Hondenbeet, wanneer zouden jullie hem laten inslapen?

05-05-2009 14:00 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons dochtertje is vorige week in haar gezicht gebeten door de hond van m'n moeder.We hebben niet precies gezien wat er gebeurd is. Ze zegt dat ze met 'm wilde knuffelen (armpjes om z'n nek, haar gezichtje dicht bij het zijne).

Mam is met de hond naar de dierenarts gegaan, om te laten onderzoeken of het beestje misschien ergens pijn had, waardoor hij zo reageerde.

Volgens de dierenarts, was de beet een schrikreactie, omdat de hond slecht zag en bijna niks hoorde(13 jaar oud) en zouden deze reacties vaker voor kunnen komen naarmate het gehoor en zicht slechter zouden worden. Om risico's uit te sluiten heeft mam toen besloten de hond in te laten slapen.

Ik vind het verschrikkelijk en vraag me af: "Moest dit nou? Was er geen andere oplossing?" Zeker omdat we niet hebben gezien wat er gebeurd is en de hond hartstikke lief was en ondanks z'n ouderdom er nog goed aan toe was, met uitzondering van het horen en zien dan.

Wat vinden jullie ervan? Moet de hond het ontgelden, voor de veiligheid van het kind?

Wat is voor jullie de grens, om een hond in te laten slapen?
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 15:03:

[...]

eens, maar nogmaals, als je eigen hond je eigen kleinkind bijt sta je er anders in.Da's wel een heel makkelijke beredenering en een dom excuus.
[fgcolor=#39B300]Het is logisch dat een hond een kind lager in rang ziet. Het kruipt en ligt op de grond en is dus letterlijk lager. Het kan niks en daarin is het dus ook lager, het kan zich niet eens zelf verzorgen. Honden hebben dat door dus is het lager in rang.

Het kind is drie, de hond middelgroot.
Zielig om die hond daarvoor in te laten slapen! kind moet gewoon weten dat ze van de hond af moet blijven.
quote:ziva schreef op 05 mei 2009 @ 14:56:

[...]

Het is logisch dat een hond een kind lager in rang ziet. Het kruipt en ligt op de grond en is dus letterlijk lager. Het kan niks en daarin is het dus ook lager, het kan zich niet eens zelf verzorgen. Honden hebben dat door dus is het lager in rang.

Vervolgens gaan ouders het kind wel optillen en voeren aan de tafel en het krijgt eerder eten als de hond en dus hoger maken in rang. Dat is verwarrend voor een hond. Daar moet je als ouders op inspelen. Zeker als je een hond hebt die sterk reageert op rang.

Het is dus heel logisch dat een kind lager is in rang, het is aan ouders om daarop in te spelen naar hun hond toe.

Dan heb ik zeker of een bijzondere hond of ik heet Millan van achteren.

Kind is kleiner dan de hond, maar zij is de baas.
Die nietjes, dat is wel heel erg!

Maar aan oren trekken, aan staart trekken, haren eruit trekken, dat heb ik wel regelmatig zien gebeuren bv. bij kleine kinderen in mijn familie. Gelukkig nooit wat heftigs gebeurt, maar ik denk dat een kind eerder moet leren dat hij dat niet kan doen, dan dat een hond dan afgemaakt zou moeten worden.

Ik herinner mezelf een keer dat ik erg over de zeik was toen ik onze hond lekker widle gaan aaien achter zijn oren toen hij zich net op zijn eten had gestort. Hij draaide zich boos om en gromde heel vals naar mij, ik schrok me kapot. Nooit meer gedaan
quote:Margaretha2 schreef op 05 mei 2009 @ 15:05:

Haha ja dat gebeurt!!! Dat klopt!!!! En ik denk dat elke dierenarts daar ook gewoon in die gekte meegaat, het zijn veel betere inkomsten dan afmaken natuurlijk, maar ik schrok er even van, dat mensen hun hond af willen maken omdat ze op vakantie gaan en dat dan bepaalde dierenartsen dat gewoon zouden doen, ik ken er dus een helehoop toevallig en kan me daar zo weinig bij voorstellen.

Wel dat het niet zulke zeurkousen zijn, die plattelandsveeartsen, niet al te zachtaardig, maarja ik ben zelf ook een country girl en zie daar weer niets verkeerds in nee, ik bedoelde dat mensen altijd in juni/juli met kutsmoezen aankomen en dat plattelandsDA's in het algemeen eerder geneigd zijn om niet/minder door te behandelen. Ze kijken wat economischer naar het dier soms.

miepen met beesten kan ik ook niet tegen hoor, de grens ligt toch wel een heel stuk lager dan bij mensen wat mij betreft.
quote:Pien252 schreef op 05 mei 2009 @ 15:06:

Heb eens het verhaal gehoord van een hond die een kindje gebeten had. Hond naar dierenarts (want zou een spuitje krijgen). Bij de dierenarts bleek dat die hond allemaal nietjes in zn oren had (was dus door dat kindje gedaan). Logisch dus dat die hond van zich heeft afgebeten. RosieRo, vindt je dan nog steeds dat die hond dan afgemaakt had moeten worden? (Ongeacht het verhaal dat ouders in dit geval niet hebben opgelet!)heeeel bekend broodje aap verhaal, gaat al decennia rond in Utrecht op de faculteit.
quote:Star schreef op 05 mei 2009 @ 15:08:

[...]

Dan heb ik zeker of een bijzondere hond of ik heet Millan van achteren.

Kind is kleiner dan de hond, maar zij is de baas.Ik weet niet hoe je van achteren heet maar ik weet wel wat de basis is van hondengedrag.
quote:Ainne schreef op 05 mei 2009 @ 15:06:

[...]

TO werd zelfs verweten dat ze een slechte moeder zou zijn, kom op zeg, mag ze ook even plassen terwijl haar moeder bij het kind zit?Belachelijke opmerkingen inderdaad. Hoe haalt iemand het in z'n hoofd om zoiets te zeggen. Alsof TO haar kind een uur heeft opgesloten in een kamer met twee hongerige Rotweilers of zo.
quote:Ainne schreef op 05 mei 2009 @ 15:06:

[...]

Ik schreef ergens in het begin al dat mijn ouders de hond ook hadden laten afmaken omdat ie beet - ging trouwens wel wat verder dan een paar schrammen en een dikke wang - en ik vond dat echt verschrikkelijk, kan me nog zo goed herinneren hoe kwaad ik op ze was.

Nu - als moeder - snap ik het wel.

Nogmaals, het is behoorlijk drastisch wat TO's moeder gedaan heeft, maar zoals al eerder gezegd, ze is er waarschijnlijk zo kapot van, dat haar kleindochter dit was aangedaan, dat ze naar haar gevoel ws geen keus had.

Ook ik vind het zielig voor de hond, en had liever een diervriendelijker oplossing gezien, maar ik stoor me enorm aan een aantal postingen hier van sommige die-hard hondenliefhebbers. TO werd zelfs verweten dat ze een slechte moeder zou zijn, kom op zeg, mag ze ook even plassen terwijl haar moeder bij het kind zit?precies.
Wat mij ook vaak opvalt is dat ouders hun kinderen vaak stimuleren om naar vreemde honden toe te gaan om ze te aaien. Mijn honden zijn geen kinderen gewend, en schrikken gauw (of zien het als spelen als zo'n kindje met de armpjes uitgestrekt naar ze toe komen rennen). Dit vind ik vaak erg slecht van ouders, en als je zegt 'doe maar niet want mijn hond schrikt snel' reageren ouders soms echt heel geirriteerd!
Dus iedere agressief kind, wat zomaar slaat of bijt mag ook zomaar afgemaakt worden????

Misschien heel overdreven wat ik zeg en niet te vergelijken, maar ik vind het echt zielig voor die hond.

Heb zelf een kat, die niet zo op kinderen gesteld is. En zeg tegen alle kinderen die bij ons komen en ook tegen de ouders dat ze niet naar de kat mogen. Kinderen die te klein zijn, dan doe ik de kat naar de slaapkamer. Gewoon uit voorzorg.

Laatst gebeurde er wel wat, maar dat was echt de schuld van de moeder van het kind. Van haar mocht de kleine naar mijn kat. Resultaat, huilend kind, bange kat.

Ik kan me van TO goed voorstellen dat ze niet iedere sec. op de hond en kind kan letten. Maar als een zoiets gebeurt uit schrikken en niet uit valsheid, dan zijn er nog genoeg andere mogelijkheden dan in laten slapen!
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 15:11:

[...]

heeeel bekend broodje aap verhaal, gaat al decennia rond in Utrecht op de faculteit.

Nee hoor, is gebeurd bij vrienden van mijn zwager. Wel erg beroemd verhaal geworden dan!

Maar hoe zou je er dan in staan rosiero, zou je dan nog vinden dat de hond afgemaakt moet worden?
quote:Babywish schreef op 05 mei 2009 @ 15:07:

[fgcolor=#39B300]Het is logisch dat een hond een kind lager in rang ziet. Het kruipt en ligt op de grond en is dus letterlijk lager. Het kan niks en daarin is het dus ook lager, het kan zich niet eens zelf verzorgen. Honden hebben dat door dus is het lager in rang.

Het kind is drie, de hond middelgroot.

Ik heb altijd begrepen dat een kind pas vanaf een jaar of 12 hoger in rang komt te staan. Het heeft niet alleen met lengte te maken. Een teckel kan best hoger in rang staan dan een Duitse herder. Terwijl de duitse herder groter (en meestal toch ook wel sterker is). Het heeft dan alles te maken met de uitstraling en zelfverzekerheid van de hond.

Onze hond luistert echt niet naar de oppaskinderen van mn moeder (en die zijn 2 1/2 - 7) en als zij hier roepen, af, nee of op je plaats kijkt de hond ze echt aan van ja daag doe t zelf. Maar ik hoef maar 1x te roepen en hij luistert. Zo'n zacht kinderstemmetje doet t em nog niet
Mmm RR, ik heb als kind weleens geprobeerd de oren van mijn oma's teckel op te pompen met een fietspomp. Dus ding op zijn oor geklemd. Toen beet ie ook. En het kreng werd nog gelijk gegeven ook. Grmbl.

En da's geen broodje aap verhaal, 'was er zelluf bij.
quote:Londonlover schreef op 05 mei 2009 @ 15:07:

[...]

Da's wel een heel makkelijke beredenering en een dom excuus.Nouw, dat vind ik nou weer erg heftig om te zeggen, een 'dom' excuus. Ik kan me best voorstellen dat oma radeloos was van de schrik en geen andere oplossing zag, uit angst. Maar ik vind angst wel een slechte raadgever in dit soort situaties en dat is waar ze zich door liet leiden, door angst (denk ik).
quote:Pien252 schreef op 05 mei 2009 @ 15:15:

[...]

Nee hoor, is gebeurd bij vrienden van mijn zwager. Wel erg beroemd verhaal geworden dan!

Maar hoe zou je er dan in staan rosiero, zou je dan nog vinden dat de hond afgemaakt moet worden?kenmerk van een broodje aap: staat altijd 2 stappen ven de verteller af.
quote:Pien252 schreef op 05 mei 2009 @ 15:15:

[...]

Maar hoe zou je er dan in staan rosiero, zou je dan nog vinden dat de hond afgemaakt moet worden?

in principe zou ook bij TO herplaatsing een goeie zijn, als we dit verhaal even aannemen. In het geval van TO betreft het een hond die eigenlijk kansloos is voor herplaatsing.

De hond in dit verhaaltje zou ik voor adoptie opgeven.
RosieRo, prima als je me niet wilt geloven. Maar ben beniwud of je dan dus nog steeds vindt dat de hond zou moeten inslapen?
sorry te snel!
quote:eleonora schreef op 05 mei 2009 @ 15:13:

[...]

Belachelijke opmerkingen inderdaad. Hoe haalt iemand het in z'n hoofd om zoiets te zeggen. Alsof TO haar kind een uur heeft opgesloten in een kamer met twee hongerige Rotweilers of zo.Juist. Ik erger me wel aan dat overdreven gedoe, ieder vuiltje dat mensen in de weg zit moet meteen opgeruimd worden. Alsof kinderen geen weerbaarheid moeten leren. Hond hapt omdat het kind iets onverwachts doet, hop afmaken, in plaats van het gebeuren zien als wat het is, een klein ongelukje met minimale gevolgen waar het kind ook nog eens iets van kan léren. Hak je ook meteen de boom om waar je kind uitvalt omdat het moet leren hoe te klimmen? Sloop je de stoeprand eraf omdat je kind niet uitkijkt en er over struikelt?
quote:eleonora schreef op 05 mei 2009 @ 15:16:

[...]

Nouw, dat vind ik nou weer erg heftig om te zeggen, een 'dom' excuus. Ik kan me best voorstellen dat oma radeloos was van de schrik en geen andere oplossing zag, uit angst. Maar ik vind angst wel een slechte raadgever in dit soort situaties en dat is waar ze zich door liet leiden, door angst (denk ik).Eeens, en de angst of afkeer van die mevrouw daar kunnen wij het onze van denken, maar voor haar is het maar al te echt. En legitiem.
Maar dan geef je je hond op voor adoptie, lijkt me ook moeilijk! Een hond waar je aan gehecht bent! Tuurlijk, t wordt ook zo wat als je je kind moet laten adopteren vanwege de hond, maar toch...

Ik vind eigenlijk dat mensen die kiezen voor een hond én een kind, er absoluut voor moeten zorgen dat het kind en de hond nooit zonder dat er een volwassene bij is, bij elkaar inde buurt kunnen zijn, en ik besef dat dat een hele opgave is.
quote:Pien252 schreef op 05 mei 2009 @ 15:20:

Maar dan geef je je hond op voor adoptie, lijkt me ook moeilijk! Een hond waar je aan gehecht bent! Tuurlijk, t wordt ook zo wat als je je kind moet laten adopteren vanwege de hond, maar toch...

Ik vind eigenlijk dat mensen die kiezen voor een hond én een kind, er absoluut voor moeten zorgen dat het kind en de hond nooit zonder dat er een volwassene bij is, bij elkaar inde buurt kunnen zijn, en ik besef dat dat een hele opgave is.

IK zou de hond uit jouw voorbeeld persoonlijk gewoon houden, en mn kind leren hoe en wat. Dat is wat IK zelf zou doen.

Maar we gaan even uit van TO, wier moeder blijkbaar niet meer met hem door 1 deur kon.

Ik begrijp dat wel, hoewel ik persoonlijk dat niet zo zou ervaren.
quote:RosieRo schreef op 05 mei 2009 @ 15:11:

[...]

heeeel bekend broodje aap verhaal, gaat al decennia rond in Utrecht op de faculteit.Onzin. Er zijn vast wel meer kinderen die nietjes in oren van hond doen dan dat ene geval (waar het geloof ik om 20 nietjes ging en hond al was afgemaakt).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven