Hoelaat gaat jullie 10 jarige naar bed

27-04-2017 20:49 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik benieuwd naar ;)
quote:Solomio schreef op 27 april 2017 @ 21:17:

Mijn ene kind slaapt met het licht aan, dus 'licht uit' was niet aan de orde als slaaptijd.Hier bleven ze dingen doen zolang het licht aan mocht zijn. Met name jongste had heel veel tijd nodig om de dag af te sluiten. Die was na het moment van licht-uit nog altijd zeker een half uur wakker. Is nu bijna 14 en heeft dat nog.
Mijn jongste van 9 (bijna 10) gaat om 20:00 naar bed en dan leest hij nog een half uurtje. De oudste van 15 gaat om 22:00 naar bed waarna wij vaak een half uurtje later volgen.
20.15 naar boven en 20.45 licht uit.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Wellicht wat later als normaal op die leeftijd maar ze slapen wel als een blok tot 07:30 in de ochtend.
quote:sssssst schreef op 27 april 2017 @ 21:21:

[...]

Hier bleven ze dingen doen zolang het licht aan mocht zijn. Met name jongste had heel veel tijd nodig om de dag af te sluiten. Die was na het moment van licht-uit nog altijd zeker een half uur wakker. Is nu bijna 14 en heeft dat nog.

Die van mij gaat van alles 'zien' als zijn licht uit is. Met (nacht)angst en paniek als gevolg.

Doordat zijn licht aan bleef was het idd nog lastiger om een vaste slaaptijd aan te houden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Dochter van 10 jaar gaat doordeweeks ergens tussen half negen en negen uur naar bed. In het weekend wordt het wel eens wat later, tussen negen en tien uur. In de winter gaat ze doordeweeks meestal wel wat vroeger.
20 uur naar boven, 20.30 uur slapen in theorie.

In praktijk gaat ze wel 20 uur naar boven, probeert rond 21 uur in slaap te vallen en heeft vaak rond 22.30/23 uur een liga of sultana en een slokje water nodig. Meestal heeft ze dan wel al geslapen.

Slaapt dan daarna wel de hele nacht en lijkt er genoeg aan te hebben.

In de weekeinden en vakanties gaat ze vaak later en slaapt ze sinds een half jaar ook uit.
Erger u niet, verwonder u slechts!
20.20 uur stop ik hem in. Half acht maak ik hem de volgende ochtend wakker. Heel gemiddeld zo te lezen. Grappig, want mijn zoon roept ook altijd dat iedereen later naar bed mag dan hij.
Die van mij gingen op die leeftijd rond 21.30 uur naar boven en lazen dan nog even. Inmiddels is de jongste 12 en wordt het eerder 22.30 uur. Vroeger kan ze niet slapen dus dan komt ze dat vijf keer vertellen, waar ook niemand blij van wordt. Ik ben benieuwd of ze in de brugklas vroeger moe is. Bij oudste zag ik daar wel verschil in. De eerste tijd ging ze soms wel voor 22.00 uur naar bed, 18 km fietsen als je dat niet gewend bent is best een opgave.
Als ik hem altijd om 21:00 zou laten gaan (we zijn wel eens laat thuis), dan zou ik hem iedere ochtend moeten wakker maken. Het lijkt me gezonder als hij uit zichzelf wakker wordt.
Die van mij van tien rond half negen naar boven en het idee is dat rond half tien het ligt uit gaat. Mijn 12 jarige gaat tussen tien en half elf naar boven.
Mijn dochter van bijna tien gaat om kwart voor acht slapen. In de weekenden en vakanties kwart over acht.
Kindlief is 9 en het streven is dat ze om 20:00 in bed ligt. Dat lukt dus niet altijd .Wat wel lukt is dat ze doordeweek om 20:30 slaapt. Waar ik me wel over blijf verbazen is dat ik de kinderen doordeweek om 07:00 uit bed moet slepen zo ongeveer terwijl ze in het weekend vaak ruim voor die tijd al wakker zijn.
Uur of 21.00 meestal. Het is weleens eerder na bijvoorbeeld een vermoeiende dag maar ook weleens wat later. Zeker in het weekend.
Die van 10 gaat om kwart voor 9 naar boven om zich klaar te maken voor de nacht en gaat daarna vrijwel direct slapen. Om half 7 gaat de wekker weer. In het weekend is er geen klok 's avonds en 's ochtends. Mocht ze 's ochtends stront chagrijnig zijn worden de tijden aangescherpt.
quote:ekeim schreef op 28 april 2017 @ 08:24:

Kindlief is 9 en het streven is dat ze om 20:00 in bed ligt. Dat lukt dus niet altijd .Wat wel lukt is dat ze doordeweek om 20:30 slaapt. Waar ik me wel over blijf verbazen is dat ik de kinderen doordeweek om 07:00 uit bed moet slepen zo ongeveer terwijl ze in het weekend vaak ruim voor die tijd al wakker zijn.Hier niet, voor 9.30 hoor je die van 9 niet en mijn 11 jarige haalt tegenwoordig 11.00 uur wel.
Ik vind het ook wel eens lastig dat andere kinderen veel later naar bed mogen. Mijn oudste (9) doet het gewoon het beste op 11 uur slaap. Dus doordeweeks van 20u tot 7u, in het weekend een half uurtje later en slaapt hij dus ook tot 7.30/ 8u.

Dan 's ochtends ook geen gedoe met opstaan.

Staan we op de camping, mogen kinderen jonger dan hij, tot 22u buiten rennen, spelen. Kan ik hem dus niet om 20.00/ 20.30 in bed stoppen, zou ook niet zinvol zijn qua geluid en slaapt hij twee uur later. Maar goed, vervolgens is het ook om 6.30 weer feest op de camping met kleintjes die wakker worden, waar zoon wakker van wordt. Dan slaapt hij dus maar 8 uur. Hij was echt gesloopt na een weekje camping :-\

Mogelijke oplossing zou bijvoorbeeld een middagdutje doen zijn, maar ja, da's vet kinderachtig natuurlijk, dus geen optie.

Of in een huisje/ hotel, wat we ook wel doen, maar af en toe kamperen vinden we allemaal ook leuk. Doen we dus hierdoor nooit langer dan een week.
quote:reisa1978 schreef op 28 april 2017 @ 09:31:

[...]

Hier niet, voor 9.30 hoor je die van 9 niet en mijn 11 jarige haalt tegenwoordig 11.00 uur wel.Maar als ze op zondag tot 11 uur uitslapen, kunnen ze dan op maandag wel om 7u fris weer op?
Overigens heb ik in het po gewerkt. Op maandagochtend waren daar ook veel kinderen aan het gapen, niet alert, slaperig. Die kinderen pikken de stof slecht op. En ja, ik vind het dus daardoor ook heel belangrijk dat onze kinderen fris op school zitten en goed op kunnen letten.

Natuurlijk zijn er ook genoeg kinderen die wel genoeg hebben aan 9/10 uur slaap.

Maar ik heb ook wel eens het idee dat ouders het wel gezellig vinden, of discussie vermijden, waardoor kinderen te weinig slaap krijgen om goed te functioneren op school.
quote:Hetisonmogelijk schreef op 28 april 2017 @ 11:30:

[...]

Maar als ze op zondag tot 11 uur uitslapen, kunnen ze dan op maandag wel om 7u fris weer op?Ja, dat is geen probleem.

[...]

Maar als ze op zondag tot 11 uur uitslapen, kunnen ze dan op maandag wel om 7u fris weer op?Dat lukte altijd wel. Dinsdag is dan altijd een ander verhaal. Toen ze klein waren was dat lastig en nu ze puber zijn nog steeds. Als het weekend laat was of na de vakantie weer op tijd op, dinsdag is de lastigste dag. Als ik op dinsdag moet werken, ben ik daar altijd extra alert op.

[...]

Maar als ze op zondag tot 11 uur uitslapen, kunnen ze dan op maandag wel om 7u fris weer op?

Ik heb daarim enorm verschil gezien tussen mijn kinderen.

Net als dat je bij volwassenen avond- en ochtendmensen hebt zag ik dat bij mijn kinderen ook.

Mijn oudste kon altijd moeilijk zijn bed uit, omdat hij 's avonds nu eenmaal niet bijtijds kon gaan slapen.

Zoals een ochtendkind toch gewoon vroeg wakker wordt ook al gaat het laat naar bed, zo zal een avondkind laat gaan slapen, ook al was het al vroeg op.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Hetisonmogelijk schreef op 28 april 2017 @ 11:35:

Overigens heb ik in het po gewerkt. Op maandagochtend waren daar ook veel kinderen aan het gapen, niet alert, slaperig. Die kinderen pikken de stof slecht op. En ja, ik vind het dus daardoor ook heel belangrijk dat onze kinderen fris op school zitten en goed op kunnen letten.

Natuurlijk zijn er ook genoeg kinderen die wel genoeg hebben aan 9/10 uur slaap.

Maar ik heb ook wel eens het idee dat ouders het wel gezellig vinden, of discussie vermijden, waardoor kinderen te weinig slaap krijgen om goed te functioneren op school.Hier dezelfde ervaring met werken in po op maandag. Het zijn elke week dezelfde kinderen die luidkeels geeuwend in de klas zitten met hun ogen half open. Ik vind dat zo niet te begrijpen maar goed ik ben vrij streng in bedtijd op zondag;)
Om 20u douchen en 2030 naar bed

Hij is 9 jaar

weekend en vakantie zolang hij het vol

Houd meestal rond 22u is wel een uitslaper moet m om 10u wakker maken als ie vrij is .
Wat doen ze dan al die tijd? Er zijn niet altijd programma's op tv die geschikt zijn voor die leeftijd.

Vandaag waren om 20:15 de ogen dicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven