Hoeveel tijd 's ochtends voor schoolgaande kinderen?

18-01-2012 07:59 288 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,



ik ben benieuwd hoeveel tijd jullie als gezin 's ochtends hebben of nemen om op te staan en te vertrekken naar school. Kortom, hoeveel tijd heeft jouw kind om op te staan, wassen, aankleden, ontbijten en de deur uit te gaan?

Mijn dochter heeft drie kwartier, maar ik merk dat het steevast stress geeft (schiet nou es ohop).



Misschien blijkt dat ik wel erg krap zit in de tijd. Ben benieuwd
quote:sandt schreef op 18 januari 2012 @ 14:57:

[...]





Vaak gaat hier de televisie aan als er nog tijd óver is, vind ik handiger dan dat ze een bak lego omkiepen. Want daar moet ik, óf dan de rest van de ochtend overheenstappen óf zelf opruimen want daar is dan net weer geen tijd voor. Het liefst zou ik willen dat ze dan lezen maarja op school begint voor hen de dag al met een half uurtje stillezen dus erg enthousiast krijg ik ze daar niet voor.Daarom lees ik dus voor als we tijd over hebben. Oudste zou gerust zelf willen lezen (ook al beginnen ze daar op school ook mee, zowel 's ochtends als 's middags), maar de jongste is net 4 en die leest nog niet zelf. Ik ben nu Pluk van de Petteflet aan het voorlezen (voor dochter net de eerste keer ) en die vind zoon zo leuk dat ze maar wat graag opschieten zodat mama nog een stuk verder kan lezen.
Tv moet ik in de ochtend niet aan denken, dus die mag hier niet aan. Zoon wil wel heel graag geluid dus tegenwoordig zet ik de radio aan en die gaat weer uit als ik ga voorlezen of als we wegmoeten. Heel soms in het weekend als ze met papa opstaanmogen ze tv kijken, maar niet als ik erbij ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:schouderklopje schreef op 18 januari 2012 @ 14:21:

Reizigster, of ik nou boven of beneden het wasritueel laat plaatsvinden: ik vind dat mijn dochter zichzelf moet wassen en aankleden. Dat kan op haar leeftijd best. En eerst aankleden om daarna te gaan wassen vind ik niet handig. Dochter gaat niet de avond ervoor onder de douche, dus wassen moet wel goed gebeuren (oftewel, but naked).



Ga jij jouw dochter nu elke ochtend naakt wassen Schouderklopje, lees ik dat goed?



Het klinkt eerlijk gezegd niet als een fijn, relaxed ochtendritueel. Wat een strijd! Ik haal mijn dochter van 6 (ook bijna 7) warm uit bed door over haar hoofd te aaien of beetje masseren en daarna kruipt ze in het grote warme bed met tv aan om langzaam wakker te worden.



Daarna zo'n dienblad op pootjes voor haar neus met ontbijt. Ondertussen ben ik klaar en heb haar kleren gepakt. Als ze klaar is met eten, borstelt ze haar haar haren zittend in bed. Dan aankleden op het grote bed (soms help ik haar nog een beetje) en ik doe haar haar. Als laatste tanden poetsen, naar beneden, schoenen jas aan, tas (die ik al 's ochtends klaar heb gehangen + evt. gymtas) mee, fiets pakken en naar school.



Lijkt mij vreselijk om elke dag zo uit mijn bed gehaald te worden en 'but naked' gewassen te worden. Dat is toch geen leuk begin van de dag op deze manier? Dochter gaat 2x per week onder de douche en elke avond voor het slapen gaan wast ze haar gezicht, handen en tanden poetsen. Dat vind ik meer dan genoeg.



Ik vind dit zelf ook heerlijk wakker worden. Heb je wel eens aan je dochter gevraagd hoe zij het graag zou willen?
Ik zelf sta 06:30 op, en alle drie de kinderen van 7, 5 en 3 staan om 06:45 op. Uiteindelijk hebben ze meestal nog een kwartiertje of twintig minuten over om even te spelen of iets af te maken.

Man en ik beginnen beiden om half negen en daarvoor moeten de kinderen nog weggebracht worden.

Met een vierde onderweg wordt het vast nog strakker plannen en opstaan... zucht haha!
Alle reacties Link kopieren
Freemind, ik vind dat jij je dochter als een prinsesje behandelt

Ik wil ook wel wakker worden met een massage, iemand die mij een ontbijtje op bed brengt, mijn kleren aanreikt, zodat ik nog steeds zittend in bed mezelf kan aankleden, maar nee, dat zit er helaas niet in haha.



Ik zet altijd als eerste de verwarming aan, dus tegen de tijd dat dochter in de badkamer staat, is het daar al best warm hoor : )

Maar om goed te wassen moet je inderdaad wel redelijk naakt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta om 6.45hr op. De 4 jongens in de leeftijd van 10,12,16 en 17 staan om 7hr op. Hebben ieder hun eigen wekker, en hoef daar nooit voor te roepen. Dochters van bijna 8 en 14 staan rond 7.15-7.30hr op. Ook die komen op hun eigen wekker naar beneden.

Douchen doen we allemaal de avond ervoor. Iedereen komt dus al aangekleed beneden.

rond 8.10hr moeten we allen de deur uit.

Ga zelf altijd als eerste de beesten doen dus al ik binnen kom zitten de jongens al aan de door hun gedekte ontbijttafel.

Hier is regel dat pas als men heeft gegeten, is aangekleed, tas ingepakt, fiets buiten gezet, haren gekamt en tanden gepoetst er naar de tv mag worden gekeken of op de computer mag worden gekeken.

Vanaf middelbaar scholier leeftijd bemoei ik me helemaal niet meer met het ochtend ritueel. Consequenties van te laat zijn zijn voor hun zelf. Maar de praktijk is dat het allen net als ik ochtend mensen zijn dus zelfs in het weekend gewoon op tijd uit bed komen.
Alle reacties Link kopieren
Een kind wakker masseren en daarna ontbijt op bed?

Ik dacht dat mijn kind verwend was.........
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn ergens tussen 5 en 6:45 wakker (om 6:45 gaan we ze wakker maken) en tussen 7:50 en 8:00 vertrekken we naar school. Ruim een uur dus.

Eerst eten, dan tandenpoetsen, dan aankleden en daarna -als er tijd over is- nog even tv-kijken of spelen.
Alle reacties Link kopieren
Freemind,wat verschrikkelijk! Krijgt je dochter echt elke dag deze VIP_behandeling? Hoeveel kinderen heb je? Ontbijt je niet gewoon aan tafel?
Freemind, jeetje wat een prinsessen behandeling zeg... niet lullig bedoelt, maar ze is zeker enigskind ?
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 6 moet om half 8 aan de bushalte staan. Tussen vijf over en tien over 7 haal ik hem uit bed, wassen, aankleden doet hij zelf. Dan eten we samen een boterham, tandenpoetsen en breng ik hem een paar meter verderop naar de bushalte. (Even uitleggen, we wonen in de USA en hij gaat met de schoolbus naar school, hij gaat niet alleen op pad hoor met het openbaar vervoer ;))

Dan ga ik een beetje rommelen en om 8 uur maak ik de jongste en de middelste wakker, anderhalf en vier jaar oud. Aankleden, wassen en weer samen een boterham eten. Tussen half negen en kwart v negen breng ik de middelste naar school.

Douchen/in bad doen we meestal 's avonds of overdag in het weekend.

In het weekend staan de kinderen om 8 uur op om te spelen, behalve de jongste en wij, wij blijven meestal tot 9 uur liggen.
Als ik moet werken gaat mijn wekker om 6.05u. Ik snooze tot 6.30u en spring dan onder de douche. Zelf aankleden en opmaken, haar doen. Tegen 7u maak ik de kinderen wakker. Zonder massage , moet dekens wegtrekken, 5 keer opnieuw aan ze schudden en uiteindelijk boos worden voor dochter uit bed komt. Zoon van 8 kleed zichzelf aan, ik help dochter van 5 ivm ernstig treuzelgedrag. Daarna gaan we samen naar beneden, kinderen kijken even tv terwijl ik de brooddozen voor ons alledrie vul. Ondertussen zet ik ontbijt voor de kinderen klaar op tafel en eten zij. Ik eet tussen de bedrijven door, pak de tassen in, doe de haren van de kinderen terwijl ze nog eten. Als we de jassen gaan pakken blijkt altijd dat er één zijn schoenen niet kan vinden, de sokken nog niet aan heeft of spontaan moet poepen. Op de dagen dat ik ze naar de voorschoolse breng, sprinten we om 7.50 de deur uit, als oma hier komt sprint ik de deur uit en kunnen de kinderen het wat rustiger aan doen. Op mijn vrije dagen is het ritueel hetzelfde, maar dan een kwartiertje later.

Conclusie: elke dag eigenlijk net wat tijd te kort, waardoor het laatste kwartier niet heel gezellig is. Oh, en mijn kinderen zijn net zo georganiseerd als hun moeder...
Alle reacties Link kopieren
Ik sta zelf tussen 5 en half 6 op (ligt er aan hoe laat man lief weg moet, ergens daartussen meestal). Ga dan brood smeren voor zowel man, mezelf als oudste dochter incl lunchpakketjes.



Vier dagen per week ga ik zelf rond half 7 de deur uit.



Dochter van 13 moet om 07.15 de bus hebben en vertrekt om 07.05 uur. Ze zet haar wekker altijd om 6.30 uur. MOet wel zeggen dat ze 's avonds alles al klaar legt. Zowel kleren als schooltas.



Mijn moeder komt tussen half 7 en 7 uur bij mij. Ze roept mijn zoontje van 10 om 07.40 uur uit bed. Hij gaat om half 9 de deur uit.



Jongste zit nog niet op school dus die heeft alle tijd.
Alle reacties Link kopieren
Oja, ik leg ook altijd schooltassen en kleren de avond van te voren klaar, in het begin was hier nl ook altijd van alles kwijt. En anders haal ik het nooit in twintig minuten/half uur. Hoe langer we erover doen, hoe langzamer het gaat hier, nu zit er goede structuur in wat wel nodig is met twee chaotische ouders.
haha, no way dat mijn kinderen ontbijt op bed krijgen. En op MIJN bed al helemaal niet, want drie keer raden wie er 's avonds in de kruimels moet liggen....

Zoals ik al zei, de jongste staat uit zichzelf vroeg op en de oudste moet ik soms wakker maken. Niks masseren, licht aan een even aanschudden is genoeg.
Serieus je kind ontbijt op bed geven en wakker masseren? Maxima in disguise of gewoon een verwend kind?



Maargoed zo'n aanpak strookt ook al niet met mijn simpele regel dat eten zittend aan een tafel gebeurd en er geen tv aan staat als er gegeten wordt.
Alle reacties Link kopieren
Een uur minimaal



Ik heb er drie. Oudste gaat naar school. Meestal zijn ze zo vroeg wakker (ruim voor zevenen) dat we alle tijd hebben. Soms slapen ze ineens uit en is het half acht. Dan moeten we doorpezen. Ik hoop dan altijd dat de baby blijft slapen. DIe leg ik dan over in de wagen en die wordt gevoed als we weer terug zijn.



De avond ervoor zet ik zoveel mogelijk klaar. Liefst ook de kleren van de kinderen, rugzakje, brood etc. Als de peuter en baby ook naar kdv moeten, dan is het hard werken. Anders lees ik rustig de krant, kopje thee etc. Ik haat stressen s morgens!
Alle reacties Link kopieren
Zo min mogelijk moeten, veroorzakt zo min mogelijk strijd.



Mn kind wakker masseren..ehm de baby misschien, toch gene kind van zes?
Trouwens, dat beetje masseren is natuurlijk op veel manieren te interpreteren. Ik ruk de deken ook niet weg, wrijf ze ook wakker over hun gezicht, rug, zij terwijl ik tegen ze praat. Misschien bedoelt Freemind ook wel zoiets?



Die tv is ionderdaad een punt. Hier moet de tv wel uit als we gaan ontbijten en als ik vind dat ze niet opschieten en we te laat dreigen te komen, druk ik hem ook uit.
Man staat op om 6.50 en gaat douchen. Meestal worden de jongens (3 en 4) dan wakker van de geluiden en komen ze naar mij. Ik sta op, ga met ze plassen, op de badkamer wassen (''s avonds in bad) en ik kleed ze aan. Tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben is het 7.10 en is man klaar onder de douche en neemt ze mee naar beneden.

Dan stap ik onder de douche en om half 8 ontbijten we. Na ontbijt tanden poetsen en man gaat dan om 7.50 de deur uit en ik om 8.05 als ik moet werken en de jongste naar het KDV moet brengen en als ik niet hoef te werken gaan we om 8.25 de deur om oudste naar school te brengen. Zeeën van tijd dus. Geen tv hier trouwens 's morgens en eten doen we aan tafel.
Ik sta om 6.30 uur op, ga douchen, kindern tussen 6.45 en 7.00. Om 7,15 zitten we aan tafel, rond 7,45 gaan we naar boven om tanden te poetsen, haren te kammen etc. en rond 8,15 de deur uit. Wij hebben die tijd echt nodig, de kinderen ook, opschieten zit niet in de aard van dochter, van zoon wel, die zou je ook om 7.30 wakker kunnen maken en zijn we nog op tijd.
Alle reacties Link kopieren
wel leuk te lezen al die verschillen.



Jongste, zoon, staat meestal al vroeg op (te vroeg vind ik maar is ochtend mens, als enige van ons.......), basisschool nog, wacht op zijn zus, de middelste die voor 7 uur opstaat en brood begint te smeren, beginnetje voor iedereen.



Mijn oudste en ik volgen daarna.

Alleen zoon is ochtenmens, wij verder niet, alles gebeurt in redelijke stilte, wel met radio aan.

Ik neem het broodsmeren over met de oudste + fruit/drinken etc, ze eten allemaal hun ontbijt aan tafel maar niet tegelijk dus.

Middelste vertrekt al vroeg, 7:40 ofzo, wil nog even tutten maar die tijd heeft ze. Kleren liggen altijd wel klaar net als schooltas.



De oudste tut niet en heeft altijd nog wel tijd over, nog even mail/twitter, in alle stilte:o)

Ik ruim met zoon de afwasmachine uit en de ochtedspullen weer in, dochter vertrekt naar school ff voor 8 uur en ik met zoon al snel erna.



Niks geen tv aan ;s morgens, heb sowieso weinig met tv. De radio of gewoon muziek.



Ochtendstress is er nooit, niet. Ondanks dat we op 1 na geen ochtendmensen zijn. Maar er hoeft ook niet veel 's morgens.



Mijn ex is een superochtend mens en staat dus voor iedereen aan op. Omdat de kinderen wat verder weg van school daar zijn moeten ze ietsje eerder weg maar omdat hij dan brood heeft gesmeerd enzo hoeven ze niet eerder op te staan en eet iedereen wel gelijk.



wij douchen hier allemaal 's avonds, komt denk ik door mij, ik stap na een dag werken graag schoon in bed.



Hoe anders was het met jonge kinderen die zichzelf nog niet konden aankleden (maar gelukkig konden ze dat al heel snel!), naar creches moesten etc, pffffffff heel erg voor een niet ochtendmens. Haren nog kammen, staartjes ofzo in.



Nu ligt hier alles klaar ;s avonds, liever10 min later naar bed voor schooltas inpakken dan ochtendstress, dat kunnen wij niet aan:)
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ik ga mijn niet ochtend-mens-dochter toch maar een kwartiertje eerder laten opstaan denk ik. Want als ik alles zo eens lees en het gemiddelde trek, is dat bij de meesten denk ik toch wel iets meer dan drie kwartier. Of er hoeft amper gewassen te worden vanwege douchen van de vorige avond. Mijn dochter moet dus wel goed wassen en neemt daar de tijd voor.

Ik hoop dat dat gaat schelen in stress.
Alle reacties Link kopieren
Overigens aai ik mijn dochter ook wakker, maar dat noem ik niet masseren. Gewoon een lieve aai over haar slaperige bol en haar goeiemorgen wensen is toch wel het minste wat je kan doen. Ten minste, zo lang ik nog haar wekkertje ben. Er komt een moment (gauw) dat ik een echte irritante ; ) ga kopen. Maar voor nu vind ik het nog heel fijn om even aan haar bed te staan en haar rustig wakker te knuffelen, al is het maar een halve minuut.
Waarom laat je je dochter niet 's avonds wassen/douchen Schouderklopje? Mijn kinderen hebben 's morgens ook echt geen zin om naakt in de badkamer te gaan staan en zich volledig te wassen. Ik laat ze dat dus lekker 's avonds doen, dan hebben we alle tijd en is het veel ontspannender. 's Morgens volstaan we dan met tandenpoetsen en een natte washand over het gezicht.



Ik knuffel en aai mijn kinderen trouwens ook gewoon wakker. Veel gezelliger dan zo'n vreselijke wekker en ik geniet er van om met alle drie even lekker te knuffelen. Ik help ze trouwens ook met aankleden. Uiteraard kunnen ze dit makkelijk zelf (ze zijn 3, 5 en 7 jaar), maar ik vind het juist een gezellig moment om even met mijn kinderen te kletsen en effectief kost het me helemaal niet zo veel extra tijd.



Ik maak hier oudste om 6.45 wakker (en de andere 2 tussen 6.45 en 7 uur). Daarna ontbijten we met zijn allen beneden en daarna is er nog alle tijd om nog even rustig te spelen. Om 7.40 uur gaan we allemaal de deur uit. Omdat we zo ruim de tijd hebben (ik ben echt allergisch voor haasten in de ochtend en word hier heel chagrijnig van) verloopt de ochtend hier altijd heel relaxed en hebben we geen stress.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven