Hoe vaak een speelafspraak?

16-02-2020 16:43 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak hebben jullie kinderen speelafspraken in de week? En zeg je wel eens zonder goede reden 'nee'?

Mijn zoon van zeven heeft de mogelijkheid om elke dag te spelen en het liefst speelt hij thuis. Inmiddels hebben we een max van drie keer in de week omdat ik het anders te druk vind worden. Bepaalde vriendjes en zijn neefjes mogen wel altijd komen omdat die super zoet kunnen spelen. Verder kan hij lekker buiten spelen met kinderen uit de buurt.

Ik vind de meeste vriendjes van mijn zoon niet zo leuk. Ze zijn brutaal, trekken kastjes open, pakken zonder te vragen eten uit de koelkast, mijn jongste zoon is wel eens geslagen, kinderen zeuren, kunnen zich niet vermaken, bemoeien zich met mij, maken dingen stuk... Ik heb vaak het idee dat ik als politieagent overal bovenop moet zitten en word er moe van. Gang laten gaan is geen optie, dan gaan er echt dingen stuk.
Mijn zoon kan zichzelf altijd prima vermaken en vindt alles leuk en ben zelf dus meer in de weer wanneer een vriendje te spelen is dan wanneer hij alleen thuis is.

Nu is de vakantie hier weer begonnen en stond vanmorgen om 8.45 uur het eerste vriendje alweer op de deur te bonzen om te spelen. Vanmiddag hetzelfde vriendje die zichzelf dan door mijn voortuin wurmt (lees plantjes vertrapt etc) en dan door het raam gaat gluren om te kijken of iemand thuis is. Zijn ouders hebben een groot gezin en heb het idee dat ze die kinderen in het weekend graag erop uit sturen zodat zij rust hebben.
Ik heb het vriendje beide keren weer naar huis gestuurd omdat ik zelf ook een rustige dag wil, maar voel me dan ook weer flauw...

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie vaste dagen of bepaalde vriendjes die je liever niet dagelijks in huis hebt?
ohdeer wijzigde dit bericht op 16-02-2020 19:32
Reden: Spelfout
0.03% gewijzigd
Door dit topic ben ik gaan nadenken hoe ik vroeger afsprak met vriendjes maar ik kan me dat dus totaal niet herinneren!! Op mijn tiende verhuisden wij naar een ander dorp en andere school, ik weet nog wel dat ik daar over bleef, met mijn broer en zus. Dat was in die tijd (ruim 30 jaar geleden) nog wel bijzonder, we waren hooguit met 15 kinderen. Geen enkele herinnering aan hoe ik het vond, dat overblijven. Het was gewoon zo, geloof ik.

Op onze school mag je kiezen of kind overblijft of niet. 90% van de kinderen blijft over geloof ik. Wij hebben heel kort overwogen om onze kinderen op onze vrije dagen wel voor de lunch thuis te laten komen, maar het leek ons voor niemand fijn om in het uur dat er voor staat, naar huis te fietsen (toch zo'n 10 minuten), snel uit te kleden, snel te eten, snel weer aan te kleden en weer terug te moeten fietsen, met al het geduw, getrek en gezeur dat er ongetwijfeld bij zou komen kijken.

Dat heb ik dus besloten voor mijn kinderen zonder eerst een proefperiode te doen.
pejeka schreef:
20-02-2020 22:15
Ben benieuwd waarom je dat denkt. Maar ben eigenlijk benieuwder naar de mening van de kinderen zelf, na het doorlopen van de testperiode zoals door mij geschetst.
En hoe zou dat allemaal georganiseerd moeten worden in de tegenwoordige tijd dan?
Mensen werken tussen de middag meestal hè, en dat zal wel moeten ook.
justagirly schreef:
20-02-2020 22:24
En hoe zou dat allemaal georganiseerd moeten worden in de tegenwoordige tijd dan?
Mensen werken tussen de middag meestal hè, en dat zal wel moeten ook.
Dus kan je nooit zeggen dat kinderen het zoals het tegenwoordig gaat véél leuker vinden, omdat je nooit weet hoe ze het zouden vinden als het ging zoals ik in mijn jeugd meemaakte. Want zomaar heel misschien wellicht zouden ze dat toch wel héél prettig vinden en tja, wat moet je er dan mee?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Kastanjez schreef:
20-02-2020 22:21
Door dit topic ben ik gaan nadenken hoe ik vroeger afsprak met vriendjes maar ik kan me dat dus totaal niet herinneren!! Op mijn tiende verhuisden wij naar een ander dorp en andere school, ik weet nog wel dat ik daar over bleef, met mijn broer en zus. Dat was in die tijd (ruim 30 jaar geleden) nog wel bijzonder, we waren hooguit met 15 kinderen. Geen enkele herinnering aan hoe ik het vond, dat overblijven. Het was gewoon zo, geloof ik.

Op onze school mag je kiezen of kind overblijft of niet. 90% van de kinderen blijft over geloof ik. Wij hebben heel kort overwogen om onze kinderen op onze vrije dagen wel voor de lunch thuis te laten komen, maar het leek ons voor niemand fijn om in het uur dat er voor staat, naar huis te fietsen (toch zo'n 10 minuten), snel uit te kleden, snel te eten, snel weer aan te kleden en weer terug te moeten fietsen, met al het geduw, getrek en gezeur dat er ongetwijfeld bij zou komen kijken.

Dat heb ik dus besloten voor mijn kinderen zonder eerst een proefperiode te doen.

Waarom moeten ze aan en uitkleden dan?
Mijn kinderen mogen wat lunch betreft wel zelf kiezen en kiezen 90% van de tijd voor thuis lunchen maar dat komt omdat ze dan ook wel eens warm eten of een kommetje soep of een omelet oid. Maar dit lijken me nou geen dingen die ze over vijftig jaar nog zullen weten.
pejeka schreef:
20-02-2020 22:29
Dus kan je nooit zeggen dat kinderen het zoals het tegenwoordig gaat véél leuker vinden, omdat je nooit weet hoe ze het zouden vinden als het ging zoals ik in mijn jeugd meemaakte. Want zomaar heel misschien wellicht zouden ze dat toch wel héél prettig vinden en tja, wat moet je er dan mee?
Maar het heeft toch helemaal geen zin om terug te kijken naar 40, 50 jaar geleden en je af te vragen of het toen leuker was? Natuurlijk, als sommige dingen echt veel beter waren is het slim om te kijke nof je iets daarvan vast kunt houden/opnieuw kunt integreren in je huidige leven, maar voor de meeste dingen geldt: de wereld is veranderd, de samenleving is veranderd, de normen en waarden zijn veranderd. Als jij als enige gezin in de buurt dat gaat aanpassen, bereik je nog niks. Als ik thuisblijfmoeder wordt, heb ik niet zoals mijn oma vroeger, een buurt vol thuisblijfmoederbuurvrouwen waar ik een bakkie bij kan doen of gezellig samen de was mee op kan hangen. Mijn kinderen zitten dan de hele dag bij mij. Dat was vroeger dus anders. En hoe leuk de kinderen dat vroeger misschien ook vonden (wat ik betwijfel, omdat mijn oma ook haar oudste kinderen voor het gemak op de jongste liet letten terwijl zij het huishouden deed) ik kan dat in mijn eentje niet veranderen.
pejeka schreef:
Dat zei ik ook nergens.
Kastanjez :thumbsup:
Zo is het.
Tijden zijn gewoon veranderd en vroeger krijgen we niet meer terug.
En het is niet persé slechter ofzo, kinderen van nu weten ook niet beter.
Kastanjez schreef:
20-02-2020 22:34
Maar het heeft toch helemaal geen zin om terug te kijken naar 40, 50 jaar geleden en je af te vragen of het toen leuker was? Natuurlijk, als sommige dingen echt veel beter waren is het slim om te kijke nof je iets daarvan vast kunt houden/opnieuw kunt integreren in je huidige leven, maar voor de meeste dingen geldt: de wereld is veranderd, de samenleving is veranderd, de normen en waarden zijn veranderd. Als jij als enige gezin in de buurt dat gaat aanpassen, bereik je nog niks. Als ik thuisblijfmoeder wordt, heb ik niet zoals mijn oma vroeger, een buurt vol thuisblijfmoederbuurvrouwen waar ik een bakkie bij kan doen of gezellig samen de was mee op kan hangen. Mijn kinderen zitten dan de hele dag bij mij. Dat was vroeger dus anders. En hoe leuk de kinderen dat vroeger misschien ook vonden (wat ik betwijfel, omdat mijn oma ook haar oudste kinderen voor het gemak op de jongste liet letten terwijl zij het huishouden deed) ik kan dat in mijn eentje niet veranderen.
Dat klopt. Maar de tijd heeft niks veranderd, WIJ hebben het veranderd. De tijd is iets dat tikt op de klok en die verder niks doet. WIJ zijn degenen die de keuzes maken. WIJ hebben gevonden dat kinderen best uitbesteed konden worden omdat WIJ vonden dat we o zo belangrijk waren in onze carrières en loopbanen, en WIJ hebben gevonden dat dat belangrijkers was dan tijd besteden aan onze kinderen, en WIJ hebben dus gevonden dat anderen best op onze kinderen konden passen en dat het voldoende was als we ze op tijd te eten gaven en zomaar af en toe een uurtje "quality time" met hen doorbrachten (uiteraard als de eigen drukke agenda het toelaat). Dat heeft de tijd niet gedaan, dat hebben WIJ zelf gedaan. En laten we eerlijk zijn: 99% van de overwegingen daarin was niet het welzijn van de kinderen, of hoe fijn die het al dan niet zouden vinden in een permanente opvang of een continu-rooster, 99% van de overwegingen is gewoon ingegeven door de eigen wensen en verlangens en voorkeuren, want we willen een carrière en we willen interessant doen in ons leven, maar wat de kinderen zélf er van vinden en wat de kinderen zélf fijner zouden vinden, is eigenlijk nooit meegenomen in de overweging. We hebben altijd maar aangenomen dat de kinderen zich wel zouden schikken.
Niet waar. Ik werk parttime omdat ik er wil zijn voor ze. Verder zijn veel keuzes gemaakt voor mij en niet door mij. En als ik wel werk, én vriend is er niets ja dan gaat ze weleens naar oma of de bso. Maar af en toe 1 uurtje met ze doorbrengen is zwaar overdreven.

Hoe deden jullie dat met de pleegkinderen dan? Werkten jullie toen niet fulltime?
justagirly schreef:
20-02-2020 22:51
Niet waar. Ik werk parttime omdat ik er wil zijn voor ze. Verder zijn veel keuzes gemaakt voor mij en niet door mij. En als ik wel werk, én vriend is er niets ja dan gaat ze weleens naar oma of de bso. Maar af en toe 1 uurtje met ze doorbrengen is zwaar overdreven.

Hoe deden jullie dat met de pleegkinderen dan? Werkten jullie toen niet fulltime?
Er was altijd iemand thuis (in elk geval buiten de schooltijden), dus dat regelden we inderdaad. Dat moest ook wel, want dat hoorde bij de voorwaarden. Nu hadden we ook niet al die 12 kinderen tegelijk natuurlijk, dat is het totale aantal dat we gehad hebben. Het grootste aantal gelijktijdig ooit was 5. Maar inderdaad ben ik tussen de middag vaak naar huis gefietst om er te zijn voor degenen die thuis kwamen lunchen en dan fietste ik om half 2 weer terug naar mijn werk.
pejeka schreef:
20-02-2020 22:56
Er was altijd iemand thuis (in elk geval buiten de schooltijden), dus dat regelden we inderdaad. Dat moest ook wel, want dat hoorde bij de voorwaarden. Nu hadden we ook niet al die 12 kinderen tegelijk natuurlijk, dat is het totale aantal dat we gehad hebben. Het grootste aantal gelijktijdig ooit was 5. Maar inderdaad ben ik tussen de middag vaak naar huis gefietst om er te zijn voor degenen die thuis kwamen lunchen en dan fietste ik om half 2 weer terug naar mijn werk.
Dan had jij geluk dat dat kon en mocht met je baan. Kun je niet van alle ouders/werkgevers verwachten.
justagirly schreef:
20-02-2020 22:59
Dan had jij geluk dat dat kon en mocht met je baan. Kun je niet van alle ouders/werkgevers verwachten.
We werkten beiden fulltime, maar mijn man had onregelmatige diensten en daardoor konden we het plooien. Maar we zijn er nooit een uur minder om gaan werken.
pejeka schreef:
20-02-2020 23:03
We werkten beiden fulltime, maar mijn man had onregelmatige diensten en daardoor konden we het plooien. Maar we zijn er nooit een uur minder om gaan werken.
Maar die kinderen waren...hoe oud...?
pejeka schreef:
20-02-2020 22:00

Maar de échte test zou zijn: laat kinderen een half jaar lang leven zoals wij vroeger leefden: lekker thuis op het gemak lunchen, nog even de tijd om te spelen of te lezen of wat dan ook, dan weer naar school, om 4 uur thuis en dan lekker zelf kunnen besluiten of je buiten wilt spelen, of knutselen of op je eigen kamertje iets doen of een boek lezen languit op de bank, enz.

En daarna een half jaar in het huidige model van op school lunchen, daarna weer school, daarna opvang en om 6 uur thuis.

Laat kinderen daarna zelf kiezen, zou ik zeggen.
Hoe kom je erbij dat dat de enige twee opties zijn?

Ik ken 'overblijven' alleen van het forum. In real life hebben alle scholen die ik ken een continurooster. Ook uit mijn eigen jeugd ken ik niet anders. Zelfs de term continurooster vind ik al gek om te gebruiken. Ik wil eigenlijk zeggen dat alle scholen die ik ken gewoon 'normaal' zijn.

En de kinderen die daarop zitten hebben dus soms een thuisblijfmoeder/vader, soms 2 parttime werkende ouders, soms gaan ze naar de BSO, soms gaan ze middagen naar oma en opa, soms hebben ze een oppas thuis. Allerlei varianten. Dat een continurooster gelinkt is zou zijn aan de BSO is natuurlijk onzin.
Positivevibes schreef:
21-02-2020 00:29
Hoe kom je erbij dat dat de enige twee opties zijn?

Ik ken 'overblijven' alleen van het forum. In real life hebben alle scholen die ik ken een continurooster. Ook uit mijn eigen jeugd ken ik niet anders. Zelfs de term continurooster vind ik al gek om te gebruiken. Ik wil eigenlijk zeggen dat alle scholen die ik ken gewoon 'normaal' zijn.
Hier juist andersom. Overblijven was een optie als je tussen de middag niet naar huis kon, een continurooster bestond niet. In ieder geval niet op de scholen bij mij in de omtrek toen. Ik was laatst een school aan het zoeken voor mijn dochter, maar er waren ook heel weinig scholen met een continurooster.
Suzan_1991 schreef:
21-02-2020 00:38
Hier juist andersom. Overblijven was een optie als je tussen de middag niet naar huis kon, een continurooster bestond niet. In ieder geval niet op de scholen bij mij in de omtrek toen. Ik was laatst een school aan het zoeken voor mijn dochter, maar er waren ook heel weinig scholen met een continurooster.
Dat geloof ik best, zal regiogebonden zijn. Maar dan zitten dus alsnog zowel de kinderen met thuisblijfmoeders/vaders als de kinderen met 2 fulltime werkende ouders en alles daartussen in op diezelfde scholen zonder continurooster. Kortom, er is nog steeds geen link tussen wel of geen continurooster en wel of geen BSO.
Werd er ergens een link gesuggereerd dan?
Merys schreef:
20-02-2020 22:32
Waarom moeten ze aan en uitkleden dan?
Jassen/dassen/wanten en eventueel schoenen. Hoe kouder het is, hoe meer er aan en uit gaat. En hoe minder leuk of snel dat is.
pejeka schreef:
En op dezelfde manier zul jij nooit weten of jij het niet véél leuker had gevonden om over te blijven met de hele klas en niet steeds uit je ritme gehaald te worden, zodat je dan ná school extra veel tijd had gehad om te spelen.

En ook eens met dat klasgenootje dat nét te ver weg woonde om even kort naar toe te gaan en waarvoor een halende en brengende ouder wel handig was. Bijvoorbeeld.
En dat je dan na school nog even tijd had om te spelen voordat je werd verwacht bij je sportvereniging. Bijvoorbeeld.
Quincy2 schreef:
21-02-2020 07:19
En op dezelfde manier zul jij nooit weten of jij het niet véél leuker had gevonden om over te blijven met de hele klas en niet steeds uit je ritme gehaald te worden, zodat je dan ná school extra veel tijd had gehad om te spelen.

En ook eens met dat klasgenootje dat nét te ver weg woonde om even kort naar toe te gaan en waarvoor een halende en brengende ouder wel handig was. Bijvoorbeeld.
En dat je dan na school nog even tijd had om te spelen voordat je werd verwacht bij je sportvereniging. Bijvoorbeeld.
Mijn jongste 2 kunnen het wel vergelijken, de school is pas sinds dit jaar over op een continurooster, 5 gelijke dagen. Ze vinden het heerlijk. Elke dag om 14.00 uur uit i.p.v. 15.30 uur. Elke dag tijd om buiten te spelen met licht in de winter, huiswerk te maken en eventueel sporten. Elke middag tijd om af te spreken.
Gatinmijnsok schreef:
21-02-2020 07:28
Mijn jongste 2 kunnen het wel vergelijken, de school is pas sinds dit jaar over op een continurooster, 5 gelijke dagen. Ze vinden het heerlijk. Elke dag om 14.00 uur uit i.p.v. 15.30 uur. Elke dag tijd om buiten te spelen met licht in de winter, huiswerk te maken en eventueel sporten. Elke middag tijd om af te spreken.
Ik denk dat mijn kinderen daar idd ook de voorkeur aan zouden geven. Al vermoed ik tegelijkertijd dat ze na school dan wel het liefst naar huis zouden willen. Maar dat komt denk ik ook omdat ze de bso eigenlijk niet kennen. Van de kinderen die naar de bso gaan zal niemand juist naar huis willen.
NYC schreef:
21-02-2020 07:53
Ik denk dat mijn kinderen daar idd ook de voorkeur aan zouden geven. Al vermoed ik tegelijkertijd dat ze na school dan wel het liefst naar huis zouden willen. Maar dat komt denk ik ook omdat ze de bso eigenlijk niet kennen. Van de kinderen die naar de bso gaan zal niemand juist naar huis willen.
Ik hoor juist van kinderen die naar de bso gaan dat ze het nu te lang vinden duren. Die zijn er dus niet zo blij mee. Maar daar moet de bso op inspringen, die moeten eens wat activiteiten gaan verzinnen.
justagirly schreef:
21-02-2020 01:57
Werd er ergens een link gesuggereerd dan?
Ja, lees pejekas post maar even terug over vroeger versus "het huidige model" waarbij geen kind voor 6 uur thuis is. Onzin.
Eens. Onzin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven