Hoe vermaak ik een kindje van 3 maanden?

06-08-2008 10:40 61 berichten
Ik ben gezegend met een fantastische dochter. Al sinds haar geboorte slaapt ze netjes door, dus nachtelijke taferelen heb ik over kunnen slaan. En daar ben ik heel dankbaar voor! Absoluut. Verder lacht ze veel, als ze niet huilt, en ook ontwikkeld ze zich ontzettend snel. Ze is gezond. Ik vind haar meestal het mooiste, liefste en geweldigste meisje van de wereld. Eigenlijk heb ik niks te klagen.

Alleen huilt of brult ze ongeveer 4 uur per dag. Voornamelijk overdag. Ik werk vanuit huis, heb 3 honden en mijn huishouden. Binnenkort wil ik ook graag 3 dagen per week uit huis gaan werken. Op dit moment plan ik elke activiteit om haar slaapjes heen, die ongeveer een half uur tot 3 kwartier duren. Ze slaapt erg licht en ik moet dan zachtjes doen en mij verschrikkelijk haasten om klussen af te krijgen. Elke hond even aandacht en beweging te geven, mijn werk te doen. Boodschappen doen zijn sinds kort een drama, meestal haast ik mij met loeiende sirenes door de supermarkt of langs de bakker, even thuislaten als ze slaapt is geen optie; als ze wakker wordt is het schreeuwen. Het paard verzorgen, of even rijden lukt niet want ze schreeuwt de kantine bij elkaar.

Het houdt alleen op als ik haar optil, vastpak of met haar gekke bekken trek of klets. Ik kan haar niet even in de box of het wippertje leggen want na een minuut of 2 begint ze te brullen.

Daarentegen slaapt ze 's nachts perfect. We leggen haar samen om 8 uur in haar bedje en ze slaapt door tot half 8 in de morgen. Maar de dagen zijn een drama. Ze is alleen stil als ik haar voedt of entertain. Ook als ik een telefoontje voor mijn werk moet plegen, huilt ze er doorheen. Wat niet echt goed overkomt tegenover degene die ik aan de lijn heb.

Hoe kan ik haar overdag een beetje vermaken zonder dat ik haar de hele tijd moet dragen, optillen of bezighouden? Ik begrijp volkomen dat een kindje van 3 maanden nog helemaal niet zelf kan spelen. Maar ik vraag me af of het 'normaal' is dat een kleintje zoveel huilt. In haar box hangt een mobiel en wat Nijntje-dingetjes met belletjes. Ze kan zichzelf al omdraaien op haar buik en weer terug. Bij het consultatieburo konden ze mij geen advies geven. Wat mij ook opgevallen is, is dat ze heel erg boos wordt als bijv. haar duim uit haar mond schiet, of haar knuffellapje uit grijp-bereik is. Op het lapje kan ik letten, maar haar duimpje heb ik niet onder controle.

Ik houd zielsveel van haar en ben heel blij met mijn dochter. Omdat ze 's nachts zo goed slaapt en iedereen vindt dat ik daar zo mee bof, durf ik eigenlijk niet zo goed over dit probleem te klagen of advies te vragen.

Weten jullie iets?
Alle reacties Link kopieren
En kinderen moeten trouwens helemaal niet allemaal 2 uur slapen. Je hebt nu eenmaal wakkere babies en slapende babies. Indien ze gewoon vrolijk is en energiek en goed eet en drinkt enz enz en zich ontwikkeld heb je waarschijnlijk een wakkere baby te pakken overdag. Het belangrijkste is dat ze snachts goed slaapt.

Ik heb me daar nl ook (te) veel zorgen over gemaakt. Al die berichten over hoe lang ze wel niet moeten slapen. Ik heb van het Cb en van de HA en uit vele boeken vernomen dat het gewoon simpel weg verschilt per kind en dat het belangrijker is dat ze zich goed ontwikkelen.

Ik wilde echter dat ik dit eerder wist. Ik heb me er uiteindelijk te druk over gemaakt. De rust ritme en regelmaat het inbakeren, de speen, de weinig speeltjes in de box, de liedjes, het schommelding, ik weet niet wat geholpen heeft en óf het uberhaupt geholpen heeft.

Wat ik wil zeggen is dat je alles zeker eens moet proberen maar dat je je er niet al te druk over moet maken over de hoeveelheid uren, zolang ze zich goed ontwikkeld.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
De eerste drie maanden met jongste waren voor ons ook echt drama. 's Nachts sliep ze gelukkig wel, maar overdag kon ze inderdaad geen twee minuten zelf liggen of het krijsen begon. Ze wilde niet in mijn armen liggen, maar rechtop gehouden worden. Ik had letterlijk zere schouders en armen van het hele dag rondsjouwen met die griet. In de auto rijden vond ze prima, maar bij elk stoplicht huilde ze. Doodvermoeiend. Zelfs de kinderwagen vond ze niets, als ik weg moest had ik haar in een draagzak, dat ging altijd wel goed.

Wat voor ons hielp voor het slapen was inbakeren. Ik liet haar nooit langer dan een bepaalde tijd wakker blijven, dus ook al zag ze er niet moe uit, tóch deed ik haar na, zeg tweeëneenhalf uur wakker, ingebakerd, in bed (dus niet in box of wipper). Speen erin, hydrofiel in haar handjes zodat ze iets vast te houden had en slapen. En negen van de tien keer sliep (en slaapt) ze dan meteen.

Maar het huilen bleef maar doorgaan. Uiteindelijk ben ik bij een osteopaat geweest om uit te sluiten dat er iets lichamelijks aan de hand was. En weet je, er was dus wél iets aan de hand, ze had reflux, maar omdat ze nauwelijks spuugde had ik die link nooit gelegd. Ze is toen onder behandeling geweest en letterlijk binnen een paar weken hadden we een ander kind thuis. Vent is nog steeds sceptisch, zegt dat ze waarschijnlijk gewoon "uit gegroeid" is. Zal best, who knows.

Wie weet is een osteopaat iets voor je, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.
Je hebt idd wakkere en slapende kinderen maar als een kind zich overdag niet kan vermaken is er bijna zeker wel sprake van oververmoeidheid.

Zeker gezien de hazenslaapjes.

Máár, ik spreek mezelf ook wel tegen want na behandeling door een osteopaat ging het overstrekken en slapen al stukken beter overdag maar meneertje kon zichzelf nog steeds niet vermaken dus bij hem zat het er gewoon 'in'

Nog steeds gaat het spelen hier het liefst alleen met mama.

Ik wil je er alleen voor waarschuwen dat teveel oppakken écht een probleem kan worden.

Even zo nu en dan in de box laten huilen kan echt geen kwaad

al zou je het liever anders zien natuurlijk.....
Een kind huilt niet voor niets. Het is of oververmoeidheid, overprikkeld, of een lichamelijke oorzaak zoals Ainne zegt. En er zullen nog wel meer redenen zijn waarom het kan huilen. Het lastige is alleen dat je dus zelf moet uitvinden waar ze last van heeft.

Je zou inderdaad eens naar een osteophaat kunnen gaan, maar ik zou zeggen, dan zou ze s nachts ook niet zo doorslapen.

Ik denk dat het eerder in de oververmoeidheid of overprikkelheid ligt.

Nogmaals succes!
...
Nastik, heb je al eens geprobeerd om haar overdag op haar buikje te laten slapen?

(als ze haar hoofdje goed kan draaien iig!)
Qeenie, toch kom je er vaak maar niet achter waarom ze zoveel huilen....

Het is zó moeilijk, aangezien er veel oorzaken kunnen zijn

maar wat je zegt, probeer eerst e.e.a. uit te vinden waar het vandaan komt.
quote:parel27 schreef op 06 augustus 2008 @ 11:44:

Qeenie, toch kom je er vaak maar niet achter waarom ze zoveel huilen....

Het is zó moeilijk, aangezien er veel oorzaken kunnen zijn

maar wat je zegt, probeer eerst e.e.a. uit te vinden waar het vandaan komt.Ja daarom, het is superlastig omdat ze het niet zelf aan kunnen geven. Maar er is wel een oorzaak voor het huilen. En daar moet je zien achter te komen. En dat is nu juist het moeilijkste probleem.
...
Misschien heb je idd een buitengewoon nieuwsgierige en wakkere baby die erg veel aandacht vraagt. Maar misschien moet je, naast alle tips en adviezen uitproberen natuurlijk , accepteren dat én huishouden én honden uitlaten én boodschappen doen én paarden verzorgen én thuis werken nu eenmaal niet (altijd) (helemaal) lukt met een baby van 3 maanden in huis?
Babies huilen ook vaak gewoon om de spanning eraf te huilen. Dan kan je zoeken en doen wat je wilt, maar dan helpt toch niks. Huilen heeft echt niet altijd een oorzaak van oververmoeidheid of overprikkeld. (lichamelijk kan ik natuurlijk niet inschatten nu) Je hebt nu eenmaal babies die ook gewoon meer huilen.

Ik denk niet dat ze oververmoeid/overprikkeld is (was die van mij nl ook niet) ik denk eerder gefrustreerd omdat ze zoveel wil en nog niet helemaal alles kan.

En zo zullen we het dus nooit te weten komen en kan alleen Nastik zien wat er gebeurd als ze verschillende dingen uit probeert. Nogmaals: laat je aub niet gek maken door de standaard tijden cq standaard overprikkels ed probeer een aantal dingen en als het werkt super. Zo niet, dan kan ik alleen maar zeggen: het wordt minder, het gaat over, hou nog even vol.
quote:Chica34 schreef op 06 augustus 2008 @ 11:51:

Zo niet, dan kan ik alleen maar zeggen: het wordt minder, het gaat over, hou nog even vol.

Absoluut waar, alleen moet je nog een paar maanden flink bikkelen en da's behoorlijk vermoeiend.

Maar wat hierboven ook al werd gezegd;

Misschien minder proberen om 2 dagen in 24 uur te proppen?

Als jij je rustiger voelt merkt je kindje dat misschien ook?
Hi Parel; overstrekken (ik voel me echt een baby-leek soms) is dat als ze haar rug bijna kromt om zich uit mijn armen te wurmen? Ze maakt zichzelf dan zo stijf als een plank en kromt daarbij haar rug helemaal. Vaak kijkt ze er ook héél boos bij. De frustratie spat er dan vanaf.

(ze slaapt nu, dus kan ik weer even reageren)

Misschien dat inbakeren wel een goed plan is, ze slaapt sinds 2 dagen in haar "grote" bed. Ik had een wiegje maar daar past ze niet meer in. In het "grote" bed is het dus brullen, waardoor ik haar toch maar knus in de wieg leg. Waar ze dus op dit moment wel in slaapt.

Ik leg haar weleens op haar buikje, maar ze draait zichzelf dan om. In het grote bed draait ze zelfs helemaal om haar as waardoor ik haar gisteren (grote schrik) helemaal ondersteboven met haar beentjes aan de zijkant tussen de spijlen aantrof. Ook dekens aftrappelen is favoriet. Ze trappelt zichzelf ook naar boven waardoor ze vaak met haar hoofd tegen het hoofdeinde in een hele nare houding ligt. (soms ook te slapen)

Ik heb ook maar een paar speeltjes in haar box liggen, omdat ik bang ben dat ze dus overprikkeld raakt. Maar ze komt op mij eerder over als een kindje dat van alles wilt en overal aan wilt meedoen (net als avondeten, niet op schoot tijdens=brullen in de box) en overal bovenop wilt zitten. Maar dat gaat dus niet altijd. Mama moet ook weleens plassen, eten en een balletje met de honden gooien.

Laten brullen probeer ik ook weleens, ik kijk dan op de klok en laat haar 10 minuten huilen, dan ga ik pas kijken. Langer lukt me niet, dan breekt mijn hart. Mijn buren van 2 huizen verderop laten de baby weleens een half uur krijsen, begon de buurvrouw naast me dat ze dat toch zo zielig vond. Dus dat durf ik ook niet.
Dat is inderdaad overstrekken, ze maken zich helemaal stijf met een holle rug.

En probeer eens twee opgerolde handdoeken in haar grote bed, waar je haar tussen legt (handdoeken aan de zijkanten dus), dan voelt ze zich misschien wat beschermder dan "los" in bed. Werkte voor ons draakje ook goed.

Laten huilen kan ik trouwens ook niet, geloof ik ook niet in.
quote:queenie1 schreef op 06 augustus 2008 @ 11:27:

Geef je Borst of Fles voeding?

Ze is all-round. Mijn borsten houden de melkaanmaak niet lekker bij en mijn toeschietreflex loopt ook flink terug. Komt bijna niet meer. Ik geef haar 's ochtends bij het wakker worden de borst. Om een uur of 11 krijgt ze 150 ml flesvoeding, tussen 13.00 en 14.00 uur heeft ze vaak honger en leg ik haar nog een keer aan, maar dan is het vaak niet genoeg en moet ik haar nog een keer 90 ml flesvoeding geven. Als papa thuiskomt, tussen 18.00 en 19.30 uur nog een keer 150 ml flesvoeding en dan nog een keer om een uurtje of 22.00 de borst.

Het is een klein meisje, maar een honger!

Ze houdt ook heel leuk zelf de fles of borst vast tijdens het voeden. En maakt dan zalig tevreden geluidjes en is muisstil. Eten is heilig.
Misschien heb je wel eens gehoord van de Puckababy?

Dat is een inbakerzak, maar ze liggen niet zo strak ingebakerd als het inbakeren zelf. Heel vaak helpt dit al voldoende.

Kijk eens op www.puckababy.com

Je kunt ook een 2dehandsje zoeken op Marktplaats.

Het is echt het proberen waard, ze liggen dan in een gewone slaapzak, maar hun armpjes zitten er bij in, zodat ze zich niet wakker kunnen slaan etc.

Succes!
...
Ze krijgt dus 5 voedingen? waarvan 3 borst en 2 fles. Het zou kunnen zijn dat ze hier niet voldoende aan heeft. Borstkindjes hebben vooral in het begin heel wat voedingen nodig. Doordat je 3 Borstvoedingen geeft loopt je Bv hard achteruit. Je borsten kunnen dit nog niet aan, omdat ze nog niet lang aan BV zijn gewend. Je kunt bijvoorbeeld een fles extra geven, of je kunt er voor kiezen om vaker aan te leggen. Dan krik je je melkproductie vanzelf weer op.

Sabbelt ze veel op haar handjes? Maakt ze hapbewegingen?
...
Overstekken (en dat is inderdaad precies zoals jij beschrijft) heeft met darmproblemen te maken. Zijn er bepaalde momenten waarop ze dit extra doet? na BV of wellicht na FV?

5 voedingen bij 3 maanden vind ik ook niet heel veel. Hoeveel drinkt ze dan uit de fles?
Oh zie de aantallen al staan. Heb je voeding voor hongerige babies al eens geprobeerd?????

ik heb voor het inbakeren www.pacco.nl gebruikt. Staan veel goede tips op deze site voor het slapen en de doek heb ik via MP. Werkte helemaal goed.

Je mag volgens mij alleen niet meer inbakeren als ze kunnen draaien op hun buik, dan is het gevaarlijk. Dat moet je even goed op bovenstaande site nakijken.

Indien je bang bent voor het lostrappen van de dekentjes dan zou ik een gewoon slaapzakje gebruiken. Ook dit geeft vaak meer geborgenheid. En strak de lakentjes en dekentje over haar heen helpt wellicht ook iets. Is het overdag donker in haar kamertje of niet? En misschien heeft ze ook wel last gehad van de hitte van de afgelopen dagen?

Laten huilen geloof ik ook niet in. 10 min is helemaal goed hoor, zit je een beetje in het midden tussen meteen oppakken en haar even laten huilen.
Volgens mij is ze al te oud voor de puckababy, deze is toch tot drie maanden? Je zou ook eens kunnen kijken naar de 'swaddle me', dit is een slaapzakje waarbij alleen de armpjes stil liggen, deze heeft bij ons goed geholpen tegen maaiende armpjes.

Het is trouwens helemaal niet zo dat babies op deze leeftijd maar drie kwartier wakker zijn hoor! Gemiddeld zijn ze geloof ik anderhalf tot twee uur wakker, maar mijn dochter kan ook makkelijk 4 a 5 uren wakker zijn, terwijl ze toch echt niet overprikkeld wordt!

Wat wij op het moment doen is de achterkant van haar slaapzakje bij het matras instoppen, zo kan ze niet naar boven "zwemmen" en met haar hoofd tegen het hoofdbord aanstoten.
hoi!

wat een herkenbaar probleem. ik ben zelf pedagoog en getraint in de visie van Pickler. ze heeft veel goede ideeen en een daarvan is kinderen gericht aandacht te geven. dus aandacht op de momenten dat het echt nodig is. doe een kwartier over bijvoorbeeld een schone luier door alles te benoemen en te kletsen. voor je het weet voer je samen een heel gesprek en is ff verschonen geen routine handeling. als je alles benoemd naar je kind maak je al veel contact. he je huilt waar is je duim/knuffel geven een kind het gevoel dat je ze begrijpt. en door dat contact kun je afstand nemen op een gegeven moment en je eigen dingen doen omdat een kind snel leert dat mama wel komt als er echt wat is. klinkt misschien zweverig maar prober het maar een.s ws ze je na een paar dagen al resultaat.
De puckababy is er in 3 maten. Mijn zoon heeft er tot zeker 7 mnd in geslapen. De maxi zak is nl. maat 68-80 ofzo. Maar dat kun je allemaal op de site vinden.

Verder ben ik er van overtuigd, zie ook Ria Blom, dat baby's heel veel slaap nodig hebben. Als ouders de 'moe zijn' signalen onderdrukken of niet herkennen kunnen hier problemen mee ontstaan. Baby's raken over hun moeheid heen en willen dan niet meer slapen. Maar goed, dat is mijn mening, en ieder kind is ook weer anders.
...
Mijn dochtertje sliep overdag ook heel weinig en huilde veel. Ze had en meer behoefte aan voeding én ze wilde erg graag ergens op sabbelen. Ze heeft toen ook veel speentjes geweigerd, behalve die van Difrax. Heb je die al geprobeerd?

Ook wilde ze graag overal bij zijn en juist geluiden horen. Door haar in haar box naast me te leggen zodat ze me steeds kon zien en horen, was ze tevreden.
Heb even geen tijd om alles te lezen, kan dus zijn dat wat ik te melden heb al een aantal keer hezecht is! Sorrie.

Mijn zoontje was precies hetzelfde...'s nachts goed doorslapen en overdag huildrama. Wat mij opviel is dat hij overdag niet goed sliep, daardoor oververmoeid was en overdag veel huilde. Hierdoor 's avonds instorte en vervolgens wel 's nachts goed sliep. Wat ik uit jouw verhaal uitmaak is dat een beetje hetzelfde bij jou. Overdag hazeslaapjes en 's nachts wel goed slapen.

Wat bij mij geholpen heeft is rust en regelmaat en inbakeren (pacco doeken zijn geweldig!!). Maar hier kwam pas verbetering in na een aantal weken. Vier uur per dag huilen is niet normaal..hier moet echt wat aan gebeuren anders kan je jezelf straks opvegen.

Ook ik had zoiets van hij slaapt 's nachts goed, mag niet klagen. Maar dat mag je echt wel hoor, een huilende baby daar wordt je zo hopeloos van! Meer dat je niet weet wat je er aan kan doen wat helpt zeg maar.

Daniëlle.
zie dat hetzelfde er inderdaad al staat..mosterd...
Mijn zoontje kon na rust en regelmaat echt maar max 50 minuten wakker zijn hoor!

Daarna was hij echt overprikkeld! goed op de vermoeidheidssignalen letten..
quote:spagetti schreef op 06 augustus 2008 @ 13:36:

hoi!

wat een herkenbaar probleem. ik ben zelf pedagoog en getraint in de visie van Pickler. ze heeft veel goede ideeen en een daarvan is kinderen gericht aandacht te geven. dus aandacht op de momenten dat het echt nodig is. doe een kwartier over bijvoorbeeld een schone luier door alles te benoemen en te kletsen. voor je het weet voer je samen een heel gesprek en is ff verschonen geen routine handeling. als je alles benoemd naar je kind maak je al veel contact. he je huilt waar is je duim/knuffel geven een kind het gevoel dat je ze begrijpt. en door dat contact kun je afstand nemen op een gegeven moment en je eigen dingen doen omdat een kind snel leert dat mama wel komt als er echt wat is. klinkt misschien zweverig maar prober het maar een.s ws ze je na een paar dagen al resultaat.Hier geloof ik wel in. Dank je voor de tip, ik ga me daar eens meer in verdiepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven