Hollands lijden zonder zwembril
maandag 12 oktober 2009 om 21:29
Het valt mij op dat kinderen in Nederland geen zwembril op mogen hebben bij het diploma leszwemmen en dus met rode, pijnlijke ogen thuiskomen. In het buitenland mochten de kinderen juist niet zwemmen zonder duikbril, omdat het chloor zo slecht voor de ogen is. Iemand een idee waarom duikbrillen in Nederland niet mogen tijdens de zwemlessen (ik moet met een verklaring van de huisarts komen dat ze een zwembril nodig hebben)? Zit er een diepere gedachte achter of is het gewoon Hollands lijden? Ik ben heel benieuwd en bij de zwemclub konden ze het me niet zeggen - alleen dat het echt niet mocht.

maandag 12 oktober 2009 om 21:33
In het buitenland (waar ik ook kindjes zwemmen leerde) zit er véél meer chloor in het water als hier. Over NL zwembaden het volgende:
De minimum hoeveelheid vrij beschikbaar chloor in het zwemwater is gesteld op 0,5 milligram per liter. Vroeger was deze ondergrens afhankelijk van de zuurgraad van het water, maar nu is dat niet meer zo. Er geldt een bovengrens van 1,5 mg/l. Bij gebruik van cyaanuurzuur (een stabilisator) geldt een onder- en bovengrens van 2,0 respectievelijk 5,0 mg/l. Ook voor openluchtbaden en overdekte bassins met een wateroppervlak van minder dan 20 m2 geldt een bovengrens van 5,0 mg/l.
Maar ja, daar krijg je misschien nog pijne oogjes van.
De minimum hoeveelheid vrij beschikbaar chloor in het zwemwater is gesteld op 0,5 milligram per liter. Vroeger was deze ondergrens afhankelijk van de zuurgraad van het water, maar nu is dat niet meer zo. Er geldt een bovengrens van 1,5 mg/l. Bij gebruik van cyaanuurzuur (een stabilisator) geldt een onder- en bovengrens van 2,0 respectievelijk 5,0 mg/l. Ook voor openluchtbaden en overdekte bassins met een wateroppervlak van minder dan 20 m2 geldt een bovengrens van 5,0 mg/l.
Maar ja, daar krijg je misschien nog pijne oogjes van.

maandag 12 oktober 2009 om 21:41
quote:Jorina schreef op 12 oktober 2009 @ 21:34:
Tsja, geen gekke vraag vind ik hoor. Bij veel watersporten (waterpolo, schoonzwemmen) heb je ook een zwembril op. Zal me niets verbazen als het idd gewoon Oudhollandsch lijden is.
Bij waterpolo heb je nooit een gewone zwembril op. De enige brillen die daar gebruikt mogen worden zijn brillen om beter door te zien. (Zwem)brillen geven grotere kans op oogletsel bij deze sport....!
Wat betreft de zwemles; zwembrilgebruik is bij kinderen alleen maar onhandig en onnodig, tenzij op sterkte.
Tsja, geen gekke vraag vind ik hoor. Bij veel watersporten (waterpolo, schoonzwemmen) heb je ook een zwembril op. Zal me niets verbazen als het idd gewoon Oudhollandsch lijden is.
Bij waterpolo heb je nooit een gewone zwembril op. De enige brillen die daar gebruikt mogen worden zijn brillen om beter door te zien. (Zwem)brillen geven grotere kans op oogletsel bij deze sport....!
Wat betreft de zwemles; zwembrilgebruik is bij kinderen alleen maar onhandig en onnodig, tenzij op sterkte.
maandag 12 oktober 2009 om 21:46
Mijn zoontje heeft er ook altijd erg last van, heeft hele rode ogen na het zwemmen maar is ook constant onder water bezig met van alles en nog wat, ook als het niet hoeft van de badmeester .
Ik denk wel dat het er mee te maken heeft dat je als je in het water valt ook geen zwembril op hebt en het dan wel handig is dat je toch weet dat je je ogen open moet houden onder water om te zien waar je heen moet zwemmen.
Ik denk wel dat het er mee te maken heeft dat je als je in het water valt ook geen zwembril op hebt en het dan wel handig is dat je toch weet dat je je ogen open moet houden onder water om te zien waar je heen moet zwemmen.

maandag 12 oktober 2009 om 22:16
Ik geef zelf zwemles en wat MyosotisDiscolor aangeeft, is inderdaad de reden waarom kinderen tijdens de zwemles (en zeker tijdens het diplomazwemmen) geen zwembrilletje op mogen hebben. Leren zwemmen behelst niet alleen het onder de knie krijgen van de zwemtechniek, maar het draait ook om zelfredzaamheid. Ook is het zo, dat kinderen vaak met hele slappe goedkope brilletjes aan komen zetten, die met alleen al een simele potloodsprong al van je gezicht afglijden.
maandag 12 oktober 2009 om 22:28
Geen idee waarom het niet mag, maar wel een handige tip tegen de pijnlijke rode ogen waar ik vroeger ook oh zo veel last van heb gehad.
Mijn moeder deed na de zwemles een druppel koffiemelk in mijn ogen ( ja heus waar!!) en na twee keer knipperen was dat akelige gevoel wel en had je hooguit een minuut wat troebel zicht.
En nee, ik heb nu geen mankementen aan mijn ogen.
Werkt perfect en pijnloos
Mijn moeder deed na de zwemles een druppel koffiemelk in mijn ogen ( ja heus waar!!) en na twee keer knipperen was dat akelige gevoel wel en had je hooguit een minuut wat troebel zicht.
En nee, ik heb nu geen mankementen aan mijn ogen.
Werkt perfect en pijnloos

maandag 12 oktober 2009 om 22:51
maandag 12 oktober 2009 om 23:05
Het is precies wat al eerder werd gezegd: zelfredzaamheid. Als je in het water valt heb je ook geen zwembril op. Als je last hebt van je ogen na het zwemmen werken Optrex-druppels of -oogdouche heel goed. In het buitenland hebben ze ook vaak zout waterbaden: dan houd je de ogen niet open... Wat Vl43inder zegt is geen tip voor je kind: kinderen moeten onder water hun ogen open houden.
maandag 12 oktober 2009 om 23:16
Zelfredzaamheid, zelfredzaamheid... Het klinkt niet echt onaardig, maar aangezien het meeste water in Nederland tamelijk troebel is (zee, meren, sloten), lijkt me dat niet zo'n plausibele verklaring. Of worden kinderen ten tijde van hun diplomazwemmen ook geblinddoekt? Ik kan me echt niet voorstellen dat dat de achtergrond is; zeker omdat ik eigenlijk vind dat de zelfredzaamheid er hier redelijk bekaaid vanaf komt (geen bobbing, survival floating e.d.). Misschien toch nog een andere reden? Iemand?
dinsdag 13 oktober 2009 om 07:08
Ik denk dat het niet alleen gaat om het kijken onder water, maar ook om de ervaring dat water in je ogen niet het eind van de wereld is. Geen idee hoe dat bij andere kinderen gaat, maar mijn zoon begon met beide handen in zijn ogen te wrijven zodra er maar een beetje water in kwam. Niet alleen in het zwembad, ook thuis in bad of onder de douche (geen chloor dus). En als je met twee handen in je ogen wrijft wordt zwemmen lastig.
Als je in het water valt is zwemmen belangrijk en dus heeft mijn kind moeten leren dat hij door extra met zijn ogen te knipperen ook het water uit zijn ogen krijgt, zodat zijn armen beschikbaar blijven voor het zwemmen.
Als je in het water valt is zwemmen belangrijk en dus heeft mijn kind moeten leren dat hij door extra met zijn ogen te knipperen ook het water uit zijn ogen krijgt, zodat zijn armen beschikbaar blijven voor het zwemmen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 13 oktober 2009 om 08:06
quote:Jorina schreef op 12 oktober 2009 @ 21:34:
Tsja, geen gekke vraag vind ik hoor. Bij veel watersporten (waterpolo, schoonzwemmen) heb je ook een zwembril op. Zal me niets verbazen als het idd gewoon Oudhollandsch lijden is.Ik heb twee jaar synchroonzwemmen gedaan en nooit een zwembril op gehad hoor. Kan me niet herinneren dat een van mijn medezwemsters er wel een op had, in ieder geval zeker niet tijdens wedstrijden en diploma's.
Tsja, geen gekke vraag vind ik hoor. Bij veel watersporten (waterpolo, schoonzwemmen) heb je ook een zwembril op. Zal me niets verbazen als het idd gewoon Oudhollandsch lijden is.Ik heb twee jaar synchroonzwemmen gedaan en nooit een zwembril op gehad hoor. Kan me niet herinneren dat een van mijn medezwemsters er wel een op had, in ieder geval zeker niet tijdens wedstrijden en diploma's.

dinsdag 13 oktober 2009 om 10:34
Mijn zoon had het ook, last van rode en pijnlijke ogen. Het zwemmen was al een drama, maar door het gat zwemmen lukte dus niet omdat hij zijn ogen dicht hield en het gat dus niet zag. Zondagen lang hebben we geoefend; dingetjes van de bodem laten pakken (zelfs geld en dat mocht hij dan houden; en hij is gek op geld hoor) maar niets werkte. Hij vertikte het. Toen heb ik de huisarts gebeld met de mededeling; we weten allebei dat het medisch niet noodzakelijk is, maar het zwemmen wordt nu zo'n issue dat het me verstandig lijkt een briefje voor een brilletje te vragen omdat hij anders nooit afzwemt en hij en ik straks overspannen naast dat bad zitten. De dokter vond het goed en ze heeft een briefje geschreven. Kind mocht dus lessen en afzwemmen met brilletje.
Zelf heb ik ook een brilletje. Veel fijner.
Zelf heb ik ook een brilletje. Veel fijner.