Hondenbeet, wanneer zouden jullie hem laten inslapen?

05-05-2009 14:00 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons dochtertje is vorige week in haar gezicht gebeten door de hond van m'n moeder.We hebben niet precies gezien wat er gebeurd is. Ze zegt dat ze met 'm wilde knuffelen (armpjes om z'n nek, haar gezichtje dicht bij het zijne).

Mam is met de hond naar de dierenarts gegaan, om te laten onderzoeken of het beestje misschien ergens pijn had, waardoor hij zo reageerde.

Volgens de dierenarts, was de beet een schrikreactie, omdat de hond slecht zag en bijna niks hoorde(13 jaar oud) en zouden deze reacties vaker voor kunnen komen naarmate het gehoor en zicht slechter zouden worden. Om risico's uit te sluiten heeft mam toen besloten de hond in te laten slapen.

Ik vind het verschrikkelijk en vraag me af: "Moest dit nou? Was er geen andere oplossing?" Zeker omdat we niet hebben gezien wat er gebeurd is en de hond hartstikke lief was en ondanks z'n ouderdom er nog goed aan toe was, met uitzondering van het horen en zien dan.

Wat vinden jullie ervan? Moet de hond het ontgelden, voor de veiligheid van het kind?

Wat is voor jullie de grens, om een hond in te laten slapen?
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 14:34:

[...]

daarom ben ik dus geneigd te denken dat de DA er een reden toe zag. Maar dat weten we niet.

Genoeg dierenartsen helaas. Een vriendin van mij is dierenarts en ik heb wel vaker gehoord dat mensen met een oude hond bij haar komen om die in te laten slapen, net voor de zomervakantie. Want tja hij is toch al oud, en het wordt lastig.

Zij doet dat niet, maar ze weet tegelijkertijd dat haar weigering niet veel zin heeft. Die mensen gaan dan meestal naar een andere dierenarts, en die doet het wel...
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:lindy schreef op 05 mei 2009 @ 14:37:

Ja, op zijn hondjes denk ik Bruinoog. Google maar eens op gaus en parenclub.
quote:bruinoog schreef op 05 mei 2009 @ 14:36:

[...]

Echt waar?? Doet hij dat? Hoe komt hij daar mee weg, zonder dat dat in de krant komt?Oh, ik dacht dat je m daarvan kende.
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 14:35:

[...]

Je maakt jezelf nu wel een beetje belachelijk.

Maar dat mag.Nee hoor, een mening hebben is niet belachelijk. Iemand met een mening belachelijk vinden, vind ik eerder weet ietsjes apart. Of denken 'ik heb een probleem...de oplossing is kill en destruct'...dat vind ik ook weer apart.
Ik vind ten alle tijden een hond in laten slapen te ver gaan. Een hond bijt nml nooit zomaar uit zichzelf! Dat is altijd door toedoen van een mens (wrs meestal uit zelfverdediging).
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 14:38:

[...]

Oh, ik dacht dat je m daarvan kende.Rosie blaft niet alleen, ze bijt ook!
quote:Spijker schreef op 05 mei 2009 @ 14:37:

[...]

Genoeg dierenartsen helaas. Een vriendin van mij is dierenarts en ik heb wel vaker gehoord dat mensen met een oude hond bij haar komen om die in te laten slapen, net voor de zomervakantie. Want tja hij is toch al oud, en het wordt lastig.

Zij doet dat niet, maar ze weet tegelijkertijd dat haar weigering niet veel zin heeft. Die mensen gaan dan meestal naar een andere dierenarts, en die doet het wel...Jaaa, de juni/juli 'hij is echt op nu' golf! Grrrr....... Vraag me altijd af wie dat dan WEL doet. Plattelands-DA's?
Ik vind het trouwens echt een ander verhaal dat die hond ook al doof en blind waas. Wat is dat nou voor leven voor een hond?

Wat is trouwens de rol van de dierenarts hierin? Die laat toch ook niet zomaar alles inslapen omdat het baasje dat wil?

Summerbreeze: Als ik daar ben dan gaat hij inderdaad in de bench mogelijk voor een paar uur. Hij gaat daar meestal liggen slapen weggekropen in zijn dekentje en gaat er ook wel eens uit zichzelf in als het deurtje open staat.

Als mijn kind blijft logeren (1x gebeurd) dan gaat de hond met mij mee in het fietsmandje.

Lijkt mij allemaal heel normaal gebruik van de bench dus.
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 14:38:

[...]

Oh, ik dacht dat je m daarvan kende.

Je bent me voor

quote:summerbreeze21 schreef op 05 mei 2009 @ 14:37:

[...]

quote:Kletsmajoor schreef op 05 mei 2009 @ 14:39:

Ik vind het trouwens echt een ander verhaal dat die hond ook al doof en blind waas. Wat is dat nou voor leven voor een hond?

Wat is trouwens de rol van de dierenarts hierin? Die laat toch ook niet zomaar alles inslapen omdat het baasje dat wil?

Summerbreeze: Als ik daar ben dan gaat hij inderdaad in de bench mogelijk voor een paar uur. Hij gaat daar meestal liggen slapen weggekropen in zijn dekentje en gaat er ook wel eens uit zichzelf in als het deurtje open staat.

Als mijn kind blijft logeren (1x gebeurd) dan gaat de hond met mij mee in het fietsmandje.

Lijkt mij allemaal heel normaal gebruik van de bench dus. Ok misschien was mijn reactie wat overdreven. Mijn excuus.
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 14:02:

Bij mij ging ie dood.

Of ik zorgde dat moeder altijd hondloos bij mij thuis kwam.

Jammer dat je een klein kind met een ouwe hond alleen laat, trouwens.Bij mij ging ie niet dood, maar wel geheel eens met laatste opmerking. Laat je kind die hond met rust laten.
quote:bruinoog schreef op 05 mei 2009 @ 14:38:

[...]

Nee hoor, een mening hebben is niet belachelijk. Iemand met een mening belachelijk vinden, vind ik eerder weet ietsjes apart. Of denken 'ik heb een probleem...de oplossing is kill en destruct'...dat vind ik ook weer apart.

je draaft erg door dat er 'een leven wezen' is gedood.. come on, een oude hond, goed leven gehad, die bijt-actie komt een hoop emotie bij kijken voor moeder, ze is eng van dat beest.

Jij bent zeker ook vegetariër?
Meteen. Direct.

En nu ga ik de rest lezen.

Weet nieteens hoe gewond je kind was, al maakt dat ook eigenlijk niet uit.
Afschuwelijk, een hond die nooit gebeten heeft in laten slapen omdat hij uit schrik van zich af beet.

Mijn dochter mag nooit en te nimmer een hond omhelzen en ze leert dat ze een hond niet moet vertrouwen. Honden zijn geen mensen, ze kunnen niets beredeneren en zoals iemand anders al zei, als het beestje agressief zou zijn geweest, ok, maar nu, 13 jaar worden en dan dood moeten omdat je gewoon reageert zoals een oude hond op iets waar hij bang van wordt reageert, bah.
Arm beest....! Snap er werkelijk waar helemaal niks van...
quote:Brummetje schreef op 05 mei 2009 @ 14:38:

Ik vind ten alle tijden een hond in laten slapen te ver gaan. Een hond bijt nml nooit zomaar uit zichzelf! Dat is altijd door toedoen van een mens (wrs meestal uit zelfverdediging).

Heerlijk ongenuanceerd de andere kant op weer. Laten we nóóit meer een hond laten inslapen, zelfs niet honden die vals zijn, want we hebben ze vals gemaakt.

Dat slaat natuurlijk ook nergens op. Kijk, als een hond gevaarlijk is dan zou ik hem wél laten inslapen. Maar ik geloof niet dat de hond uit dit verhaal gevaarlijk was, hij was alleen geschrokken.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:lindy schreef op 05 mei 2009 @ 14:39:

[...]

Rosie blaft niet alleen, ze bijt ook! Nee joh, ze heeft zo'n zacht muilkorfje om. Zo eentje waar ze niet van kan hijgen.....Maar goed, als vermeende hondenfluisteraar behoort ze ook enkel te fluisteren.....
Ik ben trouwens als kind, zal een jaar of vijf, zes zijn geweest, ook door de hond van mijn oma gehapt. Ik was dol op dat beest, zat er altijd mee te klooien en toen dat beestje wat ouder was, was ie het ook even zat. Het was echt zo'n waarschuwingshap, dus meer dan wat schrammen waren het niet. Ik ben dat nooit vergeten en benaderde de hond voortaan toch iets minder impulsief. En ben nog steeds dol op honden, dus echt geen trauma aan over gehouden. Dat was het waarschijnlijk wel geweest als de hond er voor had moeten boeten.
quote:bruinoog schreef op 05 mei 2009 @ 14:18:

[...]

Wat jij schrijft is een kwestie van net aan de klepel weten te vinden, maar bij god niet weten waar de klok hangt........

Als je de klepel weet je vinden weet je ook waar de klok hangt.

On topic: beetje rigoreuze maatregel. Wel begrijpelijk, want de schrik zal er goed in hebben gezeten. Maar m.i. op basis van de informatie die gegeven is, vind ik het een overtrokken actie. Echt heel zielig voor de hond.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Ja, en nu wat genuanceerder:

Kindje had idd niet alleen met hond moeten zijn. Dus nee, ik ben het er niet mee eens.

En omdat ik de slechtste niet ben, laat ik mn eerdere posting gewoon staan. Als bewijs dat zelfs IK van mening kan veranderen. En nog snel ook
Sneu verhaal, voor alle betrokkenen.

Wij hebben een hond, soms 2 (vriendin laat haar hond soms bij ons vanwege drukte), en een 2 jarig kind dat gèk is op 'achter-de-hond-aan-rennen'. De hond is daar helaas minder gek op. Tot grommen aan toe. Wij laten kind en hond(-en) niet met elkaar alleen. De hond is speels, lief en zachtaardig, het kind net zo. Maar ze begrijpen elkaar niet goed, en dus is het ALTIJD oppassen geblazen. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 14:27:

[...]

Joh, zodra het over honden of katten gaat nemen de emoties bij sommige mensen het over van de ratio. Een bench is een prima plek voor een hond, en als hij niet te vertrouwen is dan is het een prima oplossing om m bij je moeder te brengen.

Joh, zodra het over kinderen gaat nemen de emoties bij sommige mensen het over van de ratio.

Een kinderbedje of box is een pima plek voor een kind en als het dan niet te vertrouwen is heb je nog aparte kinderkamers en kindercreches.

Sorry hoor maar een hond in laten slapen omdat t een kind gebeten heeft, in de meeste gevallen is het eigen schuld dikke bult. Heeft t kind t zelf uitgelokt en beet de hond uit zelfverdediging of schrik.
quote:ziva schreef op 05 mei 2009 @ 14:43:

[...]

Joh, zodra het over kinderen gaat nemen de emoties bij sommige mensen het over van de ratio.

Een kinderbedje of box is een pima plek voor een kind en als het dan niet te vertrouwen is heb je nog aparte kinderkamers en kindercreches.

Sorry hoor maar een hond in laten slapen omdat t een kind gebeten heeft, in de meeste gevallen is het eigen schuld dikke bult. Heeft t kind t zelf uitgelokt en beet de hond uit zelfverdediging of schrik.Een kind lokt niet uit, die weet niet beter. De verantwoordelijkheid ligt bij de ouder.
Ik weet niet wat ik zelf gedaan zou hebben. Je maakt toch weer andere keuzes als je er zelf voor staat.

Wij wonen momenteel met hond bij mijn ouders in. Mijn moeder is oppasmoeder en er zijn dus bijna dagelijks kinderen over de vloer. Heel erg leuk voor de hond wat das een echte kinder vriend, maar de kinderen mogen van mij niet zomaar de hond omhelzen en een koekje geven gaat ook onder mijn begeleiding. Voorkomen is beter dan genezen.

Onze hond is heel bang voor vuurwerk en heeft mijn vriend ook met oud en nieuw uit angst gebeten. En in die periode zit de hond in de bench als er kinderen over de vloer komen. De kans dat ze over em heen vallen en hij gaat bijten is dan gewoon erg groot.

We hebben toen ook een gedragskundige in geschakeld, en die heeft geadviseerd de hond zoveel mogelijk met rust te laten en zeker niet straffen als hij beet of angstig was daardoor word zijn angst alleen maar vergroot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven