Hoe vaak een speelafspraak?

16-02-2020 16:43 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak hebben jullie kinderen speelafspraken in de week? En zeg je wel eens zonder goede reden 'nee'?

Mijn zoon van zeven heeft de mogelijkheid om elke dag te spelen en het liefst speelt hij thuis. Inmiddels hebben we een max van drie keer in de week omdat ik het anders te druk vind worden. Bepaalde vriendjes en zijn neefjes mogen wel altijd komen omdat die super zoet kunnen spelen. Verder kan hij lekker buiten spelen met kinderen uit de buurt.

Ik vind de meeste vriendjes van mijn zoon niet zo leuk. Ze zijn brutaal, trekken kastjes open, pakken zonder te vragen eten uit de koelkast, mijn jongste zoon is wel eens geslagen, kinderen zeuren, kunnen zich niet vermaken, bemoeien zich met mij, maken dingen stuk... Ik heb vaak het idee dat ik als politieagent overal bovenop moet zitten en word er moe van. Gang laten gaan is geen optie, dan gaan er echt dingen stuk.
Mijn zoon kan zichzelf altijd prima vermaken en vindt alles leuk en ben zelf dus meer in de weer wanneer een vriendje te spelen is dan wanneer hij alleen thuis is.

Nu is de vakantie hier weer begonnen en stond vanmorgen om 8.45 uur het eerste vriendje alweer op de deur te bonzen om te spelen. Vanmiddag hetzelfde vriendje die zichzelf dan door mijn voortuin wurmt (lees plantjes vertrapt etc) en dan door het raam gaat gluren om te kijken of iemand thuis is. Zijn ouders hebben een groot gezin en heb het idee dat ze die kinderen in het weekend graag erop uit sturen zodat zij rust hebben.
Ik heb het vriendje beide keren weer naar huis gestuurd omdat ik zelf ook een rustige dag wil, maar voel me dan ook weer flauw...

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie vaste dagen of bepaalde vriendjes die je liever niet dagelijks in huis hebt?
ohdeer wijzigde dit bericht op 16-02-2020 19:32
Reden: Spelfout
0.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
26-02-2020 16:29
Ik heb altijd het gevoel dat kinderen het idee krijgen dat afspreken heel lastig is als je het als ouder voor ze gaat doen.
Daar heb je wel een punt, misschien speelt dat ook mee bij waarom mijn kinderen het minder goed aandurven. Daarvoor zou spontaan op de dag zelf afspreken en direct met het betreffende vriendje meegaan handiger zijn.

Wat daarin gebruikelijk is verschilt denk ik erg per school. Mijn kinderen zitten op een school waarbij er weinig kinderen op loopafstand wonen, de meesten komen op de fiets of met de auto. En dan is het vaak sowieso wat meer afstemmen, als de een met de fiets is en de ander met de auto dan is er al een logistieke uitdaging. Als je allemaal op steenworp afstand woont van school is dat al een stuk makkelijker.
nicole123 schreef:
26-02-2020 18:59
Daar heb je wel een punt, misschien speelt dat ook mee bij waarom mijn kinderen het minder goed aandurven. Daarvoor zou spontaan op de dag zelf afspreken en direct met het betreffende vriendje meegaan handiger zijn.

Wat daarin gebruikelijk is verschilt denk ik erg per school. Mijn kinderen zitten op een school waarbij er weinig kinderen op loopafstand wonen, de meesten komen op de fiets of met de auto. En dan is het vaak sowieso wat meer afstemmen, als de een met de fiets is en de ander met de auto dan is er al een logistieke uitdaging. Als je allemaal op steenworp afstand woont van school is dat al een stuk makkelijker.
Dat lijkt mij inderdaad ook wat lastiger. Hier woont iedereen vlak bij school. Wij zijn de uitzonderingen die op 2 km afstand wonen (maar dan kan er altijd een kind achterop bij mij).
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
26-02-2020 16:29
Hier wordt eigenlijk alleen maar spontaan afgesproken, dus op de middag zelf. Kinderen weten meestal zelf wel op welke dagen van de week ze kunnen spelen (bij uitzonderingen laat ik ze dat even weten om teleurstellingen te voorkomen).
Ik heb altijd het gevoel dat kinderen het idee krijgen dat afspreken heel lastig is als je het als ouder voor ze gaat doen. Nou moet ik ook zeggen dat daar waar ik voorheen woonde het ook echt niet de gewoonte was dat ouders zich hiermee bemoeiden.
Met bepaalde kinderen moet bij onze school echt worden afgesproken met ouders. Ouders zijn druk, kinderen zijn druk en ik merk dat veel kinderen verplichtingen vergeten wanneer ze op school leuk hebben gespeeld en na school verder willen spelen. Dan is het altijd een teleurstelling wanneer ze toch niet blijken te kunnen.
Toevallig had mijn zoon vandaag nog zelf afgesproken met iemand. Uiteindelijk kwam hij alleen thuis omdat het vriendje naar de bso moest en dat was vergeten.

Vorige keer wilde een klasgenootje met mijn zoon afspreken. De eerst vrije dag van het meisje was drie weken later op een zondag. Dat heb ik moeten regelen met haar moeder omdat het kind helemaal niet wist wanneer ze kon.
En mijn zoon vindt het met dat soort kinderen zelf ook moeilijk om af te spreken. Hij wil dan graag, maar omdat kinderen geen duidelijkheid geven wordt hij wat onzeker. Dan help ik dus met regelen.
Wellicht dat het beter zal worden wanneer ze iets ouder zijn.
Alle reacties Link kopieren
OhDeer schreef:
27-02-2020 18:49
Met bepaalde kinderen moet bij onze school echt worden afgesproken met ouders. Ouders zijn druk, kinderen zijn druk en ik merk dat veel kinderen verplichtingen vergeten wanneer ze op school leuk hebben gespeeld en na school verder willen spelen. Dan is het altijd een teleurstelling wanneer ze toch niet blijken te kunnen.
Toevallig had mijn zoon vandaag nog zelf afgesproken met iemand. Uiteindelijk kwam hij alleen thuis omdat het vriendje naar de bso moest en dat was vergeten.

Vorige keer wilde een klasgenootje met mijn zoon afspreken. De eerst vrije dag van het meisje was drie weken later op een zondag. Dat heb ik moeten regelen met haar moeder omdat het kind helemaal niet wist wanneer ze kon.
En mijn zoon vindt het met dat soort kinderen zelf ook moeilijk om af te spreken. Hij wil dan graag, maar omdat kinderen geen duidelijkheid geven wordt hij wat onzeker. Dan help ik dus met regelen.
Wellicht dat het beter zal worden wanneer ze iets ouder zijn.
Dus kinderen van pakweg 8 jaar moeten er tegenwoordig ook al een agenda op na houden om te noteren dat hun vriendje/vriendinnetje heel misschien wellicht over 3 weken een uurtje tijd heeft om te komen spelen (als uiteraard andere verplichtingen dat toelaten...).
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
27-02-2020 19:54
Dus kinderen van pakweg 8 jaar moeten er tegenwoordig ook al een agenda op na houden om te noteren dat hun vriendje/vriendinnetje heel misschien wellicht over 3 weken een uurtje tijd heeft om te komen spelen (als uiteraard andere verplichtingen dat toelaten...).
Nee, dat is mijn ervaring, en die van andere ouders op dit topic, dus bepaald niet.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
27-02-2020 19:54
Dus kinderen van pakweg 8 jaar moeten er tegenwoordig ook al een agenda op na houden om te noteren dat hun vriendje/vriendinnetje heel misschien wellicht over 3 weken een uurtje tijd heeft om te komen spelen (als uiteraard andere verplichtingen dat toelaten...).
Ze kunnen toch gewoon hun agenda delen op hun iphones?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
27-02-2020 19:54
Dus kinderen van pakweg 8 jaar moeten er tegenwoordig ook al een agenda op na houden om te noteren dat hun vriendje/vriendinnetje heel misschien wellicht over 3 weken een uurtje tijd heeft om te komen spelen (als uiteraard andere verplichtingen dat toelaten...).
Bizar idd O_O
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Mijn groep 3 kind weet op welke dagen van de week ze niet kan afspreken (bso, sport) en de meeste kinderen uit haar klas weten dat ook van zichzelf. Van beste vriendinnen weet ik ook bijv op welke dag ze zwemles hebben.

Laatst wilde ze met meisje afspreken waar ze nog niet eerder mee afgesproken had, maar die moeder had het te druk de eerste weken. Jammer, maar dan heeft je kind dus nooit speelafspraakjes.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
27-02-2020 19:54
Dus kinderen van pakweg 8 jaar moeten er tegenwoordig ook al een agenda op na houden om te noteren dat hun vriendje/vriendinnetje heel misschien wellicht over 3 weken een uurtje tijd heeft om te komen spelen (als uiteraard andere verplichtingen dat toelaten...).
Niet kinderen van tegenwoordig. 1 kind heeft dat kennelijk en dat wordt hier genoemd omdát het opvallend is.

Niet bepaald de norm dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven