Hoeveel speelgoed in de woonkamer

12-09-2019 16:20 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe dit bij anderen is. Hoeveel speelgoed van de kinderen hebben jullie beneden?
Momenteel hebben wij een speelkeukentje, 3 bakken Duplo, 2 kratten knutselspul, een bureautje met 2 krukjes, boekjes in een kast, een speelgoedkist en dan ligt er her en der nog een verdwaalde dino of loopfiets.
Wij gaan volgend jaar verhuizen en ik merk dat ik geen zin heb in al dat speelgoed. Dat bureautje gebruiken ze amper, meestal knutselen ze aan de grote tafel, de boekjes pakken ze ook amper, we lezen meestal gewoon voor het slapengaan en er liggen ook enorm veel boekjes boven.Eigenlijk wil ik in het nieuwe huis de hoeveelheid speelgoed beperken. We hebben een heel lang tv meubel met 4 vakken waar grote curverbakken in passen (achter deurtjes) en er komt nog een grote kast, dacht dan kunnen daar wat spelletjes en wat knutselspul in en that’s it. Lekker alles uit het zicht en de rest op de kamer (mag wel beneden mee gespeeld worden maar boven opbergen).

Bij de meeste van mijn vriendinnen is de woonkamer een enorme verzameling van speelgoed met bureautjes en wel 3 speelgoedkisten, tipitenten en andere dingen. Kids zijn 2 en 4 hier dus spelen nog wel veel beneden ook.
Hoe doen jullie dat?
Hier staat alles boven. Ze mogen gerust speelgoed mee naar beneden nemen, maar na hun bedtijd gaat het weer naar boven. Of ze moeten al een bouwwerk hebben gemaakt, waar ze de volgende dag mee verder willen spelen, maar ik wil niet steeds struikelen over de Lego en de treinen.
Alle reacties Link kopieren
Hier 1 kastje van trofast voor 4 grote bakken.
Dan heb ik boven nog een paar bakken gevuld zodat ik die bakken regelmatig kan verwisselen.
Verder een dichte kast met spelletjes, puzzels en knutsel spul.
Op de grond een auto mat en enkel grote auto's maar verder inderdaad zo min mogelijk.

Bij mij is het een beetje dat als ze een trofast bak vol hebben dat dan genoeg is. Bijvoorbeeld duplo, dieren, autos. Ik probeer ook niet van alles te sparen of vel losse prullen te hebben.
Vrienden hebben mega grote bakken vol toet toet auto's. Lijkt mij veel te overweldigend. Ik heb eens gehoord dat als er te veel tegelijk is kinderen niet meer gaan spelen maar meer rommel gaan maken.

Kortom: speelgoed afgemeten in bakken. Bakken regelmatig wisselen. En veel uit het zicht.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het meeste speelgoed in (doorzichtige) dozen op hun kamer gezet. Beneden een mooie grote houten kist met soft close waar ze dingen in mogen bewaren. Regelmatig de vraag ‘mag zus of zo naar beneden’? Antwoord is altijd ‘dat mag, zolang het in de kist past. De kist zit altijd propvol, dus er moet standaard iets anders naar boven dan :P

In de houten kist zitten trouwens ook weer een aantal doorzichtige dozen waardoor het makkelijk is voor ze om dingen terug te vinden.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Kinderen willen graag spelen waar de rest van het gezin ook is. Tenminste mijn dochter wel. Ze is nu 9 en begint zich langzaam terug te trekken op haar kamer. De bakken Playmobil staan nu ook daar, haar boekenkast en muziek heeft ze daar. In de woonkamer staat een kast met gezelschapspellen en knutselspul. Het kleutertafeltje is vervangen door een computerhoek. We willen dat juist in de buurt houden zodat we horen wat ze uitspookt. Daarnaast slingeren er Donald Ducks door de huiskamer.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties dusver. Leuk om te lezen!
Even voor de goede orde, ik wil niet dat ze de hele dag boven spelen hoor en als het huis bezaaid ligt met speelgoed terwijl ze spelen, no problem. Maar ik vind het wel fijn als het speelgoed ‘s avonds uit het zicht is. Keukentje en bureautje, hartstikke leuk. Maar ze knutselen er nooit aan en keukentje wordt sporadisch gebruikt. Bij sommige dingen denk ik, die kunnen best boven liggen en pakken wanneer ze er daadwerkelijk mee gaan spelen. Beneden dus ;)
Alle reacties Link kopieren
Overigens spelen ze ook wel boven als ik daar bezig ben met de badkamer/de was/ bedden verschonen dus wat speelgoed boven is sowieso wel fijn.

Het steeds wisselen vind ik wel een goed idee. Het worden dan denk ik 4 bakken los speelgoed, een kast voor spelletjes en dan de legobricks voor de Duplo.
Alle reacties Link kopieren
Ik had één grote kist.
Het idee was: daar moet alles in passen. Komt er wat bij, dan gaat er ook wat uit.
Inmiddels hebben we zo'n 16m² van de woonkamer in gebruik als speelruimte :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk er ook over om de bank “midden in de woonkamer” te zetten maar moet even straks zien hoe dat in het echt is. Dan heb je een wat meer afgeschermde zithoek zeg maar en daarachter kan dan nog een kist met speelgoed of in elk geval het speelkeukentje, die verf ik dan in een ander kleurtje. Vind het toch ook wel zonde om álles boven te zetten. Bureautje gaat er dan wel uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven