Hoe snel pijnstilling geven bij bevalling?

14-02-2009 21:47 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pijnstilling tijdens de bevalling. Ik kom het nu óveral tegen. Waar het vroeger een ondergeschoven kindje was begint mijn ZH al direct met een opsomming van verdoving op hun internetsite!

Ook in info-magazines valt me dit op.

Ik heb al twee kinderen. En in die tijd -jongste 7 jaar- was dit echt zo niet. Werd amper over gepraat. Ook niet goed vind ik.

Nu ben ik zwanger van de derde. En ik weet het niet..Is pijnbestrijding nu standaard? Of alleen toegepast in uitzonderlijke situaties? Bijvoorbeeld bij een lange, pijnlijke bevalling?

Hoe snel stappen ze anno 2009 over op pijnbestrijding??

Word dit bij voorbaat al gegeven als je hiervoor kiest?

Of begin je altijd eerst zonder?
Het is net nieuw dat je als zwangere meer zelf mag kiezen in plaats van compleet afhankelijk te zijn van de bui van de anesthesist (even heel cru gezegd hoor).
Volgens mij hangt het af van je bevalling, de plaats waar je bevalt en je eigen wensen. Ik heb bij beide (ingeleide) bevallingen pijnstilling gehad en bij beide bevallingen eeft de gyn daartoe besloten. Bij beide werd ik om zeven uur 'smorgens ingeleid en bij beide kreeg ik om vijf uur de ruggeprik .
Sinds kort is elk ziekenhuis verplicht aan pijnbestrijding te doen. Weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij moet er tegenwoordig 24/7 een anesthesist in da house zijn.
nou, in het ziekenhuis waar ik werk is die snachts mooi niet aanwezig. En dat is toch een tamelijk groot ziekenhuis. Oproepbaar zeker wel, maar aanwezig niet. Ben benieuwd of die nu voor een barende vrouw zijn of haar bed uitkomt met deze nieuwe regeling.
Volgens mij heeft Fleur wel gelijk, in die zin dat anesthesisten nu 24/7 oproepbaar moeten zijn . Hier geen groot ziekenhuis, maar wel 24/7 eentje op afroep.
quote:arwen173 schreef op 14 februari 2009 @ 22:09:

nou, in het ziekenhuis waar ik werk is die snachts mooi niet aanwezig. En dat is toch een tamelijk groot ziekenhuis. Oproepbaar zeker wel, maar aanwezig niet. Ben benieuwd of die nu voor een barende vrouw zijn of haar bed uitkomt met deze nieuwe regeling.Wo bist du? Ik mail je even via mn werkadres!
ja dat geloof ik ook wel, alleen dat was altijd al zo. Een acute blinde darm ontsteking moet ook altijd snachts behandeld kunnen worden, dus in elk ziekenhuis heeft een anesthesist dienst, misschien dat hij of zij nu ook wat sneller in huis komt bij een bevalling? dat daar meer afspraken over gemaakt zijn? dat kan.
fleur, heb je net thuis gemaild, laat me raden, niet aangekomen?
Zou tijd worden dat ze aan pijnbestrijding doen bij de bevalling. Ik heb er toen om gevraagd maar kreeg het niet grrr
quote:arwen173 schreef op 14 februari 2009 @ 22:17:

fleur, heb je net thuis gemaild, laat me raden, niet aangekomen?Jawel, maar ik had nog niet naar yahoo gekeken Ben je al aan het terug mailen...
Je begint een bevalling in principe altijd zonder pijnbestrijding. Weet je zeker dat je pijnbestrijding gaat willen hebben, dan kun je dit al tijdens de zwangerschap aangeven aan de vk/gyn. Je moet dan wel in het zkh (poliklinisch) bevallen. Er zijn verschillende soorten pijnbestrijding die je tot een ver stadium tijdens de weeën nog kunt krijgen, maar sommige pijnbestrijders mogen maar tot een bepaald aantal cm ontsluiting worden toegediend. Wil je bijvoorbeeld een ruggeprik, geef dit dan zodra je weeën hebt (en de vk voor de eerste keer bij je is) aan. Dit kan nl. in de meeste gevallen maar tot maximaal 7 cm ontsluiting. Hierna is het meestal nutteloos omdat het even duurt voor de prik is gezet en nog even voordat hij werkt.

Sinds 1 oktober of 1 november moet er 24/7 een anesthesist oproepbaar/aanwezig zijn voor pijnbestrijding tijdens een bevalling. Overigens is de beste man/vrouw alleen nodig voor een ruggeprik en niet voor bijvoorbeeld een infuus met remifentanyl (dat mag de verpleging/vk zelf zetten). Lachgas mag officieel niet meer worden gebruikt, maar veel zkh hebben nog een restantje over en gebruiken dat dan nog.

Pijnbestrijding wordt dus niet meer alleen toegepast bij uitzonderlijke of zeer heftige/pijnlijke bevallingen, maar ook wanneer de vrouw hier zelf voor kiest.
Arwen, zit me af te vragen of ik nog op jouw laatste mailtje heb gereageerd? Nee zeker he ?
Het kan snel gaan hoor. Ik ben om 07.00 uur ingeleid en om 10.00 uur had ik 5 cm ontsluiting. Op zich netjes maar ik had een echte weeenstorm en lag werkelijk te shaken in mijn bed. Toen manlief vroeg hoe lang het ongeveer ging duren en de gyn aangaf dat het niet zo heel lang meer zou duren..ongeveer een cm per uur heb ik aangegeven dat ik pijnbestrijding wilde. De gyn gaf aan dat hij dat wel verwacht had omdat mijn weeen behoorlijk heftig waren. Om 10.15 had ik een middeltje via het infuus en om 12.00 uur had ik volledig ontsluiting. Toen kon het uit en kon ik beginnen met persen. 12.18 is onze spruit geboren.

Ik kon kiezen tussen ruggeprik of een middel via het infuus. Ruggeprik hoefde nou ook weer niet. Ik wilde alleen dat de scherpe kantjes ervan af gingen. Tevens moet pijnbestrijding ook uitgewerkt zijn bij het persen en de pijnbestrijding via het infuus is veel sneller uitgewerkt dan een ruggeprik.

Ik vond het heerlijk. Waar ik eerst geen tijd had om iets te zeggen had ik nu even tijd om adem te halen. Ik begon te ontspannen en toen ging het snel.
Hoop dat iemand mij antwoord kan geven. Ik heb gehoord dat als je verzekerd wilt zijn van een ruggeprik dat je dit dan van te voren moet afspreken. Gaat dit dan via de verloskundige (praktijk) of moet je zelf contact opnemen met het ziekenhuis?

@Samni, hoe heet het middel dat je kreeg via het infuus?
Voor zover ik weet hoef je dat niet vantevoren af te spreken. Ik zou het er vantevoren wél over hebben met de gyn. of verloskundige, voor je eigen gemoedsrust.
hmm, ik heb ook al die berichten gelezen en de conclusie dat zelfs Nederland op het gebied van baren in het jaar 2000 is geland.

Maar als je nagaat hoe de instructies zijn (normale bevalling heb ik het dan over, geen inductie) dan blijf je dus thuis tot de weeën om de 3 a 4 minuten zijn. In bijna alle praktijken krijgt de zwangere de instructie om zelfs maar niet eerder de vk te bellen......Goed dan ga je dus met frequente weeën eindelijk naar het ziekenhuis, dan heb je dus meestal al vrij veel ontsluiting, daar bekijken ze het een en ander ook nog effe.....dus ik denk dat er niet zoveel ruggeprikken zullen worden uitgedeeld.
quote:ladychipmunk schreef op 14 februari 2009 @ 23:19:

Hoop dat iemand mij antwoord kan geven. Ik heb gehoord dat als je verzekerd wilt zijn van een ruggeprik dat je dit dan van te voren moet afspreken. Gaat dit dan via de verloskundige (praktijk) of moet je zelf contact opnemen met het ziekenhuis?

@Samni, hoe heet het middel dat je kreeg via het infuus?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik werkelijk geen idee heb hoe het heet. De gyn heeft het wel verteld, maar ik heb het tijdens de bevalling niet helemaal meegekregen. Maar ik denk dat er niet zo veel verschillende middeltjes zijn.

Ik heb het helemaal niet aangegeven dat ik pijnbestrijding wilde. Ik had daar totaal niet aangedacht. Alleen de gedachte van 1 cm per uur en dan nog 5 uren was voor mij de trigger om ernaar te vragen. Nu ben ik ook bevallen op een werkdag dus ik weet niet of dat verschil maakt.
quote:toetyfroety schreef op 15 februari 2009 @ 00:36:

hmm, ik heb ook al die berichten gelezen en de conclusie dat zelfs Nederland op het gebied van baren in het jaar 2000 is geland.

Maar als je nagaat hoe de instructies zijn (normale bevalling heb ik het dan over, geen inductie) dan blijf je dus thuis tot de weeën om de 3 a 4 minuten zijn. In bijna alle praktijken krijgt de zwangere de instructie om zelfs maar niet eerder de vk te bellen......Goed dan ga je dus met frequente weeën eindelijk naar het ziekenhuis, dan heb je dus meestal al vrij veel ontsluiting, daar bekijken ze het een en ander ook nog effe.....dus ik denk dat er niet zoveel ruggeprikken zullen worden uitgedeeld.Tijdens mijn eerste bevalling (ks) ben ik gestart met natuurlijke weeen. Ik vond dit veel minder heftig dan bij het opwekken. Toen het natuurlijk op gang kwam had ik in anderhalf uur tijd 7 cm en dat was echt prima op te vangen. Ivm stuit had ik al gekozen voor een ks, dus vandaar dat ik uiteindelijk ook zo bevallen ben. Ik kan natuurlijk alleen uit eigen ervaring spreken, maar ik neem aan dat de eerste weeen best goed op te vangen zijn.
Ik ben ingeleid, en na 3 uur fikse weeen had ik maar liefst 2 cm ontsluiting. Eentje meer dan waarmee ik begon dus. Omdat de vk toen ook aangaf dat het ongeveer met een cm per uur zou gaan vorderen, heb ik toen ook om pijnbestrijding gevraagd. Nog 8 uur in die hel zag ik echt niet zitten. Dat vond ze een goed idee, en een half uur later zat de ruggeprik erin. Dit alles was op een zaterdag en ze deden er echt helemaal niet moeilijk over, de anesthesist was ook gewoon aanwezig.

Midden in de nacht kwam ik de beste man in de OK voor mijn keizersnede nog een keer tegen trouwens, maar toen was hij al wel thuis geweest en dus opgepiept!
Mijn eigen weeen zijn om 11 uur s'avonds begonnen, de volgende ochtend om 7 uur had ik al een afspraak staan om ingeleid te worden. Bij aankomst bleek ik al 3 cm ontsluiting te hebben, het zag er positief uit, ik moest vervolgens vrij snel aan het weeeninfuus omdat mijn eigen weeen geen verdere onsluiting opleverden en toen begon de ellende, na enige uren waren deze kunstmatige weeen niet meer op te vangen, mijn ontsluiting vorderde voor geen enkele centimeter en het zou dus nog uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuren gaan duren, onhoudbaar. Mij is voordat het infuus werd aangesloten al uitgelegd wat voor verdovingen er mogelijk waren, dat viel mij echt op want hoewel ik het wel had besproken met mijn verloskundige (als mogelijkheid als ik van de pijn in paniek zou raken) kwam het ziekenhuis er zelf mee. Ik hield het niet goed meer vol en toen adviseerden zij mij een ruggeprik en legden alles uit. Ik heb dit als zeer prettig ervaren, het werd mij niet opgedrongen of afgeraden maar aan mijn beleving van de bevalling overgelaten. Ik zou echt niet hebben geweten hoe ik het zonder uitgehouden zou hebbeb. Op het laatst zat ik nl op de hoogste stand van infuus en ik ben nooit verder gekomen dan 5 cm, uiteindelijk heb ik ook een keizersnede gekregen (zij bleek met haar hoofd niet goed te liggen). Wel moet ik zeggen dat de ruggenprik niet leidde tot pijnloosheid, blijkbaar werkte hij bij mij niet goed en voelde ik de weeen wel, maar de ergst toppen gingen eraf en ze waren daardoor wel op te vangen. Op het einde had ik echter een weeenstorm van anderhalf uur en die ging dwars door mijn verdoving heen, dus pijn deed het absoluut maar de ruggenprik voelde echt als een redding. Misschien scheelt het wel als de pijn ergens toe leidt, niets zo frustrerend als pijn zonder uitzicht! Maar goed in mijn geval ging het ziekenhuis er naar mijn beleving perfect mee om.
Gelukkig doen ze er tegenwoordig niet moeilijk over en bieden ze het aan. Bij mijn bevalling (nu ruim 8 weken geleden) kwam ik in het ziekenhuis omdat meisjeklein in het vruchtwater had gepoept. De verloskundige had meteen gezegt thuis nog, net voor vertrek: "je gaat nu naar het ziekenhuis en knoop even in je oren dat áls je wil, je daar om pijnmedicatie kan vragen. Ze hebben het daar gewoon, dus vrágen als je het wil!!" Dit heb ik in mijn oren geknoopt idd, haha. In het ziekenhuis werd er meteen een infuus geprikt voor wee-opwekkers ("nu je toch hier bent, kunnen we de boel net zo goed een beetje versnellen!") en werd er verteld dat als ik iets tegen de pijn wil, ik het maar hoef te vragen, dan is het zo op het infuus aangesloten. Bij de 2e wee waarvan ik dacht "dit trek ik niet" erom gevraagd. Ze keken even hoeveel ontsluiting ik had (toen 6 cm, bij 8 cm had ik niet meer gekregen geloof ik) en ik kreeg een pomp om de medicijnen zelf te bedienen. Deze werd gewoon door de verpleegkundige op het infuus aangesloten, dus geen anastesist nodig. Héérlijk! Ik kan niet anders zeggen. De weeen waren nog steeds gewoon pijnlijk, maar zodra die over zijn piek was drukte vriendlief op de pomp en werd ik lekker high Zó ontspannen dat ik zelfs af en toe vergat te ademen haha. Hierdoor trok ik de bevalling prima en de pomp ging uit zodra ik moest persen (helaas )

Over een ruggeprik is zover ik me kan herinneren niet gesproken en is ook niet gevraagd geloof ik....
Dus vooral pijnstilling bij inleiden komt veel voor. Dat was volgens mij toen ook niet. Goed dat dit nu wel kan!

Ik ''zit'' met het volgende. Hoewel ik het een onwijs goed streven vind dat de pijnstilling makkelijker word gegeven ben ik bang dat het wellicht té makkelijk word gegeven?

Vooral het opbeurende 1cm pér uur. Nou, daar ga je toch van uit je plaat met die ontsluitingspijn.

En is dit nou werkelijk zo? (1cmperuur?) Ik beviel van zoon in 4 uur. Ik ben ook maar 1 keer getoucheerd. Telkens het toucheren en die dramatisch cm aanhoren. Werkt toch enorm moedeloos?

Pas toch ik persdrang kreeg en heel misselijk hebben ze de arts-ass erbij gehaald. En toen had ik idd v.o

Bij dochter darintegen vlotte de ontsluiting niet omdat ik me niet goed voelde op de plek waar ik lag te bevallen.(thuis) Ik wilde weg maar..dát mocht niet.

Die ontsluiting bleef gewoon steken op 3 á 4 centimetertjes maar ik had énorme weeen. Uiteindelijk toch naar het ZH. Waar ik dus binnen een klein uurtje van 4 cm naar 8cm ging.

Dus waarom houden ze vast aan die 1 cm per uur principe?

Dat is toch niet een voldongen feit?

Dat levert toch alleen maar stress/angst op als je dit hoort?

Logisch dat je dan kiest voor pijnstilling. Ik wilde het ook wel bij dochter..maar ivm het ritje naar ZH gaf dit al zoveel effect. Pijnstilling werd niet meer gegeven toen ik daar aankwam; ik bleek 8 cm te hebben. Vond ik ook niet meer erg. Ik merkte dat mijn lichaam deed wat hij moet doen met de weeen.

Kortom: zou je pijjnstilling afslaan als je weet dat je er bijna bent...?

Ik kan me overigens voorstellen dat inleiden zo pijnlijk is. Oh, dat hoop ik echt niet mee te maken..

Het lijkt me zo onnatuurlijk en vaak doet zo'n lichaam ook niets met de weeen. Dat lijkt me echt erg.

Bij bevalling zoon voelde ik elke wee zijn taak doen. Brrr, maar het verliep allemaal zo rustig. Ik hoop dit weer mee te maken.
roque, ik kan me zo voorstellen dat jij de laatste dagen iets anders aan je hoofd had... Komt wel weer als je een gaatje tijd hebt, en ik zal je een dezer dagen zelf ook even mailtje sturen.
Ik zou pijnstilling afslaan als ik weet dat ik er bijna ben. Hier ook een ingeleide bevalling, een weeënstorm en een ruggeprik. Die er dik 2 uur later in ging dan eerst werd gezegd. Ik ben nu van mening dat ze voordat ik de OK in ging voor die ruggeprik mijn ontsluiting hadden moeten meten, ik denk dat ik hem niet meer had gekregen als ze dat hadden gedaan want volgens mij had ik bijna volledige ontsluiting. Overigens kreeg ik hem op zondagmiddag, de anesthesist was gewoon in huis en dit was allemaal voordat ruggeprik voor iedereen kon (en achter mij was een file van nog 3 barende dames die er ook 1 kregen).

Volgens mij is die 1 cm ontsluiting per uur een gemiddelde en houden ze er daarom aan vast. Als jouw bevalling tien uur duurt, maar je blijft de eerste 7 uur steken op 3 cm en in de laatste 3 uurtjes gaat het naar volledige ontsluiting dan is het toch 1 cm / uur. Ik ging om 9 uur 's morgens aan het infuus, toen had ik 2 cm ontsluiting. Bij de eerst volgende check, ik geloof 2 uurtjes later, had ik een kleine 3 cm. Maar in de daaropvolgende weeënstorm ben ik vrij snel gevorderd vermoed ik.

Ik vond het inleiden op zich niet zo ellendig. Toen ik die weeënstorm kreeg stond het infuus op de laagste stand, ofwel, mijn lichaam had het zo goed als helemaal zelf overgenomen. Ik ken ook goede verhalen, hoor, van inleidingen. Vriendin van me had om 23 uur gebroken vliezen, maar het vruchtwater bevatte meconium. Ik geloof dat ze om half 1 aan het infuus lag en rond 7 uur 's morgens is, zonder weeënstorm, haar kindje geboren. Die smste mij dat ze dit zo over zou doen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven