Hoeveel kraamvisite is teveel??

04-05-2007 21:46 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,



Hier even een verzoek om een referentiekader:



Binnenkort beval ik van mijn tweede kind en ik vond de eerste week na de bevalling vorige keer behoorlijk heftig. Wat ik extra vermoeiend (eigenlijk gewoon helemaal niet leuk) vond na een zware bevalling, was gelijk die visite. En dan bedoel ik niet de buurvrouw, kennissen etc, want die wachten meestal wel even. Maar de opa's en oma's staan wel gelijk op de stoep en daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in, egoïstisch als dat misschien moge klinken.



Daarom zou ik het liefste de eerste dag een uurtje mijn ouders ontvangen en de dag daarna een uurtje de ouders van mijn vriend. Nu valt dit idee bij hem niet helemaal in goede aarde; hij vindt het niet kunnen dat we zijn ouders zouden laten wachten en een uurtje vindt hij ook wel erg kort, ze moeten nl. van ver komen. We komen hier dus niet echt lekker uit...



Nu is mijn vraag: wil ik nu echt onredelijk weinig bezoek en hoe hebben anderen dit gedaan? Ik ben benieuwd...
Ik vind dat helemaal niet onredelijk, ook niet dat je eerst jouw ouders wilt zien. Mensen hebben zich maar aan te passen, die baby loopt niet weg hoor!



Succes!!!



fleur
Alle reacties Link kopieren
Ik vind persoonlijk dat je de ouders aan beide kanten niet kunt weigeren om hun kleinkind gelijk te zien. En waarom jou ouders wel en de zijne niet meteen?.



Als je verder weinig visite wilt de eerste week,zou ik dat gewoon aan iedereen aangeven, daar is echt wel begrip voor..



succes ermee
Alle reacties Link kopieren
Niet onredelijk dat je het bezoek wilt doseren. Dat heb ik ook gedaan. Wel onredelijk dat zijn ouders de tweede dag moeten komen; ik vind wederzijdse ouders toch wel zo speciaal dat die juist de eerste dag mogen komen.
Als je het wilt doseren en niet alle ouders de eerste dag wilt hebben, kan ik me heel goed voorstellen dat je eerst je eigen moeder wilt zien. Als ik die mogelijkheid had, had ik het misschien ook wel zo willen doen.
Alle reacties Link kopieren


Ik kan het me wel voorstellen, maar ook dat ouders/schoonouders het jammer vinden om kort te komen of de 2e dag. Ik zou ze gewoon wel laten komen, maar na een half uurtje/uurtje mijn kamer uitsturen. Dat kan toch ook? Heb ik regelmatig gedaan (of eigenlijk: kraamhulp gevraagd ;)) Dan ging ik lekker rusten/tukken, eventueel met kind en de rest zat met mijn vriend in de huiskamer zonder dat ik er last van had.

Alle reacties Link kopieren
Waarom niet aangeven aan de wederzijdse grootouders dat welkom zijn, maar niet te lang en het liefst allebei een dag later?

Voor de rest van de familie,vrienden en kennissen kun je ook een kraamfeest geven. Dat plan je ongeveer 6 wkn ofzo later en dan ben je mss wel weer genoeg op krachten om iedereen te woord te staan. En heb je maar een keer de kosten. Ok het iseen rib uit je lijf, maar dan ben je er wel vanaf.
Hoi Lily,

Vooral doen wat je zelf goed vind meid! Als jij het de vorige keer te heftig vond met die visite meteen na je bevalling, dan doe je dat nu niet meer... Ik denk idd niet dat je het kunt maken om je eigen ouders wel meteen te laten komen en de ouders van je vriend niet, voor hem zijn zijn ouders net zo belangrijk als andersom! Nodig ze dan bijvoorbeeld beiden de dag na de bevalling uit en dan na elkaar. Ik denk wel dat je vriend moet kunnen begrijpen dat je graag je eigen ouders als eerste wilt zien, tenslotte heb JIJ die bevalling gedaan en niet hij!

Mijn dochter is nu 6 maanden en mijn vriend en ik hebben de 1e 3 dagen na de bevalling ALLE visite afgehouden! Ook de ouders! Dat werd ons vooral door 'de buitenwereld' niet in dank afgenomen, van vrienden, collega's en hier op het forum, veel commentaar gehad, terwijl de beide ouderparen het eigenlijk wel begrepen en zeiden: Kom eerst maar eens lekker bij en geniet samen van je kindje!

Bij een eventuele volgende zou ik het weer zo doen!

Verder heb ik de visite echt laten komen zoals wij het zelf fijn vonden. Mensen die ik echt leuk en belangrijk vond bleven wat langer zitten en vage kennissen en buren heb ik afgehouden, bijvoorbeeld buren van mijn schoonouders, die zien het kind wel een keer als ik daar op bezoek ben na een paar maanden.

Het belangrijkste is dat je geniet van je kraamtijd!!!
Alle reacties Link kopieren


Hallo dames,



Hier even een verzoek om een referentiekader:



Binnenkort beval ik van mijn tweede kind en ik vond de eerste week na de bevalling vorige keer behoorlijk heftig. Wat ik extra vermoeiend (eigenlijk gewoon helemaal niet leuk) vond na een zware bevalling, was gelijk die visite. En dan bedoel ik niet de buurvrouw, kennissen etc, want die wachten meestal wel even. Maar de opa's en oma's staan wel gelijk op de stoep en daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in, egoïstisch als dat misschien moge klinken.



Daarom zou ik het liefste de eerste dag een uurtje mijn ouders ontvangen en de dag daarna een uurtje de ouders van mijn vriend. Nu valt dit idee bij hem niet helemaal in goede aarde; hij vindt het niet kunnen dat we zijn ouders zouden laten wachten en een uurtje vindt hij ook wel erg kort, ze moeten nl. van ver komen. We komen hier dus niet echt lekker uit...



Nu is mijn vraag: wil ik nu echt onredelijk weinig bezoek en hoe hebben anderen dit gedaan? Ik ben benieuwd...
Dit kan ik wel begrijpen, hij is ook net vader geworden. Voor hem is het ook speciaal. Hij heeft net machteloos staan toekijken hoe zijn vrouw bevallen is. Hij is blij en gelukkig met zijn kind en wil dat met zijn ouders delen zoals jij dat met de jouwe wil delen.

Dat ze maar een uurtje kunnen komen dat is dan jammer voor ze. Ik neem aan dat ze dat er wel voor over hebben. Mijn schoonouders wonen ook ver weg en kwamen naar het ziekenhuis, ook voor een uurtje. En toen moesten ze weer terug. Jammer dan.



Misschien kunnen je schoonouders na het bezoek nog even met jouw ouders mee? Sla je twee vliegen in 1 klap want dan zijn ze gelijk allemaal weg!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me helemaal voorstellen dat jullie even lekker met het gezinnetje willen bijkomen....

Persoonlijk vind ik ook dat je het niet kan maken om zijn ouders later te laten komen.

Wat je wel kunt doen is afspreken dat jouw ouders eerst komen en later op de dag zijn ouders.

En een uurtje vind ik echt lang zat hoor! willen ze dan de hele middag/avond naast de wieg zitten ofzo?!

Ze zullen vast en zeker begrijpen dat jij gewoon zeker je rust nodig hebt,

en je vriend? die heeft geen top-prestatie achter de rug dus die heeft het maar te snappen dat lang bezoek geen optie hoeft te zijn.

Misschien kun je aan de familie uitleggen dat jullie de eerste dag na de geboorte liever samen doorbrengen.

Maar dan zou ik dat wel voor de geboorte aan ze melden hoor....



Wij hebben dit ook gedaan, en ik ben ontzettend blij dat we dit zo deden want we hebben er maximaal van genoten.
je vriend? die heeft geen top-prestatie achter de rug dus die heeft het maar te snappen
Mwah, mijn vriend is ook zestig uur wakker geweest en hij heeft, letterlijk, twaalf uur mee gepuft omdat ik dat zelf niet kon.....
Alle reacties Link kopieren




quote: parel27 reageerde



je vriend? die heeft geen top-prestatie achter de rug dus die heeft het maar te snappen



Mwah, mijn vriend is ook zestig uur wakker geweest en hij heeft, letterlijk, twaalf uur mee gepuft omdat ik dat zelf niet kon.....




En ondanks dat een man de bevalling zelf niet hoeft te doen, is het voor hem ook heftig hoor. Mijn broertje vertelde me nadat zijn vriendin bevallen was dat hij op een gegeven moment tijdens de bevalling echt het aller-,allerliefst heel hard in huilen uitgebarst was, zo heftig vond hij het.

Dan kan ik me toch heel goed voorstellen dat een man ook graag zijn ouders wil zien na een bevalling.
quote: Morrie reageerde

Dan kan ik me toch heel goed voorstellen dat een man ook graag zijn ouders wil zien na een bevalling.





Ik kan het me heel goed voorstellen, maar als ik zou moeten kiezen (omdat het anders te druk zou zijn bv), zou ik eerst mijn eigen moeder willen zien.
Alle reacties Link kopieren




quote: Morrie reageerde

Dan kan ik me toch heel goed voorstellen dat een man ook graag zijn ouders wil zien na een bevalling.





Ik kan het me heel goed voorstellen, maar als ik zou moeten kiezen (omdat het anders te druk zou zijn bv), zou ik eerst mijn eigen moeder willen zien.
Ja, ik ook, maar ik vind niet dat het alleen aan mij zou zijn. Mijn vriend is ook net vader geworden en als hij zijn ouders graag wil zien, zou ik dat niet 'verbieden'.
Alle reacties Link kopieren
Waarom laat je je ouders en schoonouders de eerste of tweede dag niet tegelijk komen.. effies de baby bewonderen, jou knuffelen, dan hupsakee, uit de slaapkamer. Dan kan je man ze toch wel "vermaken" als ze langer willen blijven? Ze hoeven toch niet heel de tijd bij de wieg te zitten en jou te vermoeien?????



Ik vind het overigens onzin dat je man minder recht heeft zijn kindje aan zijn ouders te laten zien omdat hij geen topprestatie heeft geleverd....  Tis evenveel zijn kind en wat hij er toe heeft bijgedragen dat het kind er is gekomen doet er niet toe! Stel je voor dat hij de bevalling had gedaan... (hahahahaha... moet wel even lachen bij het idee..., maargoed), dan zou jij het ook niet leuk vinden als je niet de eerste dag je kindje aan je eigen ouders kon laten zien... Toch???
Alle reacties Link kopieren


quote: parel27 reageerde



je vriend? die heeft geen top-prestatie achter de rug dus die heeft het maar te snappen





Mwah, mijn vriend is ook zestig uur wakker geweest en hij heeft, letterlijk, twaalf uur mee gepuft omdat ik dat zelf niet kon.....



Natuurlijk is het voor je vriend ook heftig en loopt de spanning ook hoog op.... had de mijne ook last van (niet zo lang dan maar toch....)



Maar hij heeft geen aanslag op zijn lijf te pakken gehad, en al helemaal geen gierende hormonen gehad!

Lijkt me logisch dat je dat allemaal even wilt laten bezinken.



( en nee ik zeg niet dat het voor een man allemaal maar quasi is om je vrouw pijn te zien lijden)



Mijn ervaring met de bevalling is dat het allemaal zo ontzettend heftig is en vooral dat alles zó snel gaat!

Ik wou echt dat ik mijn kraamtijd nog eens in slowmotion kon overdoen!

en ik vind dat topicopener er goed aan doet dit allemaal goed overdacht te plannen van te voren




quote: fleurtje reageerde





quote: Morrie reageerde

Dan kan ik me toch heel goed voorstellen dat een man ook graag zijn ouders wil zien na een bevalling.





Ik kan het me heel goed voorstellen, maar als ik zou moeten kiezen (omdat het anders te druk zou zijn bv), zou ik eerst mijn eigen moeder willen zien. Ja, ik ook, maar ik vind niet dat het alleen aan mij zou zijn. Mijn vriend is ook net vader geworden en als hij zijn ouders graag wil zien, zou ik dat niet 'verbieden'.







Ik zou het ook nooit verbieden, ik zou wel hopen dat hij mij zou begrijpen.

Maar goed, dat zal hier nooit im Frage komen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, de tweede bevalling kan ook een eitje worden waardoor je letterlijk overloopt van de energie (dat was bij mij namelijk wel zo). Dan ben je gewoon happy om je kindje meteen aan iedereen (naaste familie dan) te laten zien.



Ik vind het echter niet kunnen om zijn ouders een dag later te laten komen dan jouw ouders. Zij zijn net zo goed opa en oma geworden dan jouw ouders. Gelijke monniken, gelijke kappen. Als het je echt teveel is, dan moeten jouw ouders ook maar een dag later komen. Alleen maar omdat jij het kindje hebt gekregen, betekent niet dat jij dan ook maar alles mag bepalen. Je kunt natuurlijk wel aangeven (en zelfs als ze op visite zijn!) dat het voor jou nu genoeg is en dat je moe bent. Kunnen alle opa's en oma's misschien nog ergens samen een hapje gaan eten om het gebeuren te vieren en je schoonouders hebben er ook een voldaan gevoel over.



Sorry dat ik hier zo heftig op reageer, maar ik word eerlijk gezegd niet goed van de meiden die denken dat de schoonouders er maar aanbungelen en zich maar te schikken hebben naar de wil van schoondochterlief.



Succes met de bevalling!



Leen

31 wkn zwanger van nummer 3
Alle reacties Link kopieren
Wow, goed zeg zoveel reacties! Ik wil er nog even wat aanvullend licht op de zaak werpen:



1. Mijn oudste dochtertje van 2 logeert tijdens de (ziekenhuis)bevalling bij mijn ouders en haar wil ik er graag al allereerste bij hebben als ik weer thuis ben. Mijn ouders komen haar dan wrl. brengen en zijn dus 'automatisch' als eerste erbij.



2. Mijn schoonouders zijn altijd nogal druk, dus ook als ze beneden zitten en ik op mijn slaapkamer ben, is er onrust in huis. Tegelijk met mijn ouders ontvangen vind ik geen optie (zeker te druk) en dan zou het dus na mijn ouders worden, wat ik een te lange zit vind voor mezelf (ook als ik erbij blijf liggen ;-)



Mijn schoonouders komen trouwens ook altijd eerder dan je met ze afspreekt; vorige keer zaten ze aan de koffie met de kraamhulp toen ik thuiskwam uit het ziekenhuis, da's echt gezellig en intiem thuiskomen met je nieuwe gezinnetje (van mijn vriend had dit trouwens ook niet echt gehoeven, maar hij lijkt daar moeilijk iets aan te kunnen veranderen...)
Alle reacties Link kopieren
MMM.. dat wilde ik eigenlijk zeggen... maar dan lief... :P
Wel even grappig: Uiteindelijk kwamen de ouders van mijn vriend nog als eerste en mijn eigen vader en zijn vriendin een dag later.......(mijn moeder is al 18 jaar dood)
Alle reacties Link kopieren
Mondy, bedoel je mij? :D



Ik ben nu zelf in verwachting van de derde knul en al ik al die schoonmoeder-topics lees, krijg ik angstvisioenen voor later!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ahh Leentje en Mondy, ik begrijp jullie ergernis wel hoor! Dat is ook eigenlijk niet eerlijk, dat veel meiden hun eigen ouders voortrekken boven hun schoonfamilie... Maar wel realiteit: het is mijn familie niet!



En ik weet niet hoe die gevoelens bij anderen ontstaan, maar ik krijg vaak het gevoel dat ik me maar heb te schikken naar de wensen van mijn schoonouders en wanneer mag ik dan eens verwachten dat mensen zich schikken naar mijn wensen? Het is toch mijn huis en mijn kind en als ik nog niet toe ben aan bezoek, dan zou dat gerespecteerd moeten worden vind ik eigenlijk...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat je je schoonouders niet een dag later kunt laten komen. Natuurlijk heb je meer met je eigen ouders en wil je die sneller zien, maar je komt er nu eenmaal niet onderuit (niet richting je man en ook niet richting hen). Het is niet minder hun kleinkind omdat jij het gebaard hebt en jouw man niet.



Wij hebben afgesproken dat we bellen als de baby is geboren en een tijd afspreken hoe laat de (schoon)ouders welkom zijn. We hebben gezegd dat het afhankelijk is van hoe de bevalling loopt hoe snel dat zal zijn (en hebben 3 keer herhaald dat niemand eerder welkom is, omdat we misschien wat rust willen).

Het feit dat mensen lang moeten reizen (wat is lang?) vind ik geen reden om heel lang te blijven, dan plakken ze er maar wat gezelligs aan vast bij jullie in de buurt ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Lily, snap je punt wel in het schikken naar je schoonouders. Meestal komt het omdat je daar minder makkelijk tegen kunt zeggen dat je iets niet wilt. Onder sommige dingen kom je gewoon niet uit. Kijk anders hoe lang je het wel volhoudt (al is het maar een half uurtje) en laat je man of kraamhulp iedereen (dus ook jouw ouders) hen dan de deur uit werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven