Kinderen
alle pijlers
Hoe streng zijn jullie nu je zwanger bent w.b. eten/ drinken
dinsdag 3 juni 2008 om 16:24
Er moest nog een vraagteken achter maar dat paste niet
Maar naar aanleiding van het beschimmelde appel topic en de reacties erop: hoe streng zijn jullie, nu je zwanger bent, als het om eten en drinken gaat? Eten jullie helemaal geen rood vlees? Geen brie enzo? En hoe zit het met drop? Wijn? Sigaretten? En zo is er nog een ellenlange lijst met wat we nu niet zouden mogen eten/ drinken/ doen....
Ik vraag het me af!
Maar naar aanleiding van het beschimmelde appel topic en de reacties erop: hoe streng zijn jullie, nu je zwanger bent, als het om eten en drinken gaat? Eten jullie helemaal geen rood vlees? Geen brie enzo? En hoe zit het met drop? Wijn? Sigaretten? En zo is er nog een ellenlange lijst met wat we nu niet zouden mogen eten/ drinken/ doen....
Ik vraag het me af!
dinsdag 3 juni 2008 om 18:05
Ik las vandaag ook opeens dat zacht gekookte eieren niet mogen vanwege salmonella. Toen dacht ik wel even: zoek het lekker uit allemaal. Natuurlijk moet je geen bakken rauw vlees, potjes kaneel, 5 kilo drop, een slof peuken en een krat bier per dag nuttigen, maar jee, is dat ene stukje vlees of vis nou echt zo erg? Ik heb een jaar in afrika gewoond en ja, natuurlijk gaat daar ook vaak iets mis met moeder en kind, maar gemiddeld brengen ze toch 12 kinderen per vrouw voort, en daar let niemand op wat er gegeten wordt
dinsdag 3 juni 2008 om 18:08
dinsdag 3 juni 2008 om 18:19
Ik vermijd rookruimtes / mensen die roken niet persé, maar raak zelf geen peuk aan!
Zat laatst achter een vrachtwagen met m'n auto, die behoorlijk wat uitlaatgassen produceerde.
Volgens mij was de dosis schadelijke stoffen die daar werd gelanceerd en een heel stuk hoger dan m'n verjaardagsbezoek waar (met de deur en raam op) beperkt werd gerookt.
Gr.
Daan
Zat laatst achter een vrachtwagen met m'n auto, die behoorlijk wat uitlaatgassen produceerde.
Volgens mij was de dosis schadelijke stoffen die daar werd gelanceerd en een heel stuk hoger dan m'n verjaardagsbezoek waar (met de deur en raam op) beperkt werd gerookt.
Gr.
Daan
dinsdag 3 juni 2008 om 18:25
Ok dank. Ja ze zijn bij mij aan de strenge kant geloof ik. Zachtgekookte eieren eet ik trouwens inderdaad niet, dat werd mij meteen gezegd. Vind het wel een gemis...
Vriendinnetje van vriendin woont in Japan en eet elke dag verse rauwe vis, ze hebben er daar echt nog nooit van gehoord dat dat niet zou mogen...
dinsdag 3 juni 2008 om 18:25
Wat bijzonder Daan! En wat een verschil zal er dan zijn tussen toen zwanger zijn en nu, ook qua controles denk ik?
Ik eet even geen rauw vlees en rauwmelkse kazen als ik het kan vermijden. Alcohol laat ik ook staan, maar dat dronk ik toch al niet zoveel, en roken deed ik ook al niet. En ik zal nu ook niet snel naar een café gaan (tot het rookverbod over drie weken in ieder geval ). Als iemand weet dat ik zwanger ben zou ik het niet echt op prijs stellen als diegene dan toch in mijn bijzijn binnen een peuk zou gaan roken, eigenlijk. Meeroken is schadelijk zat voor ongeboren kinderen, dus als het niet hoeft, nee dank je.
Ik eet even geen rauw vlees en rauwmelkse kazen als ik het kan vermijden. Alcohol laat ik ook staan, maar dat dronk ik toch al niet zoveel, en roken deed ik ook al niet. En ik zal nu ook niet snel naar een café gaan (tot het rookverbod over drie weken in ieder geval ). Als iemand weet dat ik zwanger ben zou ik het niet echt op prijs stellen als diegene dan toch in mijn bijzijn binnen een peuk zou gaan roken, eigenlijk. Meeroken is schadelijk zat voor ongeboren kinderen, dus als het niet hoeft, nee dank je.
dinsdag 3 juni 2008 om 18:53
dinsdag 3 juni 2008 om 19:31
Heb je gelijk in, maar ik zit ook wel eens in een eetcafe en als ik een broodje zit te eten vind ik het wel eens jammer dat er zoveel mensen zitten te roken. (ook als ik niet zwanger ben)
Vorige keer dat ik er zat te lunchen zei een vrouw tegen haar man dat hij maar even een tafeltje op moest schuiven of even buiten moest gaan roken want dat meisje (ahum meisje?) is zwanger. Ze keek mij aan en knipoogde. Kon het wel waarderen eigenlijk.
dinsdag 3 juni 2008 om 19:46
Dat roken blijft maar een heet hangijzer hè? Er is zelfs al een paar keer geopperd dat je dan maar ergens anders moet gaan staan als je last hebt van de rook.
Ik heb last van hangjongeren op het plein (o.a. gezellig bierflesjes kapot slaan zodat de kinderen de volgende dag lekker in de scherven kunnen spelen), zal ik dan maar verhuizen?
Of is het niet normaal en fatsoenlijk dat de overlastgever zorgt voor minder/geen overlast???
Ik heb last van hangjongeren op het plein (o.a. gezellig bierflesjes kapot slaan zodat de kinderen de volgende dag lekker in de scherven kunnen spelen), zal ik dan maar verhuizen?
Of is het niet normaal en fatsoenlijk dat de overlastgever zorgt voor minder/geen overlast???
dinsdag 3 juni 2008 om 19:50
dinsdag 3 juni 2008 om 20:58
Ik eet geen zachte rauwmelkse kazen (wel zachte gepasteuriseerde of harde rauwmelkse), ik was voorgesneden en voorgewassen sla nog een keer extra, neem geen rauw rood vlees. Wel in het begin van mijn zwangerschap een keer per ongeluk gegeten, was even geschrokken, maar heb even gegoogled op hoe groot de kans is dat je er a) ziek van wordt en b) het kind er dan last van heeft. Kans leek me zo klein dat ik het verder naast me neer heb gelegd. Las dat als je toxoplasmose oploopt in het begin van de zwangerschap het meestal ook meteen fataal is voor de kleine. Kind zit er nog (33 weken) en de echo's zagen er goed uit, ik geloof het voor nu wel. Eitje kook ik wel hard. Leverworst eet ik vaak, gewoon op 1 broodje per dag en ik hoef het ook weer niet dagelijks, kan prima. Rauwe vis eet ik niet, behalve haring van de visboer. Vertrouw ook gerookte zalm en makreel van de visboer niet, is volgens mij ook vaak vacuum geweest. En aan de andere kant weet ik ook weer dat de kans dat je listeria oploopt van een vaatdoekje of een koelkast die niet vaak genoeg wordt schoongemaakt stukken groter is....
Alcohol zeker niet, al vanaf 4 weken voor de conceptie geskipt en mijn lief mocht er ook aan geloven (recent advies van de gezondheidsraad voor beide ouders om al voor de conceptie geen alcohol te drinken). Dat gel*l overigens over dat het in het begin van de zwangerschap prima kan omdat er geen gezamenlijke bloedsomloop is vind ik kant nog wal raken, want als het niet uit zou maken waarom zou je dan wel foliumzuur slikken van 4 weken voor tot 8 weken na de conceptie? Moet trouwens wel zeggen dat ik deze het moeilijkst vind, ik hou wel van een wijntje en zeker met dat warme weer zou ik graag een glas rosé lusten na mijn werk. Maar, vanwege foetaal alcohol syndroom better safe than sorry.
Drop eet ik afhankelijk van wat de verloskundige meet bij de controle. Is de bloeddruk ok eet ik wel een dropje, is ie te hoog dan laat ik het. (Overigens vanwege de stof glycicerine waarvan ik nooit weet hoe je het schrijft...)
Roken deed ik al niet en ben ik eens een half uurtje bij iemand thuis die het nodig acht om in die 30 minuten 4 sigaretten op te steken maak ik me er niet echt druk om. In de kroeg ga ik inderdaad ook uit vrije wil zitten, dus als daar mensen zitten te roken is het pech. Had ik er maar niet moeten gaan zitten. En los daarvan, de tijd die ik daar doorbreng is 0,0 in vergelijking met de tijd die ik rookvrij doorbreng. Inderdaad is het fietsen in de stad, of gewoon op mijn balkon zitten slechter voor ieders longen dan die paar uurtjes. En mocht er iemand langslopen met zo'n ongelofelijk smerige joint (hier heb ik nog niemand over gelezen) dan houd ik mijn adem even in. Maar eigenlijk meer nog omdat ik het gewoon te smerig vind ruiken.
Alcohol zeker niet, al vanaf 4 weken voor de conceptie geskipt en mijn lief mocht er ook aan geloven (recent advies van de gezondheidsraad voor beide ouders om al voor de conceptie geen alcohol te drinken). Dat gel*l overigens over dat het in het begin van de zwangerschap prima kan omdat er geen gezamenlijke bloedsomloop is vind ik kant nog wal raken, want als het niet uit zou maken waarom zou je dan wel foliumzuur slikken van 4 weken voor tot 8 weken na de conceptie? Moet trouwens wel zeggen dat ik deze het moeilijkst vind, ik hou wel van een wijntje en zeker met dat warme weer zou ik graag een glas rosé lusten na mijn werk. Maar, vanwege foetaal alcohol syndroom better safe than sorry.
Drop eet ik afhankelijk van wat de verloskundige meet bij de controle. Is de bloeddruk ok eet ik wel een dropje, is ie te hoog dan laat ik het. (Overigens vanwege de stof glycicerine waarvan ik nooit weet hoe je het schrijft...)
Roken deed ik al niet en ben ik eens een half uurtje bij iemand thuis die het nodig acht om in die 30 minuten 4 sigaretten op te steken maak ik me er niet echt druk om. In de kroeg ga ik inderdaad ook uit vrije wil zitten, dus als daar mensen zitten te roken is het pech. Had ik er maar niet moeten gaan zitten. En los daarvan, de tijd die ik daar doorbreng is 0,0 in vergelijking met de tijd die ik rookvrij doorbreng. Inderdaad is het fietsen in de stad, of gewoon op mijn balkon zitten slechter voor ieders longen dan die paar uurtjes. En mocht er iemand langslopen met zo'n ongelofelijk smerige joint (hier heb ik nog niemand over gelezen) dan houd ik mijn adem even in. Maar eigenlijk meer nog omdat ik het gewoon te smerig vind ruiken.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
dinsdag 3 juni 2008 om 21:17
volgens mij moet er gewoon een basis voorraad in jouw cellen zijn en die bereik je door van te voren al te gaan slikken en niet pas op het moment dat je weet dat je zwanger bent. Als het dan nodig is, is er genoeg aanwezig. alcohol blijft niet zitten in je lichaam, maar wordt afgebroken, foliumzuur stapelt zich op. Zoiets?
dinsdag 3 juni 2008 om 21:25
dinsdag 3 juni 2008 om 21:29
dinsdag 3 juni 2008 om 21:29
Ik probeer er zoveel mogelijk rekening mee te houden met datgene wat niet goed is. Ik ben bewust zwanger geworden en probeer dus ook bewust te eten. Maar wel eens wat gegeten wat volgens mij niet echt goed is: parma ham (is toch rauwe ham) en mozarella op een pizza (was koud) en weet dus niet of dit gepasteuriseerd was. Niet zo slim, maar ik kan er helaas niets meer aan veranderen.
Overigens vertelde de vk mij dat er vaak al sprake is van toxoplasmose in je lichaam omdat je toch ook voor die tijd in contact komt met: tuinaarde, misschien wel kattenbakinhoud etc. Maar goed neemt niet weg dat ik voorzichtig probeer te zijn. En na al die topics over zwangerschap en eten heb ik nu echt zin in een nieuwe haring..... en alles zit dicht....
Overigens vertelde de vk mij dat er vaak al sprake is van toxoplasmose in je lichaam omdat je toch ook voor die tijd in contact komt met: tuinaarde, misschien wel kattenbakinhoud etc. Maar goed neemt niet weg dat ik voorzichtig probeer te zijn. En na al die topics over zwangerschap en eten heb ik nu echt zin in een nieuwe haring..... en alles zit dicht....