in godesnaam mee bemoeien.
Jee wat een ellende. Verhuizen naar de stad lijkt me de enige oplossing!
Het lijkt me heel erg, ben opgegroeid in een klein dorp en vond het ook mega-irritant, maar ergens heeft het ook iets vreselijk komisch.
Hahaha, qwertu, das ook mijn manier denk ik. Ik herken het niet zo van die sociale controle, dat is idd misschien een beetje inherent aan een dorp. Maar bij die gesprekken met andere moeders die alleen maar gaan over wat hij of zij al kan, is mijn antwoord, oh, dat doet de mijne niet, die is te dom, te lui enz. Want als ze allemaal zouden weten hoe leuk en lief de mijne zijn, willen ze ze allemaal vast hebben, hihi!!!
Qwertu dat zijn goede tips. :-) Ik heb al een keer gezegd of ze tijd teveel hebben, daar werd lakoniek "ja" opgezegd. hmmm.

Ik ben wel voorzichtig in wat ik zeg om dat ik 1) vaak dan gelijk te kattig reageer 2) de verhoudingen hier in het dorp gevoelig liggen, is altijd wel een broer, zus of dochter van iemand. 3) ik niet wil dat mijn zoontje daar de dupe van wordt. maar ik ga het zeker proberen.

Vanochtend ook weer op de psz. Tegen mijn zoontje "ach vent moet je zo duimen, ben je moe? tja dat krijg je he als je zolaat op bed komt! aaargggh. En ik kom dan op dat moment niet op een antwoord he haha.

overigens worden ook de tijden dat mijn man wegrijdt en thuiskomt uitvoerig besproken en aan mij gevraagd of hij zijn uren wel maakt.
pfff dat klinkt me behoorlijk vermoeiend in de oren, ben blij dat het hier niet zo gaat ook al woon ik in een groot dorp.

Misschien gewoon mee doen, roddels verzinnen over andere moeders? hele gemene? dan laten ze je op een gegeven moment vanzelf wel met rust denk ik..
allemachtig zeg, ik denk dat die vrouwen geen leven hebben, wie gaat er nou op zitten letten hoe laat waar de gordijnen dicht gaan? ik heb zelf ook geen leven maar het interesseert me werkelijk geen ruk welk kind hoe laat op bed ligt. Gisteren sprongen er 2 jongetje bovenop een auto en gooiden stenen tegen de voorruit, toen ben ik maar even bij die moeeder aan gaan bellen, maar verder, leven en laten leven..
het betreft hier wel 1 soort vriendin, die vroeger tot de vriendengroep van mijn man behoorde en zich tot vriendin heeft gebombardeerd toen ik hier kwam wonen. Zij ziet mij dus ook iets teveel. Helaas nodigt ze zichzelf nog wel eens uit met kinderen en al, en als de kindjes voor de deur staan, en mijn zoontje ziet ze, dan kan ik haar moeilijk niet binnen laten.

Als de baby wakker wordt dan roept ze ook gelijk "ik ga even mee" en ziet dan net even weer wat voor puinhoop het boven is.

Tja het is geen wereldprobleem maar ooh zo irritant.
Het zou me echt niet interesseren dat de verhoudingen gevoelig liggen, met zulke bemoeials zou ik toch al geen 'vriendschap' willen aangaan. Ik deed ook nooit mee aan het dorpse gebeuren (koninginnedag/rommelmarkt etc), ken ook niet het halve dorp en wil dat ook niet.

Als mensen reageren dat ze inderdaad tijd teveel hebben zou ik ze daarna adviseren dan een hobby of werk te gaan zoeken, komen ze zelf tenminste wel aan hun 'uurtjes' ;)

En als je niet op een antwoord kan komen moet je gewoon lekker geen antwoord geven, ook dan is de lol er snel vanaf.
Of gewoon wel kattig reageren. Boeie dan maar dat zij het irritant vinden. Jij vindt dit toch irritant?

Vind de antwoorden van qwertu briljant!
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:kikkie1 schreef op 11 juli 2008 @ 14:28:

het betreft hier wel 1 soort vriendin, die vroeger tot de vriendengroep van mijn man behoorde en zich tot vriendin heeft gebombardeerd toen ik hier kwam wonen. Zij ziet mij dus ook iets teveel. Helaas nodigt ze zichzelf nog wel eens uit met kinderen en al, en als de kindjes voor de deur staan, en mijn zoontje ziet ze, dan kan ik haar moeilijk niet binnen laten.

Als de baby wakker wordt dan roept ze ook gelijk "ik ga even mee" en ziet dan net even weer wat voor puinhoop het boven is.

Tja het is geen wereldprobleem maar ooh zo irritant.Geen wereldprobleem???? Nou, dat zou het voor mij wel zijn, hoor. Wat een aso!
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
1 wenkbrauw optrekken, bedenkelijk kijken, het van je afschudden met schouders, gevolgd door een vrolijk 'lekker weertje he?'
echt BIZAR!!!!

Ik wist (gelukkig) niet dat dit soort mensen bestaan.... bijhouden hoe laat het kind van de buren op bed ligt Gestoord!!!!!!
quote:kikkie1 schreef op 11 juli 2008 @ 14:25:

Qwertu dat zijn goede tips. :-) Ik heb al een keer gezegd of ze tijd teveel hebben, daar werd lakoniek "ja" opgezegd. hmmm.

Ik ben wel voorzichtig in wat ik zeg om dat ik 1) vaak dan gelijk te kattig reageer 2) de verhoudingen hier in het dorp gevoelig liggen, is altijd wel een broer, zus of dochter van iemand. 3) ik niet wil dat mijn zoontje daar de dupe van wordt. maar ik ga het zeker proberen.

Vanochtend ook weer op de psz. Tegen mijn zoontje "ach vent moet je zo duimen, ben je moe? tja dat krijg je he als je zolaat op bed komt! aaargggh. En ik kom dan op dat moment niet op een antwoord he haha.

Dan moet je één standaardantwoord uit je hoofd leren en thuis even oefenen op de en de :

"Ja, hahaha, maar ik ben dan ook zó'n slechte moeder! "

quote:overigens worden ook de tijden dat mijn man wegrijdt en thuiskomt uitvoerig besproken en aan mij gevraagd of hij zijn uren wel maakt."Nee, niet doorvertellen hoor."
quote:kikkie1 schreef op 11 juli 2008 @ 14:28:

Tja het is geen wereldprobleem maar ooh zo irritant."Let je goed op de rommel? Die heb ik speciaal voor dit soort gelegenheden neergelegd. Ik merk alleen dat de afschrikwekkende werking ervan wat tegenvalt. "
Of, wat ik zelf wel eens gebruikt heb: "Wil je de slaapkamer [of willekeurig welke deur toevallig dicht zit] ook zien? Die is nog erger! "
En anders neem je qwertu een ochtendje mee die fixed het zo voor je
haha qwertu geweldig. Ik ga het zeker proberen.

Ik kan het ook van mezelf niet uitstaan dat ik het me zo aantrek, ik bedoel kom op zeg! Heb wel andere dingen om me zorgen om te maken...maar ja aard van het beestje denk ik.

Ik kan een boek schrijven hoor met voorbeelden haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven